Toon posts:

Zelfbouw Terabyte externe opslag, goed of slecht idee?

Pagina: 1
Acties:
  • 657 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben op zoek naar een externe harddisk oplossing om portable, goedkoop en veel op te slaan. Raid is in mijn situatie niet zo interessant gezien het niet om erg belangrijke data gaat.

Na veel lezen over onder andere de Buffalo Terastation, USB2 externe hd-behuizingen en externe hd behuizingen bedacht ik me ineens dat ik de flexibele oplossing die ik zoek waarschijnlijk niet kant en klaar zal vinden.

Nu zit ik er over te denken om een voeding te gebruiken die ik nog heb liggen, i.c.m. een coolermaster 4-in-3 device module en een 4 poorts usb 2.0 hubje, en daar een kastje zelf omheen te bouwen.

Het enige wat hier aan ontbreekt zijn usb2.0 -> ata 133 converters, het liefst zonder voeding. Deze kan ik echter nergens vinden.

Mijn uiteindelijke doel is een terabyte portable opslag bakkie wat via een enkele kabel naar elke pc met usb 2.0 aangesloten kan worden (en een voedingskabel natuurlijk).

4 Externe USB Harddisk behuizingen lijkt me niet ideaal omdat er dan 4 kabels richting pc gaan (ok dat kan natuurlijk ook via een hubje), maar voornamelijk wegens koeling en slechte ervaringen met de adapters die erbij komen. Het word ook een beetje rommelig geheel om dan een hubje en stekkerblok los mee te gaan nemen. Bovendien neemt dit probleem toe naarmate het aantal hd's toeneemt en dat is niet erg schaalbaar.

Qua kosten lijkt dit me een erg aantrekkelijke en flexibele oplossing:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
€13  - coolermaster 4-in-3 device module
€10  - Sweex 4 port High Speed USB 2.0 HUB
€21  - Q-Tec PFC, 400W (ATX, Low-noise, big fan)
€455 - 4x Maxtor DiamondMax 10, 250GB (7200rpm, ATA133, 16MB)
€ ?? - 4x usb2 -> ata 133 converter
€ ?? - behuizing
----
499 + ??

Nu zit ik nog met een aantal vragen over dit idee:

(1) Zijn er usb 2.0 -> ata 133 converters los verkrijgbaar?

(2) Bestaat er wellicht een flexibele kant en klaar oplossing voor grote portable opslag die zonder harddisks geleverd wordt? (zodat ik nu mijn bestaande harddisks kan gebruiken en uitbreiden naarmate de datahoeveelheid toeneemt)

(3) Is er een simpele methode om de voeding anders te regelen om het geheel stiller en kleiner te maken?

(4) Wat zou een ideale behuizing zijn? Zelf zit ik te denken aan een kleine koffermod.

Kom maar op met commentaar :)

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-03 21:19
Raid? Of heb je lokaal nog een backup?

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Verwijderd

Topicstarter
mhr-zip schreef op vrijdag 15 juli 2005 @ 21:40:
Raid? Of heb je lokaal nog een backup?
Van alle belangrijke data heb ik backups. Het gaat voornamelijk om snel grote hoeveelheden tijdelijke data uit te wisselen. Een soort externe hd maar dan groter.

• ralfbosz
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-02 10:21

ralfbosz

xm create bosz -c

kun je er nog wel striping op toepassen, ook een raid nummertje ;).

rm -r *

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:07
Ik heb in een topic van maandje ofzo geleden waarin hetzelfde id besproken werd een linkje gezien naar ATA-USB convertors zonder voeding.
Er was wel wat twijfel wat het beste is (lees: snelste dataoverdracht), simpel klein mbje (via epia of dergerlijke) en dan via (gigabit)ethernet werken (schijven eventueel in RAID), of met een hub.
Ik heb ook al eens ergens een site gezien van een kerel die met een of andere software 7 usb diskettestations in RAID had gezet, maar dat was wel op een Mac.

Mss vind je wel een barebone waar met wat sloopwerk iets mee te doen is? Dan is je voeding en koeling ook stil en compact.

[ Voor 12% gewijzigd door naftebakje op 15-07-2005 21:54 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Ethnocentrix
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:34

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

(jarig!)
Ik zou in ieder geval een andere (lees: betere) voeding kopen. De Qtec voeding gaat gegarandeerd binnen een jaar kapot, en neemt vervolgens alles was eraan hangt mee.
Koop dan voor iets meer een 200 of 300 watt tagan, enermax, fortron of huntkey voeding.

You know you're an engineer if you have no life & can prove it mathematically.

Verwijderd

Ethnocentrix schreef op vrijdag 15 juli 2005 @ 21:56:
Ik zou in ieder geval een andere (lees: betere) voeding kopen. De Qtec voeding gaat gegarandeerd binnen een jaar kapot, en neemt vervolgens alles was eraan hangt mee.
Koop dan voor iets meer een 200 of 300 watt tagan, enermax, fortron of huntkey voeding.
Daar ben ik het mee eens. Een paar harddisks hebben ook niet zo veel nodig. Zoek via Google eens op welke lijn die ook alweer gebruiken (ik onthoud nooit of het nou de +5V of de +12V is), en zoek vervolgens een voeding die daarop een flinke spanning kan leveren.
Je kunt ook in OH in het voedingtopic vragen of iemand een goede voeding voor je weet.

Verwijderd

Topicstarter
naftebakje schreef op vrijdag 15 juli 2005 @ 21:52:
Ik heb in een topic van maandje ofzo geleden waarin hetzelfde id besproken werd een linkje gezien naar ATA-USB convertors zonder voeding.
Er was wel wat twijfel wat het beste is (lees: snelste dataoverdracht), simpel klein mbje (via epia of dergerlijke) en dan via (gigabit)ethernet werken (schijven eventueel in RAID), of met een hub.
Ik heb ook al eens ergens een site gezien van een kerel die met een of andere software 7 usb diskettestations in RAID had gezet, maar dat was wel op een Mac.

Mss vind je wel een barebone waar met wat sloopwerk iets mee te doen is? Dan is je voeding en koeling ook stil en compact.
Dank je, dat topic had ik nog niet gezien, zo maar even gaan lezen.

Ik wil nog wel even benadrukken dat raid en gigabit me niet interesseren, ik zoek wegens gebrek aan liquide middelen de meest ghetto oplossing voor grote portable storage die nog redelijk presteert. Zolang het 100mbit haalt vind ik de snelheid niet zo interessant, eerder de hoeveelheid en flexibiliteit. En portable als in hoe kleiner en lichter hoe beter, dus een pc eromheen voor NAS is wat mij betreft overkill.

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-02 13:22

Bergen

Spellingscontroleur

Verwijderd schreef op vrijdag 15 juli 2005 @ 23:20:
[...]
de meest ghetto oplossing voor grote portable storage die nog redelijk presteert.
Een ghetto moederbord/processor/geheugen/hd/nic/usb/behuizing, prima! Maar please, zoals gezegd, geen Q-Tec voeding. Dat bedrijf mag van mij vandaag nog failliet gaan. Geef liever 50 euro meer voor een voeding en koop een degelijke van een van bovengenoemde merken.

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-02 11:33
ralfbosz schreef op vrijdag 15 juli 2005 @ 21:48:
kun je er nog wel striping op toepassen, ook een raid nummertje ;).
LOL raid over USB2.0 dat wordt meer heen en weer raggen van paritie dan daarwerkelijk (redelijk) snel werken

en voordat je 1TB over je usb2.0 hebt gejaagd, heb je dat geheel al lang het raam uit gesmeten, of je bent inmiddels grijs, bejaard, en interesseerd je niet meer in pc's 8)7

[ Voor 24% gewijzigd door rdfeij op 16-07-2005 00:19 ]

• -=unicron=-
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-02 21:52

-=unicron=-

Betrayal can never be forgiven

Verwijderd schreef op vrijdag 15 juli 2005 @ 21:39:
Ik ben op zoek naar een externe harddisk oplossing om portable, goedkoop en veel op te slaan. Raid is in mijn situatie niet zo interessant gezien het niet om erg belangrijke data gaat.

Na veel lezen over onder andere de Buffalo Terastation, USB2 externe hd-behuizingen en externe hd behuizingen bedacht ik me ineens dat ik de flexibele oplossing die ik zoek waarschijnlijk niet kant en klaar zal vinden.

Nu zit ik er over te denken om een voeding te gebruiken die ik nog heb liggen, i.c.m. een coolermaster 4-in-3 device module en een 4 poorts usb 2.0 hubje, en daar een kastje zelf omheen te bouwen.

Het enige wat hier aan ontbreekt zijn usb2.0 -> ata 133 converters, het liefst zonder voeding. Deze kan ik echter nergens vinden.

Mijn uiteindelijke doel is een terabyte portable opslag bakkie wat via een enkele kabel naar elke pc met usb 2.0 aangesloten kan worden (en een voedingskabel natuurlijk).

4 Externe USB Harddisk behuizingen lijkt me niet ideaal omdat er dan 4 kabels richting pc gaan (ok dat kan natuurlijk ook via een hubje), maar voornamelijk wegens koeling en slechte ervaringen met de adapters die erbij komen. Het word ook een beetje rommelig geheel om dan een hubje en stekkerblok los mee te gaan nemen. Bovendien neemt dit probleem toe naarmate het aantal hd's toeneemt en dat is niet erg schaalbaar.

Qua kosten lijkt dit me een erg aantrekkelijke en flexibele oplossing:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
€13  - coolermaster 4-in-3 device module
€10  - Sweex 4 port High Speed USB 2.0 HUB
€21  - Q-Tec PFC, 400W (ATX, Low-noise, big fan)
€455 - 4x Maxtor DiamondMax 10, 250GB (7200rpm, ATA133, 16MB)
€ ?? - 4x usb2 -> ata 133 converter
€ ?? - behuizing
----
499 + ??

Nu zit ik nog met een aantal vragen over dit idee:

(1) Zijn er usb 2.0 -> ata 133 converters los verkrijgbaar?

(2) Bestaat er wellicht een flexibele kant en klaar oplossing voor grote portable opslag die zonder harddisks geleverd wordt? (zodat ik nu mijn bestaande harddisks kan gebruiken en uitbreiden naarmate de datahoeveelheid toeneemt)

(3) Is er een simpele methode om de voeding anders te regelen om het geheel stiller en kleiner te maken?

(4) Wat zou een ideale behuizing zijn? Zelf zit ik te denken aan een kleine koffermod.

Kom maar op met commentaar :)
Ik ben zelf ook al een tijd op zoek. Kijk eens op deze site cooldrives hier staat als waar je van droomt. Maar het gaat wel veel geld kosten. Ik ben hard naar aan het denken. Of ik daar een leuke kast ga kopen met kaart en kabel. Ik heb hier ook nog 5x een Maxtor MaxLine Plus II 250GB SATA met zooi er op. Maar ik heb nog zin om een nieuw pc te kopen hier voor. Maar als iemand een zaak weet die zo een ding verkoopt als deze zaak hoor ik het graag.

AMD Ryzen 7 3800X/MSI MPG X570 Gaming Plus/HyperX Fury RGB HX432C16FB3AK2/64/Inno3D GeForce RTX 3060 TWIN X2 OC 12GB/Samsung SSD 850 EVO 500GB/2XSamsung 870 QVO 2TB

• PeterEs
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20-02 18:28
USB -> IDE

dacht nog een andere gezien te hebben, maar kan m niet terug vinden |:(

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

ik denk dat je beter bij Lacacie :? disk kan kijken ..

4x 250 GB levert je geen TB op dat is 4 x 247 GB ofzo want de disk moeten geformateerd worden daarbij verlies je ruimte aan slack space

je Fat/NTFS table data die houd bij waar welk bestand staat (en hoe groot begin +eind van het bestand etc) dat is slack

erhm een raid(1) set heb je nodig om van de 4 schijven 1 grote HD te maken. echter hoewel het niet voor jou intressant is als je aan een raid(1) doet let wel op dat 1 raid set bij uit val van EEN disk de rest van de data ook weg is al je kan ook JBOD doen (ongeveer het zelfde als een raid(1) set maar daarbij maakt de grote van de disks niet uit echter zelfde probleem als een een raid(1) set 1 schijf dood rest van de data weg.

er zijn SATA hotswap bays die in 2x 5,1/4 bays in beslag nemen waar je 3 disks in kwijt kan .. voordeel van hotswap + sata is dat je disks on the fly kan wisselen .. en ach met 3x 300 of 350 GB kom je ook een end die SATA hotswap bay kost ongeveer 100 euro

ik heb zelf ook een usb2.0 106 GB externe HD .. had deze net zo goed intern kunnen mikken want hij hangt ZEER (bijna nooit) zelden aan een andere pc sterker nog 1 keer gebeurd ....
klinkt leuk .. praktijk ... beter intern

Tja vanalles

• Maartenvs
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 04-02 11:29

Maartenvs

For Sale

PeterEs schreef op zaterdag 16 juli 2005 @ 00:50:
USB -> IDE

dacht nog een andere gezien te hebben, maar kan m niet terug vinden |:(
deze http://www.cooldrives.com/usb20toidead.html ??

• Lennieboy83
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05-2024
vso schreef op zaterdag 16 juli 2005 @ 00:56:
ik heb zelf ook een usb2.0 106 GB externe HD .. had deze net zo goed intern kunnen mikken want hij hangt ZEER (bijna nooit) zelden aan een andere pc sterker nog 1 keer gebeurd ....
Het is niet altijd zo zeer om uit te wisselen bij iedereen, je kan (zoals ik) bv. geen ruimte meer voor harde schijven in je kast hebben, dan kan je iets totaal nieuws opbouwen, of je moet extern iets gaan verzinnen B)

• macnerd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:25

macnerd

No Apples please :-)

Hier hebben ze misschien ook nog wel handige dingetjes voor je: http://www.wiebetech.com
Niet echt zelfbouw, maar je weet maar nooit...

MacNerd

• rdfeij
  • Laatst online: 25-02 11:33
vso schreef op zaterdag 16 juli 2005 @ 00:56:
ik denk dat je beter bij Lacacie :? disk kan kijken ..

4x 250 GB levert je geen TB op dat is 4 x 247 GB ofzo want de disk moeten geformateerd worden daarbij verlies je ruimte aan slack space

je Fat/NTFS table data die houd bij waar welk bestand staat (en hoe groot begin +eind van het bestand etc) dat is slack

erhm een raid(1) set heb je nodig om van de 4 schijven 1 grote HD te maken. echter hoewel het niet voor jou intressant is als je aan een raid(1) doet let wel op dat 1 raid set bij uit val van EEN disk de rest van de data ook weg is al je kan ook JBOD doen (ongeveer het zelfde als een raid(1) set maar daarbij maakt de grote van de disks niet uit echter zelfde probleem als een een raid(1) set 1 schijf dood rest van de data weg.

Dan heb je natuurlijk altijd nog raid5, waarbij er 1 schijf mag uitvallen, de nuttige oplsag ruimte die je hierbij overhoud = (aantal schijven -1) / aantal schijven. Een kapotte schijf kun je dan vervangen en terug halen van de data die op de overige schijven staat.

er zijn SATA hotswap bays die in 2x 5,1/4 bays in beslag nemen waar je 3 disks in kwijt kan .. voordeel van hotswap + sata is dat je disks on the fly kan wisselen .. en ach met 3x 300 of 350 GB kom je ook een end die SATA hotswap bay kost ongeveer 100 euro

Vervang RAID1 in deze tekst maar door RAID0 want dat bedoelt ie, 1 = pure mirroring en verlies je altijd de helft van je schijfruimte, bij 0, striping, wordt data over meerdere schijven weggeschreven = sneller toegankelijk, maar bij schijfcrash ben je alles kwijt

[ Voor 8% gewijzigd door rdfeij op 03-08-2005 15:33 . Reden: adding ]

• Gé Brander
  • Laatst online: 19-01 13:20

Gé Brander

MS SQL Server

Waarom kies je niet voor FireWire? Een stukje sneller.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Of je nou vrolijk gaat worden van usb/firewire....

Ik zou kijken of je een goedkope barbone kan vinden, een oude socket a of pentium shuttle ofzo, en die modden, kijken of je die schijven er in kan krijgen, door flink te breken en slopen.

Ik kan de link niet meer vinden maar laats nog zo iets gezien die in een shuttle kastje een terabyte aan HD's gestopt heeft, inc raid kaart.

specs

• Underground75
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 26-02 09:49
gladiool schreef op woensdag 03 augustus 2005 @ 16:27:
Of je nou vrolijk gaat worden van usb/firewire....

Ik zou kijken of je een goedkope barbone kan vinden, een oude socket a of pentium shuttle ofzo, en die modden, kijken of je die schijven er in kan krijgen, door flink te breken en slopen.

Ik kan de link niet meer vinden maar laats nog zo iets gezien die in een shuttle kastje een terabyte aan HD's gestopt heeft, inc raid kaart.
http://www.mashie.org/casemods/udat1.html

Afbeeldingslocatie: http://www.mashie.org/casemods/pics/udat_13.jpg

De plannen voor "Udat2"

[ Voor 17% gewijzigd door Underground75 op 03-08-2005 16:32 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 15 juli 2005 @ 21:39:

Volgens mij gaat dit niet werken, als je bedoeling is dat iedereen tegelijk dezelfde data/schijf wil benaderen aangezien er geen OS tussen zit voor filesharing.

Verwijderd

UNICRONBOT schreef op zaterdag 16 juli 2005 @ 00:41:
[...]

Ik ben zelf ook al een tijd op zoek. Kijk eens op deze site cooldrives hier staat als waar je van droomt.
Daar staan hele mooie enclosures bij, weet je toevallig wie die internationaal shipped of wellicht een NL toko die die coolgear drives verkoopt ?

Verwijderd

Eergisteren m'n eigen USB RAID5 systeempje gebouwd... hierbij wat ervaringen:

Systeem: Pentium IV 2.4 GHz, 512 MB memory, tweaked Windows XP SP2
RAID: 4 Seagate 250 GB disks, aangesloten via USB hub, capaciteit 750 GB

Het goede nieuws: RAID5 over USB werkt. :)

Je moet de disks eerst aan een IDE interface hangen en als "dynamic disk" formatteren; als je ze daarna via USB aansluit herkent Windows ze nog steeds als "dynamic".
Na de vier Seagates op die manier geformatteerd te hebben kon ik een RAID5 groep definieren.
Hoewel de disks leeg zijn (immers pas geformatteerd) staat Windows erop om het RAID array eerst te "regeneraten". Op zich geen probleem, echter die "regenerate" loopt een uur of tien...

Het slechte nieuws: RAID5 over USB performd voor geen meter... :(

Een ATTO benchmark van de USB RAID laat transfer-rates zien van 23 MB/s (write) en 41 MB/s (read); voor een USB device is dat zeker niet slecht, gezien het feit dat de bridgechip (de USB naar IDE vertaler) de datarate zowieso al beperkt tot 25 a 30 MB/s.

Echter... als ik bestanden ter grootte van een paar gigabytes van en naar de RAID kopieer dan komen er heel andere cijfers uit:
read: average 22 MB/s, CPU utilization rond de 60%
write: average 4 MB/s, CPU utilization rond de 40%

Daar word ik dus niet vrolijk van... 4 MB/s is wel heel erg magertjes.

Groter probleem: na een reboot herkende Windows een van de Seagate disks niet meer, met als gevolg een "raid failure".
Nog maar eens gereboot, Windows herkende toen wel alle disks maar kwam nog steeds met een "raid failure". De enige manier om dat op te lossen was een "regenerate"; staat ie weer 10 uur te krassen op roodgloeiende schijven... 8)7
De data was na afloop nog intact, maar goed.

Kortom, ik heb zo m'n twijfels of RAID5 over USB betrouwbaar is... :X

>>(1) Zijn er usb 2.0 -> ata 133 converters los verkrijgbaar?

Ja, kijk maar eens op Ebay Duitsland, daar staat een aanbieder uit Hongkong. De converters kosten daar nog geen 2 euro per stuk, maar als je de verzendkosten erbij telt wordt het toch weer duur...
Ik heb de mijne dus toch maar inclusief netvoeding gekocht (ook via Ebay Duitsland), kosten dan ongeveer 10 euro per stuk incl verzendkosten.
(PS: aangeboden: 5 netvoedingen tbv USB/IDE converters, nieuw in doos...) O-)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2005 07:17 ]

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-01 21:05

Madrox

Oh, Pharaoh!

Koffermod lijkt me ook een prima oplossing, of een soort Barebone achtig iets met een handgreep eraan. Wel zou ik gewoon van een compleet systeem uitgaan, veel simpelere op te zetten en waarschijnlijk hogere snelheden via bijv. 100Mbit/1 Gbit ethernetkaarten.

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Verwijderd

Nog maar eens wat ge-experimenteerd met dynamic disks, USB en RAID...

Dit zegt Gates Inc. ervan:
Dynamic disks are not supported on portable computers, removable disks, detachable disks that use Universal Serial Bus (USB) or IEEE 1394 (also called FireWire) interfaces, or on disks connected to shared SCSI buses.
(bron http://www.microsoft.com/...54-984c-ea4e4206694c.mspx ).

Met een trucje (zie m'n voorgaande post) krijg je het wel voor elkaar om een dynamic disk via USB aan te sluiten; met meerdere van die disks kun je dan ook mirrored of raid volumes definieren.

De multi-disk configuratie die je met je USB dynamic disks aanmaakt (spanned, striped, mirrored of raid5) werkt perfect... tot de eerstvolgende reboot, that is.

Na een reboot is Windows de kluts kwijt; de dynamic disks worden dan door Disk Management weer als individuele disks gezien, de informatie over de gedefinieerde volume-group is blijkbaar weg.
Je kunt dat weliswaar weer herstellen, maar voor mirrored en raid5 volumes betekent dit dat er resp. weer een resynch of regenerate uitgevoerd moet worden. Dat wil je dus niet te vaak doen...

Ik heb m'n USB raid5 nu aan een VIA C3 mobo (met Server 2003) hangen; in principe hoef ik dat ding "nooit" te rebooten (tenzij de stroom uitvalt of course). Dit NAS geval is aangesloten op een 100Mb netwerk.

Performance:
read: 10 a 12 MB/s - beperkende factor is het netwerk
write: 4 MB/s - niet veul, maar hobbyisten hebben toch tijd genoeg (?)
Pagina: 1