specificaties grafische pc's voor reclame bureau

Pagina: 1
Acties:
  • 942 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Operations
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:43
Aan mij is door een startend reclamebureau gevraagd om eens na te denken over hun pc's. Hierbij gaat het volgens hem om psd files van ruim 1gb soms zelf wel 2 gb.

Nu zat ik dus een beetje te denken wat kan ik hier het beste voor kan nemen.

Heb het volgende bedacht:

Xeon (omdat dit toch het gebied van pentium is volgens mij) 3,6
4 gb mem (2 is dus duidelijk te weinig)
raptor schijven (10.000 rpm is natuurlijk wel prettig met zulke files)

Verder natuurlijk een 21/22 inch scherm, maar ja TFT is bij mij weten niet geschikt voor web design ivm de kleuren dus lijkt me dat hierbij ook niet handig.

Verder wil hij een backup server, dus daar dacht ik aan een RAID5 opstelling 5/6x250 gb ofzo (hier waarschijnlijk Xeon hangt van de overige server taken af). Verder komt er een huurlijn tussen zijn 2 kantoren, maar hier kom ik later nog wel eens op terug.

Verder wil hij perse aan de pc, dus geen apple.
Verder moet het er zeer gelikt uit komen te zien, maar goed dat is niet echt het probleem.

Ik meende z'n topic wel eens voorbij te hebben zien komen maar kreeg hem niet omhoog uit de search.

Wil graag weten hoe jullie hier over denken.

[ Voor 15% gewijzigd door Operations op 15-07-2005 18:12 ]

PC1: ASUS B850-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- HP Z43 | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HunterPro
  • Niet online
Lijkt me onverstandig om zonder (blijkbaar) verstand van zaken en met wat advies van lui hier te bepalen wat een reclamebureau aan apparatuur nodig heeft. Schakel daar alsjeblieft een automatiseerder in of kijk het af bij een collega-reclamebureau.

Kijk eens wat voor applicaties ze gaan draaien. Photoshop kan bijvoorbeeld gebruik maken van multithreading - een cpu met HyperThreading danwel dualcore danwel een dual-CPU (of quad ;))setup kan hier dus winst geven. Gaan ze 3dsmaxen? Of andere discreet producten? Rackje backburners neerzetten? Wat jij wilt. Vergelijkbare afwegingen kun je maken bij het bepalen van dingen als geheugen en opslag.

Verder vraag ik me af waarom een domme fileserver in hemelsnaam een Xeon moet zijn, maar je de werkelijke trekpaarden van een laffe P4 denkt te voorzien.

[ Voor 58% gewijzigd door HunterPro op 15-07-2005 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Operations
HunterPro schreef op vrijdag 15 juli 2005 @ 17:58:
Lijkt me onverstandig om zonder (blijkbaar) verstand van zaken en met wat advies van lui hier te bepalen wat een reclamebureau aan apparatuur nodig heeft. Schakel daar alsjeblieft een automatiseerder in of kijk het af bij een collega-reclamebureau.
Nou ja goed ik heb wel een idee, ook na die mensen gesproken te hebben (ze hadden bijvoorbeeld bij hun vorige werkgever 1,5 gb mem en een 3 ghz). Maar ik wilde even polsen wat jullie er hier van denken.

Dus Xeon zal wel degelijk nut hebben bij die workstations, ik zal idd eens inventariseren wat voor apps ze nog meer gebruiken.

[ Voor 12% gewijzigd door Operations op 15-07-2005 18:00 ]

PC1: ASUS B850-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- HP Z43 | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01:19

rapture

Zelfs daar netwerken?

Hoeveel pc's?

Welk budget?

Wat voor niveau van netwerk/server?

Dat zijn allemaal factoren die meebepalen.
Er zitten hier ook users die in hun opleiding case study's hebben leren maken over netwerken/computers.

Voor fileserver is op 100mbps netwerk een ouwe P3 met een stel harde schijven en een Intel/3com-netwerkkaartje meer dan genoeg.

Als je een echt snelle gigabitfileserver wilt, dan zou ik eerder naar een Socket 939 mobo gaan kijken met gigabit onboard en een goedkoopste Venice-core erop. Gigabit onboard op nForce mobo's is goed onder Windows, maar Linux support is niet bepaald aangenaam. Linux Samba draait wel dubbel zo snel volgens de review tov Windows sharing, bovendien kan een Samba nog 4x zoveel clients bedienen. Linux/Windows is ook een keuze, fileservers zijn meestal "blackboxes" voor de klant, dus een Samba-doos is ook wel leuk en jij kan als admin ff met SSH inloggen en het boeltje updaten indien nodig.

[ Voor 45% gewijzigd door rapture op 15-07-2005 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HunterPro
  • Niet online
rapture schreef op vrijdag 15 juli 2005 @ 18:02:

[...]

Er zitten hier ook users die in hun opleiding case study's hebben leren maken over netwerken/computers.
En er zitten ook users die er allemaal geen klap van begrijpen maar wel een grote bek hebben. Ga dat maar eens uit elkaar houden; het is in het verleden vaak genoeg bewezen dat dat niet lukt. Overigens zijn er ook zat mensen die het wel op school geleerd hebben maar 't nog steeds niet kunnen.

[ Voor 12% gewijzigd door HunterPro op 15-07-2005 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Operations
rapture schreef op vrijdag 15 juli 2005 @ 18:02:
Hoeveel pc's?

Welk budget?

Wat voor niveau van netwerk/server?

Dat zijn allemaal factoren die meebepalen.

[...]

Ongeveer 15 workstations.
1 server.
Budget is er niet, maar moet niet met 100.000 euro aankomen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou aanraden:

- Dual Proc (Al dan niet Xeon)
- Zoveel mogelijk mem (tot 4 of meer gig zelfs), dat komt zeker van pas als je praat over psd's tot 2 Gig
- 10 of 15k rpm scsi schijven
- Grafische kaart: 3DLabs Wildcat (Professionele 3D-kaart)

Maar om iets concreet te zeggen moet je natuurlijk wel meegeven welke software er allemaal gedraaid word, want een pc voor verschillende apps samenstellen aan de hand van 1 app is natuurlijk wat dom.

Verder hangt ook heel veel van een budget af natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-09 16:06
Ik zit hier met thuisgebruik toepassingen (max 3 Mpixel-fotos monteren) en ik zit hier regelmatig te emmeren met geheugenproblemen. Ik heb hier 1 GB geheugen en regelmatig loopt de swap met meer dan 800 MB vol.
Persoonlijk zou ik dus gaan voor een systeem waar je zonder problemen veel geheugen in kwijt kunt en eigenlijk neig ik daarmee dus naar AMD64. Het nadeel is natuurlijk dat er nog geen WinXP-64 uit is en de ervaring leert dat men niet zo snel het OS upgrade.
Meer dan 2 GB ram vraagt dus de nodige truuks om onder Windows de boel goed te laten draaien (staat wel in de FAQ meen ik)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HunterPro
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 15 juli 2005 @ 18:07:
Ik zou aanraden:

- Zoveel mogelijk mem (tot 4 of meer gig zelfs), dat komt zeker van pas als je praat over psd's tot 2 Gig

Maar om iets concreet te zeggen moet je natuurlijk wel meegeven welke software er allemaal gedraaid word, want een pc voor verschillende apps samenstellen aan de hand van 1 app is natuurlijk wat dom.

wildcats e.d. zijn compleet nutteloos als er alleen maar 2d-werk gedaan wordt. Wederom dus kijken naar welke taken er specifiek moeten gebeuren. Verder neem ik aan dat de secretaresse niet hardcore gaat photoshoppen en aftereffects'en. Bovendien zijn wildcats alleen nuttig indien er complexe modellen worden ontwikkeld die on-the-fly middels OpenGL gepreviewd moeten worden. Het werkelijke renderen gaat er niet vlotter mee.

En voor zover ik wist (correct me if i'm wrong) is een Xeon de enige manier om te multiproc-intellen? :)

een stel raptors in Raid-0 zijn achterlijk vlot, scsi is ook in die zin overrated. Twee raptor74s in raid0 geeft je bijna 150 gig aan working space waar je je temps en je current files op kwijt kunt. Voeg daar 2 250 gig WD's aan toe in RAID1 en je hebt daarna een plek waar je je files netjes en veilig weg kunt zetten (en waar vandaan lezen nog steeds errug rap gaat!). Voeg daar een centrale server met een raid5 met een hotspare aan toe, en dan ben je qua dataopslag denk ik behoorlijk aan kant.

[ Voor 22% gewijzigd door HunterPro op 15-07-2005 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Verwijderd schreef op vrijdag 15 juli 2005 @ 18:07:
Ik zou aanraden:

Reclamebureau heeft geen overdreven grafische kaarten nodig, ze zitten daar te fotosoepen ipv zware 3D spul te maken. Een goedkope nVidia Quadro voldoet, deze grafische kaarten zijn professioneel, dus men garandeert dat je Photoshop en andere programma's op het scherm krijg zoals het hoort, dus geen rare bugs die bepaalde dingen niet goed weergeven.

Ik zou de dualcore Athlon 64 pakken als het echt moet presteren, deze presteren zelfs beter dan Intel tegenhangers (inclusief Dual Xeons). Minstens 2 latjes van 1GB geheugen erin. En 2 Raptor's in RAID 1 als werkschijf, SCSI 15k rpm is overkill in kosten en zal alleen in server omgevingen (lage accesstimes) beter presteren. Bovendien is een Raptor geoptimaliseerd voor desktop/workstation werk, dat zie je ook in reviews. RAID 1 zorgt ervoor dat als er een Raptor dood gaat, dat er niet teveel verkeerd kan gaan met je systeem.

Mijn voorkeur voor Athlon 64 en hun dualcore variant:
- 115W P4's zijn echt wel te warm, dat zorgt voor luide koelers en grote elektriciteitsfacturen
- Xeon's in dual opstelling presteert niet zo goed als een dual Opteron of dualcore Athlon X2, want de P4-FSB zit met 1 processor vol, wat ga je verwachten als je 2 cores/processors erop zet?
- Athlon 64 Venice-core verstookt volgens review maar 30W, vandaar is AMD begonnen met Turion om de Centrino-laptops te concurreren.

Dus ik vraag nogmaals:
- een goede budgetomschrijving, zet dus een getal of een range waarin we mogen werken.
- taakomschrijving van elk toestel en wat het moet doen
- netwerk?

[ Voor 26% gewijzigd door rapture op 15-07-2005 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-08 17:43

frankknopers

Goud is geen geld

Waarom zou je in elke PC een RAID1 maken?? Als je alle data toch elke dag via een Gigabit LAN backupt naar een fileserver.. Dan kun je beter 2x Raptor in RAID 0 doen!

Verder 4GB ram per workstation en een Dualcore Intel of AMD.

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HunterPro
  • Niet online
Frank_Knopers schreef op vrijdag 15 juli 2005 @ 18:36:
Waarom zou je in elke PC een RAID1 maken?? Als je alle data toch elke dag via een Gigabit LAN backupt naar een fileserver.. Dan kun je beter 2x Raptor in RAID 0 doen!

zodat je a) door kan werken met een PC als het stuk is, en b) je niet zo snel belangrijke bestanden verliest. Ik zou het overigens combineren, mijn idee staat een paar posts hierboven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06 17:07

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Als reclamebureau-loonslaaf zal ik straks thuis ff aan het reageren. Ik zit namelijk nog in het werkkamp. Wel met bier om de reputatie van een reclamebureau een beetje overeind te houden. Geen coke, sorry, we zitten niet in Amsterdam.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Frank_Knopers schreef op vrijdag 15 juli 2005 @ 18:36:

RAID 0 zal sneller draaien, alleen de vraag of je betrouwbaarheid wilt opofferen, zeker als je naar de praktijk kijkt, mensen backuppen niet graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HunterPro
  • Niet online
waarbij je het graag mag doorstrepen in 99 van de 100 gevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-08 17:43

frankknopers

Goud is geen geld

Jullie onderschatten de kwaliteit van de harde schijven van vandaag de dag wel heel erg :? . Als de werknemers gewoon de hele dag werken en eind van middag naar huis gaan dan kan de systembeheerder oid de data wel eventjes uploaden naar de fileserver?

Met gigabit LAN is dat echt geen onoverkomelijke brug.

[ Voor 11% gewijzigd door frankknopers op 15-07-2005 19:13 ]

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is niet nodig en werkt onhandig. Ook bij een reclamebureau geldt dat je locale data zoveel mogelijk moet uitbannen.

Ik zou NIET voor quadro's, wildcats etc gaan. Verspild geld. Als er al snelheidsverschillen zijn, zijn ze marginaal, of je moet gelijk een enorm budget uittrekken. Het probleem hiermee is vaak wel dat, zodra je bij een PC-boer aanklopt voor een grafisch werkstation, ze vaak niet meer zonder leverbaar zijn.

Wat betreft de opslag.. gewoon 1 raptortje in een werkstation voor het OS en tijdelijke opslag. Dan een Gigabit netwerk ertussen en gaan met die banaaan. Een 1Gbyte file doe je op een Gbit netwerk iets van 10 seconden over. Dat is lang, maar bedenk je dat het opnenen van een lokale schijf niet veel sneller zal gaan en dat 'de winst' niet zozeer in het ophalen en wegschijven zit. Als iemand een foto wil gaan bewerken oid, zal hij langer met het bewerken bezig zijn. Als hij dan 2x 10 seconden moet wachten (ophalen en opslaan) dan denk ik niet dat daar het probleem zit.

Ik denk dat het budget hier meer de bepalende factor is dan de techniek. Als ik bv. bij Dell een werkstation in elkaar klik zonder raid, maar met dual 3.2Ghz XEON en 4Gb mem, kom ik al rond de € 4500 uit, exclusief monitor. Zeg dat je 700 euro kwijt bent voor een redelijke 21".

Voor de server is CPU kracht en geheugen niet zo belangrijk, maar de schijven des te meer. Dus een RAID-5 opstelling met voldoende capaciteit. Dan kom ik op een bedrag rond de € 7000, inclusief UPS en tape storage.

Dan een Gigabit switch er tussen, zeg € 1500. Als laatste reserveer ik nog 1500 voor de infra (bekabeling etc, mogelijkerwijs zal er bekabeling vervangen moeten worden).

In totaal kom je dan uit op

15x4500 = 67.500
15x700 = 10.500
1x7000 = 7000
1x1500 = 1500
1x1500 = 1500

Totaal € 88.000

Dat is een enorm bedrag, en ik betwijfel dat het reclamebureau een dergelijk budget er voor over heeft. Het is dus heel leuk roepen dat men maar dual CPU met raid-arrays en quadro's moet gaan aanschaffen, maar dat is domweg onbetaalbaar. Daarnaast is de prijs/kwaleit verhouding ervan ronduit bagger, over een jaar wordt je peperdure werkstation gewoon voorbijgestreeft door een midrange thuis-PC.

Niet doen dus.

Wat je ook niet moet doen, is je door een 'lokale computerboer' (mycom, norrod, informatique, paradigit, enz) over laten halen om custom configuraties te bouwen. Daar ga je uiteindelijk spijt van krijgen. Houdt je bij Dell of HP/Compaq.

Ik zou de vraag niet hier op tweakers neerleggen, daar je er alleen onzinnige antwoorden op zult gaan krijgen (kijk hierboven maar eens). Gewoon een budget bepalen en daarmee naar de leverancier naar keuze stappen. Vermijd tussenpersonen zoveel mogelijk, daar juist deze bedrijven (reclamebureau's) erg interessant zijn om belachelijke marges op te halen.

En dan heb ik nog geen raid-arrays in de werkstations, niet de grootste/duurste quadro kaarten, niet de snelste CPU's en geen monitoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HunterPro
  • Niet online
Frank_Knopers schreef op vrijdag 15 juli 2005 @ 19:12:
Jullie onderschatten de kwaliteit van de harde schijven van vandaag de dag wel heel erg :? . Als de werknemers gewoon de hele dag werken en eind van middag naar huis gaan dan kan de systembeheerder oid de data wel eventjes uploaden naar de fileserver?

Met gigabit LAN is dat echt geen onoverkomelijke brug.
Stel je hebt op elke PC 100 gig staan en je hebt 15 werkstations. Geen rare situatie bij een reclamebureau dat met grote bestanden werkt. Dan heb je dus 1.5tb om dagelijks te backuppen. Dat duurt op fullspeed bit wat je nooit haalt nog 3 uur en 25 minuten. Kan met een script ook, maar dan heb je dus voor een week 5*1.5=7.5 terabyte opslag nodig. Da's best fors. En dan kun je incremental gaan werken, maar of je daar nou blij van wordt... kan je beter bij de bron al zorgen voor een goede beveiliging en alleen finals en belangrijke tussenpunten op de centrale bak opslaan (of de bronbestanden etc van een project zodra het is afgerond).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-09 16:06
De keus wel of niet lokaal bestanden bewaren hangt voor een groot deel af van in hoeverre men met meerderen werkt aan hetzelfde project.
Als dat niet zo is, dus iedereen werkt aan zijn eigen project, dan kun je dingen wel beter lokaal houden en na het project per project archiveren.

Kortom zolang je niet weet wat de werkwijze is, kun je eigenlijk geen advies geven.

oh en je kunt je OS beter niet op een RAID-station zetten, dus houd daar ook rekening mee.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In ALLE situaties is lokale data onwenselijk. Het is gewoon structureel een verkeerde keuze data op werkstations op te slaan. Daarnaast wordt er hier gedaan alsof men elke dag alle data nodig heeft, wat natuurlijk onzin is.

Als een werknemer met 3 projecten bezig is, zal hij misschien een keer 5Gb data nodig hebben, wat op een Gigabit netwerk ongeveer een minuut zal duren om over te dragen. Een minuut vertraging op een hele werkdag is niets om je druk over te maken.

Verder zie ik niet waarom je een OS niet op een RAID zou zetten. Alleen bij striping is dat onverstandig.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 16-07-2005 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
pfff... wat een adviezen...
zelf pc's bouwen die zakelijk gebruikt gaan worden :X
een simpele p3 die voldoende is als fileserver :X

Workstations haal je kant en klaar bij compaq of dell of een van de andere groten. die leveren allemaal mooie grafische workstations. heb je ook nog eens netjes 3 jaar garantie.
Wat je natuurlijk nodig hebt is veel geheugen, geen raid arrays in de workstations.
zo'n hp xw8200 met een xeon 3.4ghz, 1gb geheugen en een 74gb raptor heb je voor ongeveer 2800 euro.... nog 3 gb geheugen erbij laten komen en dan ben je denk ik al een heel eind.
100gb lokale opslag per dag is onzin. Personeel moet er mee leren werken, maar data staat op de server en niet op de workstations.
En een fileserver laat je natuurlijk ook gewoon leveren door hp of dell.
Ik heb gewerkt met die hp Modular Smart Array Storage Systems en die zijn heel aardig. misschien al wat te groot voor zo'n bedrijf. voor een 4200 euro heb je een msa500 g2 waar je 2TB aan schijven in kan stoppen (ex schijven natuurlijk).
Of voor een kleine 2000 een msa50 waar je tot 720gb in kan steken zal waarschijnlijk ook genoeg zijn :)
icm een proliant server werken die heel goed.
Komt daar nog de backup en software bij.... toch veel geld bij elkaar :)

Reclamebureau's leggen soms een dossier aan per klant waar een tape bij gaat met de data....
misschien is dat ook een optie voor dit bedrijf? anders is het niet backup-baar meer na een paar maanden, en de opslag veel te duur. Je gaat toch niet alle data van alle klanten op de server laten staan?

:edit
komen ook nog de kosten van de installatie en het eventuele beheer bij.
vergis je niet maar een netwerk waar 15 mensen op moeten kunnen werken/mailen (mailserver software $$ ) e.d. vergt nog aardig wat beheer. informeer je opdrachtgever daar ook in.

[ Voor 9% gewijzigd door abrakadaver op 16-07-2005 15:57 ]

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

:o
abrakadaver schreef op zaterdag 16 juli 2005 @ 15:55:
:o
Workstations haal je kant en klaar bij compaq of dell of een van de andere groten. die leveren allemaal mooie grafische workstations. heb je ook nog eens netjes 3 jaar garantie.
Die 3 jaar garantie heb je natuurlijk niet 'netjes', daar betaal je gewoon voor. Maar goed, feit is wel dat je over 2 jaar nog de onderdelen van je werkstation zult kunnen krijgen, iets wat je bij een lokale PC-boer wel kunt vergeten.
vergis je niet maar een netwerk waar 15 mensen op moeten kunnen werken/mailen (mailserver software $$ ) e.d. vergt nog aardig wat beheer. informeer je opdrachtgever daar ook in.
Het beheer van een netwerk met 15 PC's komt neer op hooguit een half uurtje per maand. Ben je er meer tijd aan kwijt dan heb je e.e.a. niet goed geinstalleerd of moet je je gebruikers voorzien van instructies. Ca. 2 jaar geleden heb ik bij een organisatie een basis windows netwerk opgezet met 26 werkplekken en 3 servers (file/internet/mail) en tot nu heeft dat minder dan 10 minuten per maand aan onderhoud gevergd (gemiddeld).

Voor de rest zijn wij het overduidelijk helemaal met elkaar eens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Operations
abrakadaver schreef op zaterdag 16 juli 2005 @ 15:55:

Wat je natuurlijk nodig hebt is veel geheugen, geen raid arrays in de workstations.
zo'n hp xw8200 met een xeon 3.4ghz, 1gb geheugen en een 74gb raptor heb je voor ongeveer 2800 euro.... nog 3 gb geheugen erbij laten komen en dan ben je denk ik al een heel eind.
100gb lokale opslag per dag is onzin. Personeel moet er mee leren werken, maar data staat op de server en niet op de workstations.
En een fileserver laat je natuurlijk ook gewoon leveren door hp of dell.
Ik heb gewerkt met die hp Modular Smart Array Storage Systems en die zijn heel aardig. misschien al wat te groot voor zo'n bedrijf. voor een 4200 euro heb je een msa500 g2 waar je 2TB aan schijven in kan stoppen (ex schijven natuurlijk).
Of voor een kleine 2000 een msa50 waar je tot 720gb in kan steken zal waarschijnlijk ook genoeg zijn :)
icm een proliant server werken die heel goed.
Komt daar nog de backup en software bij.... toch veel geld bij elkaar :)

Reclamebureau's leggen soms een dossier aan per klant waar een tape bij gaat met de data....
misschien is dat ook een optie voor dit bedrijf? anders is het niet backup-baar meer na een paar maanden, en de opslag veel te duur. Je gaat toch niet alle data van alle klanten op de server laten staan?

:edit
Die machines van HP zien er idd netjes uit, dat is een hele goede opties maar hoe zit het met de geluidsproductie? 600Watt voeding zag ik staan. Kan iemand daar iets zinnigs over zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Operations
Goed ik ben dus bezig met het opstellen van een vragen lijst, heb dat jullie nog aanvullen hebben en/of ideeen:

- Welke applicaties worden er gebruikt?
- Hoe groot zijn de files waar mee gewerkt wordt(dus bijvoorbeeld *.PSD bij photoshop of een uncompressed TIFF file)?
- Met wat voor systemen werkten u bij uw vorige bedrijf?
- Vaak worden bij reclamebureau's de projecten per klant op tape/MO Disk opgeslagen, is dit
ook wat u wilt?
- Wordt er ook in 3D gewerkt of alleen in 2D?
- Werken medewerkers aan meer projecten tegelijk, met andere woorden zouden er veel
RAW files tegelijk open kunnen staan?
- Wat is het budget?

Is gewoon een eerste opzetje.

[ Voor 10% gewijzigd door Operations op 20-07-2005 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TheGeneral schreef op dinsdag 19 juli 2005 @ 22:06:
Goed ik ben dus bezig met het opstellen van een vragen lijst, heb dat jullie nog aanvullen hebben en/of ideeen:

- Welke applicaties worden er gebruikt?
- Hoe groot zijn de RAW files (dus bijvoorbeeld *.PSD bij photoshop)?
- Met wat voor systemen werkten u bij uw vorige bedrijf?
- Vaak worden bij reclamebureau's de projecten per klant op tape opgeslagen, is dit
ook wat u wilt?
- Wordt er ook in 3D gewerkt of alleen in 2D?
- Werken medewerkers aan meer projecten tegelijk, met andere woorden zouden er veel
RAW files tegelijk open kunnen staan?

Is gewoon een eerste opzetje.
Ik mis de meest belangrijke vraag:

Wat is het budget?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Operations
Verwijderd schreef op dinsdag 19 juli 2005 @ 22:47:
[...]

Ik mis de meest belangrijke vraag:

Wat is het budget?
Heb hem al een bedrag van rond de 80.000 euro genoemd voor alleen de hardware en dat was geen probleem, maar ik zet hem erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HunterPro
  • Niet online
- psd's zijn geen RAW's, een uncompressed TIFF is behoorlijk wat meer raw dan een psd. Gebruik geen woorden waar mensen lastig over kunnen gaan denken.
- Ik zou tape schrappen en daar DVD van maken. Tapes zijn lief maar langzaam en gevoelig. En ik weet dat een hoop reclamebureau's ook nog met MO-disks werken, ook al zijn ze daar een compleet buitenbeentje mee. Die zijn wel wat kleiner maar worden bijv gebruikt om even snel een grote file te verplaatsen.

- kijk trouwens ook naar de mogelijkheid van (proef)projecten met glasvezel in de buurt :) Kan erg interessant zijn voor zo'n toko.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HunterPro schreef op woensdag 20 juli 2005 @ 12:51:
- Ik zou tape schrappen en daar DVD van maken. Tapes zijn lief maar langzaam en gevoelig.
Lanzaam, ok, maar gevoelig is imo een beetje onzin, zeker als je het met DVD's gaat vergelijken.

Als je als bedrijf DVD's gebruikt als backup, ben je gewoon niet goed bezig.
En ik weet dat een hoop reclamebureau's ook nog met MO-disks werken, ook al zijn ze daar een compleet buitenbeentje mee. Die zijn wel wat kleiner maar worden bijv gebruikt om even snel een grote file te verplaatsen.
MO's zijn nog immer populair in de grafische wereld. Is een overerving uit de tijd dat de CD-recorders er nog niet waren of veel te duur.

Als het budget € 80.000 kan zijn, is een goede taperobot gewoon te betalen en ALTIJD een betere keuze dan gerotzooi met CD-r's of DVD's.

En wat wil je bereiken met glas? Je kunt per werkstation 1Gbit neergooien en meer is niet nodig, daar dan je bottleneck in je server zit. Hoger dan 1Gbit is totale overkill zonder enige functie.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 20-07-2005 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Als ik het hier hoor mis ik in deze de optie van een Apple server met verschillende Apples. Netwerk software goedkoop gebouwd voor het sharen van grote files standaard al gigabit en grafisch erg krachtig en zeker een stuk stiller dan wat hier geroepen wordt.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syntagma
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13-02-2020
Bedrijf wil geen Apple.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HunterPro
  • Niet online
hezik, wat ik bedoel is dat je met glas ook je grote bestanden 'eventjes' naar de drukker kunt overpompen om even een proefje te laten draaien. Als je daarvoor een koerier en een MO-disk moet inschakelen wordt dat al snel een trage, dure bedoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
HunterPro schreef op woensdag 20 juli 2005 @ 14:28:
hezik, wat ik bedoel is dat je met glas ook je grote bestanden 'eventjes' naar de drukker kunt overpompen om even een proefje te laten draaien. Als je daarvoor een koerier en een MO-disk moet inschakelen wordt dat al snel een trage, dure bedoeling.
hehe moet de drukker ook een snelle verbinding hebben :P
Denk sowieso dat de kosten van zo'n verbinding niet echt opwegen tegen de voordelen... mijn ervaring is dat die cd'tjes (of mo'tjes dan :) ) gewoon per post naar de drukker gaan. Niet duur en een dag later ook bij de drukker.
Maar als het bedrijf hier waarde aan hecht is het misschien een leuke gadget.
Kan de topicstarter ook op z'n vragenlijstje zetten.

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HunterPro schreef op woensdag 20 juli 2005 @ 14:28:
Ah op zo'n fiets, dan heb je uiteraard gelijk. In dat kader bedoelde je dan natuurlijk ook de DVD, en dan kan ik niet anders dan je gelijk geven.

Als je de DVD als backup-medium bedoelde: dat is een absolute no-go.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huigie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:05

Huigie

ㅤㅤKAIZEN

En loop voor de grap eens bij een Apple dealer binnen...

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Operations
Huigie schreef op woensdag 20 juli 2005 @ 23:57:
En loop voor de grap eens bij een Apple dealer binnen...
Apple is echt geen optie, en verder komen er hier een hoop goede dingen naar voren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Operations
TheGeneral schreef op maandag 18 juli 2005 @ 11:50:
[...]

Die machines van HP zien er idd netjes uit, dat is een hele goede opties maar hoe zit het met de geluidsproductie? 600Watt voeding zag ik staan. Kan iemand daar iets zinnigs over zeggen?
Ik qoute mezelf maar even omdat niemand hier nog op ingegaan is, en heeft iemand ervaring met de levertijd van HP van dergelijke machines in dergelijke hoeveelheden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HunterPro
  • Niet online
bel HP op? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Operations
Ja die zeggen ongetwijfeld "de geluidproductie valt reuze mee" ;) Daar ben ik meer opzoek naar persoonlijke ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Werkstations maken altijd meer lawaai. Die voeding zou ik me niet zo'n zorgen over maken, dat zijn bijna altijd 'silent' voedingen, oftewel van die apparaten die harder gaan draaien naarmate ze warmer worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Operations
Verwijderd schreef op donderdag 21 juli 2005 @ 14:43:
Werkstations maken altijd meer lawaai. Die voeding zou ik me niet zo'n zorgen over maken, dat zijn bijna altijd 'silent' voedingen, oftewel van die apparaten die harder gaan draaien naarmate ze warmer worden.
Ja maar 600 Watt dat is nog al wat heb ooit eens een 550 watt qtec gehad en dat was een ramp, daarin bestaan er natuurlijk ook silent voeding wat je al aangeeft. Nou ja niemand die hier dus echt ervaring mee heeft.

[ Voor 3% gewijzigd door Operations op 21-07-2005 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:33
Ik heb zelf een xw6000 en ik kan je verzekeren deze is stiller dan de meeste kloon bakken. Het is een 460Watt power supply, en is ongelooflijk stil.

Vraag je eens af of je wel de xw8200 nodig hebt, kan je niet ook niet af met xw4200 of een xw6200. Zijn ook top machines, maar scheelt je wel een hoop geld. Ze zijn hun geld echt waar, qua performance. Ben er zeer te spreken over.

Ik heb ook nog een [urlhttp://h18000.www1.hp.com/products/quickspecs/10440_div/10440_div.HTML]SP750[/url] staan vol met schijven. Deze maakt iets meer geluid, maar dit kan ook door de dual processors en de vele schijven komen :Y).

Beide zijn top systemen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Operations
Rolfie schreef op maandag 25 juli 2005 @ 22:03:
Ik heb zelf een xw6000 en ik kan je verzekeren deze is stiller dan de meeste kloon bakken. Het is een 460Watt power supply, en is ongelooflijk stil.

Vraag je eens af of je wel de xw8200 nodig hebt, kan je niet ook niet af met xw4200 of een xw6200. Zijn ook top machines, maar scheelt je wel een hoop geld. Ze zijn hun geld echt waar, qua performance. Ben er zeer te spreken over.

Ik heb ook nog een [urlhttp://h18000.www1.hp.com/products/quickspecs/10440_div/10440_div.HTML]SP750[/url] staan vol met schijven. Deze maakt iets meer geluid, maar dit kan ook door de dual processors en de vele schijven komen :Y).

Beide zijn top systemen >:)
Gebruik jij hem ook voor grafisch/ontwerp doeleinde? en welke vga kaart heb jij erin zitten dan?

NVIDIA Quadro NVS 280 (64MB, Dual Display, AGP or PCI)
NVIDIA Quadro NVS 400 (64 MB, Quad Display, PCI)
NVIDIA Quadro4 380 XGL (64 MB, Dual Display, AGP)
ATI FireGL T2-128 (128MB, Dual Display, AGP)
NVIDIA Quadro FX1100 (128MB, Dual Display, AGP)
NVIDIA Quadro FX3000 (256MB, Dual Display, AGP)

Ja die 6000 van je heeft nog pc2100 mem ik wil in deze machine toch wel zeker pc3200, klant wil gewoon top of the line vandaar dat iemand hier boven met de 8200 kwam en ik dat een goede keuze vind.

En hoe tevreden ben je over je vga kaart?.

[ Voor 6% gewijzigd door Operations op 26-07-2005 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HunterPro
  • Niet online
TheGeneral schreef op donderdag 21 juli 2005 @ 13:26:
[...]

Ja die zeggen ongetwijfeld "de geluidproductie valt reuze mee" ;) Daar ben ik meer opzoek naar persoonlijke ervaringen.
nee, geluidsproductie is een belangrijk keuzeargument voor bedrijven en HP heeft echt wel tech.specs waarin ze de geluidsproductie in dB(A) uiteenzetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Operations
HunterPro schreef op dinsdag 26 juli 2005 @ 12:42:
[...]
nee, geluidsproductie is een belangrijk keuzeargument voor bedrijven en HP heeft echt wel tech.specs waarin ze de geluidsproductie in dB(A) uiteenzetten :)
True, wat is acceptabel (ja dat is persoonlijk) maar ongeveer? 23 dB(A) toch of zeg ik nou hele rare dingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John_Glenn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

TheGeneral schreef op dinsdag 26 juli 2005 @ 12:21:
Ja die 6000 van je heeft nog pc2100 mem ik wil in deze machine toch wel zeker pc3200, klant wil gewoon top of the line vandaar dat iemand hier boven met de 8200 kwam en ik dat een goede keuze vind.
Heb je je al afgevraagd hoeveel verschil PC3200 maakt voor een soepele bedrijfsvoering en hoeveel goede begeleiding uitmaakt? Een aantal (milli)seconden verschil bij een benchmark die zestig filters tegelijk toepast is niks vergeleken bij een paar dagen niet kunnen werken omdat je netwerk en storage slecht georganiseerd zijn.

Wat ik wil zeggen is: weet je zeker dat je je wil wagen aan het adviseren van iemand die net voor zichzelf gaat beginnen? Dat is nog wel even wat heftiger dan de buurman effe helpen een multimediapeecee uit te kiezen (en daarbij ontstaan vaak al scheve gezichten als het advies later tegenvalt). In dit geval geef je een stuk meer geld uit, en hangt iemands broodwinning straks meer of minder direct van je advies af.

Ik volgde dit topic al een tijdje geboeid, omdat er heel goede en heel dubieuze adviezen kris kras door elkaar heenvliegen. Je zou je 'opdrachtgever' (ik neem tenminste aan dat je gratis adviseert, als vriendendienst?) dit topic eens moeten laten doorbladeren. Al snapt hij misschien niet helemaal waar het over gaat, hij wil vast heel gauw zijn systeembeheer helemaal gaan uitbesteden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

TheGeneral schreef op dinsdag 26 juli 2005 @ 12:49:
True, wat is acceptabel (ja dat is persoonlijk) maar ongeveer? 23 dB(A) toch of zeg ik nou hele rare dingen?
Ik heb het idee dat dat soort waarden vaak amper bruikbare info geven, DIN en ISO en weetikwatvoorstandaardiseringen ten spijt. In het algemeen kan je denk ik stellen dat kant-en-klaar-dozen van zulke grote fabrikanten de laatste jaren voldoen aan allerlei arbowetgeving, zodat je je er niet teveel zorgen meer over hoeft te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elTigro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04-05 13:01

elTigro

Es un Gringo!

John_Glenn schreef op dinsdag 26 juli 2005 @ 13:10:
In het algemeen kan je denk ik stellen dat kant-en-klaar-dozen van zulke grote fabrikanten de laatste jaren voldoen aan allerlei arbowetgeving, zodat je je er niet teveel zorgen meer over hoeft te maken.
Het is al een paar keer gezegd, maar ik kan het je ook aanraden om kant-en-klaar dozen te nemen, of in ieder geval een doos die in elkaar gezet is door een echte leverancier (switch/dell/welke grote naam dan ook). het voordeel van zo'n kant en klaar bak is dat er veel hardware voorradig is, en gauw kan worden gerepareerd in geval van een defect.

Wij hebben hier namelijk een paar keer gehad dat een soort van doehetzelf server (door een lokale pc boer, met de nadruk op boer) met een array van 2,7 TB er in een keer mee kapte.

moest er een nieuwe raid controller komen, die in heel Nederland (!) niet voorradig was. Moesten we bij een ander bedrijf (TTec) een reserve controller laten komen uit Duitsland. Dat was niet ideaal.
Afgezien van de kosten van de expresse bezorging hadden we een heel weekend geen homedisk tot onze beschikking. En als je weet hoe belangrijk een homedisk is in een Unix omgeving.....
Het heeft dus voordelen om met een grote boer te gaan praten . (en wie weet als je alles bij hem koopt krijg je nog wel een mooie oerHollandse korting! 8) )

[ Voor 1% gewijzigd door elTigro op 26-07-2005 13:54 . Reden: 2 typo's :) ]

Lazlo's Chinese Relativity Axiom:No matter how great your triumphs or how tragic your defeats --approximately one billion Chinese couldn't care less.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Operations
John_Glenn schreef op dinsdag 26 juli 2005 @ 13:05:
[...]

Heb je je al afgevraagd hoeveel verschil PC3200 maakt voor een soepele bedrijfsvoering en hoeveel goede begeleiding uitmaakt? Een aantal (milli)seconden verschil bij een benchmark die zestig filters tegelijk toepast is niks vergeleken bij een paar dagen niet kunnen werken omdat je netwerk en storage slecht georganiseerd zijn.

Wat ik wil zeggen is: weet je zeker dat je je wil wagen aan het adviseren van iemand die net voor zichzelf gaat beginnen? Dat is nog wel even wat heftiger dan de buurman effe helpen een multimediapeecee uit te kiezen (en daarbij ontstaan vaak al scheve gezichten als het advies later tegenvalt). In dit geval geef je een stuk meer geld uit, en hangt iemands broodwinning straks meer of minder direct van je advies af.

Ik volgde dit topic al een tijdje geboeid, omdat er heel goede en heel dubieuze adviezen kris kras door elkaar heenvliegen. Je zou je 'opdrachtgever' (ik neem tenminste aan dat je gratis adviseert, als vriendendienst?) dit topic eens moeten laten doorbladeren. Al snapt hij misschien niet helemaal waar het over gaat, hij wil vast heel gauw zijn systeembeheer helemaal gaan uitbesteden...
Die man wil gewoon top of the line dan kan ik toch niet meer met pc2100 aankomen. En verder je hebt het over pc3200 met een slecht georganiseerd netwerk. Maar dat geheugen veranderd toch niks aan hoe je dat netwerk organiseerd, dus pc2100 en pc3200 heeft imho weinig met de organisatie van je netwerk te maken. Dit kan je met beide snelheden zowel goed als slecht organiseren toch?

Maar als je probeert aan te geven dat een goede organisatie belangrijker is dan dat mem snelheidsverschil dat ben ik met je eens, maar pc3200 en een goed netwerk is dan natuurlijk helemaal top!

Plus dat tijd echt geld is voor hem, dus hoe meer wachten hoe duurder het wordt.

Zou een hoop dingen bij HP/DELL/e.d. kunnen kopen maar de tablets (rond de 3600 dpi) zullen toch echt ergens anders vandaan moeten komen. Volgens die kerel waren die ook al gauw om en nabij de 1000 euro.

Ik heb verder nog niemand gehoord over TFT/CRT, niemand daar een idee over?

[ Voor 9% gewijzigd door Operations op 26-07-2005 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01:34
Voor de keuze TFT/CRT is hier op GoT al genoeg te vinden, lijkt me.

Maar heb jij al iets gekozen? Of blijf je elke keer wat anders roepen?
Kies in elk geval een groot bedrijf om je spullen daar te bestellen, zo krijg je geen gedoe met verschillende bedrijven die jou moeten ondersteunen, maar kun je bij 1 nummer terecht. Verder, zeg even hoe ver je nu bent, wat heb je al gekozen en maak een tussenstand op, zo weten wij wat jij nu al hebt bedacht uit dit topic. En ga niet miemelen over geheugen of iets dergelijks, dat is van latere zorg.

PSN: djmurcielago

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik begrijp het reclame buro niet zo in deze, ook niet van de topicstarter. Aan mij is gevraagd, mjah, wie ben je dan ? Werk je binnen het bedrijf, wat voor functie of relatie heb je in deze ? En het is leuk om te informeren, maar voor een professionele zaak of een zaak met een dergelijk besteedbaar budget ga je niet zomaar iets ff "bedenken". Wat je nodig hebt is maatwerk door specialisten, die even verder kijken dan alleen de criteria die jij stelt, welke al mager is.

Als ik de rest van je topics zie dan ben je geen ICT'er imo en denk ik dat het beste advies wat ik je geven kan is dat je het reclame buro door verwijst naar een buro of bedrijf die hierin gespecialiseerd is. Zeker met name op de lange termijn en de mogelijke groei binnen het bedrijf is belangrijk in deze lijkt mij en die 80.000 euro budget kunnen binnen een jaar wel eens heel duur uitvallen, zeker als ze straks spullen hebben die het net niet zijn. Denk dat het goed bedoeld is maar iets boven je macht gegrepen, not flame intended. Met andersmans geld spelen is altijd makkelijk, maar denk dat je het zelf ook niet fijn vind als je zo een bedrag uitgeeft en er straks niet datgene aan hebt wat je eigenlijk wil.

Een bedrijfs netwerk is totaal iets anders dan je eigen huis tuin en keuken computertje samen stellen. Doe je jezelf een plezier en verwijs ze door naar een gerenommeerd bedrijf, per slot van rekening, ze moeten er straks hun brood mee verdienen. En nogmaals, ik denk dat je intentie's goed zijn maar denk dat je het allemaal te licht inschat :)

Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HunterPro
  • Niet online
wat voor tablets ga je gebruiken? Intuossen? Intuos2 of 3? Serieel of USB? Dat telt ook nog eens mee in je systeemkeus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb laatst nog een stel systemen voor een reclame bureau gefixt.
Deze mensen zijn gegaan voor :
1x AMD Athlon 64 X2 4400+
1 x DFI Lanparty UT nF4 D
4 x 1GB PC3200 DDR, CL3
1 x Matrox Parhelia APVe 128MB DDR (PCI-e, DVI)
1 x Western Digital Raptor WD740GD 73GB
2 x Hitachi Deskstar T7K250 250GB
2 x Dell Ultrasharp 2405FPW (24 Inch)
Standaard kast etc.

Ja het is voor een groot deel op de Tweakers.net Best Buy Guide gebaseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou me niet veel aantrekken van een hoop de dingen die mensen hier zeggen en je klant vertellen naar iemand te gaan die hier echt verstand van heeft en bovendien extensieve service levert.
(nofi trouwens, er staan zinnige dingen tussen, maar hoe maak je onderschijd van geloofwaardigheid op een forum als je zelf kennelijk niet genoeg verstand van het onderwerp hebt)

Een dergelijk belangrijk en professioneel systeem (een bedrijf draait erop) is heel wat anders dan een high-end game pc voor een vriend of een multimedia bakkie voor de buurman inelkaar flantsen door wat door de pricewatch te scrollen.

Het beste is waarschijnlijk om gewoon bijvoorbeeld gewoon bij Dell een workstation te kopen met een goed bussiness service contract erbij.
Voor tussen de 5500-6000 euro heb een een zeer degelijk worksation met dual Xeon, 4gb ram, 4 15k rpm SCSI schijven met RAID 10 controller inclusief zakelijke 3 jaar on-site garantie.

Ik zal niet zelf met teveel advies komen om niet te doen alsof ik het allemaal beter weet dan de rest van de repliers, maar SCSI is ZEKER geen overbodige luxe met files van 2Gb (eerder een must). En je moet niet eens met de gedachte SPELEN om raid-0 te gebruiken.

Edit:
DFI Lanparty UT nF4 D
Wat een gekkenwerk, een DFI in een serieus workstation... Ook ff voor ze geOCed? :P
Kom op jongens zo'n plank slaat toch kant noch wal in dit geval.
(sorry ik kon het niet laten, en ja ik lachte er ook om in de Best Buy guide)

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2005 04:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

General: mijn punt was inderdaad wat onduidelijk gesteld. Zie reacties van parabellum en murcielago, dat bedoelde ik eigenlijk.
Zou een hoop dingen bij HP/DELL/e.d. kunnen kopen maar de tablets (rond de 3600 dpi) zullen toch echt ergens anders vandaan moeten komen.
"de tablets"? Je haalt er steeds nieuwe dingen bij! Houdt het wel spannend natuurlijk, zo'n topic :P
arbulus:
Wat een gekkenwerk, een DFI in een serieus workstation... Ook ff voor ze geOCed?
My thoughts exactly :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat een gekkenwerk, een DFI in een serieus workstation... Ook ff voor ze geOCed? :P
Kom op jongens zo'n plank slaat toch kant noch wal in dit geval.
(sorry ik kon het niet laten, en ja ik lachte er ook om in de Best Buy guide)
Het gaat om het id dat een Xeon workstation onzettend duur is en de performance niet egt super is. De DFI is simpel weg gekozen omdat deze rete stabiel is en genoeg opties bied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

rete stabiel? laat me toch niet lachen man, dat bord is een van de weinig nf4 planken die stock niet eens door een 24h stress-test heen komt !
DFI = DOA paradise en bovendien heeft elk bord z'n eigen unieke onverklaarbare issues en euvels.

Prachtig bord om mee te spelen en te OCen, maar in een serieus systeem dat non-OC voornamelijk reliability en stability moet hebben is het gewoon een ronduit domme keus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 27 juli 2005 @ 03:32:
Ik heb laatst nog een stel systemen voor een reclame bureau gefixt.
Deze mensen zijn gegaan voor :
1x AMD Athlon 64 X2 4400+
1 x DFI Lanparty UT nF4 D
4 x 1GB PC3200 DDR, CL3
1 x Matrox Parhelia APVe 128MB DDR (PCI-e, DVI)
1 x Western Digital Raptor WD740GD 73GB
2 x Hitachi Deskstar T7K250 250GB
2 x Dell Ultrasharp 2405FPW (24 Inch)
Standaard kast etc.
Nofi, maar het is ook grotendeels rotzooi voor deze doeleinden.

- een DFI lanparty UT nF4D zakelijk = not done. Teveel gezeik mee. Gewoon Asus kopen, als je dan toch perse voor de zelf samengestelde systemen wilt gaan.
- Martox Parnhalia? Kon je nog een tragere, meer verouderde kaart vinden? Neem dan een goedkope quadro, als het je om zaken als de filters gaat.
- 1x WP Raptor + 2xHitachi, wat is het idee daarachter? Een werkstation met in totaal 573Gb opslag ?! (of 323Gb, als je de deskstars in RAID 1 zet)

Het enige goede wat ik zie staan is de dell monitor en de raptor.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2005 21:03 ]

Pagina: 1