Computer schakelt zomaar ui af zonder overclocken, probleem?

Pagina: 1
Acties:

• Yokozuna
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05-2025
Ik post dit probleem hier maar, omdat ik zo snel geen andere geschikte categorie kan vinden.

Het zit zo, m'n pc stond altijd in Tilburg. Nu voor de vakantie hebben we hem met de auto vervoerd naar Roosendaal. Ik start em hier dus op, gaat allemaal prima, maar als ik net in windows kom, schakelt de PC zich automatisch uit. Dit heb ik nooit gehad in Tilburg, alles werkte prima toen.

Abit NF7-s rev2.0.
Athlon XP 1700 (op 2.2GHz, heb alles in bios (FSB, clocksnelheid CPU, voltage etc.) weer op default gezet zonder resultaat)
Radeon 9700 (vervangen door een Geforce2 zonder resultaat)
2x 512MB m-tec PC3200 ram, vervangen door een 256MB Infenion reepje, zonder resultaat. Andere banken geprobeerd ook geen resultaat.
Voeding: Chieftec 360watt, vervangen door de Chieftec 360watt die ik nog had liggen, geen resultaat.
Alle fans max laten draaien+kast open, geen resultaat.
Hardeschijf (Maxtor Diamondmax 9 80GB) vervangen door een oude met win98se, zelfde probleem komt weer op. Worms/virus/rotte hardeschrijf is dus ook uitgesloten.
CD writer losgekoppeld, geen resultaat.

Idle temp is 40 graden (in bios), blijft ongeveer zo, load kan ik niet zien gezien de PC zich meteen uitschakelt nadat ik in windows kom. Thermalright 90 blok met papst fan erop, eraf gehaald, pasta vervangen en terug erop geschroef, geen resultaat.

Het enige dat ik nog niet heb vervangen is de CPU en mobo. Maar als er wat mis is met de CPU boot de PC uberhaupt niet. Bij het opstarten wordt de CPU wel goed herkend incl. clocksnelheid e.d. in de bios.
Wat kan mijn probleem veroorzaken??

[ Voor 9% gewijzigd door Yokozuna op 18-07-2005 11:59 ]

• Killemov
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-06 10:31

Killemov

Ik zoek nog een mooi icooi =)

Je zou in ieder geval eens naar de condensators op je mobo moeten kijken. Als de bovenkant van zo'n condensator een beetje bol staat, dan heb je definitief je probleem gevonden.

[ Voor 6% gewijzigd door Killemov op 18-07-2005 11:59 ]

Hey ... maar dan heb je ook wat!

Verwijderd

Heb je al een ander moederbord geprobeerd? Of evt. andere kabels? Misschien dat daar het probleem zit namelijk...

• Shuisman
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-07 15:02
Crashed de pc na een bepaalde tijd ? Of PRECIES als je in windows bent ? Wat gebeurt er als je in de bios blijft ?
Je zou ff knoppix kunnen proberen, als het daar ook mee gebeurt, dan weet je iig dat het niet aan je windows ligt (software of hardware probleem).

Verwijderd

Ik ben niet zo'een expert op dat soort dingen maar volgens mij ligt het aan de moederbord/bios ofzo die richting in. Kijk ook of je CPU niet te warm ofzo wordt want het kan ook zijn dat hij dan afsluit als het te warm wordt...

• Yokozuna
SHuisman schreef op maandag 18 juli 2005 @ 11:59:
Crashed de pc na een bepaalde tijd ? Of PRECIES als je in windows bent ? Wat gebeurt er als je in de bios blijft ?
Je zou ff knoppix kunnen proberen, als het daar ook mee gebeurt, dan weet je iig dat het niet aan je windows ligt (software of hardware probleem).
Ik denk dat het zoieso niet aan windows ligt, heb de hardeschijf van de PC waarmee ik nu post erin gedaan, daar staat Win98se op en die werkt goed (anders kan ik hier niet posten).
De normale 80GB zit nu ook in deze pc en die werkt verder goed.

Ongeveer 8 seconden na het 'welcome' schermpje van windows XP schakelt de PC zich gewoon uit.
Heb het niet precies geclocked, maar in Windows98se duurde dit ongeveer even lang.
Ik zal zometeen even in de bios blijven voor x minuten, kijken of hij dan uitschakelt!

Knoppix ken ik niet, wat is dat?

Consensators zal ik ook zo checken, thanks.
Kijk ook of je CPU niet te warm ofzo wordt want het kan ook zijn dat hij dan afsluit als het te warm wordt...
Protection staat op 75graden (niet op 60 ofzo) en idle blijft hij 40 graden dus het lijkt me sterk dat het daar aan ligt...

[ Voor 19% gewijzigd door Yokozuna op 18-07-2005 12:04 ]

• Shuisman
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-07 15:02
Knoppix is een linux distributie die je op cd brand (met een andere pc ;) ) , deze boot je dan, en dan heb je meteen linux, zonder dat hij aan je harde schijf komt :) . linux live cd dus :)

Superhandig kan het wezen, je kan dan namelijk makkelijk vaststellen als het aan je software of hardware ligt ;)
Kies een leuke zou ik zeggen:
http://www.knopper.net/knoppix-mirrors/

[ Voor 35% gewijzigd door Shuisman op 18-07-2005 12:06 ]

• harry64
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-08 17:57
Is je koeler misschien een stukje verschoven? Want echte cpu kracht gebruikt een pc niet voor de bios, dus misschien komt het pas als deze echt te heet wordt.

Mocht je knoppix gaan downloaden gebruik dan de Quicknet mirror die gaat hier met ruim 5Mbit.

[ Voor 24% gewijzigd door harry64 op 18-07-2005 12:10 ]

• Yokozuna
Consensators zien er goed uit, tenminste gewoon cilindervorming, de bovenkant is niet bol geworden ofzo. Ze staan ook rechtop, niet schuin/krom. CPU cooler heb ik al een keer overnieuw erop gezet, geen effect (zie eerste post).

Zal trouwens even de kabels checken, misschien dat de IDE kabel gaar is (hij is opgefrommeld als een gek), lijkt me sterk maar je weet maar nooit.

Zal knoppix vanmiddag ook even proberen.

[ Voor 59% gewijzigd door Yokozuna op 18-07-2005 12:12 ]

• all_by_myself
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-06 13:31

all_by_myself

Per Ardua ad Astra

Kijk even in je BIOS hoeveel voltage je processor krijgt. Misschien krijgt hij te weinig voltage en moet je dit even wat verhogen... ipv 1,6 volt 1,7 volt bijvoorbeeld.

AMD Ryzen 9 PRO 3900, 32GB, Win11 x64

Pagina: 1