Toon posts:

PC start af en toe niet op (AMD Athlon, MS-6330)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem:
Sinds ongeveer een week heb ik problemen met het aanzetten van mijn PC. De ene keer start mijn PC gewoon op nadat ik op de power-knop druk en is er niets aan de hand. Andere keren doet hij vrij weinig. Opmerkingen over de keren dat hij weinig doet:

- de ventilator draait
- de lampjes (o.a. van de HD) doen niets
- de lampjes van de CD-ROM spelers doen het wel. De lades openen niet.
- de reset knop werkt niet

Tot nu toe heb ik elke keer het probleem op kunnen lossen door de power-knop lang in te drukken (zodat ‘ie uitgaat) en de PC weer aan te doen. Vaak gaf hij dan hetzelfde probleem, maar na dit een aantal keer te herhalen startte hij gewoon op. Tot nu toe kan ik geen patroon ontdekken in wanneer het optreedt of hoe vaak ik de PC aan en uit moet zetten voordat hij het doet.

De laatste tijd heb ik geen nieuwe hardware bijgeplaatst.

Hardware
Het gaat hier om een oude PC met de volgende hardware:

MSI K7T Pro (MS-6330)
AMD Athlon 800mhz
256 mb ram
Nvidia Geforce 4 MX 440

BIOS: Award Software Int, 6.00 PG, 20-9-2000

Troubleshoot
Tot nu toe heb ik nog niets gedaan omdat ik niet weet waar te beginnen. Ik heb het ‘Hangen en opstartproblemen troubleshooter’ topic gelezen, maar daarmee kwam ik ook niet verder.

Weet iemand hoe dit probleem veroorzaakt wordt en of dit opgelost kan worden? Mocht ik meer informatie moeten geven, dan doe ik dat graag.

• Kosh66
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-07 16:50
Heb ik ook gehad met een A7V met AMD Thunderbird 1200C:

Nadat ik een betere voeding ingebouwd had, was het aan/uit probleem opgelost.

De standaardvoedingen zijn maar op een beperkt aantal devices (HD's, CD/DVD's, etc.) berekend.

Suc7

[ Voor 5% gewijzigd door Kosh66 op 18-07-2005 12:39 ]

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Veel MSI moederborden uit dat tijdperk (waaronder een oud mobo van mij :() hebben last van lekkende condensatoren. Kijk daar ook maar es naar (zijn die busjes op het moederbord in de buurt van de CPU, als ze lekken komt er oranje spul uit of staan ze bol).
Hier is ook een heel topic aan gewijd (moet je maar ff opzoeken).

En misschien zitten er ook wel 'diagnostic leds' op je moederbord (4 ledjes). Indien aanwezig, kijk eens wat ze aangeven als de PC niet aan wil.

Verder kan het de voeding zijn (kleine kans) of een haperend IDE apparaat/kapotte IDE kabel. Sluit de IDE kabels nog es goed aan en verwijder evt. overbodige cd-rom drives etc.

[ Voor 55% gewijzigd door Palomar op 18-07-2005 12:49 ]

Verwijderd

Topicstarter
ok, dank voor de tips. Nu weet ik in ieder geval waar te beginnen!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Het lijkt idd verdomd veel op lekkende condensatoren.

MSI K7T kapot door lekkende condensatoren *pics*
als je condensatoren er zo uitzien zoals hier dan weet je zeker dat ze gaar zijn. Door deze te vervangen kun je het probleem verhelpen.

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:35
Ik had exact hetzelfde probleem met een Abit moederbord.
Dit was echt de beste pc die ik ooit gehad heb.

Later heb ik toevallig op een rommelmarkt een Asus moederbord gevonden voor 1 euro.
Het is dus hoogstwaarschijnlijk een lekkende condensator probleem.

Verwijderd

Als je pc af en toe ook vanzelf opnieuw opstart is de kans groot dat het je voeding is, anders idd kijken of je condensatoren niet bol staan. Dit heb ik zelf ook gehad met een moederbordje met een Athlon 700 Mhz alleen.

Verwijderd

Zoals reeds eerder aangehaald: Dit is een redelijk bekend probleem met de K7T van MSI.
Ook ik heb in een ver verleden zo'n bordje gehad.
Zelfde problemen eerst af en toe dan steeds frequenter.
Oplossing koop een ander bordje Nforce borje kost echt niet zo veel meer.
Op een beurs vaak voor een 5,- of 10,- euro.
Scheelt je heel wat ellende.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hem even opengeschroefd en het is inderdaad wat hier al gezegd werd. 3 condensatoren zijn stuk.

Morgen meteen een nieuw bord kopen, ik ben namelijk niet zo handig in solderen.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07-08 18:44
Verwijderd schreef op dinsdag 19 juli 2005 @ 00:01:
Ik heb hem even opengeschroefd en het is inderdaad wat hier al gezegd werd. 3 condensatoren zijn stuk.

Morgen meteen een nieuw bord kopen, ik ben namelijk niet zo handig in solderen.
Neem dan maar meteen een upgrade mee, die 800Mhz cpu is toch al achterhaald dus kun je beter meteen een XP erbij doen.

Zoiezo moet je ander geheugen kopen, socketA met SDRAMM kun je nieuw niet meer krijgen, of t moet ergens een antiek bord in een restpartij zijn.. Eventueel neem je gewoon een actueel bordje als een asrock K7S41 ofzo, met vga onboard, die GF4MX is niet veel beter dan een huidig onboard dingetje ;)

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Niet iedereen hoeft natuurlijk het snelste van het snelste ;) Het voordeligst is om gewoon 2dehands voor 2 tientjes een moederbordje op de kop te tikken. Nieuw zul je geen geschikt mobo meer vinden.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Palomar schreef op dinsdag 19 juli 2005 @ 00:26:
Niet iedereen hoeft natuurlijk het snelste van het snelste ;) Het voordeligst is om gewoon 2dehands voor 2 tientjes een moederbordje op de kop te tikken. Nieuw zul je geen geschikt mobo meer vinden.
Precies, er zijn meer dan zat plankjes te vinden voor 2 tientjes ofzo, hoef je niet eens veel geld kwijt te zijn om toch weer je pc draaiend te krijgen.
upgraden kan altijd nog.

Verwijderd

Topicstarter
Kan ik mijn PC nog gewoon gebruiken, of raden jullie dat af? Wat zijn de gevolgen van het doorwerken met lekkende condensatoren?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op dinsdag 19 juli 2005 @ 11:47:
Kan ik mijn PC nog gewoon gebruiken, of raden jullie dat af? Wat zijn de gevolgen van het doorwerken met lekkende condensatoren?
Zware instabiliteit die op den duur alleen erger gaat worden. In het ergste geval fikt je volledige mobo door waardoor je alles weg kunt gooien (mobo, cpu, geheugen, insteekkaarten en je voeding).

Ik zou dus zeker even uitkijken naar een simpel 2e hands plankje om verdere ellende te voorkomen.
Pagina: 1