LVM: data op alle schijven kwijt als 1 schijf crasht?

Pagina: 1
Acties:

• eppie
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
(overleden)
Hallo,

Na verschillende topic hier op got over LVM te hebben gelezen is me het volgende nog niet duidelijk. Als er 1 schijf crashed ben je dan alles op de andere schijven ook kwijt?

In het ene topic zeggen ze van wel en het andere topic weer van nee je bent alleen alles op die schijf kwijt. Wat is het nou :?

Nou ben ik aan googlen gegaan en kom ik zo oa op de LVM faq uit en daarin staat dat je alleen alles kwijt bent als je lvm gebruikt icm met striping. (http://ds9a.nl/lvm-howto/...o/output/lvm-howto-8.html)

Ik wil gewoon een stuk of 5 schijven mounten als 1 filesystem op een linux systeem. Als is echt een stuk minder veilig is als losse schijven dan laat ik het wel als losse schijven maar als het wel kan zal mooi zijn :).

Wie kan mij nu zeggen wat het echt is?

Alvast bedankt

[ Voor 5% gewijzigd door eppie op 17-07-2005 20:09 ]

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
LVM is Logical Volume Management.

Met LVM kun je stripen , mirroren en andere RAID levels gebruiken.

Wat er gebeurt als er een schijf uitvalt hangt van je RAID instelling af.

Edit....

Striping is raid-0 , dus zoals je aangeeft 5 schijven als een volume gebruiken en als een FS mounten.
Met striping betekent dat idd dat je 5x zoveel kans op uitval hebt als met enkele schijven, en je
hele striped set gaat verloren.

Je kunt beter raid-5 draaien op een setje van 5 disks.

Lees ff een raid faq ofzo, dit is allemaal vrij basic IMHO

[ Voor 51% gewijzigd door u_nix_we_all op 17-07-2005 20:15 ]

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• Sendy
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Als je meerdere schijven wil mounten als 1 filesystem, dan gebruik je striping. Bij uitval van 1 disk ben je je hele filesystem kwijt. Precies zoals je zelf al zei dus.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Titel verduidelijkt.

Bij LVM worden de alle partities (feitelijk: volumes) van alle schijven bijgehouden aan het eind van alle schijven. Of je nou eenvoudige (non-RAID), spanned (JBOD) of RAID volumes gebruikt. Wanneer er 1 schijf uitvalt, dan zal de LVM management dat detecteren en kunnen achterhalen om wélke schijf het gaat. Dit is handig bij redundante RAID volumes zoals RAID1 en RAID5. Dan kun je een nieuwe schijf toevoegen om het een en ander te recoveren. Bij RAID0 ben je sowieso al je data kwijt wanneer 1 van de schijven uit dezelfde array uitvalt. Dit heeft geen invloed op andere schijven die op een andere manier zijn geconfigureerd. Wanneer je geeneens gebruik maakt van RAID, dan zul je de data op andere schijven niet kwijtraken wanneer 1 schijf uitvalt.

Het is dan wel niet Linux-related, maar je kunt een prima beeld krijgen van de werking van LVM door OM FAQ - Basic vs Dynamic disks te doornemen. Informatie over de wereld dat RAID heet kun je tevens in de FAQ vinden: RAID FAQ :)

• _Hades_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:51
u_nix_we_all schreef op zondag 17 juli 2005 @ 20:12:
LVM is Logical Volume Management.

Met LVM kun je stripen , mirroren en andere RAID levels gebruiken.

Wat er gebeurt als er een schijf uitvalt hangt van je RAID instelling af.

Edit....

Striping is raid-0 , dus zoals je aangeeft 5 schijven als een volume gebruiken en als een FS mounten.
Met striping betekent dat idd dat je 5x zoveel kans op uitval hebt als met enkele schijven, en je
hele striped set gaat verloren.

Je kunt beter raid-5 draaien op een setje van 5 disks.

Lees ff een raid faq ofzo, dit is allemaal vrij basic IMHO
En wat doe je als je 5 schijven hebt die niet allemaal even groot zijn? LVM kan daar goed mee omgaan, maar raid5? Ook schijven adden in een LVM configuratie gaat zeer makkelijk, bij raid5 gaat dat een hele tijd duren.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

als je toch een disk of 5 hebt, zou je eens naar raid5 kunnen kijken. Dit is veilig en toch aardig snel (niet zo snel als raid0, maar komt aardig in de buurt).

Dit zit standaard in de linux kernel.

Balusc: typ eens niet zo snel, je jat mijn tekst zo'n beetje :(

[ Voor 15% gewijzigd door Boudewijn op 17-07-2005 20:25 ]

• u_nix_we_all
  • Niet online
_Hades_ schreef op zondag 17 juli 2005 @ 20:23:
[...]

En wat doe je als je 5 schijven hebt die niet allemaal even groot zijn? LVM kan daar goed mee omgaan, maar raid5? Ook schijven adden in een LVM configuratie gaat zeer makkelijk, bij raid5 gaat dat een hele tijd duren.
Je vergelijkt appels met peren. LVM is de tool, RAID is het resultaat wat je wilt bereiken met gebruik van die tool.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ik heb geen idee hoe SWRAID5 in Linux presteert, maar onder Windows presteert het volkomen beroerd (writes zijn om te huilen, zelfs op 15K SCSI disken) en het formatteren, synchroniseren en de regeneraties (na bijv een harde reboot / crash) duren ellenlang. 1 minuut per GB ofzo. Mocht je voor RAID5 gaan, neem een fatsoenlijk hardware RAID5 kaartje. De performance in RAID1 en RAID0 zijn overigens uitstekend. Soms zelfs beter dan hardware-oplossingen :)

[ Voor 37% gewijzigd door BalusC op 17-07-2005 20:31 ]

• eppie
  • Niet online
(overleden)
BalusC schreef op zondag 17 juli 2005 @ 20:21:
Titel verduidelijkt.
Wanneer je geeneens gebruik maakt van RAID, dan zul je de data op andere schijven niet kwijtraken wanneer 1 schijf uitvalt.
Dit is wanneer je een LVM hebt van meerdere schijven? 1 filesystem dus.
Sendy schreef op zondag 17 juli 2005 @ 20:12:
Als je meerdere schijven wil mounten als 1 filesystem, dan gebruik je striping. Bij uitval van 1 disk ben je je hele filesystem kwijt. Precies zoals je zelf al zei dus.
Nu lees ik dus weer dat het wel en niet kan :P

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verdiep je je eens in de termen :) Je haalt RAID en LVM door elkaar heen. Ik heb jou linkjes naar de FAQ gegeven, doe daar eens je voordeel mee.

[ Voor 33% gewijzigd door BalusC op 17-07-2005 20:33 ]

• u_nix_we_all
  • Niet online
eppie schreef op zondag 17 juli 2005 @ 20:31:
[...]

Dit is wanneer je een LVM hebt van meerdere schijven? 1 filesystem dus.
"Een LVM van meerdere schijven" , dat heet dan een LV (logical volume)

Je hebt meerdere schijven (partities eigenlijk).
Die kun je met behulp van LVM samenvoegen.

Dit kun je doen door er een "striped set , raid-0" van te maken, als er een disk of partitie uitvalt,
is die hele set pleite.
Je kunt ook een raid-5 set met LVM maken. dus, zoals ik al schreef, LVM definieert niet je
raid level, het is een tool waarmee je meerdere software raid opstellingen kunt maken.

• eppie
  • Niet online
(overleden)
Hmm ik haalde dus wat dingen door elkaar :P

iedereen bedankt voor de duidelijke uitleg ik ga me eerst is wat meer verdiepen in lvm en raid :)

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 04-03 14:29

Shuriken

Life is all about priorities

BalusC schreef op zondag 17 juli 2005 @ 20:29:
Ik heb geen idee hoe SWRAID5 in Linux presteert, maar onder Windows presteert het volkomen beroerd (writes zijn om te huilen, zelfs op 15K SCSI disken) en het formatteren, synchroniseren en de regeneraties (na bijv een harde reboot / crash) duren ellenlang. 1 minuut per GB ofzo. Mocht je voor RAID5 gaan, neem een fatsoenlijk hardware RAID5 kaartje. De performance in RAID1 en RAID0 zijn overigens uitstekend. Soms zelfs beter dan hardware-oplossingen :)
Ik heb het laatst vergeleken. Het ontloopt elkaar niet echt veel. Ik kwam met 3 schijven niet verder dan 24 MB/s aan write snelheid.

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Met welke schijven? Met driemaal 15K U320 kom ik op 57MB/s write max. En dat terwijl één enkele disk zonder RAID5 met gemak 70MB/s write haalt. Diezelfde 3 schijven zijn in een fatsoenlijke hardware RAID5 configuratie haast 4x sneller qua writes.

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 04-03 14:29

Shuriken

Life is all about priorities

3 x 7k250 120 GB op een PCI-X SATA150 Supermicro Controller. De reads komen op 112 MB/s.

http://www.tweakers.net/benchdb/testcombo/745

[ Voor 50% gewijzigd door Shuriken op 18-07-2005 10:46 ]

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

Pagina: 1