Toon posts:

[6600] Vastlopers bij 85 graden

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een geweldig passief koelblok gemaakt voor mijn geforce 6200@6600 omdat de stock koeler nogal herrie maakte, en dat kan natuurlijk niet in een htpc. Het blok is niet al te groot omdat ik niet al te veel ruimte in mijn barebone heb. Dit is ook te merken aan de temperatuur, de kaart word stressed zo'n 85-90 graden, de kaart werd met de standaard koeler zo'n 50 graden. 85-90 graden lijkt me persoonlijk nog wel binnen de marges te vallen, omdat ik in enkele reviews gelezen heb dat sommige kaarten van bijv. MSI zelfs zo warm worden met de standaard koeler.

Persoonlijk dacht ik dus toen ik de koeler af had, de stilte hoorde, en de temps zag na een half uurtje Far-Cry: Mooi, 90 graden kan er wel mee door.

Het probleem is dus dat ik vastlopers krijg bij die temperatuur, terwijl de kaart echt niet warmer word dan 90 graden. Als ik een extra koeler over het koelblok laat blazen word de kaart zo'n 70 graden heb ik geen vastlopers meer. Het is dus wel een temp-probleem!

Maar dit overzicht uit het grote 6600(gt) topic laat zien dat mijn temps er ook nog wel mee door kunnen (toch?)
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~caspersm/GoT/6600gt/5669.png

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
90 graden is toch echt wel bijzonder heet. Ervanuitgaande dat je met een actieve koeler hier geen last van hebt gehad, doet de temperatuur 'm hier toch echt de das om.

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

tja maar jammer genoeg is de ene de andere chip niet.
de ene videochip zal op 98 graden ze werk nog kunnen doen terwijl de andere (ook al is ie van hetzelfde merk en alles) het moeilijk zal hebben op 85.
dus dan zul je toch moeten koelen ;)

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

• DeadKennedy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-02 23:23
Je zou het natuurlijk graag anders willen, maar je weet denk ik stiekem toch zelf ook wel dat de temperatuur hier het probleem is he :)

WEBN & chill (@IBKR)

Verwijderd

Wat voor een merk videokaart heb je ? Heb je van een 6200 een 6600 gemaakt ? ( 6200@6600 ) Foto van je eigen gemaakte koelblok ? Hoe is de airflow in je barebone ? Die zal denk ik ook wel gering zijn als je nog meer heb bezuinigd op koeling.

Anyway, als je hem still wil hebben zul je denk ik over moten gaan op waterkoeling, anders weer je originele koeler terug plaatsen. Misschien dat het koelblok ook wel niet lekker op je gpu lucht waardoor ie slechter gekoeld word.

Tal van mogelijkheden, maar weinig input om te kunnen "zien" of het opgelost kan worden met huidige.

• BootVluchteling
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06-02 16:51
koop pfapst fans.. fans die rond de 12/20 Db maken (bijna onhoorbaar) en die zullen je probleem oplossen..

jouw probleem heet airflow.. trust me.. fannetjes zijn wel duur(der), maar het is de kwaliteit waar je voor betaald..

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier nog wel een aantal stille papst fans, dat is het probleem niet. Het probleem is dat ik gewoon geen ruimte heb om een fan te plaatsen...
Foto's post ik nog wel eens, misschien dat het dan gelijk een cip word want er is nog wel iets meer gemod aan de barebone ;)

Maar het verschil tussen geen fan en een 60mm fan op 5 volt met heel weinig airflow is gelijk iets van 20 graden! Dus het koelblok is in princiepe wel goed, alleen is er 0,0 airflow over (de videokaart zit als het ware net andersom vergeleken met een standaard atx-kast dus heeft ook geen flow van cpu fan ofzo)

Ik heb al even gezocht maar zijn er nergens stille single-slot vga coolers te krijgen :S
Ik heb nog wel een zalman vf700 maar die past ook never nooit niet :(

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-02 12:18
dan zul je de oude cooler terug moeten zetten
heb je al experttool van gainward gebruikt? ik weet niet zeker of die werkt, maar je zou dan je cooler langzamer kunnen draaien waardoor de temperatuur laag is en je toch nog een laag geluidsniveau aan kunt houden

PSN: djmurcielago

• Syngrow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-11-2025

Syngrow

Framerate is life

Misschien dat je problemen wel veroorzaakt worden door andere onderdelen op je kaart. Doordat je een volledig passief systeem hebt gemaakt gaat er totaal geen airflow meer over je kaart waardoor die chips (zoals bv. je geheugen of mosfets) ook te warm worden. Hierdoor kan je kaart ook fouten gaan maken terwijl het niet perse aan de core hoeft te liggen.

Overigens blijft 90c voor de core enorm warm en kan dat nooit goed zijn voor de kaart

enter the cool world of high performance
[ Intel C2D E6600 @ 5304MHz ][ Biostar TForce P965 Deluxe ][ Geforce2 MX400 PCI ][ Crucial Ballistix PC2-5300 CL3 ]

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-02 16:55
Het is niet voor niets een 6200 en geen 6600 denk ik dan :). Er zal heus wel iets mis zijn met die cores dat Nvidia ze niet als 6600 kon garanderen en dat heb jij denk ik ook ondervonden :) dus het wordt denk ik wat downclocken naar een lagere clock speed. Mischien loopt i dan beter. Of je moet de pipes weer uitzetten ik wed dat ik dan de 100c ineens ook doet :)

Want die cores kunnen wel 6600 aan en zo maar de 6600 kunnen verder dan dat. Wsar jou 6200 stopt gaat een echte 6600 verder. Gewoon iets betere cores.

[ Voor 6% gewijzigd door Astennu op 18-07-2005 13:08 ]

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de extra pipes al uit gehad en de temp blijft gewoon precies hetzelfde...
Waarom die chip een 6200 is? Gewoon omdat er vraag is naar budget chips, heeft niks met kwaliteit van de chip te maken, alle chips testen op kwaliteit zou duurder zijn dan gewoon een willekeurig aantal reserveren voor de budget-markt. Tegenwoordig zijn de 6200's allemaal nv44a gpu's, die fysiek ook echt minder pipes heeft en dus ook goedkoper te produceren is, maar de eerste 6200's waren nog gewoon nv43 net zoals de 6600. Weer wat geleerd, niet? ;)

• Astennu
Verwijderd schreef op maandag 18 juli 2005 @ 13:08:
Ik heb de extra pipes al uit gehad en de temp blijft gewoon precies hetzelfde...
Waarom die chip een 6200 is? Gewoon omdat er vraag is naar budget chips, heeft niks met kwaliteit van de chip te maken, alle chips testen op kwaliteit zou duurder zijn dan gewoon een willekeurig aantal reserveren voor de budget-markt. Tegenwoordig zijn de 6200's allemaal nv44a gpu's, die fysiek ook echt minder pipes heeft en dus ook goedkoper te produceren is, maar de eerste 6200's waren nog gewoon nv43 net zoals de 6600. Weer wat geleerd, niet? ;)
De 9500 gebruikte ook de R300 chip. Maar ze waren echt niet allemaal tot 9700 pro te modden. Dus je hebt gewoon geen garantie dat het op die speeds loopt. Core mag wel hetzelfde zijn maar de maker garaneerd ze met de stempel 6200. Alles wat i meer doet is mee genomen. Cpu's hetzelfde. Core allemaal venice. Maar een 3000+ kan mischien wel 2.4 halen @ stock volt mischien wel meer. Maar er zijn er ook die dat niet halen en max bij 2.2 zitten. Daarom garandeeren ze 1.8 zo word i ook verkocht. koop je een 3800+ is de core hetzelfde alleen deze zal gewoon een van de beste uit de waver zijn en die haald 2.8 @ stock voltage. Zo werkt het gewoon.

En daar komen de overclockers die uit goedkope hardware meer speed weten te halen. Maar als het dan niet werkt mag je niet raar opkijken. Dat is mijn mening gewoon.

[ Voor 8% gewijzigd door Astennu op 18-07-2005 13:12 ]

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• Race Eend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
Astennu schreef op maandag 18 juli 2005 @ 12:55:
Het is niet voor niets een 6200 en geen 6600 denk ik dan :). Er zal heus wel iets mis zijn met die cores dat Nvidia ze niet als 6600 kon garanderen en dat heb jij denk ik ook ondervonden :) dus het wordt denk ik wat downclocken naar een lagere clock speed. Mischien loopt i dan beter. Of je moet de pipes weer uitzetten ik wed dat ik dan de 100c ineens ook doet :)

Want die cores kunnen wel 6600 aan en zo maar de 6600 kunnen verder dan dat. Wsar jou 6200 stopt gaat een echte 6600 verder. Gewoon iets betere cores.
Ontwijk je de vraag hier niet een beetje met je algemene praatje? B)

Tuurlijk is het zo dat een 6200 in theorie wat minder zal zijn dan een 6600.. maar het kan best zijn dat de kwaliteit van de wafers zo goed is, dat er goedgekeurde 6600's chips op een 6200 gezet worden.

Bovendien, als de kaart het met een koelertje erop wel goed doet maar met te weinig koeling niet, tja dan is het gewoon een temperatuurprobleem.. en heeft dit volgens mij zeer weinig te maken met de kwaliteit van de chip.

TS:
misschien is jou sensor niet helemaal in orde en geeft die 10 graden te weinig aan.. zonder airflow wordt niet alleen je chipset erg warm, maar ook je geheugen en andere chippies, kan best zijn dat dié nu te warm worden en dat het niet je core is...

Ik zou zeggen grotere koeler erop bouwen en weer testen :)

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Race Eend schreef op maandag 18 juli 2005 @ 13:23:
[...]

Tuurlijk is het zo dat een 6200 in theorie wat minder zal zijn dan een 6600.. maar het kan best zijn dat de kwaliteit van de wafers zo goed is, dat er goedgekeurde 6600's chips op een 6200 gezet worden.

Bovendien, als de kaart het met een koelertje erop wel goed doet maar met te weinig koeling niet, tja dan is het gewoon een temperatuurprobleem.. en heeft dit volgens mij zeer weinig te maken met de kwaliteit van de chip.

TS:
misschien is jou sensor niet helemaal in orde en geeft die 10 graden te weinig aan.. zonder airflow wordt niet alleen je chipset erg warm, maar ook je geheugen en andere chippies, kan best zijn dat dié nu te warm worden en dat het niet je core is...

Ik denk dat de TS weinig gebaat is met een grotere koeler maar dat hij moet zorgen voor een windje over zijn koelblok. Met de stock koeler worden ook de geheugenchips met een briesje gekoeld wat veel kan doen.

• Race Eend
amour021 schreef op maandag 18 juli 2005 @ 13:27:
[...]

Ik denk dat de TS weinig gebaat is met een grotere koeler maar dat hij moet zorgen voor een windje over zijn koelblok. Met de stock koeler worden ook de geheugenchips met een briesje gekoeld wat veel kan doen.
zou best kunnen ja, toch zijn er genoeg volledig passieve koelers te koop voor een 6600 (zelfs gt).. dus passief moet te doen zijn, denk aan zalman etc. En laatst ook iemand met een barbone. Thermaltake was dat geloof ik.

Lukt het niet met een groter koelblok dan kan je altijd nog wat anders proberen.. koeblokkie kost niet zo veel (meeste mensen hebben dat nog wel liggen).

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Race Eend schreef op maandag 18 juli 2005 @ 13:32:
[...]

zou best kunnen ja, toch zijn er genoeg volledig passieve koelers te koop voor een 6600 (zelfs gt).. dus passief moet te doen zijn, denk aan zalman etc. En laatst ook iemand met een barbone. Thermaltake was dat geloof ik.

Lukt het niet met een groter koelblok dan kan je altijd nog wat anders proberen.. koeblokkie kost niet zo veel (meeste mensen hebben dat nog wel liggen).
Ik weet in ieder geval dat de passief gekoelde versie van de 6600GT van Gigabyte ook loeiend heet wordt. Zelfs al is er een goede airflow aanwezig. En die ontbreekt net in de TS zijn geval.

Verder is het een 6200 die buiten specificaties loopt dus die kan misschien niet dezelfde temperaturen/snelheden aan als een 6600 zonder vast te lopen ook al zijn het in principe dezelfde cores. Er kan altijd een kwaliteitsverschil in zitten. Overclocken is altijd zonder garanties :)

• Astennu
Race Eend schreef op maandag 18 juli 2005 @ 13:23:
[...]

TS:

Daar ben ik het niet mee eens. De Als je een cpu 10 c cooler maakt kun je em ook verder opclocken voordat hij vast loopt. Dus als je een 6600 had gehad druf ik te wedden dat i de 90 c wel haald. Clock em maar eens voor de gein lager dan kan het zijn dat hij ineens die 90 geen probleem meer vind. Als de chip beter is kan hij ook zijn werk blijven doen in extreme omstandigheden.

Laptop cpu's clocken altijd super goed. Daar zitten ook betere cores op omdat die laptops veel heter worden dan standaart pc's. Kijk de Athlon XP M maar. Core was hetzelfde alleen die eidngen gingen zo 2.4 @ laag voltage en konden dan nog hoge temps hebben zonder vaste te lopen. Met een normale Athlon XP 2500 kon je de 2.4 al vergeten @ laag voltage laat staan met een temp van 60+.

Dus ik zou zeggen probeer em wat lager te clocken of toch een klein beetje flow maken van een fan op 5v of zo.

Verwijderd

Topicstarter
De enige kant-en-klare koeler die misschien gaat passen zou de Thermaltake Giant II zijn,
Afbeeldingslocatie: http://www.thermaltake.com/ttfrance/images/coolers/chipset/giant2/giant2b.jpg

Is deze aan de voorkant niet hoger dan het slot van de vga-kaart? (Zo te zien niet).

Het zou dan wel betekenen dat ik de backplate en de heatpipe weg zou moeten laten, aan de achterkant zit gelijk de tv-tuner. Er zit wel een actieve koeler op.
Afbeeldingslocatie: http://www.thermaltake.com/ttfrance/images/coolers/chipset/giant2/install1.gif
Afbeeldingslocatie: http://www.thermaltake.com/ttfrance/images/coolers/chipset/giant2/install2.gif

• Race Eend
Astennu schreef op maandag 18 juli 2005 @ 13:44:
[...]

Daar ben ik het niet mee eens. De Als je een cpu 10 c cooler maakt kun je em ook verder opclocken voordat hij vast loopt. Dus als je een 6600 had gehad druf ik te wedden dat i de 90 c wel haald. Clock em maar eens voor de gein lager dan kan het zijn dat hij ineens die 90 geen probleem meer vind. Als de chip beter is kan hij ook zijn werk blijven doen in extreme omstandigheden.

Laptop cpu's clocken altijd super goed. Daar zitten ook betere cores op omdat die laptops veel heter worden dan standaart pc's. Kijk de Athlon XP M maar. Core was hetzelfde alleen die eidngen gingen zo 2.4 @ laag voltage en konden dan nog hoge temps hebben zonder vaste te lopen. Met een normale Athlon XP 2500 kon je de 2.4 al vergeten @ laag voltage laat staan met een temp van 60+.

Dus ik zou zeggen probeer em wat lager te clocken of toch een klein beetje flow maken van een fan op 5v of zo.
Daar kan ik je geen ongelijk in geven nee, maar feit blijft wel dat het ín de kaart zit, en dat koeling verbeteren gewoon ons enige advies kan zijn.. terugklokken wil geen enkele tweaker neem ik aan?

Misschien kans om zoiets erop te zetten:
AeroCool VM-101

Verwijderd

Topicstarter
AeroCool VM-101 :+

Ik heb ongeveer 2cm tussen de core en de kap van de kast :z
De hoogte van het slotplaatje dus

Edit: Feit is dus dat de kaart gewoon te heet word. Weet iemand dus een goede (stille) vga-cooler die NIET hoger is dan het slot van de kaart zelf? En als het even kan ook niet aan de achterkant van de kaart zit want daar heb ik ook geen ruimte.

Zelf lijkt me de Thermaltake Giant II wel wat, mits deze niet hoger is dan het ene slot (slecht te zien op de plaatjes) en te gebruiken is zonder de back-plate en heat-pipe.

[ Voor 65% gewijzigd door Verwijderd op 18-07-2005 14:32 ]

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-02 15:10

DaWaN

'r you wicked ??

Verwijderd schreef op maandag 18 juli 2005 @ 14:10:

Edit: Feit is dus dat de kaart gewoon te heet word. Weet iemand dus een goede (stille) vga-cooler die NIET hoger is dan het slot van de kaart zelf? En als het even kan ook niet aan de achterkant van de kaart zit want daar heb ik ook geen ruimte.

Zelf lijkt me de Thermaltake Giant II wel wat, mits deze niet hoger is dan het ene slot (slecht te zien op de plaatjes) en te gebruiken is zonder de back-plate en heat-pipe.
Misschien iets met een heatpipe ? Zalman ZM80C/D kopen en dan modden zodat de heatpipe past zodat je aan de achterkant van de kaart kan gaan koelen :)

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Verwijderd

Topicstarter
Misschien iets met een heatpipe ? Zalman ZM80C/D kopen en dan modden zodat de heatpipe past zodat je aan de achterkant van de kaart kan gaan koelen
En als het even kan ook niet aan de achterkant van de kaart zit want daar heb ik ook geen ruimte.
Zit de tv-tuner al, en die is ook behoorlijk hoog.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 18-07-2005 15:00 ]

• Race Eend
Verwijderd schreef op maandag 18 juli 2005 @ 14:10:

maak eens een foto van hoe het nu zit dan :)

Niet hoger.. dus het moet single slot design zijn.. zowel voor boven je kaart als onder je kaart?

Zalman V700 gaat dus ook niet passen? omdat je tv kaart er direct onder zit?

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal een foto maken zodra ik mn digicam terug heb.

Zalman vf700 gaat ook niet passen omdat ik maar 2cm hoogte heb.

het is ongeveer zo: (bovenaanzicht)
code:
1
2
3
4
5
------------------------  <-rand van de kast, met een groot rooster voor luchtinlaat
Videokaart                ^^deze kant is boven, hier zit dus de koeler  ongeveer 2cm
Tv-Tuner / pci slot       ^^deze kant boven, ook geen ruimte want de tv-tuner zit ook vlak onder de vga              

CPU/ etc

Edit:
[lame paint skillz mode]
Afbeeldingslocatie: http://81.207.126.228/pics/case.JPG
[/lame paint skillz mode]

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 18-07-2005 15:11 ]

Pagina: 1