-RenE- schreef op maandag 18 juli 2005 @ 15:36:
[...]
20x30cm is nog wel te doen. A3 wordt is met deze resolutie niet zo mooi meer.
Zo duur is analoog schieten nou ook weer niet. filmpje a 2 eur, ontwikkelen 2.75. Voor minder dan 5 eur ben je dus klaar. Vervolgens laat je allen de beste negatieven afdrukken.
Wil je het nog goedkoper dan kun je altijd zelf ontwikkelen. Dat is eenvoudiger dan je denkt.
Uhm ik heb zelf een D30 2 maanden geleden verkocht en heb er nog afdrukken van hangen op 30x45 cm en dat is wat mij betreft prima, je zit er dan toch niet met je neus bovenop.
Zelf ontwikkelen kan prima maar ook de spullen die daarvoor nodig zijn kosten geld en het resultaat laat hoe dan ook toch langer op zich wachten dan even een CF card in de reader, dan heb je ook altijd nog het rolletje wat je elke keer weer koopt a 2 euro...
Even kort door de bocht 55 euro per 1000 opname's aan rolletjes ex ontwikkelen, zou je dat niet zelf doen komt er nog eens 75 euro bij oftewel ruim 12,5 cent per foto exclusief afdrukken.
Dus is in feite de terugverdien tijd van een D30 t.o.v. een analoge body ongeveer 1500 foto's.
Wil je dan ook nog op een makkelijke manier leren van je eigen fouten zonder alles op te gaan schrijven na elke foto zou ik toch vertrouwen op de EXIF van de opname's.
Er zijn heus nog wel meer dingen die niet zo slecht zijn aan analoog maar ik denk dat als je nu wil gaan leren als beginner het gemak van digitaal zeker moet overwegen.
Omdat een SLR erg veel mogelijkheden heeft is het leuk om die dus ook allemaal te begrijpen en te oefenen.
Ga maar eens met een analoge cam even een lensje testen of een DOF bekijken of lekker spelen met onder/overbelichten dan is zeker voor een beginner digitaal veel eenvoudiger en duidelijker.
Het is trouwens best lastig een negatief beoordelen of hij goed is zonder daar een lichtbakje of vergrootglaasje bij te hebben, en dat kost ook weer geld...
Dan is het misschien ook leuk om de foto digitaal te bewerken en dan moet je analoog weer gaan inscannen, uhmmm met een scanner die ook niet gratis is en buiten dat alles ben je er ook nog wel even mee bezig.
Geloof me ik heb niets tegen analoog en ik denk er zelf over na om een analoge body erbij te kopen om voor mezelf de lat hoger te leggen, maar dan wel NA voldoende ervaring te hebben opgedaan met dSLR.
Dus lijkt het mij vrij duidelijk dat het zelf ontwikkelen en het analoog schieten echt iets waar je gewoon op moet gaan rekenen voordat je beslist.
Mijn advies blijft dus dan ook probeer een goedkope 2e hands digitale body te vinden als occasion bij een winkel ofzo, die zijn nu ook heel erg bang om met een winkeldochter te blijven zitten en vaak niet eens veel duurder maar met garantie dan op marktplaats oid.