Toon posts:

Versterker opgeblazen?

Pagina: 1
Acties:
  • 6.814 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier een versterker van mijn oom staan, het gaat om een JVC AX-E95. Mooi spulletje maar er komt geen geluid meer uit.

Het display en alles werkt nog wel en er is wel geluid te horen via de koptelefoon aansluiting. Via de speakers is er helaas helemaal geen geluid.

Ik weet dat de versterker ermee gekapt is sinds dat hij erg hard gestaan heeft. Zijn de speaker uitgangen kapot en zo ja weet iemand of het de moeite waard is om te repareren?

EDIT: Als ik de versterker aanzet hoor ik wel een klik zoals je bij de meeste versterkers hoort voordat er geluid uit komt.

@Flapietoetoe:

Uitgangen gemeten en er gaat helemaal niks overheen...

@Cyberpope:

Mijn kennis gaat ver genoeg om te weten hoe een multimeter werkt :)

Edit: Morgen komen er wat pics aan, bedankt alvast

[ Voor 112% gewijzigd door Verwijderd op 25-12-2015 13:12 ]

• Flapp
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-01 20:16
gewoon met multimeter meten of er spanning overheen gaat zou ik zeggen

"Stilte, een gat in het geluid...."

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Een multimeter op je speakeruitgangen houden?? Lijkt me niet de meest verstandige zet als je niet exact weet wat je aan het doen bent.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
't klinkt alsof de eindtrap eruit ligt. Kijk eens of die mss apart afgezekerd is, en of er dus zekeringen binnen kapot zijn. Zo niet, dan is het versterkertje volgens mij total loss..

• DukeBox
  • Laatst online: 23:04
Flapietoetoe schreef op zondag 17 juli 2005 @ 20:13:
gewoon met multimeter meten of er spanning overheen gaat zou ik zeggen
Is zeker een optie, je kunt ook gewoon de impedantie meten, wanneer deze oneindig is heb je kans dat je de eindtrap hebt opgeblaze. Reparatie kosten.. tja, als het alleen de eindtrap is (meestal een paar flinke transistoren) kunnen de kosten qua onderdelen erg meevallen. Arbeidskosten daarentegen kunnen best oplopen als ze niet eenvoudig te vervangen zijn.

• monterey
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-11-2025
aan een beetje goede versterker zal je bij een defect geen enkele spanning meten aan zn uitgang dit
omdat er een speaker beveiliging met een relais aanwezig is welke de speakers los koppelt,daar er anders een hoge gelijkspanning je speakers permanent in rook zouden doen opgaan.

dus je zal moeten meten direct aan de uitgang van de versterker zelf en die is simpel te vinden daar er bijna altijd een spoel in het uigangs signaal anwezig is en meet of er een dc spanning aanwezig is.

zo ja dan liggen op zn minst de eindtorren eruit,wat ook wel voorkomt is een eindtrap met een stk module van sanyo die zal je dan moeten vervangen.

toch wel leuk te lezen dat sommige iets wat kapot is gelijk richting de vuilnis bak willen sturen doe je dat ook als er iets aan je auto of brommer kapot is gooi je die dan ook gelijk weg ???

voor een versterker repareren is best wel de nodige kennis vereist alleen even wat onderdelen vervangen en de stekker er weer in zal meestal resulteren in een drama.

zo zal je bij vervangen van de eindtorren en mogelijke andere onderdelen in dit gebied de ruststroom
van de versterker opnieuw moeten instellen,hiervoor moet je wel weten hoe hoog deze moet zijn en waar je die moet meten.

• Jur
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jur

Dus....

Meestal gebruiken ze dezelfde eindtrappen voor de koptelefoon uitgang als voor de speakers...(alleen met een paar weerstanden ertussen).

Tenminste zo was het altijd met mijn oude torrebakkies, misschien is dat met die stk modules wel weer anders.

Wanneer het nog steeds zo is lijkt me dus nix mis met de eindtorren :) (of module)

• DukeBox
Jur schreef op zondag 17 juli 2005 @ 21:00:
Meestal gebruiken ze dezelfde eindtrappen voor de koptelefoon uitgang als voor de speakers...(alleen met een paar weerstanden ertussen).
Ja, zeker weten, doen ze in alle my last yokitoki dingen.

Verwijderd

OT: Wat is een my last yokitoki ding? :?

• DukeBox
zoiets als een my first sony.. maar dan nog erger :P

• boiert
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 25-06-2024
euhm, domme vraag maar bij mijn JVC kan ik speakers selecteren, off/a/b/a+b, heb jij hem wel op de goede staan?

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

Jur schreef op zondag 17 juli 2005 @ 21:00:

Tenminste zo was het altijd met mijn oude torrebakkies, misschien is dat met die stk modules wel weer anders.

Wanneer het nog steeds zo is lijkt me dus nix mis met de eindtorren :) (of module)
ook de stk modules werken op die manier voor zover ik weet :) Als je geluid via je koptelefoon hebt en die reageert ook nog eens op het volume level lijkt het alsof je eindtrap nog leeft. OF je hebt een fysiek gescheiden voor / eindtrap maar die vindt je eigenlijk alleen in de hoge klasse aparatuur (en dan nog is meestal de koptel over de eindtrap)

Doe is een fototje van de print :) dan kan ik je wat meer vertellen

Verwijderd

DukeBox schreef op zondag 17 juli 2005 @ 21:47:
zoiets als een my first sony.. maar dan nog erger :P
Oh, zo. :/ Niet alleen bij low-end werkt het op die manier hoor. Zelfs m'n Marantz PM94 voorziet zo in een HT uitgang.

• Ray

Ray

ik ben het ook zelden tegen gekomen op een andere manier. Enkel bij een paar zeer oude luxman versterkers, zowel in de transistor als buizen uitvoering, De rest gaat idd allemaal via de eindtrap.

Wellicht liggen je output relais eruit of zit er een beveiligings ictje wat gebraden is. kom op met die pix :)

Verwijderd

Wat dacht je ervan om te kijken of je versterker beveiligd is met een zekering? Misschien is gewoon de zekering doorgebrand.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:33

remco_k

een cassettebandje was genoeg

DukeBox schreef op zondag 17 juli 2005 @ 20:19:
[...]

Is zeker een optie, je kunt ook gewoon de impedantie meten...KNIP...
[miereneuk]
Dat lijkt me niet 'gewoon' te meten, je kan beter de weerstand gewoon meten van de uitgangen
[/miereneuk]
Eerst aanzetten en spanning meten (gelijk en wissel), als die op 0V blijft, dan weerstand meten, is die oneindig hoog dan is er wel iets mis. (maar hoeft niet perse de eindtrap te zijn):

@Xsitis:
Hoofdtelefoon uitgangen worden idd vaak door de eindtrappen aangestuurd, dus als die het nog doet, dan zal je eindtrap nog oke zijn denk ik.
Je zal dan op zoek moeten naar een probleem achter de eindtrap, zoek het dan voornamelijk in zekeringen, Speaker A/B schakelingen en de relais die de speakers in horen te schakelen.

Alles kan stuk.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben zelf nog even aan het prutsen geweest en met achter het volgende gekomen:

Wanneer ik deze module eruit haal:

@monterey: Is dit de module waar jij het over had?

- Hoor ik een extra klik die je normaal hoort net voordat de speakers ingeschakeld worden
- Is de weerstand op de speakeruitgangen niet meer oneindig
- Staat er een heel klein beetje spanning op de uitgangen (maar nog steeds geen geluid door speakers)
- Werkt de koptelefoonaansluiting wel nog steeds

@monterey:

Ik meet op geen van beide spoelen spanning.. Wat nu?

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 25-12-2015 13:12 ]

• monterey
dit is wat ik bedoel rechts zie je 2 roodkleurige spoeltjes zitten dat zijn vrijwel zeker je uitgangen en daar moet je met je multimeter op stand dc kies een spanning van 50v en hoger je mag hier in rust geen gelijkspanning meten heb je dit wel dan is je module kapot.

http://www.alldatasheet.c...f_kor/SANYO/STK4191V.html

hier kun je het data blad downloaden zodat je alle gegevens van je module bezit en tevens ook kan kijken waar je uitgangen precies zitten en of alle spanningen van je voeding de juiste zijn.

• Ray

Ray

Verwijderd schreef op maandag 18 juli 2005 @ 17:19:
Ik ben zelf nog even aan het prutsen geweest en met achter het volgende gekomen:

Wanneer ik deze http://home.wanadoo.nl/m.punselie/got/DSCN3528.JPG module eruit haal:

@monterey: Is dit de module waar jij het over had?

- Hoor ik een extra klik die je normaal hoort net voordat de speakers ingeschakeld worden
- Is de weerstand op de speakeruitgangen niet meer oneindig
- Staat er een heel klein beetje spanning op de uitgangen (maar nog steeds geen geluid door speakers)
- Werkt de koptelefoonaansluiting wel nog steeds

@monterey:

Ik meet op geen van beide spoelen spanning.. Wat nu?
gefeliciteerd, je hebt een zeer aparte versterker :)

die module is de stk module die bevat de stuur en eind torren van de eindversterker. Zonder die module heb je normaal geen geluid, ook niet op de KT uitgang omdat ook de opamps hier inzitten.

Tja....... die module testen is wat lastiger zonder specifieke kennis. Ik heb zelf ook de mzzl gehad dat slecht de stroombruggen stuk waren. Als je zeker weet dat het de module is kan je hem voorzichtig "kraken" en openmaken aan de voorkant. Je ziet dan meestal 4 zwarte blokjes waar heel dunnen draadjes naar toe lopen. In mijn geval was er een draadje door die ik kon fixen. Dit is echter meestal niet het geval en is gewoon de electronica kaduk. Opzich zijn die modules niet zo heel duur (zie bv conrad.nl) maar op marktplaats koop je voor hetzelfde geld een complete andere versterker.

het kan ook zo zijn dat je slechts de elco's om zeep geholpen hebt. dat zijn die zwarte torens zeg maar :) die zijn wel te testen. en kosten maar een paar euro per stuk. Vaak zijn die stk modules wel redelijk beveiligd en knallen dus die elco's eruit

[ Voor 8% gewijzigd door Ray op 19-07-2005 23:01 ]

Verwijderd

Toch als het die STK module is die kapot is dan hoop ik dat je em nog kan vinden, bij een maat van mij zat het ook in zijn Marantz PM80, weet alleen niet het type nummer van die STK, maar het kwam er op neer dat ie niet meer gemaakt werd en ook nergens meer te krijgen was, dus die versterker is inderdaad afgeschreven.

• monterey
deze modules gaan ook niet zomaar kapot ze zijn ongeveer tegen alles bestand behalve kortsluiting aan zn uitgang of een impedantie die lager is als 4 ohm.

of ie kapot is dat is simpel na te gaan,meet als eerste of je voedingsspanningen juist zijn deze stk heeft een spanning nodig van +/- 35,5 volt dus 35,5-0-35,5 dus een positive en negatieve spanning,de spanning kan iets minder zijn maar moet toch rond deze waarde liggen.
pen 11=vcc +
pen 9-14=vcc -
pen 3-16=0

sluit vervolgens een oud luidsprekertje aan op de juiste plek bij het spoeltje pen 10 en 13 zijn zn uitgangen,vervolgens zou je bv een toongenerator signaal toe kunnen voeren aan zn ingangen pen 1-18,heb je deze niet kun je ook een draadje gebruiken,als je versterker aan staat en je raakt dit draadje aan met je vinger dan moet je een bromtoon horen,sluit hem wel aan waar zn signaal binnenkomt dus aan de negative kant van zn ingangs elko.

ik had je foto's nog niet gezien maar ik zou zeker de moeite nemen om hem te repareren daar dit toch wel een redelijk gecompliceerde versterker is kan het probleem ook nog wel degelijk in het voor traject zitten en dan kom je er zonder schema nooit uit.

zo te zien heeft je koptelefoon toch een eigen versterkertje want ik zie er 2 zitten direct naast je stk module welke tegen het koelblok zit.

nog even voor de duidelijkheid zo'n stk module is een komplete versterker op zich en dat printje is zo dus kompleet te gebruiken,zo'n hybride module repareren is niet te doen.

ze zijn nog gewoon te koop bv bij stuut en bruin in den haag.

http://www.stuutenbruin.com/

[ Voor 28% gewijzigd door monterey op 20-07-2005 00:18 ]

• Ray

Ray

Verwijderd schreef op dinsdag 19 juli 2005 @ 23:10:
Toch als het die STK module is die kapot is dan hoop ik dat je em nog kan vinden, bij een maat van mij zat het ook in zijn Marantz PM80, weet alleen niet het type nummer van die STK, maar het kwam er op neer dat ie niet meer gemaakt werd en ook nergens meer te krijgen was, dus die versterker is inderdaad afgeschreven.
heeft een pm 80 een stk module ? ik dacht altijd dat deze discreet is opgebouwd omdat hij ook in klasse A kan draaien en voorzover ik weet kan geen enkele stk module dat. Heb 2 kenissen die nog een pm80 hebben, binnenkort toch eens even onder de kap kijken :)

Verwijderd

DataSheet Search SIte............

spam url verwijderd

spam url verwijderd

[ Voor 44% gewijzigd door dusty op 30-07-2005 05:05 . Reden: 2 spam links verwijderd. ]

Pagina: 1