Toon posts:

Asus A8N-Premium geheugen wordt niet herkend

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste allen,

ik zit even met een zeer groot probleem. ;(

Ik heb voor mijzelf eff een leuk systeempje samengesteld.
Dit systeem bestaat uit de volgende componenten:

CPU AMD 3500+
Asus A8NSLI-Premium
2 x Twin Kinston HyperX CAS 2.0 1GB memory (dus totaal 2 gig; 4 x 512 mb dus.. )
Asus N7800GTX Videokaart
3 x 250 GIG SATA II HD

Mijn probleem is als volgt:

Toen ik mijn systeempje in mijn kast had ingebouwd en ik starte het systeempje op zag ik
netjes bios scherm met totaal geheugen a 2048 mb'tjes. Alles liep goed, totdat ik
XP64 installeerde en na de installatie een onleesbaar scherm had in XP64. Na alles geprobeerd te hebben (dacht ik) heb ik uiteindelijk XP32 geinstalleerd. Ondertussen heb ik ook 2 van mijn Kingston memory stickjes verwijderd, omdat ik dacht dat misschien het geheugen brak was.

Uiteindelijk bleek het vage beeld probleem te maken hebben met IRQ van mijn n7800 kaartje (ja je dacht dat IRQ problemen iets van 5 jaar terug waren :? ). Deze moest dus op IRQ 3 of 4 en daarna had ik goed beeld onder XP.

Nu alles draaide, dacht ik stop weer mijn 2 memory stickjes in mijn mammiebord zodat ik lekkor ook gebruik kan maken van mijn 2 gb mem.

Helaas NO go.. 8)7

Pc eenmaal aangezet deed deze achterelkaar lang piepen en geen beeld |:(

Ik heb hierna geheugen omgewisseld alle slots gebruikt, geheugen zodanig erin gezet
dat ik zeker wist dat het alle geheugen gewoon werkte. En in combinatie van 3 werkten ze ook gewoon. Maar geen 4 meer !!

Dus ik kan er nu 3 in proppen en heb ik 1500 mb geheugen (GEEN dual channel). Combinatie
2 werkt ook prima, maar zodra ik de 4e erbij heb geprikt heb ik geen beeld maar wel piepen door pc speaker.

Ik heb hierna nieuwe bios geflashed (1006-004 Premium) in de hoop dat mijn bios misschien in de war was en dat het probleem zichzelf zou oplossen.
Maar helaas.. ;( Tevens heb ik bios gereset (Cmos clear) met batterij eruit 10 min gewacht.

Het heeft dus allemaal gewoon gewerkt !! Ik ben nu echt radeloos..

Heeft er iemand een oplossing voor dit probleem?? Wat's kgebeurt met mobo?? 8)7

• CyberTijn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-05 12:57
1 voor 1 de geheugenmodules testen met Memtest86, www.memtest86.com
als daaruit blijkt dat al je geheugen goed is, alle kaarten eruit halen behalve de videokaart, kijken wat er dan gebeurd.

nog steeds problemen > moederbord waarschijnlijk defect

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, geheugen test lijkt mij een slimme zet ja, alleen er zitten geen andere kaarten in mijn mobo behalve dan mijn vid (7800 GTX) kaartje.

Ik zal die memtest eens kaar proberen. Iemand anders nog ideen??

• mindcrash
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-11-2019

mindcrash

Rebellious Monkey

Zover ik me kan herinneren zijn er af en toe wat problemen met de nforce chipset in combinatie met een volledige bezetting van alle DIMM banken. Gaat alles prima als je maximaal 2 van de 4 bankjes in gebruik neemt?

En hoe zit het met de voltages op je dimms? Als daar problemen mee zijn kan je systeem ook flink over de zeik gaan.

"The people who are crazy enough to think they could change the world, are the ones who do." -- Steve Jobs (1955-2011) , Aaron Swartz (1986-2013)

Verwijderd

Topicstarter
Alles gaat prima met elke geheugen combinatie (dus alle geheugen kaartjes) maar niet meer dan 3 slots occupied...
Dus hierbij gebruik ik alle mem kaartjes in combinatie van 3. In mijn ogen betekend dit dat elke mem kaartje dus gewoon werkt, als ik maar niet slot 4, volledige bezetting gebruik.

Ben radeloos.. eff kijken of ik mem test kan uitvoeren..

• Blade_357
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14-03 12:31
Met de 4 geheugenmodules erin krijg je dus ook geen Bios scherm meer te zien?

Verwijderd

Topicstarter
Dat klopt ja. 4 geheugen modules geen bios scherm (dus geen beeld) en achterelkaar lange pieps met 2 3 seconden pauze ertussen.

Het gekke is dus dat het gewoon gewerkt heeft (zie mijn verhaal).

Btw, hoe lang duurt zo'n memtest??

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 17-07-2005 14:58 ]

• Blade_357
En als je het volgende doet:
alle hardware die neit nodig is eraf halen: dus harde schijf, cd/dvd speler e.d.

En dus alleen grafische kaart erin met geheugen en processor.

Bios resetten (CMOS clear) zoals beschreven in handleiding.

Dan opnieuw opstarten.....

Wat is trouwens de productcode van je geheugen? (moet zoiets zijn: KHX3200A/512)

Verwijderd

Topicstarter
ok, doe ik eff... wacht eff op mijn eerste mem module testje totdat deze klaar is.

gekocht bij 4launch:

Kingston 2x512MB DDR SDRAM PC3200 CL2.0 HyperX

Type:
KHX3200AK2/1G EAN/Vendorcode:
KHX3200AK2/1G

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb alles gedisconnect, grafische kaart + alleen cpu erin gelaten en nog nie werken ;(

• Blade_357
Dan ben ik bang dat het moederbord niet overweg kan met 4 modules van het type geheugen wat jij hebt.
Ondanks dat het wel even gewerkt heeft.....
In de lijst met geteste modules geheugen in de handleiding staat namelijk dat dit type geheugen met 4 modules niet werkt: KHX3200A/512. Dit is het type HyperX wat ik zelf gebruik en die van jou lijkt daar heel erg op.........

Verwijderd

Topicstarter
Zou je denken?

Het heeft namelijk niet even gewerkt maar ik ben en paar uur gewoon bezig geweest met het installeren met windows enzo en al die tijd geen problemen... :'(

Gewoon 2048 Dual Channel aangegeven en geen probl. |:(

Na mijn actie om PCI/ IRQ 7 op reserved te zetten waarop mijn Video kaart ging werken op IRQ 3, was ik dus mijn vid. probleem kwijt en konden de 2 memsticks die ik eruit heb gehaald er niet meer bij. :?

Misschien CPU ook er even uithalen ofzo, dat da shit in de war raakt? Ik heb ook wel ander geheugen, ik zal die eens proberen.

Jullie horen nog van me en mocht iemand nog het licht zien, hoor ik het graag !!!

Verwijderd

ruil het geheugen eens om voor ander geheugen, als het dan wel werkt, dan ligt het toch aan je geheugen

Verwijderd

Topicstarter
Voor de geinteresseerden...

Dit lijkt dus verdacht veel op mijn probleem en blijkbaar ligt het dus aan mammiebord |:(

http://vip.asus.com/forum...page=1&page_cnt=5&recc=49

Oja,

er wordt ook gesuggereerd dat je de memory timings manual moet zetten in bios en dat het dan
misschien wel werkt (omdat het geen auto ondersteund memory type is?).

zie:
http://vip.asus.com/forum...page=2&page_cnt=5&recc=49

Kan iemand mij aub vertellen hoe ik dit moet doen, want ik snap dit dus nie.. 8)7

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 17-07-2005 21:34 ]

Verwijderd

In BIOS moet je dat ergens kunnen vinden, dus ga lekker even OF je boekje doorspitten in het hoofdstuk dat is gewijd aan BIOS, of gewoon direct in het BIOS rondkijken. Bij mn K8V staat het onder Advanced -> CPU Config -> Mem Config. Daar kan je dan vaak gewoon de verschillende timings instellen.
Hogere timings zijn langzamer maar kunnen stabieler zijn dus stel het gewoon wat hoger in dan normaal.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 17-07-2005 23:22 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het was gewoon een kapoettu Mammiebord hoor!! _/-\o_
Vraag een nieuwe mamma bord aan als je hetzelfde probleem hebt.

Grtz...

• asarian
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08-05-2016
Verwijderd schreef op vrijdag 29 juli 2005 @ 13:45:
Het was gewoon een kapoettu Mammiebord hoor!!
Dat mag zo wezen; maar ik ken maar heel weinig moederboarden waar de bezetting van alle 4 de banken goed werkt; eigenlijk bijna nooit. Je kunt, in het vervolg, beter 2x 1G kopen, denk ik.
Pagina: 1