Een nieuwe PC aanschaffen (van P2 naar P4)

Pagina: 1
Acties:
  • 252 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Beest
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12-05-2022
Hallo allemaal,

Ter info: dit is mijn eerste post op GoT, dus "please be gentle".

Het is nu ongeveer 6 jaar geleden dat ik een PC kocht, en idd in dit tijdsbestek is er erg veel veranderd qua mobo's, cpu's, e.d.
Ik heb nu nog een P2-400Mhz, en ik wil naar een P4-3.0Ghz pc. Voor mijn gevoel ga ik van antiek richting cyberspace met warp snelheid! Al die termen zeggen me eigenlijk helemaal niks.

Mijn vraag aan de wat meer ervaren PC gebruikers is: waar moet ik op letten als ik een nieuwe pc aanschaf?

Ter info: ik heb al de best buyers guide, en een aantal artikelen over chipsets en cpu's gelezen op tweakers.net (dus daar hoeven jullie mij niet meer naar toe te sturen).

Wat ik begrepen heb van dit alles is het volgende. Dit is denk ik wat ik zoek en wil:

Systeemconfig:
- mobo met 2 ieee1394, 4 usb2.0, on-board audio 5.1 of 7.1, 1 parallel port, 1 serial, 1 ps/2 keyb, 1 ps/2 mouse, 1 rj45 (10/100mb), p-ide controller, s-ata controller, socket 775 cpu 530j 3.0ghz fsb 800 1mb, ddr2 533 dual channel support, 1x fdd
- case: zoiets als Inwin S700T (gewoon: wit, geen poespas, ruim qua opzet ivm vervanging spullen en genoeg koel mogelijkheden)
- hdd: 160Gb SATA
- fdd: uiteraard
- mem: 1 Gb, twee kaartjes van 512Mb (voor dual channel DDR2)
- Dvd: Benq 1650s
- Dvdrw: Benq DW1640pro
- cpu: Intel P4 530j 3.0Ghz 800fsb 1Mb
- cooler: ???

Toetsenbord, muis, beeldscherm, printer heb ik nog. Het gaat mij alleen om het systeem zelf.

Klinkt het normaal of absurd als ik hiervoor niet meer dan Eur 650,- wil betalen?

Verdere vragen die ik heb zijn:
- Ben ik nog iets vergeten in de config?
- Waar moet ik op letten op het mobo: grafisch, geheugen, chipsets? Er zijn erg VEEL mobo's in omloop. Poehee!
- Wat voor een voeding is goed genoeg qua vermogen (300W of toch meer, zoja: waarom meer?)
- Zijn er nog haken en ogen aan een bepaalde chipset? (ik las ergens dat de nieuwe Nvidia SLI chipset moeite had met SATA HDDs... kan de website niet meer herinneren waar ik dit las)
- Welke mobo fabrikanten zijn tegenwoordig goed qua prijs/prestatie?

PS: ik ga het systeem gebruiken voor ontwikkeling van software, database applicaties, ftp en apache server, en als dagelijkse pc (browser, emailen, etc).

Als jullie me willen helpen een weloverwogen keuze te maken, dan ben ik jullie erg dankbaar. (en het scheelt mij weer frustraties achteraf, zoals: ah, ik had toch net dat andere mobo moeten kopen)

Thanks!

Merlijn

P.S.2: Ter info, ik heb toendertijd een Iiyama monitor van 19inch gekocht (Vision Master 450), dus qua beeldscherm denk ik dat ik voorlopig vooruit kan. Nog 1 jaartje wachten en ik koop me zo'n 22inch TFT scherm ofzo.

Klopt het dat die AMD's tegenwoordig niet meer zo warm worden (tov Intel cpu's)? Ik dacht namelijk dat die AMD's echte straalkacheltjes waren... (heb het ook maar ergens gelezen een paar jaar terug)

Dus dat onboard video kan ik maar beter niet doen zeggen jullie? Goed dat ik dat weet.

[ Voor 11% gewijzigd door Het Beest op 15-07-2005 16:58 ]

Huh? Oh... ehm... tja... nou je het zegt... w8t ff....ok....prima. dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yofresh
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:13
De videokaart!

Nee, het klinkt niet gek dat je niet meer dan 650 uit wilt geven aan een systeem, maar de vraag is, wat wil je met dat ding?

Bij de weg mis ik ook nog een voeding-> Ik zou gaan voor een 300 watt of 350 watt A-merk, bij een zware videokaart voor meer (>400)

En problemen met chipsets en S-ata is me niet bekend, je weet wel dat je een drivertje moet installeren om te kunnen werken met je S-ATA schijf?

En voor de warpsnelheden-> http://www.tekstenuitleg.net/artikelen/ is er veel moois te vinden, vooral halverwege de pagina: moederbord, harde schijf etc zijn interessant voor wat basiskennis

[ Voor 55% gewijzigd door Yofresh op 15-07-2005 16:32 ]

"Aliena vitia in oculis habemus, a tergo nostra sunt", Seneca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

De videokaart inderdaad, of voldoet een moederbord met onboard video? Met dat laatste moet je het niet in je hoofd halen om een spelletje te willen spelen ofzo ;)

Enne, weet je zeker dat je je oude beeldscherm, toetsenbord etc wilt houden? De laatste jaren is er nogal wat veranderd, vooral qua beeldschermen. Beetje zonde als je een nieuwe computer koopt maar nog steeds achter een 15" CRT scherm zit te werken.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

videokaart ontbreekt.

Wil je 3d spelletjes spelen dan is de videokaart snel belangrijker dan de processor. dat hoeft echt geen top of the to te zijn van 450 euro, maar een middenklasser lijkt me niet gek. Onboard video is vreselijk voor dit soort spelltjes, en aangezien je niet aangeeft waarom je een pc uit de 21e eeuw wilt kopen......

Voeding zit vaak in de kast. dus dat klopt.

dvd + dvdrw lijkt mij dubbelop. on the fly copieren is by dvd's toch moeilijk. chipsets, bedenk iets (kijk wat er beschikbaar is waar je het wilt kopen) en zoek de reviews....../search zou ik zeggen.

zekere weten dat je een floppy gebruikt? (of zet je die gewoon over? ) memstick + email is in. flashen doe je van CD + kleine fat partitie

[ Voor 12% gewijzigd door leuk_he op 15-07-2005 16:38 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derr_Hans
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Zie de best buy guide van editie juli 2005.

reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie juli 2005

€718,-

Minus TFT scherm en Cordless muis/t-bord.
want beeldscherm muis t-bord heb je al.

is €460,-

Leuk video kaartje van 150,- een 6600GT ofzo en je bent klaar.

WoW: Doutz @ Defias brotherhood

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steffy
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04-10 16:52

Steffy

Ayreonaut

:+ Dat je na 6 jaar nog iets kunt zien op die schermen, die kwaliteit was slecht in die tijd, dat kan nooit goed zijn dat je dat nu nog gebruikt, maar goed misschien heb je al een bril.

Verder is een DVD speler niet beetje dubbel als je al een Brander hebt? Ik werk ook maar met 1 en nog nooit probleem gehad, 1 op 1 kopieën kunnen bijna nooit meer dus volgens mij kun je je die €25 wel weer besparen, en eem beetje redelijke videokaart is wel aan te raden, voor het geval je toch ooit eens een spelletje gaat spelen ofzo. Als is het maar een kaartje van €100 het is beter dan wat er onboard zit, maar goed het verhaal is het zelfde als wat de rest al zei.

Je kunt misschien ook kijken voor een Athlon 64, die zijn iets goedkoper, zijn iets zuiniger, worden minder warm en vragen dus minder zware koeling wat je dus een stiller systeem kan opleveren, het is maar een ideetje, misschien kun je er wat mee. Voor de prijs waar je die P4 van koopt kun je in ieder geval aan Athlon 64 kopen die sneller is, en er zijn hele leuke mobo's te krijgen die maar weinig kosten voor de Athlon.

[ Voor 25% gewijzigd door Steffy op 15-07-2005 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:20

Thandor

SilverStreak

Ik denk dat je beter een AMD Athlon 64 3000+ kunt nemen i.p.v. de Intel Pentium 4 530.
Het systeem wat in de Tweakers.net bestbuy staat is wel een leuk systeem :)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yofresh
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:13
Ik ben niet verliefd op voedingen die bij kasten geleverd worden, cker niet als hij er iets van een 6600 gt bij wilt aanschaffen....

Nix tegen de 15" crt`s, mijn trouwe Syncmaster 500b doet nog elke dag met veel plezier z`n werk!

Edit: Ok, ik beken, ik schaf dit weekend een 17" tft aan.... maar alleen maar vanwege ruimtebesparing!

[ Voor 20% gewijzigd door Yofresh op 15-07-2005 16:45 ]

"Aliena vitia in oculis habemus, a tergo nostra sunt", Seneca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derr_Hans
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Club3D GeForce 6600 GT 128MB DDR3 (PCIe, DVI), CGNX-G668TVD €159,90

plus mijn vorige post.

460 + 160 = € 620,-

- Edit -
Als je iets over je buget gaat heb je een betere voeding ;)

bijv.
Enermax EG375AX-VE Noisetaker AX, 370W (ATX) € 61,-

[ Voor 39% gewijzigd door Derr_Hans op 15-07-2005 16:51 ]

WoW: Doutz @ Defias brotherhood

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronny
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-02-2024

ronny

Trotse vader

Tja dan komt bij mij de vraag waarom een P4 ?
AMD heeft cool 'n Quit op de Athlon64 waardoor deze lekker stil is en zuinig.
Maar voor Intel en AMD worden coolers standaard met de Proc mee geleverd dus dat is ook geen probleem. En voor een standaard proc zijn extra case fan's ook niet direct noodzakelijk.
Verder als je alleen 2d werk doet dan volstaat het prima om met een onboard videokaart te werken.
Vaak zitten deze op een m-ATX moederborden waardoor het mogelijk is om er een leuk kompakt m-ATX kastje bij uit te zoeken.

Tevens is het misschien een idee om te kijken naar de nog kompaktere barebone kasten.
tobo muis en scherm. Tja dat is net wat je gewend ben en wat je prettig vindt. Je kan natuurlijk eerst een andere computer kopen dan kan je altijd nog eens kijken naar nieuwe accesoires.
offtopic:
ik zit thuis ook nog op een AT plank te rammen, ben tot op de dag vanvandaag niet een beter alternatief tegen gekomen dus blijf ik lekker door rammen. eens in de zoveel tijd uit elkaar en in een bakje chloor leggen bleken en hij is waar als nieuw

edit:
Tjonge wat gaat dat snel met de reacties.
Maar even een kleine aanvulling, waar ik het niet met bovenstaande eens ben. de video kaart!
De Topic starter geeft aan dat het geen spelletje speelt, waarom denk iedereen dan gelijk dat hij af en toe wel een spel speeld :?
Daarnaast als je echt heel af en toe een spel speeld dan is een onboard van bijvoorbeeld Ati ook nog prima.
Gewoon resolutie en detail naar beneden en raggen met die hap. Enkel als je regelmatig een spel speeld loont het de kosten om daar toch een goede 100+ Euri aan de spenderen.
Het enige is als je een knap TFT scherm koopt wil je dat natuurlijk via DVI aansluiten en daar heb je een aparte video kaart voor nodig meestal. Maar daavoor volstaan ook een minder kaart als de 6600GT.
Zolang er maar een DVI op zit is het al voldoende!

[ Voor 39% gewijzigd door ronny op 15-07-2005 16:59 ]

specs werkpaard Youngtimer Touring Car Campionship

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

- amd processoren hebben meestal een betere prijs-kwaliteit verhouding dan intel processoren.
- met amd kun je windows xp 64 en 64 bits programma's draaien
- amd processoren vreten minder stroom => zijn koeler => hebben dus minder kabalerige koelers nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• angerfist-yentl
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 00:21

angerfist-yentl

vake bei te bange!

Intel 6xx serie heeft ook 64 bits ..... toch ???

tja amd 64 zijn idd goedkoper .... en sneller voor wat je voor het zelfde geld krijg bij intel !

en amd cpu zijn lief :+

[ Voor 6% gewijzigd door angerfist-yentl op 15-07-2005 18:20 ]

Vake bei te bange

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:24

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Waarom iets over een Compleet System in PMG dumpen :?

Move PMG -> CSL

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Beest
dion_b schreef op vrijdag 15 juli 2005 @ 17:22:
Waarom iets over een Compleet System in PMG dumpen :?

Move PMG -> CSL
Ehm, sorry.. typisch newbie gedrag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Derr_Hans schreef op vrijdag 15 juli 2005 @ 16:46:
Club3D GeForce 6600 GT 128MB DDR3 (PCIe, DVI), CGNX-G668TVD €159,90

plus mijn vorige post.

460 + 160 = € 620,-

- Edit -
Als je iets over je buget gaat heb je een betere voeding ;)

bijv.
Enermax EG375AX-VE Noisetaker AX, 370W (ATX) € 61,-
De TS zegt al dat de pc gebruikt zal gaan worden voor database applicaties en software ontwikkeling, dus waarom gaat iedereen nu door over die 6600GT :?
Onboard video of een budget videokaart is een beter advies.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

ronny schreef op vrijdag 15 juli 2005 @ 16:50:
edit:
Tjonge wat gaat dat snel met de reacties.
Maar even een kleine aanvulling, waar ik het niet met bovenstaande eens ben. de video kaart!
De Topic starter geeft aan dat het geen spelletje speelt, waarom denk iedereen dan gelijk dat hij af en toe wel een spel speeld :?
Dat van wat hij er precies mee doet heeft pas later erbij geedit. Maar dan nog ontbreekt de videokaart. Maar voor server/browsen kun je niet zo snel een buil vallen.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Beest
leuk_he schreef op vrijdag 15 juli 2005 @ 21:16:
[...]

Dat van wat hij er precies mee doet heeft pas later erbij geedit. Maar dan nog ontbreekt de videokaart. Maar voor server/browsen kun je niet zo snel een buil vallen.
Idd: de videokaart ontbreekt. Ik dacht eerst, laat ik maar gewoon een mobo nemen met onboard video. Maar als ik zo de reacties proef, kan ik toch beter gaan voor een aparte PCIe grafische kaart. Echt gamen doe ik niet meer zo (vroeger wel, oa Operation Flashpoint, want dat kon nog nét met die P2!). Ik vind het wel fijn om een helder beeld te hebben (dus een resolutie van 1024x768 bij 120Hz).
Maar: kan het beter? Ik bedoel: zodat m'n ogen nog meer tot rust komen. Is een TFTscherm dan beter, of toch maar een CRT met een goede grafische kaart?
Ik ben een leek op dit gebied.

PS: Ik ga er zeker geen Doom3 mee spelen (ik zit al teveel achter dat kastje B) ).
Het zou mooi zijn als ik al voor Eur 450 klaar ben. Kan ik nog altijd later een andere kaart erin zetten of een nieuwe monitor kopen, toch?

Ik heb verder begrepen dat je een DVI uitgang moet hebben voor het aansluiten van je TFT scherm, klopt dit?

Wie maakt me wijzer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

DVI levert wel hogere kwalitieit.

Een 6600 GT oid is niet nodig, voor véél minder heb je iets als een X300 of 6200, waar je ook wel mee kunt gamen.

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Het Beest schreef op zaterdag 16 juli 2005 @ 00:12:
[...]
. Ik vind het wel fijn om een helder beeld te hebben (dus een resolutie van 1024x768 bij 120Hz).
Maar: kan het beter? Ik bedoel: zodat m'n ogen nog meer tot rust komen. Is een TFTscherm dan beter, of toch maar een CRT met een goede grafische kaart?
Ik denk dat je met een 17" TFT met resolutie 1280*1024 (liefst via DVI) je werkzaamheden perfekt kan uitvoeren. En een TFT beeld is ook op 60Hz volledig flicker free trouwens. Volgens mij wint een CRT het tegenwoordig alleen nog van TFT als het gaat om kleurechtheid (fotobewerking), en respons snelheid (games, video) alhoewel dat verschil razendsnel kleiner wordt. Die resolutie moet op de Iiyama die je nog hebt ook prima te doen zijn.
Misschien is een dual monitor configuratie te overwegen, schijnt erg goed te werken bij software development.
Voor wat betreft overige hardware denk ik dat je geen high end CPU nodig hebt, zoals ook al eerder gezegd. Neem dus wel een aktueel moederbord (Intel socket 775 of AMD64 socket 939) en zet er een budget CPU (Celeron 3xx of AMD64 3000+) op. Kun je over een jaar of twee nog altijd upgraden als dat tzt nodig mocht zijn.
Afhankelijk van de zwaarte van je database en FTP applicaties zou eventueel een raid subsystem met meer dan één hdd rendabel zijn.

[ Voor 23% gewijzigd door Henk007 op 16-07-2005 00:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
edit: nevermind :X

[ Voor 180% gewijzigd door Satch op 16-07-2005 01:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joe-star
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Wat proberen jullie hem aan te smeren? Ik hoor betere voeding hier, tft'tje daar, raid zus en allround-videokaartje daar. Volgensmij zitten we al lang over de 1000 euro (excl. tft)

Maar ik vind wel dat de TS wat geld mag uittrekken voor z'n pc, als hij er nog een aantal jaar mee wil doen tenminste. High range componenten zoals een Zalman voeding en Cpu-c moet toch wel kunnen lijkt me. 512 mb (lijkt me toch genoeg, stop dat geld van die 512 dan weer in die gpu) en 250 GB lijkt me ook geen overbodige luxe, en als behuizing neem je toch gewoon een standaard chieftec, dan heb je tenminste een stevige kast.

[ Voor 8% gewijzigd door Joe-star op 16-07-2005 02:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronny
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-02-2024

ronny

Trotse vader

Ik ben het voor een groot deel eens met Joe-Star. Behalve met het geheugen. Gezien TS zolang met zijn computer doet lijkt het mij niet over verstandig om er nu 1GB in te zetten. WinXP is al royaal met zijn geheugen en Longhorn zal daar zeker niet minder mee omgaan!
Bovendien zijn de verwachtingen dat DDR in prijs gaat stijgen en dat DDR2 het definitief gaat over nemen.
Dan zeg ik gewoon 1Gieg in doen zoduur is het ook niet en daar heeft de TS meer aan als een videokaart van xxx euri
Maar ze kunnen bij Sallandautomatisering gewoon het basis systeem leveren zoals deze in de Bestbuy gide staat van tweakers. Volgens mij heb je dan makkelijk alles compleet en goed (afgezien van het aopen kastje maar daar verschillende de meningen over).
Al moet ik nog steeds zeggen ben ik een voorstander van compact.

specs werkpaard Youngtimer Touring Car Campionship

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannyVersluis
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Zoals er meerdere hebben gezegd heb je in princiepe geen losse videokaart nodig, maar een moederbord met losse videokaart geeft meestal wel meer uitbreidingsmogenlijkheden voor in de toekomst.
Kies voor een AMD 64-bit CPU, deze zijn koeler (=stiller), zuiniger, en hebben een betere prijs/kwaliteit verhouding.

Ik zou ongeveer zoiets kiezen:
Asus A8V Deluze
pricewatch: Asus A8V Deluxe/Wifi, K8T800Pro (Sound, LAN, W-LAN, SATA-RAID, 1394)
AMD Athlon 64 3000+
pricewatch: AMD Athlon 64 3000+ (S939, 1,8GHz, 512KB, Boxed)
2x Dane-Elec 512MB PC3200
pricewatch: 512MB PC3200 DDR (Dane-Elec)
Asus GeForce FX5200 128MB AGP
pricewatch: Asus GeForce FX5200 128MB, V9520/TD
3,5" Diskette Drive 1,44MB
pricewatch: Sony 3,5" Diskette Drive 1,44MB
Maxtor DiamondMax Plug 9, 200GB SATA 8MB Cache
pricewatch: Maxtor DiamondMax Plus 9, 200GB (7200rpm, SATA, 8MB)
NEC ND-3520 16x (Dual-layer) DVD-Brander
pricewatch: NEC ND-3520 16x (Dual-layer)
Enermax EG375AX-VE Noisetaker AX, 370W (ATX)
pricewatch: Enermax EG375AX-VE Noisetaker AX, 370W (ATX)

Een leuk kastje erom... afijn je snapt wat ik bedoel.

Voor hetgeen wat jij doet hoeft het allemaal niet ontzettend snel te gaan... maar wel betrouwbaar ;)

[IMG]http://www.danasoft.com/sig/dannyversluis.jpg[/IMG]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
In plaatst van de A8V (VIA KT890) zou ik toch neigen naar een A8N-E (nForce4-U). Op de langere termijn heb ik toch het idee dat een Nvidia chipset universeler is dan een van Via.
Verder stelt DannyVersluis een AGP VGA kaart voor. Die past niet op de A8V, dat is ook een PCIe bord :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steffy
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04-10 16:52

Steffy

Ayreonaut

Als je voor de Athlon 64 gaat zijn er wel leuke opties:

Proc: Athlon 64 3000+ (Boxed dus met koeler) €130
Mobo: A8V Deluxe €89 of Asus A8N-E, nForce 4 Ultra €90
Mem: 2x512MB DDR PC3200 OEM €68
Western Digital WD1600JD, 160GB €83

Als je dan toch niet meer gamed, gooi er dan GF6200 kaartje met DVI in voor ongeveer €60 (kan zelfs voor rond de 40) en klaar, dan komt er nog een kast bij en die brander, geen idee wat je door voor in gedachten hebt maar dan zit je voor rond de €500/550 en dan kun je nog kijken voor een ander schermpje.

Ik ga maar uit van een Athlon 64 want met een P4 kom je lang zo ver niet, die kosten gewoon veel meer.

Ik denk dat je een aardig systeem kunt bouwen, als je een Athlon 64 koopt kun je het ding in bijna alle gevallen zonder risico nog wat hoger clocken en kun je er zeker met een NF4 chip wel een 3800+ van maken als je denkt dat je niet genoeg hebt aan die 3000+. >:)

Als je dan net €100 meer uitgeeft heb je er nog een redelijk 17"TFT scherm bij en dan ben je klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Beest
Even een update van mijn kant. Dit is het systeem dat ik tot dus ver in gedachten heb:

case: chieftec server scorpio beige (TA-10WD),
http://www.chieftec.nl/do...t.php?MID=1&GID=30&PID=52
cpu: AMD Athlon 64 3000+ S939 (Boxed),
mobo: zie onder,
mem: 2x 512Mb DDR400 PC3200 184pins (corsair)
(2 reepjes om gebruik te kunnen maken van Dual Channel Memory Architectuur),
dvd: Nec ND-3540 óf BenQ DW1640Pro,
hdd: Hitachi Deskstar T7K250, 160Gb (7200rpm, SATA-II, 8mb),
fdd: geen,
gfx: Asus GeForce 6600 128Mb Etreme N6600/TD,
pwr: Voeding zit al in de kast (360W)

Qua moederbord ben ik er nog niet helemaal uit. Ik zit te twijfelen tussen de volgende mobo's:

- Abit KN8 Ultra
http://www2.abit.com.tw/p...&pPRODINFO=Specifications

- Asus A8N-SLI Deluxe
http://www.asus.nl/produc...939/a8nsli-d/overview.htm

- Gigabit GA-K8NXP-SLI
http://www.gigabyte.com.t...cts_Spec_GA-K8NXP-SLI.htm

- MSI K8N Diamond
http://www.msi.com.tw/pro...ro_mbd_detail.php?UID=638

Ik heb de mobo's uitgezocht vanwege deze kenmerken:
- nVidia nForce4 SLI chipset (mogelijkheid van 3Gb/s SATA transfers, PCIe, uitbreiding later naar 2de gfx kaart)
- 4x SATA met RAID 0, 1, 1+0, 5 mogelijkheid (meer bedoeld voor mirroring in mijn geval)
- Onboard Audio
- Onboard Network (10/100/1000Mb)
- Uitbreidmogelijkheden voor zwaardere processor, meer geheugen (in een later stadium)
- FireWire én USB2.0 poorten

Ik denk dat ik voor de Asus óf Gigabyte mobo ga. qua specs lijkt me die het meest toepasselijke voor mij. WiFi en bluetooth heb ik niet echt nodig.

Qua grafische kaart heb ik gekozen voor een model dat qua toekomst niet direct vervangen hoeft te worden, dus TV-out en/of DVI mogelijkheden.

Ter info: Ik ben niet van plan het board te tweaken (heb ik geen verstand van, en wil ik ook niet hebben). Het gaat al snel zat denk ik (uitgaande van mijn slakkengangetje op een P2-400Mhz, gaap)

Waar moet ik trouwens op letten bij de aanschaf van geheugen? Latency? Wat zijn goede reepjes?

Samenvattend (uitgaande van het asus mobo):

case: Eur 114,-
cpu: Eur 147,90
mobo: Eur 141,70
gfx: Eur 106,45
mem: Eur 93,80 (2x 46,90)
fdd: geen!!
dvd: Eur 42,39
hdd: Eur 85,-

Totaal: Eur 731,24

Systeempje iets duurder uitgevallen dan verwacht (650 Euro). Dan toch maar op die GFX kaart bezuinigen?

Zijn er nog dingen die ik over het hoofd heb gezien?

Eenmaal, andermaal....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
Je vermeldt in je eerder postings niets over gamen. Als je niet van plan bent om zware 3d spellen te gaan spelen zijn zowel SLI als een dure grafische kaart volstrekt overbodig.
Dus een mobo met nforce4-u (Bijvoorbeeld Asus A8N-E, in pw voor ca € 90,-) en een gfx kaart met bijvoorbeeld Geforce 6200 chipset (Asus 6200TD, ca € 70,-).
Kom je toch nog ongeveer binnen je kostenprognose uit.

Zoals ik al eerder meldde is de CPU niet de allersnelste, maar over 2 jaar koop je een S939 quadcore 3GHz CPU voor een prikje. Nou ja zoiets dan :)

[ Voor 59% gewijzigd door Henk007 op 18-07-2005 00:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T4F.nl_Muad
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-02 21:12
Dit is voor jou een prima systeempje. Goedkoper kan altijd, maar hiermee zit je de komende x jaar prima mee. Zeker als je geen heftige spelen wilt draaien. Mocht je nauwlijks 3D spellen willen spelen kun je nog op de gfx bezuinigen.
Heb zelf bijna hetzelfde systeem (ander geheugen, mobo, hd, en wat snellere gfx (X800xl)) en draai daar prima de nieuwste spellen mee.

Succes/veel plezier met kopen. Ga je hem zelf in elkaar zetten? Vond ik het leukste om te doen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Beest
T4F.nl_Muad schreef op maandag 18 juli 2005 @ 00:16:

Succes/veel plezier met kopen. Ga je hem zelf in elkaar zetten? Vond ik het leukste om te doen :9
Ehm, tja.. ik heb wel een technische achtergrond, maar de vraag is: kan ik dit zelf doen, zonder de boel verkeerd aan te sluiten of op te blazen.

Is het moeilijk, of kan een kind de was doen? Ik heb vroeger met blokken gespeeld, dus dat ik de processor goed op de socket druk lijkt me geen probleem 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
Ach, we hebben hier een FAQ Hoe bouw ik een PC die wel iets verouderd is trouwens.
Het grote nadeel van zelf bouwen vind ik voor minder ervaren mensen de garantiekwestie. Als je losse componenten koopt krijg je ook alleen maar garantie op losse componenten Dus als je systeem niet werkt zoals het hoort zul je zelf moeten uitzoeken waar de oorzaak zit en het betreffende onderdeel moeten opsturen/terugbrengen.
In veel winkels kun je wel een systeem 'op maat' bestellen, waardoor je wel garantie op je volledige PC krijgt. Je hebt dan uiteraard niet alles voor de laagst mogelijke prijs.

Voorbeeldje:
Mijn huidige systeem heb ik ook zelf gebouwd, min of meer te vergelijken met wat jij wil.
Af en toe kreeg ik onverklaarbare bsod's, vastlopers dus. Het heeft me ca. 2 maanden online research, bloed zweet en tranen en niet werkende probeeroplossingen gekost om er achter te komen dat ik in de bios setup het voltage van het geheugen niet op 'auto' maar op 2.75 V moest instellen.

[ Voor 31% gewijzigd door Henk007 op 18-07-2005 00:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T4F.nl_Muad
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-02 21:12
Het Beest schreef op maandag 18 juli 2005 @ 00:31:
[...]

Ehm, tja.. ik heb wel een technische achtergrond, maar de vraag is: kan ik dit zelf doen, zonder de boel verkeerd aan te sluiten of op te blazen.

Is het moeilijk, of kan een kind de was doen? Ik heb vroeger met blokken gespeeld, dus dat ik de processor goed op de socket druk lijkt me geen probleem 8)
Join the club 8) enige wat ik ooit aangesloten had in een pc was een extra DVD-rom drive en een tweede HD (oh, en een nieuwe videokaart).

Mijn huidige pc-tje heb ik zelf in elkaar gezet, en dat ding vrij soepel. Gewoon kwestie van de boekjes goed lezen en geen dingen doen die je niet zeker weet. Boekje van mn mobo was erg handig! Stap voor stap stond het erin, en was een 'whistle of a cent' :P.

Als je het echt nog eens wilt weten, hier op het forum staat al voldoende om alles goed te doen, mocht je het dan nog niet zeker weten, plaats je even weer een post.

ik had een aantal dingen niet goed gedaan, maar dat had geen nadelige gevolgen:

ik heb 2 HD's erin, en had de bootvolgorde niet (goed) aangegeven. En van een HD zonder OS boot je pc niet lekker :P Duurde wel even voordat ik dat doorhad ;) Tevens was mn diskette station kapot, heb ik een paar uur over gedaan voordat ik dat doorhad :(

Je kunt weinig fout doen als je het volgende in achting neemt: neem de tijd ervoor en wees voorzichtig (statische elek., niet teveel kracht gebruiken met het inpluggen van hardware op elkaar, niet teveel/teweinig koelpasta etc etc).

Succes!

Edit: ja, als je dingen verkeerd doet, kun je je hardware vernielen!!!

[ Voor 3% gewijzigd door T4F.nl_Muad op 18-07-2005 00:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zo te zien kom je nu al tot een veel beter systeem dan waar je mee begon :)
Vooral AMD, (no offence, maar bij intel zijn het een stel schurken).

Kast: chieftec is prima. Denk eraan dat je liefst een kast neemt waar je een stille 120mm koeler in het vooronder kunt plaatsen met een stoffilter ervoor. Dit scheelt je een hoop stof in je pc in de loop der tijd (stof is de pest voor goede koeling).Mijn voorkeur gaat uit naar een Chenbro gaming bomb (supergoedkoop en echt perfecte kast) met een Tagan voeding, maar als het perse nicotinebeige moet zijn... leef je uit.

CPU: 3000+ denk erom dat je de Venice-core neemt: zuiniger en met SSE3.

Mobo: ga iig voor een nForce 4 (evt ultra maar geen SLI, das nergens voor nodig).
De betere merken zijn nu DFI, MSI en Epox (in die volgorde). Hoewel Asus (evt Gigabyte) ook wel ok is. De features zijn meestal voor de groep nF4wel gelijk, net als voor de groep nF4-Ultra.
Kijk alleen even naar de onboard sound. MSI en DFI hebben hiervoor een apart chippie zodat je geluid niet softwarematig op je cpu afgewenteld wordt (extra cpu-belasting).

Geheugen: Twinmos. Lekker goedkoop en heel erg goed. Neem iig echt merkgeheugen.

DVD: Nec. Echt gewoon goed.

Video: koop een simpele budgetkaart, maar dan wel een Ati. Deze zijn gewoon wat beter voor 2D functies. Met een X300 of 600 heb je perfect beeld en een goed aangestuurde DVI.

HD: kijk ook een naar de Samsung 200 GB. Die zijn erg goed: snel en vooral stil. Diverse Duitse bladen (die degelijke weet je wel) hebben allemaal die Samsung als beste uit de test en prijstip).

Het in elkaar zetten zal echt wel lukken. Gewoon het boekje bij het mobo goed lezen en nooit geweld gebruiken.

Tweaken zul je echt wel (moeten) doen. Dat is fijn afstellen van bios en drivers ed. Dat is wat anders dan modden of overklokken, wat je waarschijnlijk niet nodig vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Beest
Verwijderd schreef op maandag 18 juli 2005 @ 01:32:
zo te zien kom je nu al tot een veel beter systeem dan waar je mee begon :)
Vooral AMD, (no offence, maar bij intel zijn het een stel schurken).

Mobo: ga iig voor een nForce 4 (evt ultra maar geen SLI, das nergens voor nodig).
Eigenlijk heb je wel gelijk. Ik liet me verleiden tot dingen die ik NIET nodig heb.
Ik zoek wel een mobo met nForce4, dat is toch het nieuwste...
De betere merken zijn nu DFI, MSI en Epox (in die volgorde). Hoewel Asus (evt Gigabyte) ook wel ok is. De features zijn meestal voor de groep nF4wel gelijk, net als voor de groep nF4-Ultra.
Kijk alleen even naar de onboard sound. MSI en DFI hebben hiervoor een apart chippie zodat je geluid niet softwarematig op je cpu afgewenteld wordt (extra cpu-belasting).
Dacht ik net klaar te zijn met mijn setup, gooi jij andere mobo's voor m'n voeten... |:(

SLI is inderdaad wat voor een super gamer, dan ben ik niet (en zal het ook niet worden).
Ik heb gekeken naar Lanparty UT nF4 Ultra-D van DFI. Lijkt me een uitstekend mobo voor mijn doeleinden.

Specs:
http://www.dfi.com.tw/Pro...&CATEGORY_TYPE=LP&SITE=UK

De vraag is alleen: welke mobo's kan ik het beste met deze vergelijken? Ik wil toch zoveel mogelijk waar voor m'n geld. Niet dat ik bij aanschaf denk: "sh*t ik had toch dat andere board moeten kopen".
Geheugen: Twinmos. Lekker goedkoop en heel erg goed. Neem iig echt merkgeheugen.
Waar moet ik nog op letten bij het geheugen? Hoe werkt dat met die latency? Wat betekent bijvoorbeeld 2-6-3-3? Ik zie ook bijvoorbeeld op de asus website dat ze een qualified vendor list (QVL) hebben, zoals hier: http://nl.asus.com/products/mb/qvl/A8N-SLI-DDR400.pdf
In die lijst staan twee tabellen die ik niet begrijp: CL en SS/DS. Wat betekent dit?

Qua videokaart heb ik gekozen voor de ASUS Extreme AX600XT/TD OEM. Prima kaartje denk ik zo.

Trouwens, wat is het meest gebruikelijke in computerzaken, dat je daar naar binnenloopt en zegt dit wil ik hebben (en dan misschien duurder uit bent omdat ze dan speciaal onderdelen moeten bestellen), of dat je alles zelf online bestelt en het zelf in elkaar sleutelt... Scheelt het veel qua centjes?

Ik heb liever een compleet systeem kant en klaar met 2 jaar garantie, dan 1 jaar op onderdelen die ik hier en daar kan bij elkaar rapen, MAAR als het los bestellen 200 euro scheelt, dan laat ik dit "principe" varen >:)

Pagina: 1