Toon posts:

een goede aanbieding?

Pagina: 1
Acties:
  • 193 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik wil binnenkort een spiegelreflexcamera kopen, maar omdat ik echt nog helemaal onwetend ben op het gebied hiervan heb ik mijzelf even op dit forum georienteerd. Nu ben ik uiteindelijk bij toeval bij deze aanbieding gekomen:

http://www.dewinkel.nl/pd...goryId=categoryId=1&id=kk

Nu is mijn vraag: is dit een goede camera om mee te starten en is dit echt zo'n goede aanbieding als dat ze op de site doen voorkomen?

Ik weet dat er al veel topics hierover zijn, maar ik zie door de bomen het bos even niet meer! :?
ik hoop dat jullie me willen en kunnen helpen :)

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:02

mjl

Ugh

Ik zou gewoon een eos 500 2dehands kopen om te beginnen ben je voor de helft klaar !. De lens die bij de aanbieding zit is overigens erg slecht, dit is de goedkope, zeer licht ONgevoelige variatie van de 28-105 serie van Canon.

Ik zou eerst eens gaan bepalen wat je er mee wilt gaan doen, en waarom perse een analoge SLR, er zijn genoeg leuke compactcams te krijgen, leveren ook prima plaatjes op en is makkelijker meenemen. Of wil je niet liever digitaal ?

Kijk anders hier eens naar: Canon EOS 50E + Grip + EF 35-80 a 150.00 euro bij http://www.fotokonijnenberg.nl/ in de occasions !

[ Voor 19% gewijzigd door mjl op 18-07-2005 12:48 ]

-------

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-02 17:19

YellowCube

Wait...what?

Lijkt mij geen slechte aanbieding als je met een SLR wilt beginnen.
even voor de zekerheid: je weet dat dit niet digitaal is. Ga ik wel van uit, maar gewoon even voor de zekerheid

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Verwijderd

Topicstarter
ja, ik weet dat het geen digitale is, maar evengoed bedankt! :)

waarom raad jij die eos500 aan dan? wat zijn de voordelen tov die eos300v?

overigens wil ik (ik zou bijna zeggen uiteraard) best digitaal, maar ik zag bijna alleen hele dure digitale spiegelreflexcameras en om te beginnen leek me dat niet zo'n heel goed plan! :)

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 18-07-2005 12:55 ]

• mjl

mjl

Ugh

Verwijderd schreef op maandag 18 juli 2005 @ 12:53:

overigens wil ik (ik zou bijna zeggen uiteraard) best digitaal, maar ik zag bijna alleen hele dure digitale spiegelreflexcameras en om te beginnen leek me dat niet zo'n heel goed plan! :)
De eos 500 is gewoonweg een ouder model van de 300v. Een 1000fn of een eos 300 of its dergelijks kan ook nog. 2dehands leveren dit soort analoge camera's nog maar weinig op, dus je zou op markplaats eens kunnen kijken naar goedkopere aanbiedingen dan een nieuwe voor 299 euro. Maar het hangt natuurlijk om wat je er mee wilt, en ook waarom perse een spiegelreflex ?

De 300v is geloof ik weer een uitlopend model, er is nu een nieuwere de 300x als ik het wel heb, dus vandaar dat deze 300v nu in de aanbieding zit.

-------

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:17
Verwijderd schreef op maandag 18 juli 2005 @ 12:53:

Ik lees toch meestal wel verhalen dat mensen een goedkope* dSLR binnen een jaar terugverdienen met de besparing aan rolletjes & ontwikkel/afdrukkosten.

*zie het [rml][ discussie] budget / start-dSLR, welke te kiezen? *DEEL 2*[/rml] topic; minder dan pak 'm beet 750 voor een body met lens zal niet snel lukken.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Verwijderd

Topicstarter
minder dan pak 'm beet 750 voor een body met lens zal niet snel lukken.
nee, en hoe graag ik dat ook zou willen, dat geld heb ik als arm studentje niet :) dus vandaar maar een analoge
De eos 500 is gewoonweg een ouder model van de 300v.
dus in principe kan ik gewoon beter een nieuwe 300v voor 200 euro kopen dan een tweedehands 500 voor 150 euro? (want de aanbieding is 200 euro, ik weet niet waar mensen de 300 vandaan halen?)

is die lens overigens ook slecht voor een beginner? zou ik daar als beginner met totaal geen ervaring last van hebben? en wat zou dan wel een goede lens zijn (om mee te beginnen)?

• guillaumemay
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-12-2025
Die 2de handse Canon 50E bij Konijnenberg is inderdaad een hele aantrekkelijke camera. De 50E is misschien wel een ouder model, maar het is altijd een geavanceerder model geweest dan de 300 serie, de 50E heeft bijvoorbeeld ooggestuurde scherpstelling.

En door die gigantische groei van digitale camera's kan ik alleen maar meegaan met het advies dat je het beste eens op marktplaats.nl kan kijken voor een goede 2dehandse analoge SLR voor dumpprijzen.

Zij bijvoorbeeld de vele advertenties van een 300V.
http://www.marktplaats.nl...postcode%3D%26distance%3D

Of ik zie hier tussenstaan een 50E + 28-80 + flitser voor 170.
http://www.marktplaats.nl...canon&postcode=&distance=

Maar goed, het kost meestal wel iets meer tijd om te zoeken naar een 2dehandsje, maar het kan je wel tientallen euro's schelen.

En als je dan toch op marktplaats bent: Een 2dehandse Canon 300D + kitlens wordt al gedumpt voor een gemiddelde prijs van 570 euro.

[ Voor 8% gewijzigd door guillaumemay op 18-07-2005 13:33 ]

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Hier een schaamteloze TVP...

..aangezien dit een interessant topic is want ik zoek op termijn een EF(s) lens compatible SLR voor naast mijn 350d als hebbeding. Als je ziet wat analoge bodies los kosten (tov digitaal) dan is het toch hardstikke leuk om zo eentje erbij te hebben.

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Verwijderd

Mij lijkt het voor jou best een goede keus. Het objektief is natuurlijk geen topper maar voor die prijs heb je een hele aardige set waar jij voorlopig prima mee uit de voeten kunt.

• Triplefox
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14-06-2025
Waarom zou je perse voor een spiegelreflex gaan?
Je geeft zelf aan dat je een beginner bent en misschien ook met de kosten van film en afdrukken zou de keus voor digitaal ook niet slecht zijn lijkt me.
Voordat je het SLR verhaal een beetje onder de knie hebt ben je namelijk ook wel aardig wat foto's verder met bijbehorende kosten.
Als doorsparen een optie is zou je ook even kunnen wachten en als het perse een SLR moet zijn, dan misschien een 2e hands D30 van canon?(met een beetje zoeken moet je die wel voor 250 euro kunnen vinden in goede staat)
Dan heb je een erg mooie camera waarmee afdrukken tot A3 goed mogelijk zijn en het voordeel van digitaal, zo zie je sneller wat er eventueel mis is gegaan en leer je sneller.
Mij lijkt het wat dat betreft handiger om naar een goede 2e hands DSLR te kijken en die zijn echt niet meer zo prijzig.
Naderhand veel minder kosten wat afdrukken dus dat zou je kunnen meenemen in de aanschafprijs van een analoge camera en dan iets meer uitgeven.

Genoeg om leuke foto's te maken | www.hondenopdefoto.nl

• mjl

mjl

Ugh

bombadil schreef op maandag 18 juli 2005 @ 13:32:
Hier een schaamteloze TVP...

..aangezien dit een interessant topic is want ik zoek op termijn een EF(s) lens compatible SLR voor naast mijn 350d als hebbeding. Als je ziet wat analoge bodies los kosten (tov digitaal) dan is het toch hardstikke leuk om zo eentje erbij te hebben.
Offtopic: EF-S kan alleen op digitaale SLR's (en dan alleen op de 300D, 350D en 20D) niet op een analoog !
Verwijderd schreef op maandag 18 juli 2005 @ 13:27:
[...]

nee, en hoe graag ik dat ook zou willen, dat geld heb ik als arm studentje niet :) dus vandaar maar een analoge

[...]

dus in principe kan ik gewoon beter een nieuwe 300v voor 200 euro kopen dan een tweedehands 500 voor 150 euro? (want de aanbieding is 200 euro, ik weet niet waar mensen de 300 vandaan halen?)

is die lens overigens ook slecht voor een beginner? zou ik daar als beginner met totaal geen ervaring last van hebben? en wat zou dan wel een goede lens zijn (om mee te beginnen)?
Sorry ik las ergens 299. Niet zo zeer dat het een slechte aanbieding zou zijn, maar ik zou even verder kijken. Een 500 met lens is tussen de 50-150 euro wel te vinden.

Qua lens: er zijn verschillende versies van de 28-105 van canon, deze is de goedkoopste van die serie (nieuwprijs ~130 euro) en is vergelijkbaar qua kwaliteit met een 28-80 of 28-90 kitlens (ik snap de opmerking op de site dus niet "Inclusief 28-105mm lens (ja u leest het goed!)" want deze lens is niet veel duurder (10 euro) dan de standaard kitlens 28-90). Qua setprijs zul je er dus geen buil aan vallen.

[ Voor 63% gewijzigd door mjl op 18-07-2005 13:48 ]

-------

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Een 2e hands D30 + standaard objectief zou ik zeker nog 's naar kijken als ik jou was. Een complete kit is voor < 400 euro prima te krijgen. De vraag is alleen wat garantie (zoals je op die nieuwe camera zult krijgen) je waard is en hoeveel foto's je gaat maken.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Verwijderd

Topicstarter
dank je wel voor al jullie reacties!! ben blij dat ik toch nog even een topic aangemaakt heb, en niet impulsief (zoals ik wel vaker doe) gewoon dat ding besteld heb!

ik ben een beetje huiverig over kopen van dit soort producten op marktplaats, inderdaad ivm garantie, maar ook: hoe weet ik of ik niet een miskoop doe? waar moet ik zeker op letten? hoe weet ik dat er geen krassen op de lens zitten of andere dingen die je fotos verknoeien? want dan heb ik er helemaal niets aan!

maar ik zal in ieder geval zeker nog even doorzoeken! :)

• sjroorda
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:37
Of het helemaal de bedoeling is weet ik niet (weet niet in hoeverre dit onder spam of een andere noemer valt), maar ben zelf een klein beetje aan het rondkijken naar iets nieuws of iig de ervaringen ermee, en ik zag zowel dit topic als een topic op dutchphotozone.com. Wellicht interessanter om met zoiets te beginnen? Goedkoper en meer accessoires.

Dit topic heb ik trouwens even als voorbeeld genomen, maar als je wat beter 2e hands zoekt, moet er denk ik erg veel te vinden zijn. Heb ook wel eens bij Foka (Rotterdam) staan kijken naar leuke 2e hands dingen, evenals bij andere fotozaken. Wellicht iets duurder dan particulier, maar misschien ook wel betrouwbaarder.

Ik denk dat ik zelf nooit een analoge SLR nieuw zou kopen, of je moet echt weten wat je doet (en dit is meer een 'leercam').

[ Voor 5% gewijzigd door sjroorda op 18-07-2005 15:08 ]

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 18 juli 2005 @ 14:59:
ik ben een beetje huiverig over kopen van dit soort producten op marktplaats, inderdaad ivm garantie, maar ook: hoe weet ik of ik niet een miskoop doe? waar moet ik zeker op letten?
Maak de body open en kijk of de sluiter goed werkt. Dus: lens verwijderen, filmklepje openen, camera tegen het licht houden en afdrukken bij verschillende sluitertijden. Als de sluiter goed werkt en de spiegel netjes opklapt, zit het met de rest meestal ook wel snor. Het grootste risico wat je dan nog kan lopen, is de kans op een lichtlek. Helaas kom je daar pas achter als je daadwerkelijk een stuk film door de camera hebt gehaald.

Controleer ook of alle draaiknopjes soepel lopen; een veelvoorkomend defect bij bijvoorbeeld de EOS5 is een vastzittend selectiewieltje (linksbovenop de body).

Tip: bij veel oudere EOS-modellen (1000f/n etc.) treedt soms een defect aan de sluiter op. Er kleeft dan een plakkerige substantie (afkomstig uit een seal, blijkbaar) aan de sluiter, waardoor de sluiter niet of maar gedeeltelijk opent. Je kunt dit makkelijk testen met de bovenstaande methode.
hoe weet ik dat er geen krassen op de lens zitten of andere dingen die je fotos verknoeien?
Je kunt eigenlijk alleen maar met het blote oog kijken of er geen krasjes op het glas zitten e.d. Zoek naar kleine krasjes, ontbrekende stukken coating (lens schuin tegen het licht houden zodat je de reflecterende coating goed kunt zien) en zwarte puntjes in het glas. Helaas geldt ook hier dat je sommige optische defecten pas kunt zien a.d.h.v. met het objectief gemaakte foto's. Probeer ook even of de autofocus goed werkt en of het zoommechanisme soepel loopt.

Uiteraard loop je met een nieuwe body (met garantie) minder risico, maar mijn ervaring is dat je met een gerust hart voor een tweedehands semi-prof body kunt gaan (bv. een EOS5 of een EOS50); als deze camera's goed werken, blijven ze dat over het algemeen nog jarenlang doen :)

Veel succes!

• -RenE-
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-01 22:04
Triplefox schreef op maandag 18 juli 2005 @ 13:37:
....Als doorsparen een optie is zou je ook even kunnen wachten en als het perse een SLR moet zijn, dan misschien een 2e hands D30 van canon?(met een beetje zoeken moet je die wel voor 250 euro kunnen vinden in goede staat)
Dan heb je een erg mooie camera waarmee afdrukken tot A3 goed mogelijk zijn en het voordeel van digitaal, zo zie je sneller wat er eventueel mis is gegaan en leer je sneller..
20x30cm is nog wel te doen. A3 wordt is met deze resolutie niet zo mooi meer.

Zo duur is analoog schieten nou ook weer niet. filmpje a 2 eur, ontwikkelen 2.75. Voor minder dan 5 eur ben je dus klaar. Vervolgens laat je allen de beste negatieven afdrukken.

Wil je het nog goedkoper dan kun je altijd zelf ontwikkelen. Dat is eenvoudiger dan je denkt.

Verwijderd

Ik ben zelf bij enkele camerazaken wezen kijken. Eentje had een lading 2e hands (analoge) camera's liggen. Van enkele vrij oude body's tot relatief nieuwe body's en zelfs een kleine collectie lensen.Geen goedkope zooi, alleen de "duurdere" modellen.

Ik heb er voor een EOS 300 140 euro neer moeten leggen incl 28-90mm kitlens. Camera was nagenoeg in nieuwstaat (alleen wat stof uit de vitrine, geen gebruikerssporen) in originele doos, lenskapjes ed. Baterijen waren vol. Ik kreeg er ook 1 jaar garantie bij.
Voor 40 euro extra kreeg ik er ook een 80-210mm Tamron telelens erbij in doos met kapjes en zonnekap. Ook in nieuwstaat.

Met een nieuwe cameratas van 50 euro en een pakje met 3 rolletjes ISO 400 betaalde ik 200 euro.

• Triplefox
-RenE- schreef op maandag 18 juli 2005 @ 15:36:
[...]

Zo duur is analoog schieten nou ook weer niet. filmpje a 2 eur, ontwikkelen 2.75. Voor minder dan 5 eur ben je dus klaar. Vervolgens laat je allen de beste negatieven afdrukken.

Wil je het nog goedkoper dan kun je altijd zelf ontwikkelen. Dat is eenvoudiger dan je denkt.
Uhm ik heb zelf een D30 2 maanden geleden verkocht en heb er nog afdrukken van hangen op 30x45 cm en dat is wat mij betreft prima, je zit er dan toch niet met je neus bovenop.
Zelf ontwikkelen kan prima maar ook de spullen die daarvoor nodig zijn kosten geld en het resultaat laat hoe dan ook toch langer op zich wachten dan even een CF card in de reader, dan heb je ook altijd nog het rolletje wat je elke keer weer koopt a 2 euro...
Even kort door de bocht 55 euro per 1000 opname's aan rolletjes ex ontwikkelen, zou je dat niet zelf doen komt er nog eens 75 euro bij oftewel ruim 12,5 cent per foto exclusief afdrukken.
Dus is in feite de terugverdien tijd van een D30 t.o.v. een analoge body ongeveer 1500 foto's.
Wil je dan ook nog op een makkelijke manier leren van je eigen fouten zonder alles op te gaan schrijven na elke foto zou ik toch vertrouwen op de EXIF van de opname's.
Er zijn heus nog wel meer dingen die niet zo slecht zijn aan analoog maar ik denk dat als je nu wil gaan leren als beginner het gemak van digitaal zeker moet overwegen.
Omdat een SLR erg veel mogelijkheden heeft is het leuk om die dus ook allemaal te begrijpen en te oefenen.
Ga maar eens met een analoge cam even een lensje testen of een DOF bekijken of lekker spelen met onder/overbelichten dan is zeker voor een beginner digitaal veel eenvoudiger en duidelijker.
Het is trouwens best lastig een negatief beoordelen of hij goed is zonder daar een lichtbakje of vergrootglaasje bij te hebben, en dat kost ook weer geld...
Dan is het misschien ook leuk om de foto digitaal te bewerken en dan moet je analoog weer gaan inscannen, uhmmm met een scanner die ook niet gratis is en buiten dat alles ben je er ook nog wel even mee bezig.
Geloof me ik heb niets tegen analoog en ik denk er zelf over na om een analoge body erbij te kopen om voor mezelf de lat hoger te leggen, maar dan wel NA voldoende ervaring te hebben opgedaan met dSLR.
Dus lijkt het mij vrij duidelijk dat het zelf ontwikkelen en het analoog schieten echt iets waar je gewoon op moet gaan rekenen voordat je beslist.
Mijn advies blijft dus dan ook probeer een goedkope 2e hands digitale body te vinden als occasion bij een winkel ofzo, die zijn nu ook heel erg bang om met een winkeldochter te blijven zitten en vaak niet eens veel duurder maar met garantie dan op marktplaats oid.

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

-RenE- schreef op maandag 18 juli 2005 @ 15:36:
[...]

A3 is nog heel goed te doen hoor. Ik heb A3 afdrukken van een D30 op een expositie hangen, en die worden gewoon gekocht door mensen :)

Zelfs 50x75 is te doen, zolang je er maar een meter vandaan blijft staan (en dat doe je wel bij dat formaat).

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• lateef
  • Laatst online: 10-07-2025
Gizz schreef op maandag 18 juli 2005 @ 16:29:
[...]

A3 is nog heel goed te doen hoor. Ik heb A3 afdrukken van een D30 op een expositie hangen, en die worden gewoon gekocht door mensen :)

Zelfs 50x75 is te doen, zolang je er maar een meter vandaan blijft staan (en dat doe je wel bij dat formaat).
dat hoeft inderdaad geen enkel probleem te zijn . voor het goed beoordelen van een foto (of schilderij of iets) moet je op ongeveer tweemaal de afstand van het diagonaal staan. bij een foto van 50x75 hoef je echt geen 300 dpi te hebben.

Verwijderd

ik heb nu ook een slr .. gelukkig niks voor te hoeven betalen omdat mijn moeder hem nog had :)

• Grrrrrene
  • Niet online
Ik heb van m'n D30 ook 50x75 prints gemaakt met die AH actie destijds. Je kunt zo'n 3MP foto vanuit RAW ook converteren naar 12MP en dan zie je echt geen pixels meer bij zo'n afdruk, tenzij je er met je neus op gaat staan natuurlijk :)

Over je huiverige houding t.o.v. marktplaats-aankopen: bij dit soort bedragen zou ik _altijd_ eerst gaan kijken en niet zomaar onder rembours de boel laten versturen. Krasjes op de body maken niet zo uit, dat voorkom je bijna niet. Vooral het flitsvoetje, die uit de doos nog zwart is, zal snel kaal worden. Wat bij een D30 nog wel 's wil missen is het batterijklepje als de eigenaar een batterij-/portretgrip in gebruik had en de dopjes die de externe flitser en draadontspanner-aansluitingen afdekken. Bij objectieven mogen er krasjes op de "barrel" zitten, maar op het glas niet. Bekijk ook het achterste element door het objectief van de body te halen, sommigen krijgen het zelfs voor elkaar daar krassen op te krijgen.

Tsja, verder weet ik weinig te noemen waar je naar moet kijken, behalve dan vragen hoeveel foto's ermee gemaakt zijn. Hierbij moet je de verkoper helaas op z'n woord geloven, want volgens mij is het alleen bij de pro-serie van Canon mogelijk om dat uit te lezen, althans: ik zou niet weten hoe ik het uit mijn eigen D30 kan uitlezen :)

Verwijderd

Topicstarter
Tsja, verder weet ik weinig te noemen waar je naar moet kijken, behalve dan vragen hoeveel foto's ermee gemaakt zijn. Hierbij moet je de verkoper helaas op z'n woord geloven, want volgens mij is het alleen bij de pro-serie van Canon mogelijk om dat uit te lezen, althans: ik zou niet weten hoe ik het uit mijn eigen D30 kan uitlezen :)
en stel dat alles verder prima is: bij hoeveel fotos moet ik dan niet meer tot koop overgaan?

• Triplefox
Verwijderd schreef op maandag 18 juli 2005 @ 20:02:
[...]

en stel dat alles verder prima is: bij hoeveel fotos moet ik dan niet meer tot koop overgaan?
Je kan het niet checken en dus is daar geen antwoord op te geven.
Mocht in het allerergste geval de sluiter het begeven kost het ongeveer 130 euro om hem te laten vervangen.
Bij de zaak waar ik regelmatig kom doen ze veel reparaties voor ETB en dat is dan voor de hele Benelux, soms kapt een sluiter er bij ongeveer 30.000 bij maar soms gaan ze mee tot ver over de 100.000.
De camera moet er gewoon fris uitzien liefst nog een beetje mat en zonder lakbeschadigingen, let ook op de flitsschoen en of de knoopcel vaak open is geweest en maak eens wat test opname's op de hoogste sluitertijd (1/4000), als die beelden gewoon goed zijn is dat geen slecht teken.
Wat ook zinvol is om te kijken of de sensor ok is om een foto ZONDER lens te maken van een wit vel, mochten er dan gekke dingen te zien zijn kom je daar snel achter op het wit.
Ook even een foto met lange sluitertijd maken met de lensdop erop en dan op 100/200/400/800/1600 iso, je mag dan tot zeg 400 niet veel rode puntjes zien op sluitertijden tot 10sec maar enkele (5) mag, op de hogere iso's zullen ze toenemen en dan kan je ook het beste de sluitertijd terugbrengen naar 1 sec op die tijd moeten ze nog redelijk schoon zijn.
Vraag wel of de sensor is geswapt en zo ja hoe vaak? Mocht er stof op zitten is dat niet erg je kan het er meestal makkelijk uit blazen met een luchtpompje.

Mochten andere mensen er nog aan willen toevoegen... GRAAG!
leuk topic trouwens .. 2e hands DSLR waar op te letten!

• guillaumemay
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-12-2025
Jeetje, dat is wel héél erg uitvoerig testen als je zoveel testshots zal maken. :/

Vergeet dan dus niet je laptop mee te nemen, en licht degene van wie je het koopt ook meteen in dat je een half uur bezig zal zijn om het toestel uit te testen. Een half uur heb je wel nodig om die voorgestelde testdingen te doen. (laptop op te starten, het uiterlijk van het toestel te controleren, de testshots te maken (eventueel meerdere keren, afhankelijk van hoeveel lenzen je erbij koopt) en de testshots te evalueren.)

Persoonlijk vind ik zo'n uitgebreide testmethode een beetje overdreven, maar ik kan begrijpen dat een student met een krappe kas geen miskoop wil doen. Maar licht dan wel de persoon in die hem aanbiedt, want dan kan die er ook rekening mee houden dat jij lang bezig ermee zal zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door guillaumemay op 18-07-2005 20:37 ]

• Grrrrrene
  • Niet online
Beetje overdreven inderdaad, de verwachte levensduur van een D30/D60 sluiter is overigens 40.000 opnames en dat wordt vrij exact gehaald (dat wil zeggen: er zijn verdomd weinig mensen die de 35k niet halen en er zijn ook heel weinig die meer dan 45k halen. Als de camera 20k foto's heeft gehad is het opzich nog wel OK, persoonlijk zou ik geen cam kopen met meer dan 25 a 30k aan foto's op de teller.

En tsja, je kunt natuurlijk zwaar uitgebreid gaan testen, maar aan de camera zelf kun je meestal wel zien hoe ermee omgegaan is :)

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Bij fotoapparatuur loont het in ieder geval om vrijwel alles 2e hands te kopen (of je moet per sé iets willen dat net op de markt is natuurlijk :) )

Bijvoorbeeld een eos 650 met lenzen, flitsers etc voor €150. Klik. Is al verkocht, maar zulke dingen zie je wel meer online. Lijkt me toch een stuk beter dan de aanbieding uit de TS.

Digitaal is een D30 perfect om mee te beginnen, zoals al gezegd is :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 18 juli 2005 @ 20:02:
Da's niet te zeggen. Ik heb dik 20 jaar geleden bv. een 2e-hands Pentax K2 gekocht. De vorige eigenaar was persfotograaf, en aan de camera is dat goed te zien: hij was oorspronkelijk zwart geanodiseerd, maar op een hele hoop plekken is 't nu gewoon geel messing. :)
't Ding is dus intensief gebruikt, maar in die 20 jaar heeft 'ie me nog nooit in de steek gelaten. En ik heb 'm zelf ook erg veel gebruikt (fotovakschool, reportages, etc.).

• Triplefox
Ik snap niet echt waarom het overdreven is, als jullie een cam kopen 2e hands en de sensor is rot als je thuis komt ben je dan nog zo vrolijk?
De dingen die ik zei ben je in max 10 min mee klaar.

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Triplefox schreef op maandag 18 juli 2005 @ 21:52:
Ik snap niet echt waarom het overdreven is, als jullie een cam kopen 2e hands en de sensor is rot als je thuis komt ben je dan nog zo vrolijk?
De dingen die ik zei ben je in max 10 min mee klaar.
Ik vind dat je gelijk hebt hoor. Grondige fysieke inspectie, sluiter en hotpixels is het minste wat je kunt doen.

• -RenE-
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-01 22:04
Gizz schreef op maandag 18 juli 2005 @ 16:29:
[...]

Het zal vast te doen zijn, maar ik vind dat onacceptabel. Zelfs een afdruk van mijn D60 op 30x45cm vind ik al behoorlijk soft worden. Zeker als je dat vergelijkt met dezelfde vergroting met een net zo dure of goedkopere middenformaat camera.

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

-RenE- schreef op maandag 18 juli 2005 @ 22:43:
[...]

Het zal vast te doen zijn, maar ik vind dat onacceptabel. Zelfs een afdruk van mijn D60 op 30x45cm vind ik al behoorlijk soft worden. Zeker als je dat vergelijkt met dezelfde vergroting met een net zo dure of goedkopere middenformaat camera.
Met te doen bedoelde ik mooi, anders kopen mensen die foto's ook niet voor thuis aan de muur. Ik zou eens kijken naar je verscherp-methode als je foto's erg zacht worden.

Vind het trouwens een beetje vreemde vergelijking, DSLR vs. middenformaat. Natuurlijk zijn die middenformaat foto's een stuk scherper dan foto's uit een D30, maar ze zijn ook een stuk scherper dan foto's uit een analoge SLR, zoals de kit in de topicstart. Dus als je het zo gaat bekijken heb je voor 30x45cm foto's al niks meer aan een 35mm SLR en moet je voor middenformaat. Dat lijkt me iets te drastisch :P

[ Voor 18% gewijzigd door Gizz op 18-07-2005 23:34 ]

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-01 10:48

tazzman

a real boardmonkey

-RenE- schreef op maandag 18 juli 2005 @ 22:43:
[...]

D'r hangt hier een 50x75 voor mijn neus van mijn 10D en die is gewoon rag-scherp, zelfs al ga ik er met mijn neus boven op staan.

Zelfs afdrukken van 50x75 van mijn 1D zien er prima uit en ik ben echt behoorlijk kritisch.

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

• Grrrrrene
  • Niet online
Wat betreft het inspecteren: een paar voorbeeld foto's gemaakt met die cam van dingen die jij aanvraagt zijn veel eenvoudiger, dan kun je zonder langs te gaan al controleren of de cam in orde is. Bijvoorbeeld een foto van een wit vlak met een recente krant ofzo, ik noem maar wat, dan weet je zeker dat die foto met die cam gemaakt is, tenzij hij 2 van die cams heeft en jou de rotte wil verkopen, maar die kans is nihil natuurlijk :)

Voor ik mijn D30 kocht heb ik uitgebreid vragen gesteld aan de verkoper en die was heel eerlijk. Er zaten wat krasjes op de batterijgrip en dat kwam door geschuur langs een muur. Technisch was hij prima in orde en ik mocht een middagje met haar mee naar de dierentuin om hem te testen. Daar hebben we een uur of 2 rondgelopen, zij met haar nieuwe EOS 1D en ik met m'n D30, veel info nog van haar gehad over instellingen en tips enzo, zo moet je je cam eigenlijk kopen. 't Gaat ook om een hoop geld, zeker destijds (1100 euro 2e hands!), als ik mijn D30 zou verkopen zou ik ook de koper graag dat vertrouwen geven. Spreek anders af dat je hem binnen een week mag retourneren als hij niet bevalt, daar kun je samen best wat over op papier zetten.

Pagina: 1