Zelf Accupack maken

Pagina: 1
Acties:
  • 3.784 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Night89
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-06 08:07

Night89

Als je alles op een rijtje heb

Topicstarter
ik heb hier een RC-Auto met een 9,6V 700 mAh NI-CD Accu

dit zijn 8 penlites aan 1 stuk geschakeld.

kan ik zelf een accupack maken, van ongeveer 13 600 mAh 9,6V NI-MH (ook 8 penlites)

kan dat? brand de auto niet door, kan hij aan dezelfde lader? ( gewoon een 230v stekker, die uitkomt in een stekkertje, waar je meteen de accu aanhangt.

Afbeeldingslocatie: http://www.virtual-life.net/img/getimg/7_2V_8_4V_3300mAh_Ni_MH_Accu_760630.jpg

zou ik ook zo een kunnen gebruiken? is een kleinere, ( 7,2V 3300mAh, Ni-MH)

zou je de bestaande oplader kunnen gebruiken voor een nieuwe accu, ni mh en met meer mAh?

[ Voor 9% gewijzigd door Night89 op 15-07-2005 16:39 ]

Met Vriendelijke Groet,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Als je 8 penlites van 1.2v achter elkaar (in serie) zet heb je 9.6v. Je kunt zelf wel uitrekenen waar je bij 13 penlites op uitkomt? tip: zou ik niet doen ;)
Bij een accu met een lager voltage heb je kans dat de ontvanger niet werkt door een te lage spanning, ook af te raden. Ik zou gewoon 8 fatsoenlijke NI-MH penlites kopen (bijv. 1600 of 2000mAh per stuk) en die in serie zetten.
En je kunt dezelfde lader gewoon gebruiken voor een accu met een grotere capaciteit, dan moetie alleen langer laden voordat de accu vol is. Letwel op dat het weer NI-MH accu's zijn.

[ Voor 20% gewijzigd door MadMarky op 15-07-2005 16:44 ]

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Night89

Night89

Topicstarter
dat bedoelde ik :) dat ik 8 penlites koop ( nu bij de lidl goedkoop ;) ) en die in serie hang, was niet mijn plan om er 13 in te hangen :)

maar kwa mAh 's moet dat kunnen? kan hij dan ook aan dezelfde lader?
( was al aan het tiepen toen jij editte ;), maar de oude is Ni-CD, de nieuwe word Ni-MH, moet dat kunnen?

en weet iemand waar je die Tamiya stekkers kan kopen?

[ Voor 19% gewijzigd door Night89 op 15-07-2005 16:46 ]

Met Vriendelijke Groet,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyana
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09-06 12:18

Nyana

Who?!

als je lader ook Ni-MH kan laden wel ja :P stekkers kun je gewoon bij een modelbouwzaak halen.
denk niet dat je lader ze kan laden als et zo'n adapter is..

tip: vervang alle stekkers door goudstekkers. die tamiya stekkers zijn brak

[ Voor 17% gewijzigd door Nyana op 15-07-2005 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Mij is altijd verteld dat je NI-CD en NI-MH verschillend moet opladen en dat je een NI-CD lader beter niet voor NI-MH kunt gebruiken. Misschien dat een ander daar meer uitleg over kan geven?

En die Tamiya stekkers hebben ze vaak bij modelbouw zaken, bij bijv. Conrad heb ik ze nog niet gezien.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sikkek
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15-06 15:55
Bedoel je nu dat als je 8 penlites van 1700 mAh in serie zet dat je dan 13600 mAh hebt? Want zo werkt het niet. Je houdt dan 1700 mAh capaciteit, maar dan bij een hoger voltage....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Night89

Night89

Topicstarter
Skype schreef op vrijdag 15 juli 2005 @ 16:48:
als je lader ook Ni-MH kan laden wel ja :P stekkers kun je gewoon bij een modelbouwzaak halen.
denk niet dat je lader ze kan laden als et zo'n adapter is..

tip: vervang alle stekkers door goudstekkers. die tamiya stekkers zijn brak
weet niet of mn lader dat kan, is gewoon ding, nik sbijzonders, staat ook geen info op :(

waarom zijn die goudstekkers beter btw?behalve mischien een beetje wiebelig?

@ hierboven :)

dacht dat het doortelde, niet dus:-( voltage blijft ook heltzelfde, 9,6v)

[ Voor 10% gewijzigd door Night89 op 15-07-2005 16:57 ]

Met Vriendelijke Groet,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyana

Nyana

Who?!

NightRaider schreef op vrijdag 15 juli 2005 @ 16:51:
[...]

weet niet of mn lader dat kan, is gewoon ding, nik sbijzonders, staat ook geen info op :(

waarom zijn die goudstekkers beter btw?behalve mischien een beetje wiebelig?
Ik heb zelf een Tamiya Ta04r volledig getuned en daar heb ik een 6pack in liggen 7.2 volt met een 11 turns moter. die tamiya stekkers vinden die hoge stromen niet zo leuk. worden nogal heet. ik heb dus wel alles met goudstekkers aangesloten. zijn gewoon steviger en verguld waardoor ze grotere stromen aan kunnen.

Je zult wel een nieuwe lader moeten kopen als je NI-MH wil gaan gebruiken dan. haal anders gewoon 8 NI-CD die zijn er ook in hogere Mah. je wint er iig rijtijd mee. Ik weet niet welk type/merk je hebt. anders is een kant en klaar pakket misschien goedkoper. et solderen is ook een bitch van die cellen. en met teveel tin heb je zo sluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Night89

Night89

Topicstarter
Skype schreef op vrijdag 15 juli 2005 @ 16:57:
[...]

Ik heb zelf een Tamiya Ta04r volledig getuned en daar heb ik een 6pack in liggen 7.2 volt met een 11 turns moter. die tamiya stekkers vinden die hoge stromen niet zo leuk. worden nogal heet. ik heb dus wel alles met goudstekkers aangesloten. zijn gewoon steviger en verguld waardoor ze grotere stromen aan kunnen.

Je zult wel een nieuwe lader moeten kopen als je NI-MH wil gaan gebruiken dan. haal anders gewoon 8 NI-CD die zijn er ook in hogere Mah. je wint er iig rijtijd mee. Ik weet niet welk type/merk je hebt. anders is een kant en klaar pakket misschien goedkoper. et solderen is ook een bitch van die cellen. en met teveel tin heb je zo sluiting.
t is gewoon een standaard auto dtm soort, goedkoop aan kunnen komen bij een importeur. gaat wel lekker snel :-)

wil graag ni-mh omdat die langer meegaan, heb nu een HUANYU Ni-CD accu, die doet het zon 20-30 minuten, dan ben je wel aan het klooien ( vooruit, sturen en achteruit zodat ie slipt en weer gas)

tamiya stekker is 55cent, dan zitten er wel vergulde aansluitingen in, dat kan ook neem ik aan?

heeft iemand trouwens een schema hoe je die het makkelijkst in serie kan aansluiten?

en een lader, is hier in zoetermeer een RC-Pitstop, zal daar eens kijken voor een NI-MH lader :)

[ Voor 4% gewijzigd door Night89 op 15-07-2005 17:37 ]

Met Vriendelijke Groet,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyana

Nyana

Who?!

gewoon

+-+-+-+-|
-+-+-+-+|

30 minuten is best lang hoor. ik rij de mijne in 12 minuten leeg, gaat ook iets harder waarschijnlijk.
(ook een DTM overigens, maar dat zegt nix over chassis)
tamiya stekker is maar 1 soort. maar voor jou autootje met standaard spul zou ik toch voor die tamiya gaan. zijn 4x zo goedkoop :P

[ Voor 3% gewijzigd door Nyana op 15-07-2005 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Sikkek schreef op vrijdag 15 juli 2005 @ 16:50:
Bedoel je nu dat als je 8 penlites van 1700 mAh in serie zet dat je dan 13600 mAh hebt? Want zo werkt het niet. Je houdt dan 1700 mAh capaciteit, maar dan bij een hoger voltage....
Tuurlijk, dat is toch ook precies de bedoeling?
De TS zit nu alleen met brakke 600mAh penlites, daarom kan hij beter wat zwaardere kopen. Als je in serie aansluit (zie boven) gaat het voltage ophoog, als je parallel aansluit krijg je meer capaciteit bij hetzelfde voltage.
Voor de duidelijkheid, parralel zit dus zo aangesloten:
|-+|
|-+|
|-+|
|-+|

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:27

Nox

Noxiuz

MadMarky schreef op vrijdag 15 juli 2005 @ 19:24:
[...]

Tuurlijk, dat is toch ook precies de bedoeling?
De TS zit nu alleen met brakke 600mAh penlites, daarom kan hij beter wat zwaardere kopen. Als je in serie aansluit (zie boven) gaat het voltage ophoog, als je parallel aansluit krijg je meer capaciteit bij hetzelfde voltage.
Voor de duidelijkheid, parralel zit dus zo aangesloten:
|-+|
|-+|
|-+|
|-+|
ja, das paralul.

als je nou eens 2 serie schakelingen paralel zet ?

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Night89

Night89

Topicstarter
Oplaadbare Ni-MH accu 7,2V/8,4V/9,6V 3300mAh Ni-MH
- Hoge energie dichtheid

- Meer dan 500 x oplaadbaar

- Hoge laadsnelheid (meer dan 1C)

- Hoge ontlading (meer dan 10C)

- Geen geheugen effect

- Opgeladen batterij heeft na 2 jaar nog 80% van de lading

- Met Tamiya stekker

zit hier eens naar te kijken, 27,50 incl BTW en verzenden Vapextech

volgens de RC winkel moet ik Ni_MH batterijen zo op kunnen laden met mijn bestaande lader, duurt dan alleen heel lang (180mAh / uur), en dan met 3300 mAh batterijen :X

zijn er voor dit soort accu's ook snel laders?

[ Voor 82% gewijzigd door Night89 op 16-07-2005 15:51 ]

Met Vriendelijke Groet,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyana

Nyana

Who?!

Dat na 2 jaar op 80% geloof ik niet zo. en mag dan gezegd worden dat er geen geheugen effect is. elk soort accu heeft altijd een beetje. ten 2e haal je meer uit je accu als je idd een snel laderd koopt die met b.v. 5 ah laad. er zijn zelfs 10 ah laders. alleen deze zijn erg duur en je moet je accu goed koelen. die worden dan nl wel warm/heet. zelfde geld voor ontladen. hoe ze zo koel mogelijk.

zelf heb ik een 5 ah lader en die voldoet prima. als je met meer ah laad haal je gewoon meer uit je accu. ik heb nu een Cadnium 2400 waar ik 3000 uit haal. voordeel is dat ze hoge stromen kunnen leveren. vooral Sanyo's, die kunnen continu hoge stromen leveren en ze zijn ook in 1 opeens leeg. dus niet dat ie steeds slomer gaat rijden oid.

dus een snellader is wel advieseerbaar :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• APClll
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:13

APClll

FP ProMod

[DPC] Team Grazzie

Ik denk dat je deze vraag beter in 'n modelbouw-omgeving kunt vragen...

Maar om je toch maar op weg te helpen: Ik heb zelf een lader ( broertje van deze: art nr 230287 - 8A op Conrad ) gekocht die pulserend laad. Dit is beter voor de warmte-ontwikkeling in de accu.

Zelf solderen van racing-packs zou ik niet doen. (persoonlijke mening O-) )

Als je echt geld over hebt zijn er ook laders die via je pc uit te lezen zijn...

edit : @ hieronder Ook in het nederlands is genoeg te vinden hoor. Bijv. http://www.pkracing.nl/akkudocnl-nl.html

[ Voor 14% gewijzigd door APClll op 19-07-2005 18:03 ]

Ouwe troep? Wat is dat?.......Alles is leuk, zelfs modelracing..........BOINC ook mee met DPC!
......Team Grazzie~Power....!! Mooooooeeeee......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krankenstein
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-06 13:58
Of dit kan hangt af van hoeveel stroom je auto trekt. NiCD batterijen kunnen dacht ik beter tegen hoge stromen, dus je hebt kans dat je die NiMH batterijen sloopt. Dus ff opzoeken of dat een probleem wordt. Misschien kan je datasheets van batterijen vinden waar dat in staat.

Als je duits kan is dit misschien een goede plaats om te zoeken: www.rc-forum.de
Pagina: 1