Toon posts:

[Gamers pc/upgrade]

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakerds,

Ik ben van plan binnekort een upgrade te gaan doen tov mijn huidige systeem.
Specificaties huidig systeem.

Processor
Model : AMD Athlon(tm) XP 2800+

Moederbord: Nforce 2
Geheugen: Twee Noname reepjes van 512.

Video Systeem
Monitor/Panel : IIYAMA HM903D A/DT A
Adapter : NVIDIA GeForce 6600 GT designed by www.TweaksRUs.com

Fysieke Opslag Apparaten
Harde Schijf : Maxtor 6Y120L0 (114GB)
Harde Schijf : SAMSUNG SP1614N (149GB)

Geluid: Apparaat : Creative SB Audigy 2 ZS

Nu had ik de volgende upgrade in gedachte, zat reviews etc doorgelezen maar mischien hadden jullie nog wat tips?

AMD Athlon64 3800+ 2,40GHz Boxed S 939 Venice 360,59 EUR
1024MB DDRRAM Corsair TWINX 4400C25 220,62 EUR
Abit Fatal1ty AN8 Sockel 939 161,41 EUR
Leadtek 256MB WinFast PX7800GTX TDH PCIe RTL 519,90 EUR
Totaal kosen:1.262,52 EUR INC

Dit systeem is dus bedoelt voor te gamen, vandaar de AMD keuze en aangezien nu de 7800 het beste uit de tests komt.
Daarnaast wil ik rond de 1100-1200 Euro blijven.

Ik hoop dat dit topic beetje goed is ingedeeld, mochten er nog vragen zijn stel ze even dan.

Met vriendelijke groet,
Bjorn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flapp
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20-05-2024
volgens mij kan je bezuinigen op de 3800 omdat een 3600 ook aardig draait en wel weer een stukje goedkoper is.

"Stilte, een gat in het geluid...."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Als je het geld er voor over hebt is het een prima upgrade lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yofresh
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:01
Ja, lekkere upgrade, wat ik me alleen afvraag is of je aan voeding gedacht hebt, een 3800+ en een 7800 gtx trekken nogal wat

"Aliena vitia in oculis habemus, a tergo nostra sunt", Seneca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zijn de cpu's standard unlocked want dan koop ik een tray 3600 Tray en een third party cooler, geluid maakt me niet zo veel uit :)
Yofresh_750 schreef op zondag 17 juli 2005 @ 20:18:
Ja, lekkere upgrade, wat ik me alleen afvraag is of je aan voeding gedacht hebt, een 3800+ en een 7800 gtx trekken nogal wat
Ah, bedankt niet aan gedacht, enige suggestie? Liever niet duurder dan 75 euro.

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 17-07-2005 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben je van plan om je cpu te gaan overklokken, zoniet dan is die corsair 4400 beetje overkill en daar kan je dan zo 100 euro op besparen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Verwijderd schreef op zondag 17 juli 2005 @ 20:19:
Zijn de cpu's standard unlocked want dan koop ik een tray 3600 Tray en een third party cooler, geluid maakt me niet zo veel uit :).
Alleen FX serie is unlocked (naar boven). En een 3600 bestaat niet. Er zijn 3800+ en 3500+ varianten. En een 3700+ voor S754 :)

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Borromini schreef op zondag 17 juli 2005 @ 20:23:
[...]

Alleen FX serie is unlocked (naar boven). En een 3600 bestaat niet. Er zijn 3800+ en 3500+ varianten. En een 3700+ voor S754 :)
Sorry, typefoutje :D is er veel verschil tussen de 3800 - 3200?
Want mij maakt het niet zo veel uit als het net 5 fps in een game oplevert.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 17-07-2005 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lawtshjj
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-09 19:36
Je zou ook een aardig stuk op je mobo kunnen bezuinigen als je niet van plan bent om over te clocken. de Abit fatality het duurste anders zeker wel 1 van de duurste mobo's voor A64.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:47
Pak gewoon een A8N-E met 2 reepjes Twinmos/OEM etc..
bespaard je veel geld en je hebt ook Nforce4 chipset of wil je voor SLi gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Verwijderd schreef op zondag 17 juli 2005 @ 20:25:
[...]

Sorry, typefoutje :D is er veel verschil tussen de 3800 - 3200?
Want mij maakt het niet zo veel uit als het net 5 fps in een game oplevert.
Tussen een 3200+ en een 3800+ zit zo'n 400 Mhz verschil; evenveel L2 cache en zelfde FSB (alle S939 cpu's gebruiken HT, een FSB heeft een AMD64 niet echt meer). Of dat 5 fps scheelt, daarvoor moet je ff benchmarks gaan checken bij Tom's Hardware bv. :).

Wat die opmerking hierboven ivm de Abit betreft: ik volg de poster helemaal. Die Abit is zijn geld niet waard schijnt het - hoeveel je ook van een stofzuiger als pc houdt :). Een DFI Lanparty biedt dezelfde mogelijkheiden AFAIK, en is een stuk goedkoper. Het zou trouwens beter overklokken dan de Abit ook.

[ Voor 7% gewijzigd door Borromini op 17-07-2005 20:32 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Borromini schreef op zondag 17 juli 2005 @ 20:31:
[...]

Tussen een 3200+ en een 3800+ zit zo'n 400 Mhz verschil; evenveel L2 cache en zelfde FSB (alle S939 cpu's gebruiken HT, een FSB heeft een AMD64 niet echt meer). Of dat 5 fps scheelt, daarvoor moet je ff benchmarks gaan checken bij Tom's Hardware bv. :).

Wat die opmerking hierboven ivm de Abit betreft: ik volg de poster helemaal. Die Abit is zijn geld niet waard schijnt het - hoeveel je ook van een stofzuiger als pc houdt :). Een DFI Lanparty biedt dezelfde mogelijkheiden AFAIK, en is een stuk goedkoper. Het zou trouwens beter overklokken dan de Abit ook.
Bedankt!

Ik kom nu op het volgende uit
DFI Lanparty UT NF4 Ultra-D Sockel 939 121,27
Leadtek 256MB WinFast PX7800GTX TDH PCIe RTL 519,90
AMD Athlon64 3500+ 2,20GHz tray Sockel 939 Venice Kern 229,27 **
Kühler CPU Thermaltake Silent 939 22,32
1024MB DDRRAM TwinMos Twister Pro Kit 240,22 EUR **
Totaal 1.132,98 EUR

(Kruisjes weet ik nog niet zeker)

Mischien kunnen we hem nog rond de 1050 krijgen ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 17-07-2005 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeepH
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 27-09 15:33

HeepH

Dope Rapper

twinmos twister pro is oc geheugen..je wilt oc'en neem ik aan...koop dan gewoon bij komplett (die heb je ook in duitsland) oem-bh-5 geheugen voor rond de 60 euro per reepje, dan kom je op 1032.98 euro uit :P

http://specs.tweak.to/16495

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Als je wil overklokken is die twinmos set ok. Maar anders: koop je doodgewoon twinmos geheugen, dat kost je misschien zelfs 100 euro minder, voor 2x 512 MB. Je hebt geen speciale dual channel kits nodig - dat is marketing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nog een vraag ik zie hier twee moederborden beiden met dubbele pci-x poort maar een moederbord staat SLI bij ? Dit maakt toch niks uit als je twee poorten hebt?

DFI Lanparty UT NF4 SLI-D Sockel 939 of DFI Lanparty UT NF4 Ultra-D Sockel 939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met sli kun je 2 video kaarten laten samenwerken waardoor je beter prestaties krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 18 juli 2005 @ 20:15:
Met sli kun je 2 video kaarten laten samenwerken waardoor je beter prestaties krijgt.
Dat is het probleem juist, ik snap wel wat van hardware maar bij beiden moederborden hebben we 2 pci-x slots.
Maar waarom staat bij de ene sli wel en de andere niet 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gakkethijs
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:38

gakkethijs

niks

dat is geeeen pci-x dat is pci express of te wel pci-e heel groot verschil. dat is het enige :D elk mobo dat 2 x16 pci-e slots heeft en een nforce 4 chipset kan sli draaien tenminste zo ver ik het weet. niet dat het erg nodig is met een 7800gtx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

@ Liddy: Omdat het ene mobo het heeft en het andere niet... Je hebt gewone nForce4-chipsets, en SLI-versies. Persoonlijk vind ik SLI een prachtige manier om mensen onverantwoord veel geld te doen uitgeven. Ik raad het je dan ook niet aan. Je betaalt twee keer zoveel, niet alle games ondersteunen SLI, en je hebt geen prestatieverdubbeling, ik geloof dat het je max 60% meer oplevert ofzo... Maar je ziet het verschil helemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Borromini schreef op dinsdag 19 juli 2005 @ 03:11:
@ Liddy: Omdat het ene mobo het heeft en het andere niet... Je hebt gewone nForce4-chipsets, en SLI-versies. Persoonlijk vind ik SLI een prachtige manier om mensen onverantwoord veel geld te doen uitgeven. Ik raad het je dan ook niet aan. Je betaalt twee keer zoveel, niet alle games ondersteunen SLI, en je hebt geen prestatieverdubbeling, ik geloof dat het je max 60% meer oplevert ofzo... Maar je ziet het verschil helemaal niet.
Tot wel 60% hogere framerates en jij zegt dat je het verschil niet ziet? :?
Tuurlijk zie je het verschil wel in de framerates. Je moet het er alleen wel voor overhebben. Het is gewoon voor de echte die-hards die flink veel geld ervoor over hebben. Prijs/prestatie verhouding is kut jah, maar je hebt wel super prestaties. :)
En in een paar posts terug zei je dat de athlon 64 3700+ er alleen voor socket 754 was.. Die is er ook voor socket 939.

[ Voor 5% gewijzigd door Satch op 19-07-2005 03:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
gakkethijs schreef op dinsdag 19 juli 2005 @ 02:16:
dat is geeeen pci-x dat is pci express of te wel pci-e heel groot verschil. dat is het enige :D elk mobo dat 2 x16 pci-e slots heeft en een nforce 4 chipset kan sli draaien tenminste zo ver ik het weet. niet dat het erg nodig is met een 7800gtx.
Ja, mischien verkeerde benaming maar je snapt me ;)
Ik wil vooral z'n sli moederbord omdat ik in de toekomst mischien nog tweede kaartje erbij wil proppen. Maar ik zag dus alleen SLI bij de ene versie staan terwijl bij biede versies 2x een 8x slot zat. Maar dat betekent toch automatisch dat het ook sli is ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Metal schreef op dinsdag 19 juli 2005 @ 03:28:
[...]

Tot wel 60% hogere framerates en jij zegt dat je het verschil niet ziet? :?
Tuurlijk zie je het verschil wel in de framerates. Je moet het er alleen wel voor overhebben. Het is gewoon voor de echte die-hards die flink veel geld ervoor over hebben. Prijs/prestatie verhouding is kut jah, maar je hebt wel super prestaties. :)
En in een paar posts terug zei je dat de athlon 64 3700+ er alleen voor socket 754 was.. Die is er ook voor socket 939.
Of je nu 100 fps hebt of 50 fps, hoe zie jij dat, tenzij via zo'n ding dat je fps effectief weergeeft? Vanaf 24 beelden per seconde wordt alles door je oog als beweging waargenomen. Op die natuurkundige wijsheid zijn films gebaseerd.

De 3700+ voor s939 bestaat blijkbaar, inderdaad... Ik heb hem wel nog in geen enkele winkel zien liggen, en ben nog geen webshops tegen gekomen die hem aanbieden. Ik had er dan ook nog nooit van gehoord. O-)

Btw, voor je begint over Nederlandse winkels: ik woon in België :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Borromini schreef op dinsdag 19 juli 2005 @ 17:03:
[...]

Of je nu 100 fps hebt of 50 fps, hoe zie jij dat, tenzij via zo'n ding dat je fps effectief weergeeft? Vanaf 24 beelden per seconde wordt alles door je oog als beweging waargenomen. Op die natuurkundige wijsheid zijn films gebaseerd.

De 3700+ voor s939 bestaat blijkbaar, inderdaad... Ik heb hem wel nog in geen enkele winkel zien liggen, en ben nog geen webshops tegen gekomen die hem aanbieden. Ik had er dan ook nog nooit van gehoord. O-)

Ik zie het verschil wel degelijk, want bij 50 fps heb je choppyniss en bij 100 loopt alles glad zonder stotteringen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Dan mis ik iets... Vanaf 24 fps heb je vloeiend beeld, tenzij ik iets vergeet. Een frame is toch een beeld, nee? :?

Ok, ik neem mijn woorden terug, net ff gegoogled, blijkbaar is 24 fps bij films vloeiend door zgn. 'motion blur', en games hebben dat niet... Hoger is dus beter.

I rest my case :X Maar ik ben dan ook geen fps-fanaat... En mijn Radeon 9700 Pro trekt alles nog vlotjes :)

[ Voor 60% gewijzigd door Borromini op 19-07-2005 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exphy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02-07 17:28
hoe meer fps hoe minder je ervan merkt als je een framedrop hebt. Een framedrop van 60 naar 20 zal je wel merken maar eentje van 80 naar 40 niet

"If I drive fast enough at the red light, it'll appear green."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Exphy schreef op dinsdag 19 juli 2005 @ 17:25:
hoe meer fps hoe minder je ervan merkt als je een framedrop hebt. Een framedrop van 60 naar 20 zal je wel merken maar eentje van 80 naar 40 niet
Exphy ik ben een fanatiek gamer, ik merk zoiets wel.
En bovendien vanaf 60> zie je het niet, maar je merkt het wel qua vloeiendheid ;)

Maar nu heb ik nog steeds geen antwoord op mijn vraag :P?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Geen enkele grafische kaart kan op dit moment een PCI-E 16x (laat staan een PCI-E 8x of AGP 8x) volledig benutten. Een SLI bord is uiteindelijk gewoon een moederbord waarbijd e enige PCI-E 16x poort in twee gedeeld is :).

Je gaat het niet merken aan je prestaties. PCI-E is een gloednieuwe standaard, en heeft nog meer dan genoeg headroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Borromini schreef op dinsdag 19 juli 2005 @ 17:03:
[...]

Het gaat er ook niet om dat je 100 fps haalt. Stel je voor dat je met single gpu 50 fps haalt op 1600x1200 met alles op high. Dan haal je met Sli ook 50 fps, maar kan je het op ultra-high + AA spelen. Toch wel een flink verschil, en sommige mensen betalen daarvoor :)
Pagina: 1