[TFT] Hoe erg is het effect bij een non-native res?

Pagina: 1
Acties:

• Derugash
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 06-12-2025
Goeiedag mensen, alhier mijn allereerste post op dit forum, meteen een vraag, zoals het een nieuweling betaamd. ;)
Ik heb op het web en tweakers rondgestruind, en alle pros en cons van de TFT ten opzichte van de CRT overwogen. Nu ben ik van plan een 2405FPW te gaan kopen, mits de inkoopactie nog een ronde gaat beleven.

Ik begrijp dat het draaien een TFT op een lagere resolutie dan de native een nadelig effect geeft. Het beeld woordt wazig vanwege interpolatie, tenzij je precies de helft van de res neemt. (800x600 voor een 1600x1200)

Ik zie alleen dat de reacties op dit effect nogal verschillen. Voor de één is het niet te overkomen, terwijl de ander rustig permanent in een non-native res draait. (dat ben ik iig niet van plan)

Nou speel ik nogal eens een spelletje uit het jaar nul. Dat variëert van spellen die op een resolutie van 320x240 draaien tot 800x600.

Ik kan ervoor kiezen om een minischermpje à la picture in picture te vertonen met zwarte balken rondom. Ik heb een voorbeeldplaatje in photoshop gemaakt om een idee te krijgen, en het lijkt erop dat dat bij lage resoluties toch wel erg klein wordt. Dan kies ik liever voor full-screen, mits dat er niet gruwelijk uitzit.

De vraag is dus of het effect nu echt zo slecht is als soms wordt beweert, en of het verergerd naarmate je de resolutie verder verlaagd. Als iemand een foto zou kunnen maken van een TFT op hele lage resolutie zou dat helemaal tof zijn. Ik ben namelijk bang dat ik in een winkel weinig kans van slagen maak om daar een oud dos spelletje op een PC te installeren om even te testen :P

Alvast bedankt!

Verwijderd

Welkom als eerst ;)

Interpolatie scheelt per scherm. Echter zijn de huidige interpolatietechnieken zo goed dat het beeld er niet afschuwlijk uitziet. 640x480 op mijn 19 inch TFT ziet er niet gruwlijk uit moet ik zeggen (installatie XP). Natuurlijk draai ik de native resoltie van 1280x1024.

Het valt wel mee dus. Ga je echter lager dan 640x400 dan is het een ander verhaal. Sommige TFT's accepteren dat niet eens. 320x240 kan problemen opleveren. Mijn TFT kan het aan (3Dmark03 prof Picture test), maar het ziet er gruwelijk uit.

Conclusie: Probeer niet lager te gaan dan 640x480, dan gaat het nog goed. En gebruik op die lage resoluties vooral Anti Aliasing als het kan. Dat scheeld dag en nacht.
Een spel moet toch wel heel bijzonder zijn wil ik van de native resolutie afwijken :9~

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 16-07-2005 17:34 ]

• Derugash
Bedankt voor de info Exuimtum, nu heb ik tenminste een beetje een idee.

Als ik de superlage 320 resolutie zou moeten gebruiken, kan ik natuurlijk ook de monitor zelf op 640 oid zetten en dan de picture in picture optie gebruiken, dan gebruik je tenminste nog de helft van het scherm en gaat het misschien wel.

Verwijderd

Echt niet doen zover ik je mag adviseren. Waarom zoveel truuks gebruiken voor een paar spelletjes? Als die spellen je echt zo aan het hart liggen zou ik bij CRT blijven. Een TFT kan je pas helpen vanaf 640x480. Onder deze resolutie bestaat ook de kans dat je TFT begot niet weet wat hij moet doen. Simpel out of range of oerlelijk beeld waar zelfs mijn oma van walgt.
Tegenwoordig vind ik 800x600 de minimale resolutie voor spellen. Spellen die dat niet halen komen er bij mij niet in. Er komen nog genoeg nieuwe spellen uit die een TFT zullen verzaligen.
Betreffen het retro games dan is een emulator misschien interessant. Gebruik je video-out en speel ze op de TV waar lagere resoluties prima mee samengaan.
TFT is dan geen optie en bespaar liever je geld.

• Derugash
Het is niet zo dat ik speciaal een TFT zou kopen om ouwe spellen beter te kunnen spelen, dat zou wel een erg vreemde reden zijn. Het grootste deel van de tijd zou ik in de native res draaien, om de wat meer hedendaagse software te gebruiken.
Als ik het oude spul op 800x600 of 640x480 kan draaien, en dan de helft van het beeld gebruiken, is het al lang mooi wat mij betreft.
De enige zorg was dat het helemaal niet zou werken, f er zo vreselijk uitziet dat het pijn aan je ogen doet. Zolang het nog te doen is, ben ik blij.

[ Voor 19% gewijzigd door Derugash op 20-07-2005 01:25 ]

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Ik speel ook nog wel eens een oud spel, resoluties tot 640x480 zijn nog wel te doen. In spellen maakt de resolutie me ook niet zoveel uit. De windows desktop moet natuurlijk gewoon scherp zijn, ik vind het erg lelijk als ik daarmee non-native moet werken. Voor spellen boeit dat niet zo.
De heeeeele oude spellen speel ik sowieso in een window via een DOS emulator (DOSBox).

🖥️ | 🏎️ | 🚙

Pagina: 1