MBR van Mac (9.2.2) corrupt - hoe kan ik dit fixen?

Pagina: 1
Acties:

• SkyStreaker
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
Een spontane herstart op mijn mac heeft er voor gezorgd dat mijn Mac niet opstart. Vraagtekentje komt in beeld.

De enigste reden waarom ik weet dat het aan de MBR ligt is dat het bij het opstarten gebeurde en hij nu niet verder opstart. De symptomen, zal ik maar zeggen, zijn vergelijkbaar met die van een PC.

Nu heb ik hier alleen een hele oude Norton Utils 3.5 voor de mac liggen en men zegt dat ik die niet moet gebruiken omdat het dan helemaal naar de knoppen gaat.

Een zoektocht op google levert alleen "pc-fixerij" op en niks voor de mac. Ik ben ook niet echt bekend in de mac-omgeving, ik heb mij er dus geen idee van hoe ik dit moet oplossen.

Mac 9.2.2 opnieuw installeren is op dit moment geen optie. Kan ik niet een opstart-schijfje maken en daar vanaf de mbr fixen/hervangen?

Inmiddels ben ik ietsje verder en weet ik dat ik de System Disc tools ofzo nodig heb die op diskette passen, ik krijg ze alleen nergens gedownload van de Apple Site... :/

Nu heb ik downloads gevonden, zijn ze allemaal voor OSX

Techtool Pro & DiskWarrior gaat helaas ook niet op, denk ik.

Het moet echt PC-stijl: fdisk /mbr wezen wil ik dit fixen, me dunkt.

[ Voor 22% gewijzigd door SkyStreaker op 18-07-2005 12:01 ]

Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-02 17:31
Misschien kan je booten vanaf je OS9.2 cd en dan de disk fixen? Je moet dan je c-toets inhouden terwijl je de computer aanzet. En op de cd van OS9.2 staat volgens mij een disk check tool.

Hail to the king baby!

Verwijderd

Wat urk zegt; of je kan inderdaad met je systeem cd booten en dan je HDD proberen te fixen (nu maar hopen dat er geen bad blocks zijn), of zelfs met bootable floppy (ook daar wil disk "first aid" wel eens op passen)..

• SkyStreaker
  • Nu online
En waar haal ik disk "first aid" vandaan? Dan probeer ik dat ff.

Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding

• scan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-10-2025
Disk first aid staat op de os 9 cd in de map hulpprogramma's

Een pc is net een brommer. je kan hem wel opvoeren maar het blijft nog steeds een brommer

• SkyStreaker
  • Nu online
scan schreef op maandag 18 juli 2005 @ 14:12:
Disk first aid staat op de os 9 cd in de map hulpprogramma's
Die CD is hier gewoon niet... Da's een probleem. Kan iemand het online zetten? En eventueek vertellen wat ik moet doen?

Nee, dat mag je niet, want die CD is auteursrechtelijk beschermd :)

[ Voor 33% gewijzigd door dawuss op 19-07-2005 13:59 . Reden: modbreak ]

• Slagroom
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-12-2025
ctrl + option + p + r inhouden als je opstart, hij zal twee keer boing zeggen. Naar de tweede keer de toetsen los laten.

Daarna start je op met de alt toets ingedrukt. Je komt dan in een menu waarin je kunt kiezen welk OS je wilt opstarten... maar ik weet niet of dit zal werken op oudere macs... iMac (400MHz) van m'n vriendin wel tenminste.

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06-2025

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Ik denk niet dat je er aan ontkomt om OS 9.2 opnieuw te installeren vanaf CD. Dus zou gewoon ff een CD regelen. Toen we op het werk ook nog OS9.x gebruikten in de studio hadden we het ook regelmatig. Computer vast en dan systeem niet meer kunnen vinden. Aparte feature heb ik dat altijd gevonden :) Maar je kunt vast op marktplaats oid een oude OS9.2 cd vinden, meeste mensen zijn zo langzamerhand wel over.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Verwijderd

gewoon een clean install doen en de prefs overnemen mbv ConflictCatcher 8 waar je" system murge" gebruikt om de extenties aan jou nieuwe os verbind.
Pagina: 1