[TV] Hoe zien wat Pro Logic II is?

Pagina: 1
Acties:
  • 333 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:23

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Topicstarter
Ik heb sinds kort mijn eerste surround set, een onkyo 602 met KEf Q5 speakers :) Nu ben ik natuurlijk druk aan het dvd's kijken maar wil ook wel eens genieten van surround via tv uitzendingen. Hoe kan ik uberhaubt zien welke programma's in surround worden uitgezonden?

Ik heb hier de tv krant liggen die een appart icoontje heeft voor dolby surround bij programma's die dat ondersteunen echter is het hele icoon bij geen enkel programma te vinden in de gids.

Programma's als CSI lijken wel iets van surround te hebben maar de subwoofer slaat hierbij nooit aan (dus geen 5.1). Kan het zijn dat de receiver gewoon min of meer "surround" effecten maakt van de stereo bron hier?

Dus m.a.w. hoe vind ik uit welke programma's wel in surround worden uitgezonden zodat ik van mijn 5.1 set kan genieten?

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• Silent Thunder
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-02 06:39
maar als je hier kijkt, kun je volgens mij zien welke programma's in Dolby worden uitgezonden: http://gids.omroep.nl/ (staat als het goed is een dolby-icoontje bij de programmabeschrijving als het van toepassing is)

[ Voor 77% gewijzigd door Fisico op 17-07-2005 11:52 ]

• Fisico
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22-02 12:04

Fisico

by Fabian

NSTM > AV want het is toch meer AV en tech dan nieuws, sport, tv en muziek. Buiten dat dit alles op TV komt en het over TV gaat, maar dat maakt het nog steeds technieken ipv discussie over NSTM ;)

... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)

• Silent Thunder
  • Laatst online: 04-02 06:39
Fisico, als je mijn bericht edit: zorg dan dat de context ook klopt.

haal dan ff het woordje ''maar'' in het begin weg.

[ Voor 42% gewijzigd door Silent Thunder op 17-07-2005 11:55 ]

• Bor

Bor

Topicstarter
Thanks voor de link. Dat is hetzelfde icoon als in de tvkrant inderdaad. Ook op gids.omroep.nl vind ik geen programma's waar dat icoon bij staat helaas? Heb je misschien een voorbeeld waarvan jij weet dat het wel surround is?

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:04

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
voorzover ik weet zijn er niet veel nederlandse zenders die 'surround' uitzenden.. iig niet via analoog, via digitaal weet ik, dat Pro7 en Sat1 (2 Duitse kanalen) in 'surround' uitzenden, maar als het goed is zit er op je receiver wel een functie die van stereo geluid, een surround effect maakt, op mn Yamaha gebruik ik meestal 'Neo:6 Cinema' voor films/series en 'Neo:6 Music' (of 6ch. Stereo) voor muziek kanalen.

Home Assistant Configuratie V&A

• StanTheMan
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-02 21:09
de meeste amerikaanse series/films worden in pro logic uitgezonden en dat gebruikt je versterker dan ook (verwacht er niet te veel van)

• Bor

Bor

Topicstarter
StanTheMan schreef op maandag 18 juli 2005 @ 10:02:
de meeste amerikaanse series/films worden in pro logic uitgezonden en dat gebruikt je versterker dan ook (verwacht er niet te veel van)
Is dat wel zo? Ik verwachte dat namelijk ook maar de amerikaanse series die ik ken worden allemaal in gewoon stereo uitgezonden. Heb je wellicht een voorbeeld ?

• pianoman
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 03-09-2025
Dolby Prologic IS ook stereo (de bron althans), uit de twee kanalen wordt een derde kanaal berekend dat op de rear speakers wordt afgespeeld. de meeste versterkers sturen dan ook nog een stukje laag naar de subwoofer, maar het blijft iets anders dan 5.1

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-02 16:55
ik kijk via satelliet en weet bijna zeker dat m.u.v. bovengenoemde duitse zenders nooit in pro-logic wordt uitgezonden. Mijn versterker doet een soort auto-detect op geluid en bij NL uitzendingen blijft 'ie altijd stereo. Op genoemde duitse zenders schakelt 'ie bij sommige uitzendingen over maar helaas zijn dat bijna altijd duits na-gesynchroniseerde films :r

[ Voor 3% gewijzigd door BartNL op 18-07-2005 10:22 ]

• SunnieNL
  • Laatst online: 23:22
ik dacht dat pro-logic het systeem was waarbij "5.1" wordt geencodeerd naar stereo en de versterker dat er weer uit moest halen (decoderen)..
Dolby 5.1 wordt op de nederlandse analoge tv niet uitgezonden omdat dat niet kan. De kabel stuurt analoog alleen beeld en stereo/mono geluid mee. Een pro-logic set maakt van dat stereo eventueel weer surround sound, maar dat is geen 5.1

Dolby 5.1 geluid is alleen via digitale uitzendingen te beluisteren, mits dat wordt meegezonden (wordt meestal niet gedaan omdat er dan weer datakanalen verloren gaan voor andere zenders). Dolby 5.1 zul je daarom (net als 7.1 of dts) alleen via DVD horen.

• Bor

Bor

Topicstarter
pianoman schreef op maandag 18 juli 2005 @ 10:17:
Dolby Prologic IS ook stereo (de bron althans), uit de twee kanalen wordt een derde kanaal berekend dat op de rear speakers wordt afgespeeld. de meeste versterkers sturen dan ook nog een stukje laag naar de subwoofer, maar het blijft iets anders dan 5.1
Dat klopt maar stereo !- dolby prologic. Het signaal moet er wel in "verstopt" zitten.

• pianoman
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 03-09-2025
klopt helemaal, maar dolby prologic is backwards compatible met stereo. Een prologic signaal kan volledig weergegeven worden op stereo apparatuur. Met een prologic decoder wordt een derde kanaal gedecodeerd uit de twee kanalen (ik meen dat er een signaal op beide kanalen geplakt is waarbij het over links en rechts uit fase gezet wordt, een decoder pikt dit op en geeft dit kanaal weer op de rear speakers)

Wat ik bedoelde is dat het prologic signaal fysiek uit twee kanalen bestaat.

Hoe het precies zit met pro logic II weet ik niet precies, maar ik dacht dat dit gewoon een geavanceerde versie is, op hetzelfde principe. (een center kanaal kun je verkrijgen door het over links en rechts in fase te zetten, lfe kun je gewoon afknippen of dubbelen op de lage frequenties)

Volgens mij kun je zo maximaal 4.1 halen (twee front, een center, een rear en een sub)

De meeste prologic setjes hebben wel twee rear speakers, maar die geven allebei hetzelfde weer.

by the way, ik baseer me hier alleen op persoonlijke ervaring van enkele jaren terug, dus correct me if I'm wrong.

Mijn ervaring is trouwens dat er redelijk veel in pro logic wordt uitgezonden, hier hoeft de omroep namelijk niet per se aparte apparatuur voor te gebruiken. Als ze een film/serie aangeleverd krijgen met stereo track waar prologic in geencodeerd is kun je dit thuis gewoon weer decoderen.

Het zou best kunnen dat ze gewoon niet de moeite nemen om het log erbij te zetten. De simpsons bijvoorbeeld worden in prologic uitgezonden, maar volgens mij staat daar vaak ook geen logo bij.

• Bor

Bor

Topicstarter
Volgens mij zijn die uitzendingen niet in pro logic maar maakt de receiver er zelf een soort pro logic van. De tv gidsen die een appart icoon hebben voor dolby surround zetten ze bijna nergens bij, dat zal vast ook niet zonder reden zijn (de breedbeeld icoontjes staan bv wel door de hele gids).

Afbeeldingslocatie: http://www.dolby.com/images/consumer/technology/PLII-process-flow.gif

Hierbij zien we de volgende kanalen:

Afbeeldingslocatie: http://www.dolby.com/images/consumer/technology/5.1-speaker.gif

[ Voor 27% gewijzigd door Bor op 18-07-2005 11:54 ]

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:08

GaMeOvEr

Is een hork.

BartNL schreef op maandag 18 juli 2005 @ 10:21:
ik kijk via satelliet en weet bijna zeker dat m.u.v. bovengenoemde duitse zenders nooit in pro-logic wordt uitgezonden. Mijn versterker doet een soort auto-detect op geluid en bij NL uitzendingen blijft 'ie altijd stereo. Op genoemde duitse zenders schakelt 'ie bij sommige uitzendingen over maar helaas zijn dat bijna altijd duits na-gesynchroniseerde films :r
Bedoel je niet Dolby Digital 5.1 in plaats van pro-logic? Sky UK doet dat namelijk ook. Overigens zenden Premiere (duits) en Sky UK veel films ook met DD 5.1 uit, selecteerbaar als audiotrack. Nadeel van premiere is dan idd dat je duitse 5.1 krijgt. Dan maar engels stereo met DPLII, altijd nog beter dan nagesychroniseerd. ;)

Aannames zijn fataal.

• Ejorne
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-08-2024

Ejorne

Twisted Pairs

Ik heb zelf een dolby-surround-prologic-I decoder van Kenwood, de ss3300. (een wel erg oud geval, dus geen prologic-II en helemaal al zonder dts en 5.1 enzo)

Ik merk dat bijna elke stereo uitzending het surround effect erg leuk overbrengt... Het klopt meestal redelijk... Met bijvoorbeeld lachseries als friends e.d. hoor je het gelach van het publiek heel mooi over de rearspeakers... Ook endere effecten komen redelijk mooi uit bij dergelijke series.

Maar ik heb het idee dat het wel kunstmatig gevormt wordt. (of dat er toevallig op de juiste plaatsen fase-verschuivingen in het signaal aanwezig zijn) Ook bij oude cd's wordt meestal een redelijk evenwichtig beeld over de verschillende speakers gegeven. Echter si prologic nu niet echt geschikt voor muziek. Het wordt welliswaar veelal redelijk evenwichtig over de speakers verdeeld maar het geluidsbeeld klopt gewoon niet... (de gitaarist speelt natuurlijk niet de lage acoorden links voor jou af terwijl hij voor de hoge ineens naar achter rent...) :+ Maar electronische muziek (house en trance enzo) is wel redelijk leuk om te horen over de prologic stand... Maar da's nouweer niet echt mijn soort muziek...

Ik heb dus met tv en film kijken alleen de prologic aan staan, en heb bij nagenoeg elke bron een tevreden resultaat...

Twist each pair of letters and you'll know at least something of me...

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

De verschillen tussen DPL en DPLII

Bij DPL zijn de achterspeakers mono (dus 2 achterspeakers geven hetzelfde geluid) en een beperkte range. (Ik geloof van 250-8000Hz)

Bij DPL II zijn de achterspeakers stereo, en full-range. Tevens, aangezien DPL II een aanzienlijk nieuwer algoritme is, doet het meer dan alleen maar "galm en ruis introduceren op je achterspeakers" zoals DPL dat wel doet. ;)

Kortom, DPL II gedraagt zich meer als Dolby Digital (allemaal afzonderlijke kanalen, die ook allemaal full-range zijn) echter wordt het alsnog berekend aan de hand van een stereo signaal, in plaats van dat het 5.1 discrete kanalen zijn. :)

Aannames zijn fataal.

• liberque
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-02 14:10

liberque

Vrijzinnig!

Dolby Prologic is een kanaalscheiding gecodeerd in een analoog stereo signaal. Je krijgt links, center, rechts en surround (je surround links en surround rechts moeten het doen met 1 kanaal) met daarnaast een afsplitsing van de bas naar je subwoofer.

Dolby Digital is een kanaalscheiding gecodeerd in een digitaal signaal. Je krijgt voor iedere speaker een discreet signaal wat betekent dat er voor links, center, rechts, surround rechts, surround links en de subwoofer een speciale "track" is in het signaal wat er voor zorgt dat iedere speaker zijn eigen signaal krijgt.

Dolby Digtal EX is een kanaalscheiding gecodeerd in een digitaal signaal. Het is hetzelfde als Dolby Digital met als enige verschil dat er een extra kanaal bijgekomen is voor een 2e center speaker die je tussen je surround speakers moet plaatsen. Indien de DVD die je bekijkt niet beschikt over EX en je dit toch aanzet zal je versterker zelf berekenen wat er op die back-center te horen zal zijn. Men noemt dat dan weer Dolby Digital EX Matrix.

Dolby Prologic II is een analoge kruising tussen Dolby Prologic en Dolby Digital EX Matrix. Je krijgt links, center, rechts, surround-links, surround-center, surround-rechts en de bas wordt gefilterd naar je subwoofer. Omdat een analoge verbinding geen discrete kanalen heeft zal je Prologic 2 decoder middels een matrix bepalen wat er door surround links, surround-center en surround rechts moet komen. De gebruiker kan door middel van "music" of "cinema"-mode bepalen hoe de Matrix moet fungeren. Echter ervaring leert dat Prologic 2 soms wel heel erg "nep" kan klinken waardoor Prologic 1 of zelfs Stereo meestal een veel betere geluidservaring voort lijken te brengen. Overigens ben je met Prologic 2 niet verplicht om een surround-center aan te hebben. In dat geval vervalt gewoon de berekening van dat kanaal in de matrix.

Try looking into that place where you dare not look! You'll find me there, staring out at you!

• Ejorne
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-08-2024

Ejorne

Twisted Pairs

liberque schreef op maandag 18 juli 2005 @ 12:11:
Echter ervaring leert dat Prologic 2 soms wel heel erg "nep" kan klinken waardoor Prologic 1 of zelfs Stereo meestal een veel betere geluidservaring voort lijken te brengen.
Ik heb dat zelf ook gemerkt... Ik ken geen mensen met een dpl-1 decoder alleen met dpl-2 decoders... dat zijn allemaal van die recievers met decoder ingebakken... Welke speakertjes je er ook op aansluit, het resultaat is om te janken...

Met mijn ss3300 van kenwood is het geluid op de meeste bronnen zeer acceptabel... En zeker niet te omschrijven als "een beetje galm en ruis"
Ik kan zeker verschillende goed gefilterde geluiden over de rearspeakers horen die nauwelijk over de front worden weergegeven en ook andersom...

Hoewel ik moet toegeven dat het ruisniveau over de rearspeakers eigenlijk boven de peil ligt...
En ook klopt het dat er op de acher speakers maar 120 tot 8000 hz wordt weergegeven.... Voor de lage tonen maakt me dat niet uit, die zijn toch niet zo richtingsgevoelig, voor het hoog is het jammer...(maarja, ik heb dat dingetje nu eenmaal voor weinig kunnen kopen en het klinkt met films/tv toch aanzienlijk leuker dan gewoon stereo)

[ Voor 10% gewijzigd door Ejorne op 18-07-2005 12:25 ]

Twist each pair of letters and you'll know at least something of me...

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-02 16:55
GaMeOvEr schreef op maandag 18 juli 2005 @ 12:02:
[...]Bedoel je niet Dolby Digital 5.1 in plaats van pro-logic?
misschien wel. Mijn ervaring is inderdaad algemener dat er bijna alleen maar normaal stereo wordt uitgezonden. Die duitse zenders kijk ik nooit meer na nadat ik in het begin eens gecheckt heb of zou wel surround uitzenden.
Welke engelse Sky en duitse Premiere zenders zenden surround (in welke vorm dan ook) uit en zijn FTA te ontvangen?

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

BartNL schreef op maandag 18 juli 2005 @ 13:07:
[...]

misschien wel. Mijn ervaring is inderdaad algemener dat er bijna alleen maar normaal stereo wordt uitgezonden. Die duitse zenders kijk ik nooit meer na nadat ik in het begin eens gecheckt heb of zou wel surround uitzenden.
Welke engelse Sky en duitse Premiere zenders zenden surround (in welke vorm dan ook) uit en zijn FTA te ontvangen?
Helaas zijn die allemaal niet FTA. ;) Het zijn onder andere de Premiere filmkanalen en de Sky Movie kanalen. Waarbij het voor Premiere gelijk al weer minder boeiend is, omdat je dus dan wel 5.1 hebt, maar de nagesynchroniseerde variant.

Aannames zijn fataal.

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:04

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
ik vind zelf Neo:6 Cinema veel lekkerder klinken dan Dolby Prologic II :) (voor stereo series/films dan he) die nieuwe Harman Kardon hadden toch nog een andere techniek? die nog beter scheen te zijn?

Home Assistant Configuratie V&A

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

BiG-GuY schreef op maandag 18 juli 2005 @ 20:46:
ik vind zelf Neo:6 Cinema veel lekkerder klinken dan Dolby Prologic II :) (voor stereo series/films dan he) die nieuwe Harman Kardon hadden toch nog een andere techniek? die nog beter scheen te zijn?
Volgens mij is dat SRS Circle Surrond. :) Zie je ook wel eens opduiken inderdaad. :)

Ik moet zeggen dat ik weinig verschil merk tussen Neo:6 en DPL2. Het verschil wat ik merk, is in het voordeel van dpl2, net wat mooiere scheiding enzo. :)

Kan natuurlijk ook aan de dsp's liggen. :)

Aannames zijn fataal.

• mymind*
  • Laatst online: 18-02 21:16

mymind*

A Beautiful Mind

Bij het weergeven van PL2 op die Onkyo moet je even instellen dat hij bij een analoge bron ook gebruik maakt van de subwoofer. Ik meen dat hij standaard ingesteld staat alleen bij digitale bronnen de sub aangestuurd wordt. Even in de menuutjes duiken....

• Bor

Bor

Topicstarter
mymind* schreef op maandag 18 juli 2005 @ 21:05:
Bij het weergeven van PL2 op die Onkyo moet je even instellen dat hij bij een analoge bron ook gebruik maakt van de subwoofer. Ik meen dat hij standaard ingesteld staat alleen bij digitale bronnen de sub aangestuurd wordt. Even in de menuutjes duiken....
Thanks, weet je toevallig hoe die instelling heet? Bij mij pakt ie de sub inderdaad alleen bij digitale bronnen als DTS.

• mymind*
  • Laatst online: 18-02 21:16

mymind*

A Beautiful Mind

Nee, ik zou het zo snel niet weten uit m'n hoofd, ik heb namelijk geen Onkyo, maar m'n pa wel. Het zit volgens mij ergens bij de surround instellingen en dan 'analog SW' of zoiets. IK kan wel even kijken als ik weet bij m'n ouders ben (morgenmiddag)

Ik heb al even gekeken in: http://www.eu.onkyo.com/dl/616/TX-SR702_602_Nl_Sv.pdf
maar ik kan het zo snel niet vinden.

[ Voor 25% gewijzigd door mymind* op 18-07-2005 21:52 ]

Pagina: 1