Zenit-es photosniper, kan ik er wat mee?

Pagina: 1
Acties:
  • 574 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63813

Topicstarter
Hallo,

Ik heb al een paar jaren geleden een fotocamera gekregen van een kennis, wel te verstaan een Zenit-Es Photosniper

camera:
Afbeeldingslocatie: http://www.zenit.istra.ru/archive/zenit-e/zenit-e-s.jpg

totaalpakketje"
Afbeeldingslocatie: http://kotisivu.mtv3.fi/camera_collection/sniper3.jpg

hoewel die lange lens bij mij zwart is en iets minder dik, eigenlijk zoals op dit plaatje (edit):
Afbeeldingslocatie: http://www.ruscamera.net/store/24/3/I3290047.JPG

Leuke camera om mee over de veluwe te lopen :+

Nu heb ik de ballen verstand van fotografie, en vraag ik mij af of dit soort dingen uberhaupt nog wel iets te bieden hebben.. of dat de gemiddelde hema 4x digital zoom (overdreven, maar u get the point) al boeiendere beelden tevoorschijn weten te toveren dan dit stukje USSR techniek.

En als laatste vraag: hebben deze dingen nog enige waarde ofzo? Verzamelaar of misschien nog als goede camera oid. Maar ik ben vooral nieuwschierig naar wat dit ding nou eigenlijk kan enzo ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 63813 op 16-07-2005 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
deze lag in praag in het communistisch museum bij de spionage afdeling :D

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 29-06 17:28

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Geweldige gadget lijkt me, hebben ze zoiets niet voor dSLR's met L-telelenzen (voor het patsgehalte ;) )????? :D

De basiscamera heeft m'n pa volges mij ook liggen. Damn, ik moet vanmiddag echt es wat foto's van z'n collectie maken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
en nog iets wat ik mij af vroeg: kunnen hier gewoon standaard rolletjes in? Dan kan ik het wel over m'n hard krijgen om nog eens een paar foto's uit te proberen (@ veluwe.... zullen er gelijk wel hippies op me af komen dat ik de poema niet mag afknallen :+)
abrakadaver schreef op zaterdag 16 juli 2005 @ 11:06:
deze lag in praag in het communistisch museum bij de spionage afdeling :D
hehe.. dat kan best.. het komt nog uit de jaren 80.. dus nog voor het einde van de koude oorlog (hoewel ik me niet kan voorstellen dat je als spion hier niet mee op viel.. maja)

[ Voor 43% gewijzigd door Anoniem: 63813 op 16-07-2005 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Anoniem: 63813 schreef op zaterdag 16 juli 2005 @ 11:26:

hehe.. dat kan best.. het komt nog uit de jaren 80.. dus nog voor het einde van de koude oorlog (hoewel ik me niet kan voorstellen dat je als spion hier niet mee op viel.. maja)
Wellicht omdat je er foto's mee van veraf kan maken ;) Onopvallend in een auto oid. Hoeveel mm is die lens?

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
de lens is van het type "Tair-3-PhS" 4,5/300 ... Dus ik neem aan 300 mm ?
ja ik weet echt weinig van camara's :+

dit komt van een ebay ad van dezelvde set alleen dan met een lens van "Tair-3" dus zonder PhS. (weet niet wat dat uit maakt:
The type of lens is “Tair-3”, 4.5/300 mm. The focusing is from 0,65m. The masking is from 3,5 to 16. The setting of the changeable lens with the aperture length from 20 to 1000 mm and the additions for the different special shoots are possible.
hier is info over de lens die ik heb: http://userpage.fu-berlin.de/~tobiko/tair.html

op die site staat nog meer info over het setje (precies zoals ik hem heb :))

maja.. al die getallen zeggen mij dus helemaal niets! .. en ik kan ook nergens voorbeeld foto's vinden die ze ermee gemaakt hebben..
En dat fotorolletje, is dat nu gewoon normaal formaat (zodat ik er een kodac el cheapo rolletje in kan doen om zelf te tesen)?

[ Voor 138% gewijzigd door Anoniem: 63813 op 16-07-2005 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Zal toch wel gewoon 35mm smalbeeld in passen denk ik? :P

Wel weer lekkere toeter, als ze die ook in 1000mm hebben kan ik me die pistol/shouldergrip heel goed voorstellen.
[edit]
geen 1000mm dus, maar wel een voor die tijd goeie 300mm lens.
Leuke site trouwens :P
Ok, you have to cock the lenses diaphragm manually and the whole construction has a recoil like a Kalashnikov, but it's darn funny!

[ Voor 42% gewijzigd door alt-92 op 16-07-2005 12:07 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Volgens mij schrik je je dood als iemand dit gevaarte op je richt en de "trekker" dreigt over te halen :o

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Lijkt me niet echt verstandig om daarmee door de stad heen te lopen in ieder geval :+

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
...of het vliegtuig in proberen te komen :D

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Grrrrrene schreef op zaterdag 16 juli 2005 @ 12:58:
...of het vliegtuig in proberen te komen :D
Zo ga je wel nieuwe vrienden maken bij de veiligheidsdiensten, waar fotografie al niet goed voor is :+

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
idd.. zat ook al te denken: het is natuurlijk wel lachen (of op z'n minst een nacht in het staatshotel gevangenis) om met zo'n ding rond te gaan lopen bij bezoek van bush ofzo :+

edit: (om het even uit hk nivo te halen ;)) Hoeveel kost het als ik die lenzen schoon zou willen (laten?) maken oid? Ik heb het idee dat het verblijf in ons kapitalistisch land hem een beetje dof heeft gemaakt (niet van beschadigingen, maar gewoon kwa.. ouderdom oid).

[ Voor 46% gewijzigd door Anoniem: 63813 op 16-07-2005 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralph Smeets
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-06 14:51

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

Op zich lijkt me dit wel een leuk ding om de beginselen van SLR-fotografie onder de knie te krijgen. Dus douw er een rolletje film in en ga schieten :)

Mestreechs volksleed:
Jao diech höbs us aon 't hart gelege, Mestreech door alle ieuwe heer
Veer bleve diech altied genege, En deilde dreufheid en plezeer....etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
  • Laatst online: 06-01-2021
De lens heeft m42 schroefdraad als aansluiting, dus die kan je met een convertertje (15~20 euro) op een canon/nikon/pentax/minolta dslr schroeven :)
en een diafragma van F/4.5 is nog best lichtsterk voor zo'n telelens.
Steek er een rolletje in en probeer het gewoon eens!

[ Voor 30% gewijzigd door abrakadaver op 16-07-2005 13:25 ]

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-04 13:24
Anoniem: 63813 schreef op zaterdag 16 juli 2005 @ 10:58:
Nu heb ik de ballen verstand van fotografie, en vraag ik mij af of dit soort dingen uberhaupt nog wel iets te bieden hebben.. of dat de gemiddelde hema 4x digital zoom (overdreven, maar u get the point) al boeiendere beelden tevoorschijn weten te toveren dan dit stukje USSR techniek.
hrrmm, tja. één van de weinige dingen die de sovjets goed konden maken, waren camera's. echter, dit deden ze niet altijd. de kwaliteit van sovjet camera's is daarom nogal wisselvallig. met name de mechanische kwaliteit, optisch zijn de meeste lenzen minimaal goed en soms zeer goed. de beste sovjet kleinbeeld camera's werden trouwens na de oorlog ten tijde van het bewind van stalin gemaakt, zeker de camera's die voor partij bonzen waren gemaakt zijn zeer goede camera's.
En als laatste vraag: hebben deze dingen nog enige waarde ofzo? Verzamelaar of misschien nog als goede camera oid.
sovjet camera's worden redelijk fanatiek gespaard en met name de exemplaren waarvan er niet veel zijn gemaakt (wat trouwens niet veel voorkwam, de sovjets hadden een camera/lenzen productie waar waarschijnlijk canon nu nog jaloers op zou zijn) zijn redelijk veel waard. maar hoe curieus dit ding er wellicht uit mag zien, zeldzaam is dit ding zeker niet (dit soort sets - wat moderner vormgegeven - worden nog steeds gemaakt en kosten nieuw compleet - body, lens, pistoolgrip, zonnekap, eyecup, filters opbergdoos - ongeveer 200 euro). voor deze set kan je waarschijnlijk een paar eurotientjes vangen.
Maar ik ben vooral nieuwschierig naar wat dit ding nou eigenlijk kan enzo ;)
je kan er redelijk stabiel telefoto's mee maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

lateef schreef op zaterdag 16 juli 2005 @ 13:25:
Maar hoe curieus dit ding er wellicht uit mag zien, zeldzaam is dit ding zeker niet (dit soort sets - wat moderner vormgegeven - worden nog steeds gemaakt en kosten nieuw compleet - body, lens, pistoolgrip, zonnekap, eyecup, filters opbergdoos - ongeveer 200 euro). voor deze set kan je waarschijnlijk een paar eurotientjes vangen.
Volgens die site waar mockingbird naar linkt heeft de eigenaar 'm voor een habbekrats via eBay gekocht :)

Op zich staan er nog wel wat handige tips daar, de bediening van dit gevaarte schijnt nogal "eigenaardig" te zijn geloof ik, maar dat heeft natuurlijk ook zijn charme ;)
Anoniem: 63813 schreef op zaterdag 16 juli 2005 @ 11:26:
het komt nog uit de jaren 80.. dus nog voor het einde van de koude oorlog (hoewel ik me niet kan voorstellen dat je als spion hier niet mee op viel.. maja)
Jaren 70 zelfs :) maar lees die site maar wat uitvoeriger, over de camera zelf en de lens is iig genoeg online te vinden denk ik.

[ Voor 23% gewijzigd door alt-92 op 16-07-2005 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14829

De Zenith E stond toendertijd bekend als "spiegelreflex met verticaal aflopende garagedeur" (om het kabaal van de sluiter aan te geven). Ik heb ooit die 300mm lens ook 's kunnen proberen op m'n Pentax Spotmatic, en dat viel op alle fronten tegen: nergens echt scherp, en altijd een laag contrast. Misschien hadden ze bij Zenith toen nog niet van coating gehoord? (hetzelfde probleem kwam ik ook tegen bij Zorki meetzoeker camera's)

Dat schouderstatief is wel handig, maar helaas past die alleen op dat sniper setje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acid_Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-06 16:29

Acid_Burn

uhuh

Een camera als een geweer met schouderharnas hou je stabieler dan wanneer je die 'gewoon' vasthoud. Das is de reden voor dit setje.

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rey Nemaattori
  • Laatst online: 04-06 14:41
Mja, en toen werd je door de AIVD en het KLPD uit je sokken geschoten.....

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamstar
  • Laatst online: 13-10-2024
Wat je hebt is eigenlijk niets bijzonders.

Je hebt een camera + lens, een 300mm lens. Door het gewicht van de lens is het enorm moeilijk om het kreng stil te houden. Op 300mm (tis geen zoomlens) ga je dus heel snel beweging merken in je foto's.
Om dit tegen te gaan hebben ze die pistool (sniper) constructie gemaakt. Zo kun je hem een stuk makkelijker stil houden. Het is dus gewoon een raar vorm gegeven statief met een ingebouwde ontspanner.

Wat je er mee kan : foto's maken op 35mm kleinbeeld (het standaard fotorolletje).
Of je er iets aan hebt : dat moet je zelf bepalen. Als jij gewoon standaard vakantiefoto's maakt bijvoorbeeld, heb je hier geen ene ruk aan. Wil je bij bekende nederlanders in het gras gaan liggen op afstand, dan zou je hem eens kunnen proberen. Of bijvoorbeeld natuurfotografie, waarbij dieren het niet toelaten dat je dichtbij komt. 300mm is een behoorlijke afstand. Een standaardlens die je bij een dSLR krijgt bijvoorbeeld is vaak iets rond de 18-55mm, dus ook nog eens een zoomlens.

Mijn advies : koop een rolletje, probeer het een keer uit, en kijk wat het resultaat is.
Mocht je hem daarna kwijt willen heb ik nog wel intresse ;) Ben al een tijdje opzoek naar zo'n ding namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
dat zijn alleen wel de "nieuwe" versiers ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeRoon
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-11-2022
http://www.kapaza.nl/detail/938929/Foto_sniper.html

Hier staat er ook nog een te koop...

Wat jij kan kan ik ook maar dan harder...

Pagina: 1