Toon posts:

[Algemeen] PRO/Engineer && Matlab op nieuw systeem.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil me een nieuwe desktop aanschaffen.
Doel:
  • muziek
  • films
  • GEEN games!
  • PRO/Engineer
  • Matlab
  • Andere rekenprogramma's
  • het gewone internetwerk
Ik heb mijn oog laten vallen op een Dell dimension 9100.
Ik had graag advies over de 2 volgende punten:
  1. Intel® Pentium® D Processor 820 (2.80GHz, 800MHz fsb, 2x1MB cache)
    Deze cpu zou erin komen. Is deze voldoende toekomstbestendig? Of laat ik Dell los en bouw ik mezelf een Athlon64 systeem?
  2. Dell heeft enkel de keuze tussen X300; Geforce 6800; X850XT.
    Ik zou de X300 nemen en zelf een andere videokaart kopen met een budget van een 250-300€. Wat raden jullie me aan met PRO/Engineer en Matlab in het hoofd.
mercikes,

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 17-07-2005 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Werkbouwtuig
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Tsja het ligt er net een beetje aan wat je budget is. De meeste professionele rekenpakketen ondersteunen smp (synchronous multi processing), daar valt dus best wat tijdswinst te halen, maar het is maar net wat je er voor over hebt en hoe vaak je dit soort dingen met je computer doet. Veel geheugen en een kaart die goed in opengl presteerts is in ieder geval een must (de meeste 3d cad paketten werken op opengl, van pro/Engineer weet ik het niet exact maar denk van wel).

Zelfbouw is meestal wel goedkoper te doen, je zit dan ook niet met die X300 die je ineens over hebt.
Mijn idee is dan ook om voor een socket 939 moederbord te gaan en daar afhankelijk van je budget een single of een dual core op te prikken. Als je nu een single koopt kun je later altijd nog upgraden naar een dual core (wel even opletten, ik geloof niet dat alle moederborden compattible zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:06
De Pentium D 820 lijkt mij voldoende toekomstbestendig (dual core, 64 bit). Bovendien is de prijs vrij redelijk, dus denk niet dat je hieraan een miskoop zal doen.

Als je wenst over te schakelen naar AMD, moet je er wel rekening mee houden dat de AMD X2 (dual core) ongeveer 2x zo duur is als een Pentium D (eveneens dual core). De AMD heeft wel betere prestaties, maar als je voor een basismodel bij AMD 250 euro meer betaalt dan bij Intel, denk ik niet dat het dat waard is.

Qua grafische kaart zou ik toch gaan voor de Geforce 6800 (178,5 euro extra op dell.nl), tenzij jij een betere kaart kan krijgen voor minder dan 200 euro. Denk dat een Geforce 6800 zeker voldoende moet zijn voor Matlab en PRO/Engineer, tenzij deze echt grafisch zeer zware eisen stellen.

Je hebt het in de TS trouwens over rekenprogramma's, ik kan me niet voorstellen dat je om te rekenen een zware grafische kaart nodig hebt (eerder processorkracht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hello!

Pro/engineer is een 3D rendering programma dus ik dacht dat dat wel redelijk wat grafische kracht vereist?

Als ik jullie begrijp, dan kan ik op deze dell later een 2e CPU (van dezelfde lijn) bijsteken?
Het feit dat ik bij Dell alles kant en klaar in een pakje krijg, is een groot voordeel! De €'s die ik zou uitsparen, ben ik bereid uit te geven voor service.

De CPU staat dus al vast.

Die X300 staat op pricewatch voor een €50. Ik zou deze verkopen voor 30-40€.
Dell vraagt 175€ opleg voor de 6800. Komt samen op een 200€, ik had gedacht dat een 6800GT(€250 een betere Prijs/Qualiteit zou leveren?

[edit]
Ik zie net deze review,
http://www.behardware.com...-radeon-x800-round-2.html

De 6800 laat het afweten in de games tov de X800 series, maar in pro-engineer blijkt die zelf de X800-XT te overtreffen.

Voor mijn behoeften zal de 6800 wel volstaan, lekker kant en klaar pakketje! :)

Gelieve wel nog eens te antwoorden op mn bovenstaande vraag over de CPU?

mvg
,mvg

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 17-07-2005 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackangel
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02-10 13:27
Verwijderd schreef op zondag 17 juli 2005 @ 22:54:
Als ik jullie begrijp, dan kan ik op deze dell later een 2e CPU (van dezelfde lijn) bijsteken?
No way :)

De Pentium 4 8xx is een processor met twee rekengedeeltes (cores) op 1 plaatje (processor). De pentium 4 kan niet in dual-mode draaien, daarvoor is de Xeon uit gebracht.

De 8xx heeft met 2 cores evenveel cores als een dual xeon setup. Exacte performanceverschillen weet ik niet uit mijn hoofd, maar afaik scheelt het niet gigantisch veel. Qua prijs scheelt het wel, de 820 die je waarschijnlijk gaat bestellen kost ongeveer 250 euro, terwijl je voor een 2.8GHz Xeon niet onder de 200 uit komt. (Daarnaast zijn de moederborden van de xeon een stukje prijziger).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op de Pro/E site staan hier de volgende gecertificeerde grafische kaarten, die zullen het dus zeker doen.

Ik ben zelf op zoek naar een nieuwe systeem waar SolidWorks op moet draaien, ook met renderwerk maar volgens mij gebruik je met renderen vooral processor rekenpower?
De grafische kaart is volgens mij vooral van belang voor het 3D bewegen bij het construeren van je solid, but correct me if I'm wrong... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 18 juli 2005 @ 09:39:
Op de Pro/E site staan hier de volgende gecertificeerde grafische kaarten, die zullen het dus zeker doen.

Ik ben zelf op zoek naar een nieuwe systeem waar SolidWorks op moet draaien, ook met renderwerk maar volgens mij gebruik je met renderen vooral processor rekenpower?
De grafische kaart is volgens mij vooral van belang voor het 3D bewegen bij het construeren van je solid, but correct me if I'm wrong... :/
Die kaarten op uw link zijn decertified! :) dus ik vermoed dat dat oude krachtpatsers zijn die het op de meest recente software niet sterk meer presteren.

Tx voor de hulp mensjes,
tzal die Pentium D 2.8 worden met een Geforce 6800; allemaal in een mooi Dell pakketje! :)

,mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

oeps, foutje! 8)7

Ik bedoel natuurlijk deze pagina
Pagina: 1