Toon posts:

mobo / geheugen compatibility vraag

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heb net een search losgelaten op mijn vraag, en ook de FAQ doorgelezen, maar kan eerlijk gezegd nergens een antwoord krijgen waarmee mijn onzekerheid voor de volle 100% verdwijnt.

Dit is het geval:

Ik ga straks een servertje bouwen met de volgende componenten:

Moederbord : K7T266 PRO (MS-6380)

Geheugen : 2 x 256MB DDR400 2.5 Geheugen van A-Data.

Nu vroeg ik mij af of mijn moederbord automatisch terugklokt naar zijn maximale FSB. Zodat het geheugen dus goed samenwerkt. Ik moet dit echter zeker weten aangezien de server op een afstandje van mijn huis komt te staan en ik dus niet terug kan gaan om dit probleem te verhelpen.

Hier nog even wat informatie over het moederbord :

CPU
Socket A (Socket 462) for AMD® Athlon™/Duron™ Processor.
Supports 600MHz-1.5GHz processor
Chipset
VIA® VT8366 chipset. (North-Bridge 552 BGA)
266MHz FSB
AGP 4x and PCI Advanced high performance memory controller.
VIA® VT8233 chipset. (South-Bridge 376 BGA)
High Bandwidth Vlink Client controller.
Integrated Faster Ethernet LPC.
Integrated Hardware SoundBlaster/Direct Sound AC97 audio.
Ultra DMA 33/66/100 master mode PCI EIDE controller.
ACPI
FSB
Supports 200/266MHz FSB
Main Memory
Three 184-pin DDR DIMM.
Maximum memory size up to 3GB.
Supports 2.5v DDR SDRAM DIMM.

Dat was et ongeveer _/-\o_ Als iemand mij dus kan laten weten of het mobo het geheugen gaat slikken, lemme know, zou fijn zijn :)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 16-07-2005 15:44 ]

• dkong
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-07 19:40
Bij AMD zit de geheugencontroller in de processor zelf en niet in de northbridge van het moederbord zoals bij Intel. Hierdoor is het afhankelijk van je processor of je het geheugen kunt gaan gebruiken.
Ik weet voor je specifieke geval niet of het gaat werken, maar je kunt ongetwijfeld een of ander rijtje geheugentypes Googlen met de gegevens over je processor.

dkong

Verwijderd

Topicstarter
Ik hoorde dat dit alleen het geval is bij AMD64 processoren ?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

dkong schreef op zaterdag 16 juli 2005 @ 15:52:
Bij AMD zit de geheugencontroller in de processor zelf en niet in de northbridge van het moederbord zoals bij Intel. Hierdoor is het afhankelijk van je processor of je het geheugen kunt gaan gebruiken.
Ik weet voor je specifieke geval niet of het gaat werken, maar je kunt ongetwijfeld een of ander rijtje geheugentypes Googlen met de gegevens over je processor.
een K7T is een redelijk gedateerde plank waar socket A cpus op gaan. De controller zit dus gewoon op het mobo. Dus in dit geval is je opmerking totaal irrelevant.

Om even terug te komen op de vraag van de TS. Ja, je geheugen klokt terug. Evt kun je het geheugen ook sneller laten lopen mocht je dat willen maar gewoon cpu en mem synchroon draaien is goed mogelijk.

Verwijderd

dkong schreef op zaterdag 16 juli 2005 @ 15:52:
Niet alleen geldt in dit specifieke geval hetgeen Terw_Dan al zei, ook is het verhaaltje in het algemeen niet helemaal waar. Zo heeft het moederbord ook echt nog wel wat te doen met het geheugen, ook al heeft de CPU die memory controller ingebakken. Het geheugen moet dus ook ondersteunt worden door het moederbord, zo geeft Asus op elke site van een bepaald (Athlon64) moederbord altijd een lijstje met ondersteunde geheugenmodules. Het ligt dus zeker niet puur aan de CPU.

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 05-08 19:01
De memory controler zit bij de amd XP familie puur op het moederbord. De AMD 64 is zo'n beetje de eerste processor voor consumenten met een ingebouwde memory controler. Je cpu bepaald wel in zekere mate de de geheugensnelheid. Deze is namelijk gerelateerd aan de FSB. Een cpu geeft door middel van bruggen die open of dicht zijn en dus een hoge of lage weerstand hebben verschillende dingen aan: het voltage, de FSB en de multiplier. Vandaar dat de cpu bij een FSB geheugen bus verhouding van 1:1 de geheugensnelheid bepaald. De clockgenarator zit op het moederbord en deze zorgt dus vaak voor de mogenlijkheid om de FSB te veranderen.

Je geheugen zal dus gewoon op de FSB snelheid blijven lopen als je geen Dividers hebt ingesteld of de FSB hebt veranderd. Of het nou PC 2100 of 4000 is maakt daar voor niet uit.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Pagina: 1