Toon posts:

Geen andere computers zichtbaar met WLAN *

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Bij het bouwen van mijn eerste netwerk (ben dus een n00b op dit gebied) heb ik het probleem dat computers elkaar niet zien. Het netwerk bestaat uit de volgende onderdelen:

Linksys WAG54G acces point / router / ADSL modem
Pc met WinXP professional (met netwerkkabel aangesloten op router)
PC met WInXP MCE met wireless kaar aangesloten
Pocketpc ook wireless

Alle drie de machines draaien met een vast IP adres en de DNS instellingen van de ISP. Verbinding krijgen met internet is ook geen probleem, maar het contact leggen tussen de verschillende systemen.

De bedoeling is dat de bestanden van beide pc's onderling gedeeld worden en toegankelijk zijn. Probleem is alleen dat ik in mijn netwerkomgeving geen andere pc's zie. Inmiddels heb ik de FAQ's en dit forum gelezen en nog altijd geen oplossing.

Kan iemand mij vertellen wat er anders ingesteld moet worden om mijn netwerk toch werkend te krijgen?

Verwijderd

Welke IP adres hebben ze en in welke werkgroep zitten de computers (werkgroep moet overal dezelfde zijn)?

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
norton internet security uitzetten

• DMirage
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 28-02 15:18
Omdat je wel internet verbinding hebt, is het duidelijk dat je Wireless het doet.
Misschien moet je daarom naar de windows configuratie kijken.

En heb je geprobeerd een netwerkverbinding te maken zonder je windows netwerklocaties?
Bijv. Start->Uitvoeren-> \\192.168.0.1\
Maar dan een bestaand IP he.
Of beetje rond pingen...

Overigens netjes dat je je eerste netwerk al zover draaiend krijgt :9

@bouwfraude: Waar staat dat ie norton heeft?

Ik kan me toch herinneren dat ik op school Wlan altijd zon mooie lijst werkgroepen kreeg, dus dat hoeft dan niet hetzelfde te zijn?

[ Voor 14% gewijzigd door DMirage op 18-07-2005 11:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
De IP adressen zijn

192.168.1.1 (Linksys)
192.168.1.64 (WinXP prof)
192.168.1.65 (WinXP MCE)
192.168.1.66 (PPC)

Norton Internet security gebruik ik niet, maar wel Kerio personal firewall. Verder heb ik met een tooltje (Kaboodle heet het) een scan op het netwerk uitgevoerd en worden daarbij alle gebruikte IP adressen herkend en weergegeven.

De naam van de werkgroep is bij alle systemen ingestel op 'Texas' en ook de SSID is op die naam gezet. Volgens de faq's die ik gelezen heb zou het daarmee moeten werken, of ligt het toch aan de instellingen van Kerio en welke dan?

Bedankt trouwens voor die zeer snelle reacties.

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:23

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Verwijderd schreef op maandag 18 juli 2005 @ 12:05:
De IP adressen zijn

192.168.1.1 (Linksys)
192.168.1.64 (WinXP prof)
192.168.1.65 (WinXP MCE)
192.168.1.66 (PPC)

Norton Internet security gebruik ik niet, maar wel Kerio personal firewall. Verder heb ik met een tooltje (Kaboodle heet het) een scan op het netwerk uitgevoerd en worden daarbij alle gebruikte IP adressen herkend en weergegeven.

De naam van de werkgroep is bij alle systemen ingestel op 'Texas' en ook de SSID is op die naam gezet. Volgens de faq's die ik gelezen heb zou het daarmee moeten werken, of ligt het toch aan de instellingen van Kerio en welke dan?

Bedankt trouwens voor die zeer snelle reacties.
Of het aan Kerio ligt kan je snel testen door die uit te zetten, proberen dan wat te vinden en als het dan wel lukt, ligt het daar waarschijnlijk aan :).
Als er dan nog steeds niets te vinden is is het waarschijnlijk een ander probleem.
Verder:
- heb je je windows xp firewall wel uitgezet als je kerio gebruikt? Die twee kunnen elkaar ook bijten.
- heb je bestandsdeling aanstaan?
- probeer eens je gastaccount in te schakelen bij je netwerkadapter (bij eigenschappen van netwerkkaart --> Verificatie)

• DMirage
Nog maar eens nagezocht over die firewall. Windows heeft een standaard uitzondering gedefineerd voor File And Printer Sharing, en als ik het goed begrijp gebruikt "My Network Places" ed diezelfde poorten.

Je moet dus, in Kerio, de volgende poorten open hebben:
TCP 139
TCP 445
UDP 137
UDP 138

Als dit de hele oplossing is, zou de hierboven genoemde test (Kerio uitzetten) dus het probleem moeten verhelpen.. Dit is dan de oplossing om Kerio weer aan te zetten :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal vanavond als ik thuis kom van mijn werk eens kijken of dit de oplossing is. Zijn dit alle poorten die opengezet moeten worden en kan dat veilig?

Windows firewall staat op alle systemen uitgeschakeld. Ik weet ook niet zeker of het nog nodig is om Kerio aan te laten staan. In die Linksys schijnt ook een ingebouwde firewall te zitten, maar of dat ook veilig genoeg is?

Verwijderd

Topicstarter
Okay, ik ben er inmiddels achter dat het aan Kerio lag. Heb de firewall net uitgezet en alles werkte. Nieuw probleem is dat ik niet weet hoe je die settings aanpast. Kom namelijk nergens iets tegen over UDP e.d.

Het gaat om Kerio 4.1.3. nederlands. Is er iemand die weet hoe dit moet, of kan ik beter een andere firewall gaan gebruiken?

• DMirage
Gewoon even in de handleiding kijken, al is deze in het engels.
Bij het eerste figuur in 6.2 zie ik duidelijk Microsoft File And Printer Sharing staan.
Zorg gewoon dat dit toegestaan is...

Verwijderd

Je hoeft niet nog eens te benadrukken dat je hulp nodig hebt hoor. Dat het topic bestaat zegt al genoeg ;)
Pagina: 1