[Gottiquette] Samenstellen van gebruiksregels

Pagina: 1
Acties:

• mbravenboer
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11-2025
Hallo allemaal,

De laaste tijd zijn er nogal wat flaims over irritante, domme of wat dan ook vragen. Ook worden topics vaak niet goed benoemd.

De faq is helaas niet voldoende voor dit onderdeel van het forum gezien de toch wat afwijkende onderwerpen. Bovendien leest toch niemand de faq :(.

Daarom zou ik graag willen dat er een serieus document komt over de aard van vragen en hoe je een topic moet benoemen.

Deze moet bovenaan gezet worden door een admin zoals in het onzin forum. Swingen werkt toch niet en wordt een zootje. Wellicht is het ook een idee om postings in dat topic niet toe staan.

Voorstellen voor gebruiksregels zijn natuurlijk meer dan welkom in dit topic!

Mijn ideeen:
- Geen CAPS LOCK gebruiken in zowel titels als postings.
- [programmeertaal | onderwerp] voor de posting en dus niet iets van: wie helpt me?
- Vraag niet of iemand ff dit of dat kan maken.
- Sites waar newbies kunnen zoeken naar antwoorden. Ook verwijzingen naar goede tutorials per programmeertaal gerangschikt.
- Leg duidelijk uit wat er niet werkt inclusief beperkte bron-code.
- Post ook een oplossing als je die gevonden hebt en hij nog niet duidelijk in de thread staat.

Ja ik weet het: sommige punten staan ook in de faq, maar dit forum heeft zeker extra informatie nodig naar mijn mening.

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

• Kresh
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-01 07:19
amen

nee echt. Er moet hier echt ook zo'n faq boven aan de lijst komen. Volgens mij was daar laatst ook een topic over (of was da in Webdesign?)

Nu moeten er alleen een paar mensen de moeite nemen om zoiets te schrijven. Mijn zegen hebben ze ;)

Verwijderd

Vind ik ook
hoewel ik wel vind dat er je moet posten in die /14 Faq

Misschien kan je ook een speciaal forum voor Newbies maken of een met alleen PHP/mysql aangezien hier heel veel posts voor zijn

• LuCarD
  • Niet online

LuCarD

Certified BUFH

Newbie forum ben ik niet voor.... daar wordt dan te weinig in gekeken door de mensen die antwoord moeten geven.....

Misschien net een FAQ boven aan in de lijst??? Zoals in LA en Site Check?
Met daar in een paar vaste goede links?

Programmer - an organism that turns coffee into software.

Verwijderd

Ik vind dat zoŽn faq boven aan ieder forum behoort te staan en hier natuurlijk ook.
Wie gaat hem maken?

Verwijderd

Ik heb al eerder een poging gedaan om tot een vrijwillige vorm van regelgeving over te gaan, zie http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/57980.

Helaas lijkt het dat alle mensen die zich toch al gedroegen het bericht lazen en ermee eens waren, en de anderen het gewoon negeerden.

Ik hoop dat dit initiatief meer opvolging krijgt.

• The - DDD
  • Laatst online: 12-02 12:22
Ik wil niet lomp klinken, maar diegenen die een beetje kennis in huis hebben zijn vaak ook diegenen die netjes posten en reply-en.

iig: Lijkt me een strak plan zo'n faq.

Zou het verder geen goed idee zijn om in Topix een polingsysteem te bouwen?

Dat je dus bijvoorbeeld een nette poll kan houden over 1 bepaald onderwerp, handig als je wilt bepalen of iets toegevoegd moet worden aan de forum faq.

Die poll valt uiteraard onder het beheer van de adjes.

• raptorix
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02-2022
Ja maar punt is dat zo een FAQ toch weinig helpt, de mensen die irritante plompe vragen stellen, nemen over het algemeen zeker niet de moeite om een FAQ te lezen, tja over afspraken over hoe bijvoorbeeld je vraag te posten daar kan ik het in vinden maar wat betreft domme vragen schiet je daar toch niet veel mee op, zelf zou ik gewoon graag willen zien dat die gelijk gedelete worden.

Verwijderd

Toch is het zo dat de faq onduidelijk is aangegeven

Als het als upper topic bij /14 zou zijn dan kijkt men vaker

• Ippy
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 29-11-2025

Ippy

Not very active lately.

IMHO

Actie roept reactie op: gooi OTF, de Kroeg of hoe je het ook noemt er weer af (of beter: maak daar een apart (evt. commercieel) forum voor aan (ergens anders: VER, HEEL VER WEG) en het wordt weer gezellig op GoT.

Ik heb geen bezwaar tegen slap lullen (doe het geregeld) maar je ziet wat voor volk je aantrekt. Ik mis bij GoT een consequente doelstelling
edit:
c.q. doelgroep.
Als je niet weet waar je naar toe wilt kun je ook geen richting geven.
Gevolg is dus een allegaartje (geeft niet)
en dat botst soms (geeft wel).

Niet leuk, wel logisch.

Dus..

Verwijderd

raptorix: Punt is dat zo een FAQ toch weinig helpt, de mensen die irritante plompe vragen stellen, nemen over het algemeen zeker niet de moeite om een FAQ te lezen

Idd.

Over afspraken over hoe bijvoorbeeld je vraag te posten daar kan ik het in vinden maar wat betreft domme vragen schiet je daar toch niet veel mee op, zelf zou ik gewoon graag willen zien dat die gelijk gedelete worden.

Ik zit al een tijdje op een andere oplossing te broeden: een soort moderatie-idee zodat vragen van troll (als je dat wilt) gewoon op voorhand in het niets verdwijnen. Karma opbouwen door goede vraag te stellen of antwoorden te geven. Zoiets. Zou alleen niet precies weten hoe het op een min of meer eerlijke manier zou moeten werken...

• Martin Sturm
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12-02 13:47
Op zaterdag 13 januari 2001 22:27 schreef raptorix het volgende:
Ja maar punt is dat zo een FAQ toch weinig helpt, de mensen die irritante plompe vragen stellen, nemen over het algemeen zeker niet de moeite om een FAQ te lezen, tja over afspraken over hoe bijvoorbeeld je vraag te posten daar kan ik het in vinden maar wat betreft domme vragen schiet je daar toch niet veel mee op, zelf zou ik gewoon graag willen zien dat die gelijk gedelete worden.
Het voordeel van zo'n faq is dat je een je een goede reden hebt om zo'n vraag weg te smijten. Als het in de faq staat kan een mod/adje gelijk een slot erop gooien met een verwijzing naar de faq.

Misschien is het wel een idee om hier ook lite modjes in te stellen (net als in de GOT-kroeg :)), die daar dus voor zorgen.
Pagina: 1