ID3 tags handig aanpassen voor correcte iPod weergave

Pagina: 1
Acties:
  • 2.023 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekeeghan
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-08-2024
Wat is een handige manier om deze tags zo aan te passen dat in ieder geval de artiest en het album goed staan? Het liefste ook het nummer en de naam van de track, maar het moet niet te bewerkelijk worden.

A mind once stretched by a new idea never regains its original dimensions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakaq
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 31-03 14:29

sjaakaq

It might get loud

leoaq.fm // Jeune Loop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 132657

Ik heb het met Winamp gedaan, das bestwel een handig programma..

ID-tags allemaal op orde brengen kost aardig wat tijd, je bent zo een paar uurtjes bezig.. Maar als je klaar bent, kun je wel op Artiest èn Album èn Genre sorteren.. Da's dus veel makkelijker dan playlists gebruiken.. Het is dus de veel moeite waard..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 79802

Ik neem aan dat wanneer je gebruik maakt van je Ipod ook iTunes gebruikt. Zelf vind ik deze ook nog eens heel goed werken om je mp3's te taggen... Zeker ook die album arts toevoegen gaat heel gemakkelijk en je library ziet er ook meteen overzichtelijk uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:33

Floor-is

5.2

Anoniem: 132657 schreef op zondag 17 juli 2005 @ 21:44:
Ik heb het met Winamp gedaan, das bestwel een handig programma..

ID-tags allemaal op orde brengen kost aardig wat tijd, je bent zo een paar uurtjes bezig.. Maar als je klaar bent, kun je wel op Artiest èn Album èn Genre sorteren.. Da's dus veel makkelijker dan playlists gebruiken.. Het is dus de veel moeite waard..
Leuke tip ook voor ons appelaars 8)7

Als ik ga retaggen, laad ik 1 CD in iTunes, dan met appeltje-I naar de info. Vervolgens is het een eitje, helemaal als je er gewoon 2-3 keer doorheenloopt en alles kunt copy-pasten. Heb zo pas nog een GBtje of 12-13 doorgeworsteld. :)

[ Voor 21% gewijzigd door Floor-is op 17-07-2005 23:50 ]

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Floris schreef op zondag 17 juli 2005 @ 23:49:
[...]

Als ik ga retaggen, laad ik 1 CD in iTunes, dan met appeltje-I naar de info. Vervolgens is het een eitje, helemaal als je er gewoon 2-3 keer doorheenloopt en alles kunt copy-pasten. Heb zo pas nog een GBtje of 12-13 doorgeworsteld. :)
Een iPod wordt ook wel eens aan een Windows PC gehangen hoor :+

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Laatst online: 16:33

Floor-is

5.2

Zwerver schreef op zondag 17 juli 2005 @ 23:57:
[...]

Een iPod wordt ook wel eens aan een Windows PC gehangen hoor :+
Weet ik maar al te goed, het lijkt er alleen op dat men er van uit gaat dat je dit altijd doet. En dat terwijl er zat mensen zijn met een Apple hier. Dan is WinAmp helaas geen optie, want ik vond dat ook prettiger dan iTunes :)

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luppie
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-05 19:30

Luppie

www.msxinfo.net

Ik gebruik altijd Tag & Rename, hiermee kan je Tag's invullen a.d.h.v. de bestandsnaam, of de andersom. Je kan ook je MP3's laten vergelijken met een CDDB of in 1 keer een heel album taggen. De mogelijkheden zijn eindeloos.

Heb je iets aan mijn antwoord ? Een thumbs-up wordt zeker op prijs gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Ik doe 't altijd handmatig in iTunes, ook met m'n 35 gb muziek. Gewoon eens 'n paar uur voor uittrekken en appeltje-i'en in iTunes :Y)

Soms zie je van die mensen met hun iPod vol met van die '2005_New_Bootleg_CDRIPPERS_Blah_ColdPlay' titels staan, en dan nog klagen dat ze nooit de goeie nr's vinden :X

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OzBoz
  • Laatst online: 16-06 17:07

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Hier ook tag&rename fan. En ik durf best te zeggen dat het absoluut niet sneller kan. Maar het is een Windows pakketje. De feature van Tag&Rename om info van verschillende Amazon sites af te halen en ook meteen het hoesje in de mp3 op te slaan is gewoon bloedsnel. Ook een stuk beter dan de CDDB waar mensen info inplempen die net even wat meer moeite met spellen hebben. Daarnaast is het heerlijk om meteen de bestandsnamen even netjes te maken. Wel programma wat je even door moet krijgen maar mocht je al een pc hebben staan ergens, ideaal.

Mocht ik alleen mijn Powerbook hebben gehad en het gemak van Tag & Rename kennen dan had ik er een PC voor bijgekocht. Tijd is me wat waard. Tis gewoon zo snel taggen. Maar ok, ben de derde die het roept :) (de link naar Softpointer was de eerste). Om nog een voorbeeldje te noemen van gemak, als je alle info mist van een complete cd en de tracks heten track01 etc en er geen tags aanhangen kan hij het toch nog voor je invullen.

En nog voordeel is, mocht je een feature missen dan stuur je een mailtje en dan komt het erin :)

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinball
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

pinball

Electric Monk

OzBoz schreef op maandag 18 juli 2005 @ 01:57:
En nog voordeel is, mocht je een feature missen dan stuur je een mailtje en dan komt het erin :)
Heb net een mailtje verstuurd met Apple-compatibility als feature request :P

Verder gebruik ik Cantus (KDE, maar zal vast ook op OSX werken), en id3 (CLI, zal vast ook op OSX werken). Rond die laatste heb ik wat simpele scriptjes gebouwd om snel een hele dir met een bepaalde artiest/album/genre te taggen.

Whenever you find that you are on the side of the majority, it is time to reform.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 132657

Floris schreef op zondag 17 juli 2005 @ 23:49:
[...]
Whhah ohja, ff vergeten.. Ik dacht dat er inmiddels ook wel Winamp4Mac was..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekeeghan
Tag & Rename is best een o.k. proggie. Het duurt effe om al mijn mappen door te werken maar overal staat nu de goede artiest, album en genre bij.
Alleen het aanpassen van de nummer volgorde van een album (heel belangrijk bij live sets) krijg ik niet voor elkaar. Ja, nummer voor nummer intikken ja, daar begin ik niet aan.
En het aanmaken van titels van de tracks heb ik ook nog geen snelle manier voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakaq

sjaakaq

It might get loud

Ehm...je kan automatisch nummers laten invullen (dus gewoon je zet de bestanden in de goede volgorde en dan geeft ie ze automatisch van 01 tot xx nummers), je kan 01 naar 1 converteren, 2 naar 2/15 (oid) etc.

Tracktitels aanmaken heeft ie twee opties voor:
-Van Amazon (soms lastig i.v.m. special editions, andere trackvolgorde in VS etc.)
-Van CDDB, dan kijkt ie -gok ik- naar het aantal tracks+de lengte ervan en dan druk je op "write tags" en dan vult ie genre, jaartal, titel, artiest etc. in.

Als ik CD van zeg 15 mp3's heb zonder tags, dan heb ik die binnen 2 minuten helemaal getagged. Inclusief hoesje etc.

De rename-functie rockt t meest trouwen, je kan zegmaar je mp3's renamen met iets als %tracknr% _%title% oid, en dan werkt ie ff in 2 minuten 35GB door et voila: goede tracktitels _/-\o_

leoaq.fm // Jeune Loop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Of je downloadt gewoon altijd scene-releases? :x Die zijn (vrijwel, op een enkele na) allemaal voorzien van goede ID3-tags.

Maarja, dat zal hier wel niet besproken mogen worden..

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:12

Sabbi

je denkt aan mij.

CelestialCelebi schreef op maandag 18 juli 2005 @ 18:07:
Of je downloadt gewoon altijd scene-releases? :x Die zijn (vrijwel, op een enkele na) allemaal voorzien van goede ID3-tags.
Dan zou ik alleen maar naar pokkeherrie moeten luisteren en niet van de zoetgevooisde stemmen van Maria Rita en Bebel Gilberto kunnen genieten... :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekeeghan
Sabbi schreef op maandag 18 juli 2005 @ 23:11:
[...]

Dan zou ik alleen maar naar pokkeherrie moeten luisteren en niet van de zoetgevooisde stemmen van Maria Rita en Bebel Gilberto kunnen genieten... :>
Euh Bebel Maria ja......

Zijn we nu afgedwaald?

Is het officieel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vyo
  • Niet online

Vyo

met itunes kun je toch ook een hele zooi nummers tegelijk editen, dat werkt afaik het makkelijkst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 52815

Hier nog een tevreden Tag & Rename gebruiker.
Alles is al zo'n beetje gezegd over dat programma, weinig toe te voegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 54366

Mijn favoriet is Audio Tags Editor, de beste ID3 editor die ik ooit ben tegen gekomen.

http://www.audio-tags-editor.com/eng/

Is zonder enig aarzelen m'n geld waard. Alleen zul je hem wel in Virtual PC moeten draaien.

Werk als mp3's taggen en sorteren is niet echt te doen op een mac heb ik ervaren.

Finder is ruk voor dit soort taken en de hele OS X interface is gigantisch briljant, maar windows is sneller als je honderdduizend keer moet rechterklikken en een hoop zaken af moet gaan om in te vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36817

Kan je met I-tunes je ID tags aanpassen? Ik heb het idee dat alleen je Itunes library wordt aangepast, maar dat het van je MP3tjes af blijft.
Voor de appel gebruiker, ik gebruik Ieatbrainz voor het taggen. Haal de juiste tags van het internet. Ideaal.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 79802

Anoniem: 36817 schreef op vrijdag 22 juli 2005 @ 17:01:
Kan je met I-tunes je ID tags aanpassen? Ik heb het idee dat alleen je Itunes library wordt aangepast, maar dat het van je MP3tjes af blijft.
Voor de appel gebruiker, ik gebruik Ieatbrainz voor het taggen. Haal de juiste tags van het internet. Ideaal.....
Tuurlijk update je ook de ID3 tag van de mp3 zelf. Anders is het allemaal een meetje zonde van het werk. :)
Gewoon met de shift toets je mp3's selecteren en taggen maar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16:50

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Er is wel een mac-variant van Tag&rename: http://www.feedface.com/projects/tritag.html Niet zo uitgebreid, maar doet wel precies wat het moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:09

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

ik gebruik nu met XP itunes, tag&rename en The godfather. Tag en rename voor id3 tags in te vullen, gaat snel via freedb (kan ook met the godfather) en the godfather en itunes gebruik ik om snel artwork toe the voegen. The godfather kan namelijk na het selecteren van de map automatisch Amazon doorzoeken...(heb ipod foto)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakaq

sjaakaq

It might get loud

In Tag&Rename kan je ook artwork via Amazon krijgen; je laat m zoeken naar tags via Amazon en dan vink je alle opties uit (write tags enzo), behalve "save cover" ofzoiets :)

leoaq.fm // Jeune Loop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtCaffran
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 28-06 11:24
Je start Tag & Rename, drukt op het knopje zoeken als je RMB op een map doet, dan vind hij op amazon het album (als het een beetje normaal is, hardcore vind hij denk ik niet) Dan vink je "write tags" aan en ook "write cover album" of zoiets

toch even een tut:
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/polsthoorn/tag&rename1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/polsthoorn/tag&rename2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/polsthoorn/tag&rename3.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

bedankt! :)
Geloof alleen niet dat mijn versie van tag&rename dit ondersteunt, moet maar ff upgraden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:27
tag&rename is naast flashfxp het enige programma wat is mis op de mac :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Ik heb nu de nieuwe versie (trail) maar als ik amazon probeer zoals op de plaatjes gebeurd er niks... :?

Er staat wel searching maar de balk loopt niet op.. freedb doet het wel gewoon dus het ligt niet aan mijn firewall..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J_Davelaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-03 13:31
Maar hou pak je dit aan als je heel veel losse mp3's hebt zoals top40 lijsten?

Het enige dat bij mij goed werkt is het handmatig opzoeken op de cddb sites en dan handmatig invullen per nummer. Dit kost je jaren van je leven. :Z

Was ik maar een punt dan was ik het einde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:24
Voor losse MP3's heeft musicbrainz een leuk programma. Werkt niet zo goed als tag&rename voor geordende collecties (1 CD in 1 folder) maar voor een grote bak MP3 ellende is het top. (en nog freeware ook) Wel alleen Windows vrees ik.

[ Voor 16% gewijzigd door onkl op 01-08-2005 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icheb
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:57
Is er eigenlijk nergens een programma dat het gemak van iTunes (mbt het selecteren van nummers en het kiezen van WAT er precies veranderd moet worden) combineert met de gegevens uit Musicbrainz en de verdere mogelijkheden van Tag & Rename ? _/-\o_

sebsoft.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-06 13:07

Digistorm

ex-demo scener

J_Davelaar schreef op maandag 01 augustus 2005 @ 14:23:
Maar hou pak je dit aan als je heel veel losse mp3's hebt zoals top40 lijsten?

Het enige dat bij mij goed werkt is het handmatig opzoeken op de cddb sites en dan handmatig invullen per nummer. Dit kost je jaren van je leven. :Z
Als je het vanaf het begin af aan goed doet is dat geen probleem toch? ;) En als je al je cd's koopt hoef je in de meeste gevallen ook niets te doen :P Dus misschien heeft piraterij toch zo z'n prijs ;)

Hier stond achterhaalde informatie…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Duurt het bij jullie ook zo lang om met tag&rename amazon te doorzoeken? bij mij duurt het langer dan een minuut, terwijl andere tools om amazon te doorzoeken sneller zijn....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miekd
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-12-2011

miekd

dus.

Ik gebruik "ID3 Tag-IT"

Al mijn tags zijn lowercase, en kloppen.

Bij VA CD's zet ik als artiest VA en als Title de artiest en tracknaam, om het zo makkelijker op de iPod te maken, gezien ik altijd browse middels "Artist -> Album -> Liedje"

Filenames worden daarbij: "Tracknr - Artiest - Titel"
die staan in aparte mappen met de naam: "Artiest - Albumnaam"

one more thing...

Pagina: 1