[Epox 8k5a3+] reboten bij laden Studio8

Pagina: 1
Acties:

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-06 13:42
Hola,

Mijn PC doet al tijden raar, maar laatste tijd begint het echt vervelend te worden. Een tijdje terug kon ik mijn PC* wel uit het raam gooien zo weinig deed ie meer. Het meerendeel werd toen echter door een complete herinstallatie verholpen (was alweer ruim 2 jaar geleden). Maar nu kan ik Pinnacle Studio8 niet eens meer openen zonder een BSOD te krijgen.. Ik verdenk hier het mainbord van, omdat de overige hardware wel goed is. Geheugen heb ik al eens vervangen, HD's losgekoppeld of niet maakt geen fuck uit. De voeding is sterk genoeg..
Nu doet de (waarschijnlijk) videokaart ook al een tijd raar, maar dat mag in dit geval het probleem niet zijn, omdat die alleen in 3D loopt te kloten (beeld wat tijdelijk bevriest, geluid wat begint te haperen en na een sec of 5~10 gaat het weer verder + in andere spellen vaak een windows error dat er een probleem is met de videokaart.. De PC is dan vrij traag tot ik 'm opnieuw opstart).
Maar in ieder geval, van dit meest recente probleem verdenk ik het mainbord. Ik heb zojuist de nieuwste BIOS gedownload (weet niet of ik die er al op heb staan) en zal die er ff in flashen, maar omdat het programma eerst altijd goed werkte en nu niet meer (herinstalleren van Pinnacle Studio8 heb ik uiteraard al gedaan) denk ik niet dat het veel zal helpen.

Er is natuurlijk een goede mogelijkheid dat het mainbord mechanisch stuk is, maar dan mijn volgende dillema.. Een goedkoop nieuw mainbord kopen is fijn, maar ik moet een ATA raid controller hebben voor alle HD's en de meeste mainbord hebben tegenwoordig een SATA raid controller.. De converters, die toch al niet in overvloed te vinden zijn, kosten ook nog eens vrij veel (€20 wat ik gezien heb). Welk mainbord zou dan de beste keus zijn, mocht het probleem niet te verhelpen zijn.. Zelf zat ik te denken aan de Asrock K7VT4A PRO, maar die heeft wel een SATA raid controller en geen ATA..

Nouja, in ieder geval hoop ik, een beetje tegen beter weten in, dat het probleem simpel op te lossen is met jullie hulp.
Alvast bedankt voor eventuele suggesties :)

* AthlonXP 2600+
Epox 8k5a3+
512mb PC2700
Radeon 8500 64mb
Adaptec 19160 SCSI kaart
Seagate x15 20GB SCSI HD
2x 200GB maxtor 7.2k rpm
3x 60GB maxtor 7.2k rpm
DVplus videobewerkingskaart
NEC DVD brander
Pioneer DVD player
Soundblaster Audigy geluidskaartje
Enermax 430w voeding

• Killemov
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-06 10:31

Killemov

Ik zoek nog een mooi icooi =)

Mijn god, het lijkt wel of de elko ziekte weer losbarst. Check de condensators en kijk of de bovenkant een beetje bol staat.

Hey ... maar dan heb je ook wat!

• InterCC
Verdomme, ja... Onder de memory slots zitten er twee die bol staan... feest.. Dat wordt dus een ander mainbord kopen?
Kan iemand me dan een klein beetje helpen met de keus welke en of het waard is om een wat duurder oud mainbord te kopen ipv een Asrock ivm de SATA raid controller terwijl ik ATA raid nodig heb..

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:43
InterCC schreef op maandag 18 juli 2005 @ 12:38:
Verdomme, ja... Onder de memory slots zitten er twee die bol staan... feest.. Dat wordt dus een ander mainbord kopen?
Kan iemand me dan een klein beetje helpen met de keus welke en of het waard is om een wat duurder oud mainbord te kopen ipv een Asrock ivm de SATA raid controller terwijl ik ATA raid nodig heb..
Waarom pak je niet a7v600-x of zo, met een onboard promise raid controller met 2*sata en een keer pata :). Als je nix met je Epox doet, wil ik hem wel hebben O-).

• InterCC
Maar als ik SATA heb ik moet die converters kopen om SATA naar ATA om te zetten en dan komt er per HD nog eens €20 bij voor die stomme converters.

• Killemov

Killemov

In principe zouden de condensatoren vervangen kunnen worden voor < EUR 100 (bij een bedrijf inclusief onderdelen en arbeidsloon.). Als jouw mobo dat niet waard is, dan zou je zelf ook nog aan de slag kunnen. Maar dan komt het probleem van het vinden van de juiste condensatoren om de hoek kijken. Ik kan ze in ieder geval nergens vinden. Zie www.badcaps.net

• Killemov

Killemov

De meeste onboard RAID controllers zijn niet echt iets om over naar huis te schrijven. (Highpoint, Promise, ...) Maar het is natuurlijk wel leuk om wat meer schijven aan te kunnen sluiten.
@Termi: als jij die Epox nog wilt hebben, dan kun je dus mobo's solderen of je kent iemand die dat kan. Daarnaast kun je aan nieuwe, geschikte elko's komen ... vertel. :*)

Pagina: 1