Speedtouch 510 -> Hoe forceren op ANSI 1.413?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.080 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:17
Mijn SpeedTouch belt erg vaak in op G.DMT, oftewel een downloadsnelheid van 7616 en upload van meestal 864. Als het modem na tig keer resetten wel op 8064 inbelt, is de upload meestal 832. Dan staat-ie op ANSI 1.413.

Mijn andere modem, een brakke SMC, belt in op 8064/1024. en op ANSI 1.413. Dit modem gebruik ik niet omdat het veel te vaak crashed, portmappen is een hell, etcetera.

Ik wil dus de SpeedTouch 510 forceren dat-ie inbelt op ANS 1.413, omdat dan de goede downloadsnelheid gepakt wordt. Iemand tips hoe ik dit kan verwezenlijken of kan dit modem enkel kiezen wat hem zelf zint?

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
dat kan via de cli (command line interface)

telnet ip_van_je_modem

btw: staat ook in de manual :P (net gechecked)

'adsl config opermode ansi'

[ Voor 17% gewijzigd door Zwelgje op 17-07-2005 15:06 ]

A wise man's life is based around fuck you

• BHQ
Dank, nu belt ie weer in op 8064 / 864 ('t is geen 1 mbit up, maar ach :))

Ik heb geen handleiding, maar welke opties zijn er nog meer mogelijk? (evt. een mode zodat-ie ook de 1 mbit upload pakt, of is dat teveel gevraagd? SpeedTouchjes 510 _kunnen_ hierop trainen :))

-edit- kan ik hem misschien ook forceren op fast ipv interleaved te connecten of niet? :+

[ Voor 16% gewijzigd door BHQ op 17-07-2005 15:51 ]

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-01 20:09
G.DMT is de standaard die je moet gebruiken. Modem forceren op T1.143 is niet handig omdat die standaard in NL eigenlijk niet gebruikt mag worden. Als de telco die straks dicht zet heb je geen verbinding..... Je zoekt je wezenloos.

Die 1Mbps upstream kan alleen als je lijn het aankan, dat kan hij blijkbaar. Maar dan is de volgende stap een optimale combinatie maken van gebruikte chipset/apparatuur in de centrale en in het door jou gekozen modem.

Blijkbaar sluit de SMC perfect aan bij die hardware in de centrale gebruikt door de telco waarop jij bent aangesloten op die centrale momenteel. Echter pin je er niet op vast. Zowel BBned, BaByXL(Tiscali) en Versatel verandere apparatuur voor toekomstige ADSL2+ diensten. Je weet nu niet waar je op zit en of het volgende week misschien opeens anders is.

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

• BHQ
Mja, de lijn trekt het idd. gewoon. Ik wist niet dat ANSI hier niet gebruikt mocht worden, maar ik wil waar ik voor betaal (8 mbit) en de SMC modem heeft zelfs geen setting om dit te veranderen en gebruikt altijd ANSI, dus het moet maar zo. Het lijkt me niet dat m'n provider hierop gaat miepen.

Ik zag in de manual:
maxbitspertoneUS
en iets met de upstream. Kan het aanpassen hiervan nadelige of voordelige dingen betekenen?

• BHQ
Mijn bevindingen:

g.lite :+: 3072 / 864
g.dmt: 7616 / 892 (op z'n hoogst gezien, veelal 864)
ANSI: 8064 / 864

Ziet er naar uit dat ik m'n volledige upstream wel kan vergeten ben ik bang.

Eigelijk: Wat is het verschil tussen een 510 en een 510I nou eigelijk? Andere hardware of gewoon een simpele setting in bijv. telnet?

• bjck
De 510i is voor ISDN linesharing.

't Is niet zo dat ze je er op zullen aanspreken. Maar je hebt kans dat ze het een keer blokkeren of met vervanging van apparatuur die optie niet meer mogelijk is. Je modem kiest hem niet omdat hij op auto staat maar je hebt hem vast gezet. Je modem heeft dan geen andere optie en zal geen verbinding maken...

Overigens is 't verschil effectief tussen 7616 & 8064 niet gek groot.

• BHQ
Bij mij scheelt dit relatief heel erg veel. Bij 8064 haal ik 850+ KB/sec van nieuwsgroepen op een rustige nacht, bij de 7616 is dit meestal een magere hooguit 700. Don't ask.

Anyway, nu maar hopen dat m'n snelheid een beetje fatsoenlijk wordt. Hij belt wel op 8064 in maar de snelheid is echt om te janken en ligt rond de 2mbit...

• bjck
Yapser schreef op zondag 17 juli 2005 @ 16:54:
Bij mij scheelt dit relatief heel erg veel. Bij 8064 haal ik 850+ KB/sec van nieuwsgroepen op een rustige nacht, bij de 7616 is dit meestal een magere hooguit 700. Don't ask.

Anyway, nu maar hopen dat m'n snelheid een beetje fatsoenlijk wordt. Hij belt wel op 8064 in maar de snelheid is echt om te janken en ligt rond de 2mbit...
Hangt er een beetje vanaf waar 't vandaan moet komen natuurlijk ook wat voor snelheid je haalt.

En mogelijk dat je modem nu wel op 8064 verbinding maakt maar de telefoonlijn dat net niet aan kan. Gevolg is veel foutieve datapaketten op je lijn (errors) die steeds opnieuw verzonden moeten worden.

• BHQ
Errors heeft ie er idd. wel uberveel (Errored seconds), maar vooral dslam-side.
Gekgenoeg heb ik hier nooit last van gehad en komen er ook erg veel errored seconds op bij 7616.

• epias
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Yapser schreef op zondag 17 juli 2005 @ 16:26:
Ik zag in de manual:
[...]
en iets met de upstream. Kan het aanpassen hiervan nadelige of voordelige dingen betekenen?
In theorie kun je een iets hogere upstream kunnen krijgen, maar dat hangt helemaal van je lijnkarakteristieken af. De nieuwe firmware voor de 510v4 heeft deze waarde nu standaard op 14 staan, i.p.v. 13. Je kunt die firmware ook proberen. Een reseller van Thomson in Nieuw-Zeeland heeft deze nu al online gezet.

De nieuwe firmware is ongelofelijk traag, zit vol met bugs en is volgens mij totaal ongeschikt voor het oude 510v4 platform. Maar goed, dat is mijn ongezouten mening!

• TaXaN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08-09-2023
Je uiteindelijke snelheid is zoals bjck zegt erg afhankelijk van het totale plaatje: modem firmware, lijn kwaliteit, dslam, ... De firmware wordt in ieder geval continu getest tegen allerlei dslam's en getweakt maar je zal altijd verschillen zien tussen verschillende merken.
Wat de nieuwe 4.3.x release betreft: dat is een zeer grote release waar heel wat in herschreven en verbeterd is geweest in vergelijking met 4.2.x. Hij is ook uitgebracht voor 510v4 maar is eerder bedoeld voor nieuwe producten. Trouwens, versie 4.3.2 zou er binnenkort moeten zijn.

offtopic:
epias, welke bugs zoal?

A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transformation.

• epias
  • Niet online
TaXaN schreef op maandag 18 juli 2005 @ 12:46:
offtopic:
epias, welke bugs zoal?
offtopic:
Hier worden er een paar besproken. Het `debug stats' probleem is van mijn hand. Verder zijn er nog wat eigenaardigheden met de CLI. Bijvoorbeeld het verdwijnen van de destination als je de 'PPP instellingen' wijzigt. Je moet dan eerst 'bridge' selecteren, opslaan, daarna is de ATM destination weer beschikbaar.

Dat de firmware hoofdzakelijk voor nieuwe modellen is, blijkt wel uit de helppagina - hierin wordt verwezen naar R5.

• TaXaN
offtopic:
Het 'system debug stats' probleem is gefixt in R4.3.2; dit was een 510v4 specifiek probleem. Wat het PPP probleem betreft: kun je iets specifieker zijn? Merk op dat het connection model compleet veranderd is met R4.3.0; je configureert nu elke layer van een connection apart van onder naar boven ipv per type connectie. De tab completion op de CLI houdt daar rekening mee: een bepaalde interface als destination instellen, gaat enkel als die correct geconfigureerd en attached is. Zie 'interface list' op de CLI voor een overzicht van alle interfaces en hoe ze aan elkaar hangen.

• epias
  • Niet online
TaXaN schreef op dinsdag 19 juli 2005 @ 13:27:
offtopic:
Wat het PPP probleem betreft: kun je iets specifieker zijn?
offtopic:
Natuurlijk. Ik heb het hier even verduidelijkt.

• BHQ
Ik heb de nieuwe firmware gehad, maar heb de oude weer terug. De webinterface vind ik veel te traag en onoverzichtelijk.

Ik heb geluk dat de router het nog doet, omdat-ie na het flashen de complete router niet meer zag in het netwerk. Een reset via de knop-procedure werkt.

• TaXaN
Zorg dat de cache instellingen in je browser goed staan en dat je de tijd correct hebt ingesteld op de SpeedTouch. Anders worden de gif's en css niet gecached door de browser. Er is zeker ruimte voor optimalisatie maar zolang er dingen met hogere prioriteit zijn, zal het helaas niet gebeuren.

Denk er aan dat de nieuwe webinterface bedoeld is voor gewone thuisgebruikers. Zij moeten een eenvoudige to-the-point interface voor hun krijgen en niet doodgegooid worden met allerlei technisch jargon. Daarom is de nieuwe interface niet meer zo gestructureerd rond de eigenlijke software modules maar eerder rond wat een gebruiker wil gedaan krijgen. Als hij dat spel op die pc wil spelen, dan kan hij dat op 1 enkele pagina instellen. Voor iemand die de oude interface gewoon is, kan de nieuwe nogal onoverzichtelijk zijn maar volgens mij is de nieuwe een stuk beter voor gewone thuisgebruikers. Voor tweakers is er altijd nog de (zeer uitgebreide) CLI.

• TaXaN
epias schreef op woensdag 20 juli 2005 @ 06:47:
[...]
offtopic:
Natuurlijk. Ik heb het hier even verduidelijkt.
offtopic:
Dit gedrag is een side effect van de manier waarop bepaald wordt welke interfaces geldige destinations zijn. Er is intern een filter gedefinieerd die beschrijft welke interfaces geldig zijn. Voor ATM interfaces als destination is er een regel die zegt dat de usecount van die interface 0 moet zijn. Vermits in jouw geval 'atm_internet' de huidige destination is, zal die dus niet in het lijstje voorkomen en wordt die niet aanvaard. RELAY is een speciaal geval omdat meerdere PPP interfaces de RELAY als destination kunnen hebben. Hiervoor is dan ook een andere filter gedefinieerd waar er geen beperking op usecount ligt.
Kortom, niet echt een bug al zou het iets gebruiksvriendelijker zijn moest het wel toegelaten worden.

• epias
  • Niet online
TaXaN schreef op dinsdag 26 juli 2005 @ 12:11:
[...]

offtopic:
Kortom, niet echt een bug al zou het iets gebruiksvriendelijker zijn moest het wel toegelaten worden.
offtopic:
Het is vooral lastig als je alles manueel configureert - wat bijna niemand doet - en hier geen rekening mee houdt. Ander vraagje: enig idee waarom dcache nu default is disabled? Met dcache enabled is de webinterface sneller en load lager.
Pagina: 1