[2000] Problemen opstarten notebook na update*

Pagina: 1
Acties:

• xxxMaverick
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 24-03 21:31
Ik heb het volgende probleem. Een vader van een vriend van mij gebruikt zijn notebook zakelijk. Hij werkt hier offertes op uit, geldzaken enz. Nu heb ik enige tijd geleden op zijn PIII notebook NT 4.0 gezet, puur omdat XP te zwaar was voor de notebook. Geen enkel probleem, was traag maar het werkte. PC was beveiligd dus haalt automatisch alle updates binnen.

Nu kreeg ik het volgende telefoontje. De pc was vastgelopen met een blauw scherm en de melding stop fout driver irql not less or equel. Een bekende foutmelding, meestal een foute driver als ik het goed heb.

Het enige wat er gebeurd was was een ja antwoord op de vraag of windows automatisch moest updaten,. Vreemd dat windows zelf deze melding veroorzaakt lijkt me, er is hierna nog 1 malig een poging gedaan in safe mode op te starten, dit leverde echter een zwart scherm op.

Op dit moment doet de notebook echter niks meer, geen opstart scherm, helemaal niks. Het scherm blijft gewoon zwart, geen mogelijkheid om in de bios te komen helemaal niks.

Mijn vragen: is dit een bekend probleem? de foutmelding is vaker voorbij gekomen, maar dit lijkt dus een driver fout te zijn. Hoe kan een automatisch NT update deze melding veroorzaken, en vervolgens de boel zo verkloten dat hij niet eens meer op te starten is? Iemand een mening of verklaring?

Even voor de duidelijkheid, het beeld blijft gewoon zwart, zelfs met bootdisk, drukken op F8 of proberen in de bios te komen.

/edit

overigens, stond in het blauwe scherm ook: date stamp 42258bd8, ntoskrnl.exe

[ Voor 3% gewijzigd door xxxMaverick op 17-07-2005 19:42 ]

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-01 15:40
Dit lijkt eerder een hardware-probleem. Kan ontstaan zijn door extra belasting door het updaten (schijf- en processoractiviteit). Probeer de laptop eens wat te koelen (koude ruimte) en dan weer op te starten. Evt. de geheugenmodules eruit en weer erin zetten.

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Sinds wanneer kent NT4 een automatische update? :)

• xxxMaverick
elevator schreef op zondag 17 juli 2005 @ 19:58:
Sinds wanneer kent NT4 een automatische update? :)
Uh, wel een waarschuwing dat er updates zijn toch? dat bedoel ik, vervolgens heeft hij ze zelf geinstalleerd

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Ga eerst eens even exact na hoe het gegaan is, want zoals ik het nu hoor gaat het niet over NT. Ofwel meer details aub :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• xxxMaverick
sanfranjake schreef op zondag 17 juli 2005 @ 21:38:
Ga eerst eens even exact na hoe het gegaan is, want zoals ik het nu hoor gaat het niet over NT. Ofwel meer details aub :)
Mag ik mijn excuses aanbieden? je hebt helemaal gelijk. We praten over windows 2000, de rest van het verhaal klopt dus, maar ik was even verkeerd geinformeerd...........

Windows 2000 dus , excuus

Verwijderd

Na servicepack 4 schijnt er in windows 2000 een probleem te kunnen optreden met de video instellingen.
Als de kleurdiepte is ingesteld op 32 bits, wil de pc niet meer opstarten.
Je krijgt dan ook een stopfout irq_less_or_equal.
Had iets te maken met de stroombesparing module. Soms wil het helpen deze terug te zetten naar 24 bits.
Bij een aantal klanten heeft dit geholpen.
Welke code stond er achter de stopfout? Kan namelijk ook een hardware fout zijn

• xxxMaverick
Verwijderd schreef op maandag 18 juli 2005 @ 11:33:
Na servicepack 4 schijnt er in windows 2000 een probleem te kunnen optreden met de video instellingen.
Als de kleurdiepte is ingesteld op 32 bits, wil de pc niet meer opstarten.
Je krijgt dan ook een stopfout irq_less_or_equal.
Had iets te maken met de stroombesparing module. Soms wil het helpen deze terug te zetten naar 24 bits.
Bij een aantal klanten heeft dit geholpen.
Welke code stond er achter de stopfout? Kan namelijk ook een hardware fout zijn
Ok, maar hoe zet ik hem terug naar 24 bits als de boel niet meer opstart?

Foutcode was als volgt.

address 80431730 base at 80400000

date stamp 42258bd8-ntoskrnl.exe

weet niet of je hier wat aan hebt? voor de rest geen codes of iets dergelijks
Pagina: 1