[Slackware 10.1] Raid 1

Pagina: 1
Acties:

• R3b3l
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-01 09:20
Ik zag dat er een aantal topics waren over het aan de praat krijgen van een raid array onder linux. Deze topic zijn alleen ontzetten oud (2002/2003) en gaan allemaal over kernels patchen enz... ik ga er vanuit dat dat anno 2005 toch makkelijker moet kunnen. Er is ook 1 topic wat zegt dat het zou moeten werken vanaf kernel 2.4.19, de versie van slackware die ik probeer te installeren heeft versie 2.4.29 precompiled aan boord.

Het probleem is ookniet zozeer dat mijn controller niet wordt herkend, maar ik heb in de hpt controler bios een array een raid 1 array aangemaakt, maar die wordt niet herkend. Ik zie dus 2 ide schijven die ik ook wel netjes kan partitioneren enzo.

Hoe werkt het normaal onder linux zo'n raid array, welke commando's heb je daarvoor? Een search op google levert een hoop documentatie op maar ook allemaal behoorlijk oud EN vaak over software raid. Met mijn hpt372 controller moet het toch via de hardware moeten kunnen toch?

Dus... htp372, kernel 2.4.19, slackware 10.1, hardware raid 1 (mirror) hoe?
Thanx.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Nope, sorry. De hpt372 is een fakeraid controller. Eigenlijk een gewone SATA controller die wat ondersteuning heeft zodat je gemakkelijk van een RAID set kunt booten. Het echte RAID gebeuren zit allemaal in de drivers van die kaart.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Zym0tiC
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02:25

Zym0tiC

^_^

^^^ hpt372 is ATA

Als je gebruik maakt van kernel 2.4 kun je gebruik maken van de htp37x modules die in de kernel zitten icm ataraid. In 2.6 hebben ze dit eruit gesloopt en zul je software raid moeten gebruiken.
Ik zelf maak op dit moment ook nog gebruik van ataraid met kernel 2.4.29 maar ik moet binnenkort toch eens de overstap wagen naar 2.6.

Vink de volgende onderdelen aan in

<*> Support for IDE Raid controllers (EXPERIMENTAL)
<*> Highpoint 370 software RAID (EXPERIMENTAL)
<*> HPT36X/37X chipset support

Installeer de kernel pas LILO of grub aan en maak nu gebruik van /dev/ataraid/d0px waarbij x gelijk staat aan de partitie.
dus wat normaal /dev/hda1 is wordt nu /dev/ataraid/d0p1.

There is no such thing as innocence, only degrees of guilt | Flickr!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Ook goed, maar 't blijft een fakeraid ;)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.