Toon posts:

[Win2003] Primary en Backup Domain Controllers

Pagina: 1
Acties:
  • 199 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Voorheen had ik Domein A met twee servers (Server 1 en Server 2) en enkele workstations (W1, W2, W3 etc.).
Server 1 was de PDC van Domein A. Server 2 was de BDC van Domein A.

Momenteel heb ik in Domein A alleen nog Server 2 (BDC).
Server 1 (PDC) is niet meer beschikbaar.

Nu heb ik twee mogelijkheden om te doen:
1. Ik verwijder Domein A inclusief DC en AD. En maak vervolgens een geheel nieuw Domein B aan.
2. Ik hernoem Domein A en maak Server 2 PDC van het domein.

Natuurlijk maak ik eerst een System State backup met NtBackup van de AD.
Maar nu vraag ik mij af welke van deze mogelijkheden de makkelijkste, veiligste en de minst tijdkostende manier is?

Mogelijkheid 1:
Hier hebben ze het over uninstallen en installeren van AD en DC’s. Ik weet dus niet of deze uninstal / install wel nodig is.

Ik vraag mij af wat er gebeurd als ik het hele domein verwijder met de domein gebruikers accounts, met de domein gebruikersrechten van de bestanden. Zijn deze daarna nog wel toegankelijk?

Mogelijkheid 2:
[rml][ BC3] [ NT4] PDC Gecrasht wat te doen met BDC[/rml] hebben ze het over BDC promoten via Server Manager. Dit kan ik niet vinden op mijn Windows 2003 Server.

Hier wordt ook nog eens uitgelegd hoe is simpel een BDC kan promoten naar PDC. Ook daar kom ik er via het stappen plan niet uit omdat ik de optie “Promote to PDC” niet kan vinden.

Hier kun je een tool vinden waarmee je op Win2003 je domein naam en NetBios naam van je domein kunt wijzigen. Helaas lees ik in de documentatie dat de domain rename procedure moet worden gestart vanaf een domain member en niet vanaf een DC. Helaas heb ik geen domain member met Win2003.

Met dcpromo.exe lukt het mij niet om de domein naam te wijzigen. Ik krijg een wizard met als enige optie de DC te converteren naar member server of naar standalone machine. Geen rename opties.

Hoe zie ik of de DC een Backup of Primary DC is? (kan ik zo snel niet vinden)

Ik kan vanuit Active Directory Users and Computers naar het mapje Domain Controllers gaan van Domein A en Server 1 hieruit verwijderen. Maar volgens mij is dat niet de bedoeling. Ik kan daarna in ieder geval de gevolgen hiervan niet overzien.

Iemand aanvullingen, antwoorden of suggesties wat te doen?

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Omg vergeet niet dat er een wereld van verschil is tussen NT4 domains en 2000/2003 Active Directory he? Er is een wereld van verschil :) [google=active directory restore] [google=disasterrecovery] zou je al in de richting moeten helpen.

Mijn HOWTO: 2000 - Overblijvende domeincontroller herstellen zou ook op moeten gaan voor 2003. Dit lijkt me overigens meer iets voor Windows Operating Systems, aangezien dit niet echt netwerkgerelateerd is :P

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Verwijderd schreef op zondag 17 juli 2005 @ 18:35:
...Nu heb ik twee mogelijkheden om te doen:
1. Ik verwijder Domein A inclusief DC en AD. En maak vervolgens een geheel nieuw Domein B aan.
2. Ik hernoem Domein A en maak Server 2 PDC van het domein...
Onbegrijpelijk. Het enige wat je moet doen is de FSMO roles overzetten naar Server2. Het hernoemen van je domain is volstrekt overbodig.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Verwijderd

Topicstarter
Je hebt helemaal gelijk! Ik was zo gefocust op dat netwerk gebeuren dat ik hem bij NT heb geplaatst.
Hij mag worden verplaatst naar WOS wat mij betreft!

Dat er een groot verschil zat tussen Windows NT4 domeinen en W2K AD's dat wist ik niet :/
Volgens mij ben ik echt een noob op dat gebied :o

Met de howto en andere info ga ik een heel eind komen denk ik.

@Brahiewahiewa: Je hebt idd gelijk. Maar mocht dit eenvoudig mogelijk zijn dan ga ik dit zeker doen. Wordt het te lastig en ingewikkeld dan doe ik het niet.

Verwijderd

Move NT > WOS

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Brahiewahiewa schreef op zondag 17 juli 2005 @ 22:38:
[...]
Onbegrijpelijk. Het enige wat je moet doen is de FSMO roles overzetten naar Server2. Het hernoemen van je domain is volstrekt overbodig.
Seizen lijkt me eerder, gezien de openingspost waarbij de "pdc" er niet meer is.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-03 15:48

mutsje

Certified Prutser

BackSlash32 schreef op maandag 18 juli 2005 @ 22:34:
[...]

Seizen lijkt me eerder, gezien de openingspost waarbij de "pdc" er niet meer is.
Aangezien TS geen idee heeft waar we het over hebben gelijk maar ff het article erbij van Microsoft.

Using Ntdsutil.exe to transfer or seize FSMO roles to a domain controller

Verwijderd

Topicstarter
Het herstellen van de overgebleven domein controller Server2 is gelukt met behulp van dit stappenplan! HOWTO: 2000 - Overblijvende domeincontroller herstellen
Alle fsmo roles heb ik 'netjes' overgezet (seizen). En de AD database opgeschoond met Ntdsutil.exe.

Ik zou alleen nog graag het domein een andere naam willen geven maar toen ik dit had gelezen van microsoft had ik daar toch minder behoefte aan http://www.microsoft.com/...wnloads/domainrename.mspx

Ik overweeg dan ook om de AD te uninstallen met dcpromo aangezien het de laatste domein controller in het domein is, en vervolgens AD opnieuw te installeren. Iemand hier suggesties voor?

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

weet je dat hééél zeker?

Ik doe niet aan demote > promote naar nieuw domain maar gooi er dan liefst een verse install tegenaan (omdat ik geen trek heb in restanten van de oude install/domain).

Maar het is jouw keuze. Ik zou dan van DC1 een verse install maken met een nieuw domain en dan ADMTv2 om wat users enzo te verkassen.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1