Asterisk bandbreedte

Pagina: 1
Acties:

• Martijn
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 21:09
Ik heb een probleempje met Asterisk. Ik heb een 1024/512 kbit adsl verbinding. Als ik hiermee met ongeveer 60kb/s download en 30kb/s upload (BitTorrent), dan hakkelt de telefoon via Asterisk heel erg. Dit terwijl Asterisk volgens mij echt geen 20kb/s upload nodig heeft... Kan dit kloppen? Ben ik de problemen kwijt als ik naar 2/1Mbit upgrade?

Dan wat anders, momenteel gebruik ik een softphone, nu zou ik een Draytek VOIP router willen kopen waar ik een DECT aan hang. Deze Draytek registreert zich dus op de Asterisk server en daarvandaan wordt er gebeld. Is het zo dat zo'n router er dan voor zorgt dat de VOIP voorrang heeft op de rest, of geld t dit alleen als de VOIP vanuit de WAN komt en niet vanuit de LAN kant?

• Akino
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-12-2025

Akino

Dr. Opteron

of je knijpt de upload van je torent wat af tijdens het bellen.
30KB/s= al bijna je hele upload

Wat tweak ik...... http://www.amels-holland.com/range/amels-272/#1

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-02 18:26

swampy

Coconut + Swallow = ?

Het probleem wat je hebt heeft niet met bandbreedte te maken maar met prioriteit!

Telefoon verkeer moet een hogere prioriteit krijgen dan de rest van het verkeer.

Ik weet dan windows XP QOS ingebouwde heeft die dat voor je kan regelen!

There is no place like ::1

• Martijn
Akino schreef op vrijdag 15 juli 2005 @ 21:46:
of je knijpt de upload van je torent wat af tijdens het bellen.
30KB/s= al bijna je hele upload
512kbit = zeg maar in ADSL / 10 = 50kb up... dus bij lange na niet bijna de volle bandbreedte...
Afknijpen van een torrent is niet altijd een optie, omdat ik niet altijd thuis ben als de telefoon gaat he ;)
Kan ook zijn dat de voicemail wordt ingesproken....
Het probleem wat je hebt heeft niet met bandbreedte te maken maar met prioriteit!

Telefoon verkeer moet een hogere prioriteit krijgen dan de rest van het verkeer.

Ik weet dan windows XP QOS ingebouwde heeft die dat voor je kan regelen!
Windows heeft er hier weinig mee te maken, aangezien ik via een DECT wil gaan bellen. Daar komt dan geen Windows tussen maar gaat direct vanaf de Draytek dan naar de Asterisk server...

• lexuzu
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18-02 19:47
Een router waarin je QoS instellingen kan doen is voldoende. Heb zelf een WRT54g met de Sveasoft firmware en dat werkt perfect.

• swampy

swampy

Coconut + Swallow = ?

Zoals eerder gezegt QOS ( Quality of Service ) is je vriend!

• FlipFluitketel
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18-02 19:59

FlipFluitketel

Frontpage Admin
Martijn schreef op vrijdag 15 juli 2005 @ 22:02:
[...]

512kbit = zeg maar in ADSL / 10 = 50kb up... dus bij lange na niet bijna de volle bandbreedte...
Afknijpen van een torrent is niet altijd een optie, omdat ik niet altijd thuis ben als de telefoon gaat he ;)
Kan ook zijn dat de voicemail wordt ingesproken....

KNIP
Je bent met 30KB/s aan het uploaden en met 60KB/s aan het downloaden, m.a.w. je gebruikt zo ongeveer je complete bandbreedte.
Het is niet zo dat je met je verbinding én met 100KB/s én met 50KB/s tegelijk kunt down/uploaden. Het gaat allemaal over 1 lijn en dus beperk je met je download de upload en omgekeerd.

Lijkt me dus toch een probleem dat je bandbreedte te beperkt is om te telefoneren als je aan het downloaden bent met 60KB/s en aan het uploaden met 30KB/s.
Als je overstapt naar een sneller abonnement, moet je niet denken dat je door de verdubbeling van de snelheid ook de up en download beide 2x zo hoog moet gaan zetten, want dan krijg je waarschijnlijk weer hetzelfde probleem.
Wat je dus kunt proberen is gewoon de upload op 10KB/s zetten en de download eens laten staan. Merk je dan dat het telefoneren wel goed gaat, dan weet je dus waar het aan ligt.

There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!

• Martijn
OK, ik hoor vaak QoS van jullie maar ik vraag me af of dat in mijn geval wel kan...

Dit is de situatie:

ADSL modem (bridged) staat op WAN van mijn WRT54G. Hierachter hangt 1 PC, 1 Wireless laptop (met BitTorrent), 1 Xbox, 1 netwerkprinter en 1 (Asterisk)server. Nu wil ik hier een ATA aan toevoegen of de WRT vervangen door de Draytek 2200VG VOIP router. Stel even het eerste, dus met een ATA. Kan QoS dan wel? Het telefoonverkeer gaat dan namelijk naar de server op de LAN die het weer naar de ATA op de LAN stuurt... Of moet ik dan het de poort van de WRT waar de server aan hangt via QoS een hogere prioriteit geven?

Wat nu als ik de WRT vervang door de Draytek, kan daar ook in geQoSt worden? ;)

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

swampy schreef op zaterdag 16 juli 2005 @ 07:53:
Zoals eerder gezegt QOS ( Quality of Service ) is je vriend!
QoS werkt alleen als je het hele pad tussen jou en je beller onder controle hebt en overal QoS aanzet. 1 stukje niet-QoS netwerk verziekt het gesprek al, als je pech hebt.

I don't like facts. They have a liberal bias.

• swampy

swampy

Coconut + Swallow = ?

Burne schreef op zaterdag 16 juli 2005 @ 16:39:
[...]

QoS werkt alleen als je het hele pad tussen jou en je beller onder controle hebt en overal QoS aanzet. 1 stukje niet-QoS netwerk verziekt het gesprek al, als je pech hebt.
Mmm, denk dat ik je daar gelijk moet geven... een router die QOS aankan is wel nodig. En dan moet de provider er ook rekening mee houden ;-)

• Martijn
Burne schreef op zaterdag 16 juli 2005 @ 16:39:
[...]

Ja, ok, maar als ik het het verkeer naar mijn server een hogere prioriteit geef, dan zou het toch goed moeten zijn? Even ervanuitgegaan dat het pad van beller tot mij beschikbaar is?

• Martijn
Ik heb nog effe na zitten denken en ik kom tot de conclusie dat ik niet geholpen ben met een Draytek VOIP router. Ik zal uitleggen waarom ik dit denk.

Stel ik heb de draytek draaien als router en VOIP client, en ik ben dan met 100k aan het downloaden (max. bandbreedte). Dan komt er een voip pakketje binnen, de asterisk server op de LAN merkt dit op en stuurt het naar de Draytek VOIP client. De Draytek geeft echter geen voorrang aan de gegevens die vanuit WAN naar de asterisk server worden gestuurd omdat hij niet weet dat dit VOIP pakketjes zijn. De QoS die de Draytek kan doen is vanaf de Asterisk server op de LAN naar de VOIP client, en daar zit de bottleneck niet. Die zit zeg maar op de heenweg naar de asterisk server toe...

Ik zou meer geholpen zijn met een WRT54G met Sveasoft erop. Die QoS aanzetten richting de asterisk server, en op de LAN dan een ATA hangen...

Heb ik zo een beetje gelijk of lul ik uit m'n nek ;) ?

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:12

Klippy

Still Game

Het is jammer dat je telefoon niet automatisch meer prioriteit krijgt boven ander verkeer, maar ik heb er niet genoeg verstand van om te zeggen welke routers dit voor je regelen.

Maar het lijkt me wel zo dat je alleen problemen hebt met BitTorrent, je zou eens kunnen proberen met NetLimiter of dat al helpt.
Dat kan je gewoon op elke Pc installeren en dan per programma of voor je hele verbinding instellen hoeveel down en upload die mogen krijgen. Als je BitTorrent gewoon afkapt op 20KB/s oid heb je daar al geen last meer van. Elke PC afkappen op 25 kan bijvoorbeeld ook, maar dan zijn 2 PC's samen nog altijd boven de limiet.
Dus niet echt een goede oplossing, maar misschien is het wel voldoende. Je kan het in elk geval eens proberen voordat je dure routers gaat aanschaffen.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

• Martijn
Klippy schreef op zondag 17 juli 2005 @ 00:57:
Het is jammer dat je telefoon niet automatisch meer prioriteit krijgt boven ander verkeer, maar ik heb er niet genoeg verstand van om te zeggen welke routers dit voor je regelen.

Maar het lijkt me wel zo dat je alleen problemen hebt met BitTorrent, je zou eens kunnen proberen met NetLimiter of dat al helpt.
Dat kan je gewoon op elke Pc installeren en dan per programma of voor je hele verbinding instellen hoeveel down en upload die mogen krijgen. Als je BitTorrent gewoon afkapt op 20KB/s oid heb je daar al geen last meer van. Elke PC afkappen op 25 kan bijvoorbeeld ook, maar dan zijn 2 PC's samen nog altijd boven de limiet.
Dus niet echt een goede oplossing, maar misschien is het wel voldoende. Je kan het in elk geval eens proberen voordat je dure routers gaat aanschaffen.
Her liefst wil ik gewoon niks in hoeven stellen op afzonderlijke pc's enzo, dat moet centraal in de router geregeld kunnen worden... ;) BTW, ik heb al een WRT54G, maar de Sveasoft werkt er niet echt lekker mee (beetje oude versie van de router ;)). Maargoed, zo'n ding kost 55 euro ofzo. Maargoed, mensen, klopt mijn beredenering een beetje?

Verwijderd

Het is uiteraard mogelijk om je bandbreedte te verhogen maar misschien is het ook mogelijk om de voor asterisk benodigde bandbreedte te verlagen. De behoefte aan bandbreedte is afhankelijk van de gebruikte codec. GSM is van de gangbare codecs de codec die de minste bandbreedte vraagt. Binnen de configuratie bestanden kun je de te gebruiken codec aangeven, bijvoorbeeld in sip.conf Door disallow all en allow gsm op te nemen forceer je het gebruik van gsm. Op internet zijn van sip.conf veel voorbeelden te vinden. Overigens moet de andere kant dit ook ondersteunen. Free World Dialup (FWD) ondersteund bijvoorbeeld alleen aluw, een codec die meer bandbreedte vraagt.

Ik ga er vanuit dat de telefoontjes die problemen geven voip gesprekken zijn. Als dit niet zo is speelt het probleem binnen je eigen netwerk en kun je, als je weet hoe, het dataverkeer prioriteren.
Pagina: 1