Toon posts:

HD wordt niet geheel herkend, oplossing partitioneren?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Nee ik ga niet vragen hoe het komt dat mijn HD niet geheel herkend wordt in Windows. Dit omdat ik niet dat probleem heb. En overigens weet ik het antwoord er ook op :). Maar ik heb er wat vragen over. In de FAQ kon ik niet het antwoord vinden.

vragen
---------
Ik vraag me af of dit bekende probleem te omzeilen is door de HD in meerdere partities te verdelen die kleiner zijn dan het limiet van het BIOS? Het valt mij op dat het mij wel lukt om zo de boel te omzeilen. Athans om Windows voor de gek te houden. Het BIOS trapt er niet in. Of is het zo dat deze oplossing niet op elke computer werkt? Of kan ik door te partioneren naar langduriger gebruik tegen rare problemen aanlopen. Kan iemand mij uitleggen hoe het zit?

Overigens valt mij wel op dat een Ghost-bootdiskette niet werkt. Maar goed dit komt natuurlijk omdat Windows er nog niet aan te pas is gekomen. Maar alleen het BIOS, en die kan er niet mee overweg. De hoofdvraag is dus of ik bij installatie van HD's in computers met een limiet als oplossing de HD kan partitioneren? ff ervan uitgaand dat de gebruiker alleen in Windows gaat werken, en dus niet met b.v. Ghost gaat werken.

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Je bedoelt dat hij maar tot 128 of 132 GB herkend wordt? Dan kan je een probleem met je bios hebben.

Check google es, of de search hier op GoT. Je verdrinkt in de zoekresultaten :).

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

De bios kan op zich de partities niet bekijken, die kijkt naar de schijf zelf.
Op zich is het ook niet eens zo'n heel groot probleem als de bios de schijf niet als juiste grootte herkent, zeker als er niet van geboot hoeft te worden.

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-10-2025
met terw_dan

zorg dat de schijf een data schijf word, en dan zou in princiepe windows moeten kijken naar de grote van je partities, onafhankelijk van hoe je bios je schijf ziet

trouwens:
is er geen bios update beschikbaar voor je pc? dit zou een betere oplossing zijn nl

This message was sent on 100% recyclable electrons.

Verwijderd

Topicstarter
Zoals ik mijn eerste post zei heb ik het probleem niet. Maar soms vragen mensen me weleens grote HD's te installeren. En je raad het al, het komt dan weleens voor dat het BIOS de gehele schijf niet kan zien. Nu vraag ik me dus af of dit probleem ook te omzeilen is door de schijf te partioneren in gedeeltes die het BIOS wel aankan? In de praktijk blijkt het bij mij goed uit te pakken.

Volgens jullie is partitioneren dus een oplossing begrijp ik? Behalve als het gaat om een schijf die gebruikt zal gaan worden voor Windows op te installeren? Begrijp ik dat goed? Het is niet zo, dat ik later in Windows tegen rare problemen aan ga lopen? Kan ik zonder zorgen grotere schijven op die manier toch installeren in computers waarvan het BIOS het niet aankan?

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Voor zover ik weet niet - je zal de rest van de schijf niet kunnen gebruiken, want die krijg je niet te zien, die rest, dus kan je die ook niet partitioneren B).

Ik zou het gewoon uitspitten... Het is niet omdat het probleem niet hinderlijk is dat je het niet hoeft op te lossen. Mij lijkt dat gewoon luiheid :).

[ Voor 33% gewijzigd door Borromini op 18-07-2005 00:39 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op maandag 18 juli 2005 @ 00:35:
Volgens jullie is partitioneren dus een oplossing begrijp ik? Behalve als het gaat om een schijf die gebruikt zal gaan worden voor Windows op te installeren? Begrijp ik dat goed? Het is niet zo, dat ik later in Windows tegen rare problemen aan ga lopen? Kan ik zonder zorgen grotere schijven op die manier toch installeren in computers waarvan het BIOS het niet aankan?
Er is niet één mogelijkheid, maar meerdere.
Eén en ander afhankelijk van type moederbord + biosversie, gebruikt OS en hoe de HDD ingezet wordt.
dan hebben we het nog niet eens over PCI (s)ATA(raid) adapters.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
Borromini schreef op maandag 18 juli 2005 @ 00:38:
Voor zover ik weet niet - je zal de rest van de schijf niet kunnen gebruiken, want die krijg je niet te zien, die rest, dus kan je die ook niet partitioneren B).

Ik zou het gewoon uitspitten... Het is niet omdat het probleem niet hinderlijk is dat je het niet hoeft op te lossen. Mij lijkt dat gewoon luiheid :).
Nouja luiheid is het niet hoor. Maar het gaat erom dat ik mensen niet eerst een schijf wil laten kopen en dat-tie vervolgens niet gaat werken. Zie het geld maar eens terug te krijgen.

Maar zoals jij het beschrijf zou het dus wel moeten werken als ik de schijf eerst partitioneer op een computer die de gehele schijf wel aankan. Wat weet jij hiervan, werkt dat wel? Zou het echt niet werken als ik de schijf met b.v. schijfbeheer van Windows partitioneer?

Verwijderd

Topicstarter
BackSlash32 schreef op maandag 18 juli 2005 @ 00:43:
[...]

Er is niet één mogelijkheid, maar meerdere.
Eén en ander afhankelijk van type moederbord + biosversie, gebruikt OS en hoe de HDD ingezet wordt.
dan hebben we het nog niet eens over PCI (s)ATA(raid) adapters.
Ik weet dat het met het BIOS te maken heeft. En ook ben ik op de hoogte van de limitaties van de diverse OSsen. De HD's die te groot zijn, die ik tot nu toe mocht installeren waren puur data-schijven. En geen schijven waar Windows op moest komen. Maar uit de antwoorden maak ik op dat de Windows setup iig beïnvloed wordt door het limiet van het BIOS. Dus de Setup kan geen grotere schijven/partities zien dan wat het BIOS aankan? Ook al wordt de schijf in een andere computer gepartitioneerd?

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Nee dat is dus niet perse zo.
Ga maar wat zoeken op 48bits LBA mode.
2000 kan sowieso @ setup al geen disks >137GB handlen. Textmode setup herkent die schijven gewoon niet goed, pas als het OS geinstalleerd is (en SP4 ok, sp3 maar dan loop je zwaar achter) kan je de registry entries voor 48bits LBA enablen.

XP RTM heeft hetzelfde, disks >137GB worden pas vanaf SP1 ondersteund (liever gezegd, 48bits LBA) met als verschil ten opzichte van 2000 dat het in XP SP1 al aanstaat.

Lees de OM FAQ / Beleid er anders nog even op na, daar staat het ook in.

[ Voor 16% gewijzigd door alt-92 op 18-07-2005 01:09 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
BackSlash32 schreef op maandag 18 juli 2005 @ 01:04:
Nee dat is dus niet perse zo.
Ga maar wat zoeken op 48bits LBA mode.
2000 kan sowieso @ setup al geen disks >137GB handlen. Textmode setup herkent die schijven gewoon niet goed, pas als het OS geinstalleerd is (en SP4 ok, sp3 maar dan loop je zwaar achter) kan je de registry entries voor 48bits LBA enablen.

XP RTM heeft hetzelfde, disks >137GB worden pas vanaf SP1 ondersteund (liever gezegd, 48bits LBA) met als verschil ten opzichte van 2000 dat het in XP SP1 al aanstaat.

Lees de OM FAQ / Beleid er anders nog even op na, daar staat het ook in.
Ja die site van 48 bits LBA mode had ik al gelezen. En die vraag van Windows Setup heeft ook betrekking op kleinere schijven. Ik zal de vraag ff stellen met behulp van een voorbeeld. Zodat je begrijpt wat ik bedoel.

Voorbeeld:
Ik weet dat het BIOS geen schijven aan kan groter als 8 GB. Maar toch wil ik een net gekochte 10 GB gebruiken. Er moet Windows XP op komen. Dus ik denk slim te zijn door de schijf in een andere PC te hangen die geen problemen heeft om 10 GB te herkennen. Ik partitioneer de schijf daar in 2 delen van 5 GB. Daarna zet ik de schijf weer terug. En probeer in Windows XP te installeren. Ziet de textmode Setup nu 2 partities van 5 GB? Of wordt er 1 partitie van 5 GB en een van 3 GB gezien? Stel dat er gewoon 2 partities van 5 GB herkent worden, kan de setup zonder problemen verlopen? En kan Windows dan zonder problemen goed werken?

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

MS heeft ook zoiets als een 'big disk enabler' dacht ik...

[ Voor 12% gewijzigd door Borromini op 18-07-2005 01:32 . Reden: OK misschien was het maxtor... of een andere hd-fabrikant ]

• Entity_Razer
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 05-03-2025
jez hebt toch SP1 of SP2 voor XP? /laatste nieuwe SP pack voor je microsoft OS

The Idea is not to arrive at the grave, safely in a well preserved body, but to slide in sideways at 400 miles an hour screaming of pure joy

Pagina: 1