live mp3 encoden op feest

Pagina: 1
Acties:

• mazzl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-12 16:47
Beste lezer,
ik heb een pc'tje P3-500, 256mb ram, 40 gig hd, en SB live! os: winxp prof sp2

nu wil ik graag tijdens een feest de gedraaide set opnemen op de pc, wegens de duur van het feest wil ik graag de audio realtime naar mp3 coderen, dus liefst niet eerst opslaan als Wav.

ik heb dit nog nooit gedaan, en ik wil graag een opname van hoge kwaliteit. hebben jullie sugesties over te gebruiken software, kabels en input opties?
de audio wordt naar de pc gestuurd vanaf het mengpaneel.

als ik het nu zou opzetten zou ik de audio gewoon opnemen via het door creative bij de gelruidkaart geleverde studio programma, via een standaart stereo audio jack. de input als wav opslaan en later converteren naar 192 k/bits mp3.
er zal ongeveer 48 uur aan muziek opgenomen worden.

hebben jullie sugesties ? alvast bedankt
mazzl

If you don't stand for something you'll fall for everything

• Syntagma
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13-02-2020
Hoeveel ruimte heb je vrij op je HDD?
Als je genoeg ruimte hebt, zou ik gewoon opnemen in CoolEdit en later converteren naar MP3.
Maar 48 uur neemt wel een beetje veel ruimte in ja :+

Je kunt dit proberen:
http://www.cooolsoft.com

Power MP3 Recorder(MP3 Sound Recorder) is designed to record audio to MP3 format directly. Power MP3 Recorder(MP3 Sound Recorder) can record mp3 audio file with various bit rate from 8kbps to 320kbps. Power MP3 Recorder(MP3 Sound Recorder) supports queue recording if you want it to do the recording at a specified time of one day, week or month. Power MP3 Recorder(MP3 Sound Recorder) also supports starting recording from the end of one recording or the middle of one recording. Other functions of Power MP3 Recorder (MP3 Sound Recorder) such as auto pause, auto name and auto stop are also very useful.

• ScSi
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-12 13:08

ScSi

Belg.

Ik neem altijd op via Super Mp3 Recorder (niet gratis, maar wel goed) in 256Kbps CBR. Qua input ga ik gewoon van 2 qinch kabels naar de line-in van mn geluidskaartje, doet het altijd goed. Soms nog wat nabewerken van het geluid met een editor en klaar is Kees.

EDIT: zorg er wel voor dat je op voorhand al eens opgenomen hebt (zelfde locatie, apparatuur etc) en neem een goeie koptelefoon mee zodat je wat opgenomen is eens kan beluisteren. Aard je apparatuur ook goed, of er zal een brom door je opnamen lopen..

[ Voor 34% gewijzigd door ScSi op 18-07-2005 13:12 ]

• Dreams
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-12-2021
Als je winamp hebt draaien, kun je de input feed wijzigen naar bv een microfoon en de output feed ipv naar de speakers te routen (DirectSound) naar disk te laten schrijven. Vervolgens kun je de encoder kiezen en ipv .wav een .mp3 maken met bv LAME.

Dat lijkt mij het simpelste. Is wel ff zoeken en proberen. En zorg in ieder geval voor veeeeel diskruimte! Anders loopt de PC halverwege vast en heb je nog niets! ;)

I don't have an attitude problem, *you* have a perception problem!!!

• Syntagma
Ja en je pc is niet zo snel dus zorg voor een goeie buffer!

• mazzl
thanx syntagma,
ik had ook al naar adobe audition zitten kijken.
maar ik zal je opties goed bekijken :)

er is wel een pauze in het draaien, tijdens deze pauze zou ik de bestanden kunnen converteren, probleem is dan dat ik (in beschonken) toestand aan de pc moet zitten.

ik kan eventueel nog een extra hd inbouwen, maar mijn idee is, dit is een oude pc, die "mag" kapot.
ik heb geen oudere hd's liggen.
enig idee hoeveel ruimte 1 minuut aan wav inneemt, en 192 kbits mp3?

ik verwacht dat er 3x 16 uur gedraaid wordt dat is dus 48 uur, 2880 minuten.

• Syntagma
Een vuistregel is dat 1 minuut aan WAV ongeveer 10 MB in beslag neemt.
Ga je naar MP3 dan wordt het ongeveer een factor 10 kleiner, dus iets meer dan 1 MB.

[ Voor 39% gewijzigd door Syntagma op 18-07-2005 13:26 ]

Verwijderd

waarom gebruik je niet total recoder, zet alles gelijk om naar mp3..

Spaart een boel hdd ruimte.....

http://www.highcriteria.com/

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Zelf ook even wat moeite doen he ;)

http://forums.ipodlounge.com/archive/topic/68487-1.html

Syntagma schreef op maandag 18 juli 2005 @ 13:24:
Een vuistregel is dat 1 minuut aan WAV ongeveer 10 MB in beslag neemt.
:/

Wat is dit nou weer voor onzin :?

[ Voor 56% gewijzigd door BtM909 op 18-07-2005 13:25 ]

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Ik gebruik Messer voor zulke dingen, line-in -> direct naar MP3, in elke gewenste bitrate.

Neem op die manier ook altijd dingen als sensation enz op vanaf radio ;)

• mazzl
@scsi_009
Aard je apparatuur ook goed

lijkt me een heel logische tip, de audio (mengpaneel, cd spelers enzo) is al geaard, de pc gewoon via de (pc)kast en een kabeltje aan bv de vrachtwagen aarden?

@dream: winamp
hmm deze optie heb ik niet gezien, heb winamp wel op deze mogelijkheid gecontroleerd, zelfs nog naar plugins gezocht. ik zal nog eens goed kijken.

ik heb +/- 36 gig vrij op de pc, ik heb eventueel wel een extra hd, maar laat deze liever thuis.

edit: lol net even gerekend, dat wordt dus heel krap, als ik 192 k/bits kies kom ik uit op
32400 mb aan mp3 .. toch maar een andere schijf mee :( mja beter nu al weten dan straks spijt

[ Voor 18% gewijzigd door mazzl op 18-07-2005 13:36 ]

• Syntagma
BtM909 schreef op maandag 18 juli 2005 @ 13:25:
[...]

Geen onzin dacht ik zo. Is maar globaal natuurlijk maar 1 minuutje cd-kwaliteit WAV is echt wel rond de 10 MB hoor.
Heb het zelfs even voor je getest: 60 seconden WAV in PCM 44.100 kHz, 16 Bit en Stereo = exact 10 MB.

Bij gebrek aan serieuze software op deze pc even met het alom bekende sndrec32:

Afbeeldingslocatie: http://www.syntagmasounds.nl/test1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.syntagmasounds.nl/test2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.syntagmasounds.nl/test3.jpg

[ Voor 41% gewijzigd door Syntagma op 18-07-2005 13:44 ]

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Syntagma schreef op maandag 18 juli 2005 @ 13:30:
[...]

Geen onzin dacht ik zo. Is maar globaal natuurlijk maar 1 minuutje cd-kwaliteit WAV is echt wel rond de 10 MB hoor.
Heb het zelfs even voor je getest: 60 seconden WAV in PCM 44.100 kHz, 16 Bit en Stereo = exact 10 MB.
Een beetje nuanceren dan:
CD-Audio is 44.1 kHz, 2 kanalen (stereo), 16 bits/sample. Dus per minuut 10.1 MB
Voor mp3 hangt het helemaal af van de bitrate, voor 128 kbps ongeveer 1 MB/min, voor 256 kbps ca 2MB/min.
Nog een gratis programmatje om live te encoden:
LiveIncode, iets ouder al, maar het werkt wel.
Overweeg ook eens Ogg Vorbis als codec, die levert bij gelijke bitrate betere geluidskwaliteit. Recente OggEnc compiles vind je zoals gewoonlijk op RareWares

[ Voor 25% gewijzigd door Henk007 op 18-07-2005 13:46 ]

• Syntagma
Wat moet ik nuanceren dan? Jij zegt precies hetzelfde als ik :)
Beetje jammer als mensen zomaar blaten 'wat een onzin'.

Maar voor de TS:
2880 minuten is dus ongeveer 28800 MB, dus het moet passen op je schijf.

[ Voor 31% gewijzigd door Syntagma op 18-07-2005 13:46 ]

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-12 12:36

TheBorg

Resistance is futile.

44.1 kHz x2 (kanalen) x2 (16 bit) x 3600 x 48 = 30GB.
Kan dus net als je je HD opruimt. :)

-edit-
Wat Syntagma zegt dus ja. :P

[ Voor 19% gewijzigd door TheBorg op 18-07-2005 13:48 ]

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Syntagma schreef op maandag 18 juli 2005 @ 13:45:

Maar voor de TS:
Je hebt helemaal gelijk. De opmerking 'Wat een onzin' van BtM909 sloeg op het feit dat .wav in alle mogelijke soorten en maten kan voorkomen. Samplerates van 8kHz tot 192 kHz, van 4 tot 32 bits per sample, enz. Formeel is wave zelfs niet eens een codec, maar slechts een container. Dus een wave bestand kan net zo goed een mp3 stream bevatten.
Laten we deze subdiscussie maar laten voor wat het is, tamelijk offtopic :)

Edit: Precies wat BtM909 hieronder nog eens uitlegt dus..

[ Voor 10% gewijzigd door Henk007 op 18-07-2005 13:52 ]

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Syntagma schreef op maandag 18 juli 2005 @ 13:45:

Maar voor de TS:
Omdat het geheel afhankelijk van:
- xkHz
- Al dan niet stereo
- xx bits/sample

Hoe kan je dat dan als vuistregel nemen :?

Wat was het toch met assume en assumption ;)

edit:

Henk007, my brother ;)

[ Voor 5% gewijzigd door BtM909 op 18-07-2005 13:51 ]

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• mazzl
thanx syntagma,
1 ding is nu wel duidelijk, eerst coderen als wav, gaat echt heel heel heel veel ruimte kosten.

heeft iemand nog suggesties over kanalen etc, er komen bas boxen en een aantal andere boxen aan te hangen (ik ken de termen echt niet sorrry) nu moet de opname natuurlijk wel een beetje representatief zijn en niet alleen de bass line, om het zo maar te zeggen. is er nog normalisatie nodig ofzo, of roep ik nu maar iets :s (link met leesvoer welkom) ..
thanx so far :)

edit: Ogg Vorbis kan natuurlijk ook, mp3 is naar mijn idee iets algemener geaccepteerd, persoonlijk heb ik hier geen voorkeur in.

nog bedankt voor de grootte check, dam kan ik gelukkig toch met 1 hd toe :)

[ Voor 18% gewijzigd door mazzl op 18-07-2005 13:58 ]

• Syntagma
Bedank de andere mensen ook maar he ;)

Heb je niet gewoon 1 totale output die je op je pc kunt aansluiten?

Of je tijdens het opnemen al kunt normaliseren e.d. weet ik eigenlijk niet.
Ga eerst maar eens kijken met welke software je het gaat doen en dan kun je daarvan alle mogelijkheden nog bekijken. Nabewerken kan altijd nog.

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
BtM909 schreef op maandag 18 juli 2005 @ 13:25:
Zelf ook even wat moeite doen he ;)

http://forums.ipodlounge.com/archive/topic/68487-1.html

[...]

Als je wav opneemt bij 44100hz, 16 bits stereo kom je volgens mij idd op ongeveer 10MB per minuut hoor..

edit:
ik loop weer achter de feiten aan :(

[ Voor 7% gewijzigd door insan1ty op 18-07-2005 14:03 ]

• ScSi
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-12 13:08

ScSi

Belg.

mazzl schreef op maandag 18 juli 2005 @ 13:51:
heeft iemand nog suggesties over kanalen etc, er komen bas boxen en een aantal andere boxen aan te hangen (ik ken de termen echt niet sorrry) nu moet de opname natuurlijk wel een beetje representatief zijn en niet alleen de bass line, om het zo maar te zeggen. is er nog normalisatie nodig ofzo, of roep ik nu maar iets :s (link met leesvoer welkom) ..
thanx so far :)
Wat er uit je mengpaneel komt je moet goed klinken op normale boxen. Dit houdt dus in dat je je bassboxen uitzet en enkel op normale boxen naar het geluid luistert. Het is immers dat geluid dat ook in de line-in van je computer terecht komt. Normaliseren of equalisers aanpassen kan achteraf ook nog altijd, maar hoe minder je moet aanpassen hoe beter uiteraard.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:52

remco_k

een cassettebandje was genoeg

@TS:
Als je begint met opnemen, doe even een proef, vooral als je 'vol gas' draait en de conussen je om de oren springen, verzeker jezelf ervan dat de line-in van de computer niet over de pis gaat en de hele boel vierkant afclipt.
Belangrijk: kijk niet alleen maar naar de VU-meters van je opname applicatie, maar luister de opname ook effe af. Met een goede hoofdtel.

Edit:
@Syntagma:
P3-500 Mhz moet makkelijk realtime Mp3 kunnen encoden.
Sterker nog, die kan ook wel 3 stereo kanalen gelijkertijd encoden met meerdere soundcards.

[ Voor 24% gewijzigd door remco_k op 18-07-2005 15:44 ]

Alles kan stuk.

Verwijderd

mazzl schreef op maandag 18 juli 2005 @ 13:00:
er zal ongeveer 48 uur aan muziek opgenomen worden.
Dat is een flink lang feestje trouwens :/

• Syntagma
remco_k schreef op maandag 18 juli 2005 @ 15:40:
@Syntagma:
P3-500 Mhz moet makkelijk realtime Mp3 kunnen encoden.
Sterker nog, die kan ook wel 3 stereo kanalen gelijkertijd encoden met meerdere soundcards.
Ongetwijfeld, maar ik weet niet of het een brandschone pc is of dat er nog traagmakende meuk op staat? Ik heb zelf weleens met een vergelijkbare pc wat audio van een tv-stream opgenomen en elke keer als CoolEdit het scherm een stukje opschoof zat er mooi een haper in. Een goede buffer kan nooit kwaad.

[ Voor 4% gewijzigd door Syntagma op 18-07-2005 15:49 ]

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:52

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Syntagma schreef op maandag 18 juli 2005 @ 15:49:
[...]

Ongetwijfeld, maar ik weet niet of het een brandschone pc is of dat er nog traagmakende meuk op staat? Ik heb zelf weleens met een vergelijkbare pc wat audio van een tv-stream opgenomen en elke keer als CoolEdit het scherm een stukje opschoof zat er mooi een haper in. Een goede buffer kan nooit kwaad.
Dat zegt meer over de kwaliteit / indeling van het gebruikte systeem dan over de cpu. :+
btw: Daar moet je cooledit ook niet voor gebruiken en sowiso dat autoscrollen uitzetten dan.

Beter is om een daarvoor bedoelde applicatie te gebruiken die de output (wav of mp3) (in)direct wegschrijft naar schijf zonder dat verder op het scherm te laten zien. In dit laatste geval kan het makkelijk.

Alles kan stuk.

• mazzl
@Scsi_009
Wat er uit je mengpaneel komt je moet goed klinken op normale boxen
-->kan dit ook via de koptelefoon? normale boxen hebben we niet bij, (ik zal de man van de audio eens bellen vanavond)

@remco_k
vooral als je 'vol gas'...
--> dat was wel de bedoeling, er wordt in hoofdzaak techno gedraaid, is er een scenario te bedenken waarbij
de geluidskaart opblaast?

@flight_643
ja :) www.nature-one.de

@syntagma
--> de pc wordt voor de gelegendheid brandschoon gemaakt en krijgt een herinstall
en een extra fan...

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
mazzl schreef op maandag 18 juli 2005 @ 16:01:
@Scsi_009
Wat er uit je mengpaneel komt je moet goed klinken op normale boxen
-->kan dit ook via de koptelefoon? normale boxen hebben we niet bij, (ik zal de man van de audio eens bellen vanavond)

@remco_k
vooral als je 'vol gas'...
--> dat was wel de bedoeling, er wordt in hoofdzaak techno gedraaid, is er een scenario te bedenken waarbij
de geluidskaart opblaast?

@flight_643
ja :) www.nature-one.de

@syntagma
--> de pc wordt voor de gelegendheid brandschoon gemaakt en krijgt een herinstall
en een extra fan...
Ik weet niet welke stage je moet opnemen, maar ik ga ervanuit dat er gewoon PA spul gebruikt wordt.

Dat de boxen enz apart zijn is logisch, je moet het signaal vanuit de mengtafel zien te pakken, dus voordat ie richting cross-over filters en andere apparatuur gaat, liefst zelfs voor de master-volume regeling. Je hebt dan een zo goed als zuiver signaal, zonder alle bewerkingen die nodig zijn om het goed te laten klinken in de specifieke omgeving.

Ik weet niet of je ALLEEN de DJ wilt opnemen, of dat je ook "zaal"geluiden wilt opnemen, in dat geval zul je een microfoon extra moeten hebben om de publiekseffecten mee te recorden. Als je dat wil doen wordt het even een iets ander verhaal, op een feest als NatureOne praat je niet over een zaaltje van 10x10, en dan moet je, afhankelijk van de plaatsing van de microfoon, ook rekening houden met de vertraging in geluid: Als je mic 150m vanaf het podium hangt zal je 'm een halve seconde vertraagd moeten afspelen, anders "echo-ed" het geluid van de boxen via je microfoon.

Viva en Sunshine hebben in het verleden geloof ik ook live uitzendingen gedaan, over dit jaar heb ik geen idee.

Wil je direct op MP3 opnemen, doe dan een goede hoge bitrate, of als er ruimte genoeg is per set op WAV, dan kun je achteraf ook nog wat bewerken waar nodig.

[ Voor 6% gewijzigd door DJSmiley op 18-07-2005 17:03 ]

• mazzl
@ DJSmiley :)

nee ik ga geen stage opnemen.. gelukkig maar zou ik bijna zeggen, u gaat ook naar N1?

we nemen dit jaar zelf een aanzienlijke hoeveelheid audio mee voor op de camping, ook komen er gast dj's draaien, we willen achteraf graag een cd'tje releasen met de door ons gedraaide muziek.
ik heb even nagevraagd en er komt idd een line-out vanuit het mengpaneel, het publiek ga ik niet opnemen..

tip: zoek de campina truck op het camping terrein

• Jappo112
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 26-12 11:01
Vraag gewoon aan een systemtechn (zoals als ik) Of hij twee lijntjes voor je heeft. Komt het echt wel goed.

• mazzl
wat voor lijntjes?
------
___-----__||||

zoiets? 8)7
ik snapje post niet, sorry..

• Jappo112
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 26-12 11:01