Toon posts:

Asus A7V333 geluidsconflict

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb vandaag een herinstallatie van windows xp (incl. sp2) gedaan, op het volgende systeem:

amd Athlon 1900
Asus a7v333 (met onboard soundchip)
radeon 9500 np
512 mb geheugen
180 Gb harddisk
555s 5.1 soundcard (van q-tec)

Nu komt mijn probleem;
Ik heb via de jumper setting de onboard geluidskaart uitgeschakeld, maar wat ik ook doe, hij blijft vrolijk de onboard geluidschip installeren. Hij ziet de qtec pci geluidskaart totaal niet. Ik weet zeker dat ik de jumper goed verzet heb. Ik heb de onboard geluidschip in apparaatbeheer er af gegooid, maar na een reboot, herinstalleert windows hem doodleuk weer.

En nou komt het vreemde: Wanneer ik een mp3'tje af wil spelen met winamp of windowsmedia player, dan krijg ik de melding dat er geen geluidskaart aangetroffen is, terwijl deze netjes aangegeven wordt in apparaat beheer 8)7 .
Ik heb ook al geprobeert om de onboard geluidschip weer te activeren dmv de jumper setting, maar dan doet deze precies hetzelfde; wel installeren en aangeven in apparaatbeheer, maar niet gebruiken via winamp of mediaplayer.

Ik ben er nou een dag of 2 mee aan het stoeien, maar ik kom er gewoon niet uit.
Voor de herinstallatie deed hij het perfect (zowel de qtec geluidskaart als de onboardchip).

Weet iemand een oplossing?

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:44

Thandor

SilverStreak

Wat gebeurt er als je
De Q-Tec 555S 5.1 eruit haalt en de onboard audio netjes installeert. Vervolgens de onboard uninstalleert en de onboard fysiek uitschakeld (d.m.v. jumper/bios).
Daarna start je Windows en zet je de PC uit om de Q-Tec 555S 5.1 te installeren. Installeer die netjes en hoop dan dat het werkt :).

Je kunt ook proberen om de Q-Tec geluidskaart in een ander slot te prikken :)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:08
Houd je er wel rekening mee dat zowel de onboard sound als de geluidskaart allebei gebruik maken van dezelfde soundchip, nl. de C-Media 8738 6 ch chipset ?

Mocht ie verder die melding geven, lijkt me dat meer een probleem met Windows.

Je zou het es kunnen testen met een Knoppix CD oid, die support die chips wel

Verwijderd

Topicstarter
Wat jij zegt heb ik precies allemaal gedaan :).

Helaas haalde dat niets uit. Ook heb ik geprobeerd om de pci kaart in een ander slot te stoppen. Ook dit mocht niet baten. :(

Edit: Dit was een reactie op thandor

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 16-07-2005 18:10 ]

Verwijderd

Topicstarter
mad-dog schreef op zaterdag 16 juli 2005 @ 18:05:
Houd je er wel rekening mee dat zowel de onboard sound als de geluidskaart allebei gebruik maken van dezelfde soundchip, nl. de C-Media 8738 6 ch chipset ?

Mocht ie verder die melding geven, lijkt me dat meer een probleem met Windows.

Je zou het es kunnen testen met een Knoppix CD oid, die support die chips wel
Ok, dan is de situatie dus als volgt:
Windows herkent de Pci geluidskaart dus wel (dit heb ik dus over het hoofd gezien, omdat zowel de pci kaart als de onboard soundchip blijkbaar als C-Media 8738 aangeduidt worden in apparaatbeheer)

Knoppix moet ik nog proberen (eerst nog even downloaden)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net mijn eigen geluidskaart (audigy 2) in de amd 1900 gezet en hij doet precies hetzelfde.

Windows herkent hem netjes, ik geef hem netjes de drivers aan en windows installeert hem netjes.
De audigy wordt gewoon aangeven in apparaat beheer, maar als ik vervolgens via winamp of windows mediaplayer een mp3tje af wil spelen, geven de programma's aan dat er geen geluidskaart aangetroffen is. In configuratiescherm bij geluiden en audioapparaten geeft hij aan, bij de tabbladen volume, spraak en audio, dat er geen geluidsapparaat is aangetroffen

Ik snap er niets meer van.
Kan iemand me uit de brand helpen ?

P.s. Onder knoppix heb ik gewoon geluid met zowel de creative als de qtec kaart.
Een herinstallatie van windows leverde niets op.

• mad-dog
Verwijderd schreef op zondag 17 juli 2005 @ 15:53:
Ik heb net mijn eigen geluidskaart (audigy 2) in de amd 1900 gezet en hij doet precies hetzelfde.

Windows herkent hem netjes, ik geef hem netjes de drivers aan en windows installeert hem netjes.
De audigy wordt gewoon aangeven in apparaat beheer, maar als ik vervolgens via winamp of windows mediaplayer een mp3tje af wil spelen, geven de programma's aan dat er geen geluidskaart aangetroffen is. In configuratiescherm bij geluiden en audioapparaten geeft hij aan, bij de tabbladen volume, spraak en audio, dat er geen geluidsapparaat is aangetroffen

Ik snap er niets meer van.
Kan iemand me uit de brand helpen ?

P.s. Onder knoppix heb ik gewoon geluid met zowel de creative als de qtec kaart.
Een herinstallatie van windows leverde niets op.
Een herinstall in de zin van echt compleet nieuwe installatie of gewoon de huidige als het ware repareren?

Verwijderd

Topicstarter
Complete herinstallatie.

• HENNEP
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-06 22:35

HENNEP

Just Someone

in de bios kan je de onboard geluidskaart ook uitschakelen, dus zowel op de jumper als in de bios.

Ik heb de a7v333+ Raid nog steeds in gebruik en dat probleem heb ik ook een een keertje gehad...

CHECK JE BIOS!

• mad-dog
HENNEP schreef op maandag 18 juli 2005 @ 16:54:
in de bios kan je de onboard geluidskaart ook uitschakelen, dus zowel op de jumper als in de bios.

Ik heb de a7v333+ Raid nog steeds in gebruik en dat probleem heb ik ook een een keertje gehad...

CHECK JE BIOS!
Bull, onboard geluid kan je alleen uitzetten met een jumper op dit bord, helemaal onderaan.

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:21

Zenix

BOE!

Je kan ook bij apparaatbeheer hardware uitschakelen doe dat eens met je onboard geluid? En dan nog eens proberen :)

Verwijderd

Topicstarter
Zenix schreef op dinsdag 19 juli 2005 @ 02:11:
Je kan ook bij apparaatbeheer hardware uitschakelen doe dat eens met je onboard geluid? En dan nog eens proberen :)
Dit heb ik geprobeerd en dit haald weer niets uit :(.
Ik wordt er toch echt een beetje moedeloos van.
Op alle kaarten die ik probeer reageert windows hetzelfde.
Hij wordt herkent en vraagt om drivers, ik geef de drivers via cd of download, windows installeert hem volledig . Wanneer ik dan opnieuwopgestart heb is er volgens windows geen audio apparaat aanwezig.
Pagina: 1