[Raid 10]1 Schijf kapot ?

Pagina: 1
Acties:

• mrknowitall
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-11-2022

mrknowitall

Hardware junkie

Topicstarter
Gisteren kwam ik thuis, en helaas was mijn systeem gecrashed. 1 HD uit de Raid 10 config bleek niet meer te werken. PC even uitgezet, kabels gecontroleerd, opgestart en de schijf ging weer werken.

In de bios van de silicon image controller stonden weer keurig 4 schijven en de raid 10 array. Ik was heel even blij.
Na het booten crashed windows alleen vrijwel direct, ook in safe mode etc.

Dus maar een extra installatie op de losse 250 GB die ook in het systeem zit, en vanuit die installatie eens kijken wat er met de raid schijven aan de hand is.
Helaas zie ik de raid schijven niet in windows diskmanager/explorer :(. SAM ziet 3 orphans en 1 schijf available, terwijl het bios 4 schijven in Raid 10 ziet :?.

Uit de handleiding en zoeken op Got is me nu niet echt duidelijk waar het probleem zit, toch de schijf die in eerste instantie het probleem gaf vervangen en het array rebuilden ??!!

Erg leuk raid 10, maar voorlopig zie ik niet hoe ik weer aan mijn data moet komen. Schijf 0-1-2-3 en poort 1-2-3-4 op het mobo. Schijf 1 heeft/had het probleem, 0 en 1 uitpluggen, en vormen 2 en 3 dan een stripe ?

edit:
Te snel een topic gemaakt (ondanks een avondje tobben) :S.

Ik kwam er achter dat op de een of ander manier (windows update ?!) de softraid 5 driver had geinstalleerd.
Erg handig dus :S.

[ Voor 12% gewijzigd door mrknowitall op 16-07-2005 00:33 ]

One of the animals has left its cage today.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ik kwam er achter dat op de een of ander manier (windows update ?!) de softraid 5 driver had geinstalleerd.
Wazig. Ik ben toch nieuwsgierig hoe je hierachter kwam en hoe je het had opgelost :) Wel zo handig voor de future reference hierzo ;)

• mrknowitall

mrknowitall

Hardware junkie

Topicstarter
BalusC schreef op zaterdag 16 juli 2005 @ 07:15:
[...]
Wazig. Ik ben toch nieuwsgierig hoe je hierachter kwam en hoe je het had opgelost :) Wel zo handig voor de future reference hierzo ;)
Oke, de uitleg, ik schaam me diep, maar wie weet heeft iemand er nog eens wat aan :

Ik zat te verzinnen wat er afweek van een normale install. Normaal : XP install cd erin, F6, raid driver floppy. Het raid array werkt dan al vanaf de install.
Dat had ik nu dus niet gedaan omdat ik het OS op een normale schijf zette. Daarna heb ik de Asus cd driver gebruikt om de netwerkkaart, en volgens mij ook de sil image driver te installeren. Vervolgens een paar rondjes windows update, en mijn systeem was weer bij gewerkt.

Ergens heb ik ziten slapen, of is auto de verkeerde driver geinstalleerd. In system kan je zien welke driver de raid controlller gebruikt, dat was de de raid 5 software driver :X . Vervolgens de goede driver van de Asus site gehaald en de driver handmatig laten installeren. Updaten kan niet, want het systeem verwacht een nieuwere versie van de software driver.
Vervolgens had ik mijn raid partities weer tot m'n beschikking.

Nu eens gaan kijken (na een diskscan) of ik mijn oorspronkelijke install weer aan de praat krijg (ik wissel dus gewoon in het bios van de HD waar hij van moet booten).

• mrknowitall

mrknowitall

Hardware junkie

Topicstarter
Nog steeds lomp om half blind aan te klikken, maar het kwam idd bij windows update vandaan:

Afbeeldingslocatie: http://users.insane-hq.org/~mrknowitall/deathtrap.JPG

In sytem staat toch echt de goede van de driver floppy, sataraid...

Nu ik terug denk had ik het van de week ook al een keer met een ander systeem. Update had een nieuwer driver voor 9600 XT, maar dat was dus niet de goede. Terug naar VGA mode en een MCE driver van de ATI site geplukt,

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Lekker is dat zeg. Wel netjes opgelost d:)b