Toon posts:

Hi Vi F10 subwoofer

Pagina: 1
Acties:
  • 134 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Momenteel ben ik bezig een subwoofer te bouwen. In het ontwerp ben ik uitgegaan van deze subwoofer;

F10 High-end woofer - technical data
Diameter x hoogte (mm) 286 x 112
Nominal Impedance (Z) 8 ohm
Resonance Frequency (Fs) 30 Hz
Nominal Power Handling (Pnom) 100 watt
Max Power Handling(Pmax) 200 watt
Sensitivity (2.83v/1m) 89 dB
Weight (M) 4.5 kg
VC Diameter 50 mm
DC (Re) 6.5 ohm
VC Length (H) 22 mm
VC Former SV
VC Frame Kapton
Magnet System Outside
Magnet Former Ferrite
Force Factor (BL) 15.7 TM
Gap Height (He) 10 mm
Linear Excursion (Xmax) 6.0 mm
Suspension Compliance (Cms) 385.3 uM/N
Mechanical Q (Qms) 1.79
Electrical Q (Qes) 0.35
Total Q (Qts) 0.29
Moving Mass (Mms) 70.3 g
Effective Piston Area (Sd) 363 cm2
Equivalent Air Volume (Vas) 72.1 L
Cabinet Type Vented
Recommended Box Volume(Vb) 60 L
Tuning Frequency(Fb) 31 Hz
-3dB Cut-Off Frequency(F3) 30 Hz

Maar voordat ik definitief over ga tot de aanschaf van deze woofer zou ik graag van jullie horen of dit een geschikte woofer is voor een subwoofer die dienst moet gaan doen in mijn home cinema, maar ook eventueel ondersteuning kan bieden bij muziek. Mijn fronts zijn al redelijk zwaar (jbl NorthridgeE80), maar toch wil ik de boel nog wat aanvullen.

Ik wil de woofer bouwen in een kast van circa 60 L

zie afbeelding

Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/cj.mommaas/DIY%20Subwoofer3%20copy.jpg

Is deze woofer wat ik zoek?

• Seers
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-10-2025
Wat zoek je dan precies? Het is erg moeilijk te doen om een 'slam-woofer' te combineren met een strakke 'muziekwoofer'. Ik weet niet echt wat je belangrijker vind, en of je het bijvoorbeeld erg vind om een wat hogere group-delay te hebben, of dat je bijvoorbeeld het boeltje toch echt strak wilt houden. En hoe hard ben je van plan te draaien?

Én, wat is je budget voor de woofer eigenlijk, ik zal wel even kijken wat deze kost.
Edit: Hmm $85,= dus, zal wel ongeveer €100,= ofzo?

[ Voor 9% gewijzigd door Seers op 15-07-2005 22:50 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ze hebben deze woofer bij remo voor 89 euro.

Op dit forum zie ik vaak de peerless xls10 langs komen. die vind ik wat te duur. Ik heb de HiVi vergeleken met enkele woofers van visaton. Veel zicht heb ik er nog niet op, maar deze lijkt er met het ontwerp dat ik voor ogen heb iets beter uit te komen.

Ik vind muziek belangrijker, ik luister graag muziek dvd's. En daarvoor zou ik hem het meest gebruiken.

Verwijderd

Topicstarter
De Sub die ik wilde bouwen is inmiddels af:

Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/cj.mommaas/htpc/15.JPG
Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/cj.mommaas/htpc/16.JPG
Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/cj.mommaas/htpc/17.JPG

Hij klinkt goed, alhoewel hij bij veel vermogen wat bijgeluiden gaat maken. Volgens mij had de bass poort wel wat groter gemogen.

Verder ben ik er dik tevreden mee, hij klinkt goed en is bescheiden opgenomen in het interieur.

• JuuL20
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-11-2021
Heb je zomaar een pijpje genomen of het gesimuleert in WINisd?

Verwijderd

Topicstarter
Ik had met winisd een wat grotere pijp berekend. Maar op aanraden van een expert toch maar wat kleiner gepakt. Ik denk omdat ik tijdens het bouwen het volume heb verlaagd tov mijn eerste plan de grotere pijp toch beter was. Bij een hoog volume hoor je de lucht in en uit gaan (Dit is wel al bijna een onverdragelijk volume, zeker voor de buren)

• baquelappe
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-09-2025
Gezien de grootte van de woofer lijkt me niet meer dan logisch dat de reflex pijp die je nu hebt te klein is. Waarom zou die "expert" je dat gezegt hebben? :?

[ Voor 5% gewijzigd door baquelappe op 04-10-2005 21:07 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik had toen een hoger volume opgegeven. Dat zal er mee te maken gehad hebben. Omdat ik zelf niet erg thuis ben in winisd heb ik zijn advies opgevolgd. Ik heb niet meer nagevraagd of de baspoort groter of kleiner moet worden naarmate het volume van de box kleiner wordt. Misschien probeer ik nog wel eens een maatje grotere poort.

Verwijderd

De grootte van de poort heeft meer te maken met het volume aan lucht dat verplaatst moet worden door de poort en daarmee dus de snelheid van die lucht. Bij een te hoge snelheid krijg je turbulentie en dus bijgeluiden.
Daarnaast moet de verhouding diameter/lengte poort aansluitend op je tuningfrequentie passen bij het volume van de kist. Als daar door een kleiner volume of grotere verhouding diameter/lengte poort een mismatch is gaat je sub misschien minder diep of wordt ie boomeriger.

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:08
Ziet er goed uit! Leuke woofer ook, kende ik nog niet.

Je baspoort is inderdaad wat te klein voor de gebruikte woofer, ik kan me best voorstellen dat het al eens gaat blazen. Het is natuurlijk altijd een compromis, een poort met een grotere diameter zou wellicht moeilijker (of niet) in je relatief kleine kast gepast hebben.

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-02 21:36

sphere

Debian abuser

Ik vind de afwerking ook bijzonder geslaagd. Hier zouden vrouwen van goede huize moeten komen om dit project af te keuren ;)

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt, ik vind die woofer zelf ook erg mooi. Wilde hem eerst aan de voorkant zetten. Maar ben later van gedachten veranderd omdat het dan wel erg opvalt zo'n gele woofer. Mijn vriendin heeft er idd geen enkele moeite mee dat die sub daar staat :) .

Het zelfbouw project is erg goed bevallen. Ik denk erover om nog 2 zuiltjes te gaan bouwen. Deze moeten in de slaapkamer komen om het geluid van de tv op te zetten (standaard speakers van de tft zijn erg slecht) Het moeten 2 zeer smalle zuiltjes worden, ongeveer 7 cm ofzo. Weet iemand hier nog een goed bouwplan voor?

• subsonik
Een zuiltje van 7cm is wel EXTREEM smal. Dat betekent dat je zelfs geen 80mm drivers kan gebruiken, en dus moet uitwijken naar 50mm dingetjes. Ik neem aan dat je geen zuiltjes met wekkerradio-sound zoekt :)

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:11

voodooless

Sound is no voodoo!

subsonik schreef op donderdag 06 oktober 2005 @ 22:10:
Een zuiltje van 7cm is wel EXTREEM smal. Dat betekent dat je zelfs geen 80mm drivers kan gebruiken, en dus moet uitwijken naar 50mm dingetjes. Ik neem aan dat je geen zuiltjes met wekkerradio-sound zoekt :)
Nee, vast Bose sound :+ Maar ff serieus, 7 cm is echt ultra smal. Je kunt dan niet eens degelijk MDF gebruiken.

[ Voor 12% gewijzigd door voodooless op 06-10-2005 22:43 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Topicstarter
Nu ik er over nadenk is 7 cm wel erg smal. Ik dacht dit soort speakertjes te gebruiken;

http://www.remo.nl/hiviresearch-2.htm (onderaan de pagina)

maar ik zie nu dat die al bijna 12 cm zijn in doorsnede. Ik had ze toen in de winkel zien liggen, in mijn geheugen waren ze veel kleiner.

Nouja misschien moeten ze dan een cm of 14 zijn. Het hoeven geen super speakers te worden, ik wil er alleen meer uithalen dan de speakertjes in de tv (die zijn denk ik 4 of 5 cm want die klinkt idd als een wekkerradio)

• subsonik
Die speaker waar je naar linkt is een middentoner, niet bruikbaar om lage tonen uit te halen.

Als het echt maar 7cm breed mag zijn, is dit misschien een goede oplossing: Visaton VOX80. Als het ook een tikkeltje breder mag, zijn er voldoende mogelijkheden. Kijk maar eens rond op http://lautsprechershop.de/ ofzo :) Bijvoorbeeld de "Simon" ziet er best leuk uit. Je kan het kastje probleemloos versmallen en wat hoger maken, zodat de inhoud dezelfde blijft.

[ Voor 21% gewijzigd door subsonik op 06-10-2005 23:19 ]

Pagina: 1