Toon posts:

Digitaal camera syndroom

Pagina: 1
Acties:
  • 101 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
De laatste tijd ben ik wat meer op fotografen(prof en amateur) gaan letten omdat mij iets opviel.
Na vrijwel iedere opname gaat de camera naar de buik, het hoofd wordt volledig voorover gekanteld teneinde op het display te kijken of de opname gelukt is.
Na allerlei nieuwe ziektes zoals de "muisarm" zou dit best eens kunnen leiden tot een nieuwe volksziekte. Vooral als je erop gaat letten is het toch el erg opvallend hoe vaak het hoofd voorover kanteld.
En het lijkt mij toch niet gezond als dit te vaak gebeurd. Misschien doktoren of fysiotherapeuten onder ons die hierover een mening hebben?????

• Initial G
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-01 16:16
er zijn wel meer bewegingen die bepaalde mensen heel lang zonder problemen vol kunnen houden. ;) RSI ontstaat door een gebrek aan rust cq afwisseling en overbelasting (d.w.z. slecht getraind voor die beweging). Een belangrijke bijkomende risicofactor is stress.

Hou die drie/vier dingen dus in de gaten. De kans erop is vrij klein lijkt mij, want ik heb nog nooit iemand gezien die van die beweging RSI kreeg. Het heet nu eigenlijk CANS (complaints of Arm, Neck and/or Shoulder)

[ Voor 8% gewijzigd door Initial G op 17-07-2005 20:47 ]

Verwijderd

jup; RSI bestaat niet meer; CANS is de juiste naam; dit omdat iedere jojo die ergens last had het definieerede als RSI. Hierdoor werd er voor de medici niet duidelijk wat er aan de hand was omdat de term te algemeen was.

Overigens ontstaat CANS veelal door frequent een onnatuurlijke houding van de gewrichten; leg je handen maar eens ontspannen op je buro; je zal zien dat je handen ong. 30 graden gedraaid zijn terwijl je toch op een plat tobo toetst.

De beweging van de nek naar beneden zou ik niet definieren als onnatuurlijk (maar ben geen expert) en kan me niet voorstellen dat het hier om een potentieele volksziekte zou kunnen gaan.

Vraag me dan ook af (als het zo zou zijn) hoe het zou moeten heten :
- IBADMAC (Ik Ben Amateur Dus Moet Alles Controleren)
- CNS (Camera Nek Syndroom)
- IDMW (Ik Doe Maar Wat)

Zonder gekheid denkik wel dat we nieuwe lichamelijke klachten kunnen krijgen door te veel en verkeerd nieuwe techniek te gebruiken maar denk niet dat het een grote vaart zal lopen

just my 2 cents ;-)

Verwijderd

Persoonlijk kijk ik nooit lang naar het schermpje, hooguit of de compositie is gelukt, details zie ik wel op de pc. Maar ik denk dat je je wat overbezorgd op stelt. Iemand is nu eenmaal niet 8 uur lang bezig met zijn hoofd te laten hangen dus er zal niet iets gauw gebeuren.

Je topic titel is leuk verzonnen maar als je het echt wil weten doe dan eens wat eigen onderzoek. Er is genoeg te vinden op het internet over het menselijk lichaam en een telefoontje naar een fysio therapeut had je meer opgeleverd.

• Ejorne
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-08-2024

Ejorne

Twisted Pairs

:+

Ik denk niet dat het kantelen van je hoofd naar voor een gevaar voor de gewrichten of spieren vormt.
Ik heb laatst last van mijn nek gehad, een iritatie van de wervels als gevolg van te slappe spieren en/of een foutieve onnatuurlijke houding.
waarschijnlijk is dat gekomen omdat ik veelvuldig mijn hoofd ondersteunde met mijn arm/hand onder mijn kin, zittende achter mijn bureau. Ik moet dat nu dan ook zoveel mogelijk laten, hoewel dat erg moeilijk is... Het is aangeleerd...

Als therapie moest ik meermalen met mijn hoofd zover als mogelijk voorover kantelen. Ook achterover en later draaien, zover als dat mijn nek het kon weerhouden...

Ik denk dus dat het omgekeerd is, dat sommige er juist een stabielere nek aan overhouden...

:+

[ Voor 24% gewijzigd door Ejorne op 17-07-2005 21:18 ]

Twist each pair of letters and you'll know at least something of me...

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:29
Tja, ik denk dat het om de nek hangen van 3 kilo hardware slechter is, dan dat getuur naar 't schermpje.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Verwijderd

Ik haal de camera nooit naar m'n buik... ik verplaats hem alleen wat in de horizontale richting zodat mijn ogen zich kunnen scherpstellen op het schermpje... veel handiger en je bent zo klaar voor de volgende foto.

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Spiegelreflex heeft het al minder, maar als je die aan je nek hangt.....

Och, fotografie is in, ik vraag me alleen af waar die standaardhouding vandaan komt? Je weet wel, dat je op het scherm ongeveer 30 cm van je hoofd kijkt hoe het eruit ziet... ok al heeft de camera zo'n viewfinder die zuinig is met je batterijen. Zeker als de zon er vol opstaat zie je toch echt niet op je LCD.

• SteAlthmAn
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Ecteinascidin schreef op zondag 17 juli 2005 @ 22:10:

Och, fotografie is in, ik vraag me alleen af waar die standaardhouding vandaan komt? Je weet wel, dat je op het scherm ongeveer 30 cm van je hoofd kijkt hoe het eruit ziet... ok al heeft de camera zo'n viewfinder die zuinig is met je batterijen. Zeker als de zon er vol opstaat zie je toch echt niet op je LCD.
die 'optische tunnels' op compacts zijn nou niet echt geweldig, ze geven helemaal geen informatie over de belichting enzo.

Nikon D200 + Nikkor 18~70mm / Tamron 90mm / Sigma 70-300mm & 150mm
C2D-6300 | Asus P5W DH Deluxe | Kingston 2x1GB DDR667 | Ati Radeon X1900XT

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-01 15:23

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Ecteinascidin schreef op zondag 17 juli 2005 @ 22:10:

Mijn vader geeft even een kleine demo.....

Foto maken:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~akoevoet/GoT/IMG_0958.jpg

Foto controleren:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~akoevoet/GoT/IMG_0959.jpg

Zo hoort het toch????? :+ :*)

Ik kijk met een half oog even naar het histogram en fotografeer dan rustig door. Op een rustig moment kijk ik eventueel m'n foto's terug, maar ik zie ze liever gewoon thuis op m'n monitor. Dan zie ik het beter en kan ik alsnog selecteren.
Pagina: 1