Toon posts:

Overheat? Of gewoon warm?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, ik weet niet of mijn PC normaal warm wordt of dat het echt te heet wordt. Mijn specs:

Asus A7V8X
AMD Athlon XP 3000+ 2154mhz (Coolermaster Silent; 80x80 mm)
PowerColor ATI Radeon 9800pro (@378, 338)
2x 512mb DDR400 (@333mhz door CPU)
Maxtor 160gb 8mb
Western Digital 200gb 8mb
Codegen 400w voeding
ATX AOpen HQ45 case
80x80 mm casefan

Temperaturen gemeten met Everest Home:

Mobo: 30/35
CPU: idle 50/55, stressed 55/60
CPU Diode: 45/50
Aux?: 15
HDDs: 40/45

Met tafelventilator erop :9 :

CPU: 45/50
HDDs: 30/35

Ik denk dat deze temperaturen aan de hoge kant zijn maar dat weet ik niet zeker. Ik ben van plan om een Zalman AlCu VGA koeler te gaan kopen en VGA RAM heatsinks omdat ik vermoed dat het probleem misschien bij mijn VGA kaart ligt. Ik hoop dat jullie tips hebben, miss een goede socket A koeler erop?

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Een casefan vind ik persoonlijk wat weinig voor zo'n config (waarschijnlijk is ie dan ook nog outtake?)

Een goeie socket A koeler, ok, is je huidige dan zo slecht? Ik heb totaal geen idee van de kwaliteit van dat ding.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Verwijderd

Topicstarter
Mijn huidige socket A koeler is niet erg slecht hoor, maar mijn CPU wordt gewoon erg warm. Ik denk idd ook dat die ene 8cm casefan wat weinig is maar als ik er nog 1 bij wil zetten moet ik wel mijn case gaan modden denk ik.
Ik heb niet echt veel ervaring met koelers dus is er misschien nog een mogelijkheid om een fan erin te zetten zonder dat ik moet gaan zagen in mn kast? Ik heb wel al wat gezien over een fan die je in een PCI slot kan doen maar die koelen geloof ik niet goed (volgens een review dan).

//edit

mijn casefan is geloof ik idd outtake

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 16-07-2005 16:45 ]

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:32

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Deze temperaturen zijn helemaal niet zo hoog om je zorgen te gaan maken, zeker die van de processor niet, deze kan nog wel veel meer hebben (volgens mij tot 80-90C Max.) Misschien dat een stille fan voor de schijfen wat fijner is, zodat er een kleine airflow onstaat en geen warme lucht rond de schijfen blijft hangen. Meestal de de maximale bedrijfs temperatuur van een hardeschijf zo'n 50 graden, maar dat kun je het beste bij de betreffende fabrikant nakijken.

[ Voor 19% gewijzigd door _Dune_ op 16-07-2005 16:50 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Voor recentere Athlon Xp's wordt een maximumtemperatuur van 65 graden aangeraden eigenlijk; anders verkort de levensduur van de processor significant :).

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Verwijderd

Topicstarter
Hoe kan ik een HDD koeler monteren dan? Moet ik dan een 5,25" bay gebruiken of kan het ook anders? En waar moet alle warme lucht die van de schijven af komt heen dan? Dat blijft dan denk ik allemaal in mijn kast hangen.

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Borromini schreef op zaterdag 16 juli 2005 @ 16:50:
Voor recentere Athlon Xp's wordt een maximumtemperatuur van 65 graden aangeraden eigenlijk; anders verkort de levensduur van de processor significant :).
Waar haal jij deze temperatuur vandaan? Ik neem de site van Balusc meestal als reverentie en daar op staat dat een Athlon XP 3000+ Max 85 graden mag worden.

http://balusc.xs4all.nl/ned/har-cpu-amd-k7.php
Verwijderd schreef op zaterdag 16 juli 2005 @ 16:51:
Hoe kan ik een HDD koeler monteren dan? Moet ik dan een 5,25" bay gebruiken of kan het ook anders? En waar moet alle warme lucht die van de schijven af komt heen dan? Dat blijft dan denk ik allemaal in mijn kast hangen.
Kun je niet gewoon een 8cm fan (stil/lage rpm) voor je schijfen plaatsen?

[ Voor 31% gewijzigd door _Dune_ op 16-07-2005 16:56 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

Topicstarter
_Dune_ schreef op zaterdag 16 juli 2005 @ 16:49:
Meestal de de maximale bedrijfs temperatuur van een hardeschijf zo'n 50 graden, maar dat kun je het beste bij de betreffende fabrikant nakijken.
Miss ligt het aan mij maar ik snap niet echt wat je bedoelt. Bedoel e dat de temperatuur rond de 50C zou moeten zijn volgens de febrikant?

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Verwijderd schreef op zaterdag 16 juli 2005 @ 16:56:
[...]

Miss ligt het aan mij maar ik snap niet echt wat je bedoelt. Bedoel e dat de temperatuur rond de 50C zou moeten zijn volgens de febrikant?
Nee, de bedrijfszekerheid wordt gegarandaard tot een temperatuur van Max. 50 graden, worden ze warmer dan geeft de fabrikant geen garantie meer dat de schijf nabehoren blijft functioneren.

Mijn temp's zijn:

CPU0: 51 graden
CPU1: 53 graden
NB/Case: 35 graden

Dit zijn bijna idle temperaturen op het moment. Als ik Word of Warcraft ga spelen dan kan het zijn dat de processoren tegen de 60 graden komen, maar dat is geen enkel probleem, dit komt mede door de hoge omgevings temperatuur.

[ Voor 27% gewijzigd door _Dune_ op 16-07-2005 17:01 ]

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Temps vallen best mee..;)

Mijn CPU wordt nu idle 41 graden en m'n case 35 graden.

Met een 120mm casefane en een Zalman CNPS5100-Cu op mijn AMD Athlon XP 2600 @ 2013Mhz.
Heb laatst m'n cpu cooler ff van stof ontdaan en nieuwe koelprut eropgedaan. scheelde 10 graden.

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

_Dune_ schreef op zaterdag 16 juli 2005 @ 16:55:
[...]

Waar haal jij deze temperatuur vandaan? Ik neem de site van Balusc meestal als reverentie en daar op staat dat een Athlon XP 3000+ Max 85 graden mag worden.

http://balusc.xs4all.nl/ned/har-cpu-amd-k7.php
Heb je gelijk in. Maar de maximumtemperatuur is niet de aangeraden temperatuur. Je cpu op 85° load laten draaien is niet gezond. BalusC zal wel weten wat ie zegt, maar dat is de max temp die in de spec sheet van AMD staat. En ik denk dat je cpu zowat zal smelten als ie een beetje over de 85° gaat. Waarom wil iedereen zijn proc op 40-45° onder load hebben , ipv op 50+, als het niet belangrijk zou zijn? Dat vraag ik me af. Maar je hebt wel een punt...

Verwijderd

Topicstarter
_Dune_ schreef op zaterdag 16 juli 2005 @ 16:55:
Kun je niet gewoon een 8cm fan (stil/lage rpm) voor je schijfen plaatsen?
Uhm, dunno, als ik de klepjes van de (2,5"?) bays eruit haal is daar wel wat ruimte maar ik weet niet hoe je daar een fan zou moeten kunnen monteren...ik zie nu wel dat ik misschien mijn rak met de 2 hdds erin wat naar achter kan plaatsen, maar om dat uit te proberen moet ik even mn pc uitzetten. Dat zal ik strax wel ff doen.

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Borromini schreef op zaterdag 16 juli 2005 @ 17:00:
[...]

Heb je gelijk in. Maar de maximumtemperatuur is niet de aangeraden temperatuur. Je cpu op 85° load laten draaien is niet gezond. BalusC zal wel weten wat ie zegt, maar dat is de max temp die in de spec sheet van AMD staat. En ik denk dat je cpu zowat zal smelten als ie een beetje over de 85° gaat. Waarom wil iedereen zijn proc op 40-45° onder load hebben , ipv op 50+, als het niet belangrijk zou zijn? Dat vraag ik me af. Maar je hebt wel een punt...
Ik krijg soms een beetje het idee dat die temperaturen een beetje gehyped worden. De temperaturen die op de site van Balusc staan zijn inderdaad de maximale waarden door AMD opgegeven, als je daar ruim onder blijft lijkt mij dat dit geen enkel probleem moet zijn. Zelf heb ik twee Athlon MP 2800+ processoren in mijn systeem en ik maak mij absoluut geen zorgen als deze een keer 60 graden worden. :)

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Zie de volgende thread: 46- 45°C te warm?

Misschien moet het ook maar aan de meester zelf gevraagd worden es :). Dan zijn we er direct uit!

[ Voor 43% gewijzigd door Borromini op 16-07-2005 17:06 ]

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Borromini schreef op zaterdag 16 juli 2005 @ 17:05:
Zie de volgende thread: 46- 45°C te warm?

Misschien moet het ook maar aan de meester zelf gevraagd worden es :). Dan zijn we er direct uit!
Ja, maar ik ga mij wel een beetje zorgen maken als mijn mobo/nb/case temp. 45 tot 50 graden gaat aangeven. :/ Ik denk dat zijn processoren dan wel wat warmer gaan worden dan 45 graden. :)

Pagina: 1