Op zoek naar 8-port Gbit switch/router

Pagina: 1
Acties:
  • 1.238 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Comet
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09:17
Na het verslijten van diverse, relatief goedkope, switches (o.a. tweemaal Sweex 4 port broadband router en eenmaal Sitecom switch) heb ik de keuze voor mijzelf gemaakt om over te stappen op een wat "luxere" switch/router.

Inmiddels is mijn computerparkje meegegroeid, en ben ik dus op zoek naar een dergelijk apparaat met (minimaal; en eigenlijk ook maximaal vanwege de prijs) 8 poorten.
Daarnaast wil ik overstappen van 100Mbit, naar 1000Mbit. Aangezien de kabels er toch al liggen en er geschikt voor zijn. Dit is zeker een must voor mijn fileserver, waar ik regelmatig gebruik van maak.

Bij een vriend van mij, en ook bij LANparty's heb ik mogen knoeien met 3com switchen (van 8 tot 48 poorten). Vooral de instelmogelijkheden verbaasde me. (Op een sweex router zit niet eens een aan- en uitknop)

Nu is mijn keuze gevallen op de wat professionelere merken, zoals, maar niet uitsluitend: 3Com, Linksys (Cisco) of USRobotics.

Maar nu komt het probleem. Na veel zoeken op het internet en op dit forum, kan ik maar nauwelijks een keuze maken. Zeker gezien ik maar een paar 'geschikte' modellen heb gevonden.

Eisen:
- 10/100/1000Mbit
- Ondersteuning van MDI-II / MDI-X (evt. d.m.v. extra poort). Heb ik nodig voor mijn ADSL modem.
- 8 poorten
- betrouwbaarder, en meer instelmogelijkheden (bijv. het aan kunnen geven van prioriteit-verkeer) als de goedkopere modellen (zoals Sweex en Sitecom)
- geen ondersteuning nodig voor draadloze communicatie. (maar als het erbij zit, is het niet erg)
- eventueel USB2-poorten voor printserver (maar dat ben ik nog niet tegengekomen)
- rackmountable hoeft echt niet, maar mag wel (ik heb een mooi rack thuis)
- ik wil eigenlijk niet meer dan 150 Euro uitgeven, maar een paar Euro verschil maakt niet uit.

Van Linksys heb ik 2 verschillende modellen gevonden. De EG008W en de SD2008.
Qua prijs (+/- 140 Euro) ontloopt het elkaar niet zowel. Van de lokale computerboer heb ik begrepen dat deze modellen hardwarematig ook niet veel verschillen:
"Qua functionaliteit is er haast geen verschil. De SD2008 is bedoeld voor een office netwerk om deze direct achter een internet-modem of een server te hangen zodat het hoofd-verdeler van dat netwerk wordt. De EG008W is meer voor een gigabit workgroup in een bestaande netwerk op te zetten. De SD2008 is iets mooier gemaakt om het op een desktop te kunnen laten staan."
Overigens is, volgens mij, de EG008W nieuwer dan de SD2008, maar zijn ze al een tijdje op de markt.

De EG008W http://www.linksys.com/se...2FCommon%2FVisitorWrapper
De SD2008 http://www.linksys.com/se...2FCommon%2FVisitorWrapper

Nu heb ik begrepen dat deze Linksys prima voldoen, maar een gruwelijke (lees: GRUWELIJKE) herrie maken, zie http://gathering.tweakers..._messages/901642///eg008w
Is dit bij de SD2008 ook zo?

Van 3Com heb je de Office Connect serie, bijvoorbeeld de Gigabit Switch 8 http://www.3com.com/prod/...b=features&sku=3C1670800A
(de Baseline serie is al weer veel duurder, laat staan de Superstack 3)
Deze Office Connect serie komt heel verschillend uit diverse tests op andere sites of fora. De een prijst deze switch de hemel in, de ander heeft alleen maar erge problemen met instellingen, lage snelheid, etc.
Hier kom ik dus geen wijs uit.

Nu heb ik ook nog een switch gevonden van USRobotics (eigenlijk ook 3Com), welke aan mijn eisen voldoet. http://www.usr-emea.com/p...sp?prod=net-7930&loc=bene
De USRobotics Gbit Switch 8. Deze is vrij nieuw, dus nog lastig te verkrijgen. Met zijn 100 Euro een stuk goedkoper en er zit geen luidruchtige fan op. Ook is ie rackmountable.
Hier heb ik nog geen review over kunnen vinden.

Mijn vraag is: Waar zouden jullie, of als je mij was, voor gaan? Zie ik goede merken of modellen over het hoofd? Ik heb een dilemma. Kortom, een beetje hulp zou gewenst zijn 8)

• Trax_Digitizer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 31-12-2025

Trax_Digitizer

are we there yet?

Kijk eens naar het merk 'Linkpro' bijvoorbeeld deze:
Linkpro SH8081GS 8port 10/100/1000Mb VLAN&Trunck (www.mr-at.nl)
Ik heb zelf de "domme" versie van deze switch omdat ik prioriteiten enzo regel met mijn Linux server. Hiervoor had ik ook een Linkpro, maar dan zonder 1000Mbit. Tot nu toe heel tevreden over beide producten. Nog nooit problemen gegeven en geen lawaai :)

• tazzdevil
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09-03 14:27
ik heb de eerste switch (EG008W) , tis een goede switch die ook onder full load goed draaid. ( goeie backplane) ervalt niets aan in te stellen, heb hem op een lan met 4 gigabit ftp servers getest met alle 8 poorten in gebruik . nadeel is de lawaaige fan want ik gebruik hem dagelijks thuis. :)

Dit is een vrij goed merk en niet duur :
http://www.ovislink.nl/8TW.htm

[ Voor 32% gewijzigd door tazzdevil op 15-07-2005 14:49 ]

Asus A8n32sli; AMD X2 4400+ ; 2GB; areca1220 5x300

• Comet
@Trax_Digitizer
Dat ziet er ook erg goed uit. De Linkpro SH8081GS 8port 10/100/1000Mb VLAN&Trunck is eigenlijk net even een tikkeltje te duur (200 E), maar de Linkpro SH7080GT 8 Port 10/100/1000Mbps Gigabit Switch (90 E) heeft weer een aangename prijs.
Ik zal me in wat reviewtjes verdiepen...

@tazzdevil
Hoe erg is het lawaai? Stoor je je eraan?
Ik ben wel wat lawaai gewend, maar hij moet echt niet boven het lawaai van mijn normaal gekoelde pc uitkomen. Nu kan ik wel die [HOWTO] volgen en een stillere koeler er in stoppen, maar dan vervalt meteen de garantie. En mocht er dan wat stuk gaan, heb ik een flink probleem, aangezien ik maar budget voor 1 router/switch heb de komende 2 a 3 jaar.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09-03 20:02

lier

MikroTik nerd

Ikzelf heb kortgeleden de Level-one GSW-0840T aangeschaft. Geen uitgebreide (instellingen zijn niet mogelijk), maar deze draait erg goed en is vriendelijk geprijsd. (http://level1.com)

Als je echt managed wil hebben, zit je in een ander segment.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• tazzdevil
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09-03 14:27
nouja is wel een geluid waar ik mij wel aan stoor hij bromt en word met de tijd erger , ondanks dat ik zelf 24/7 2 servers heb draaien.

Asus A8n32sli; AMD X2 4400+ ; 2GB; areca1220 5x300

• Comet
@lier
En ik maar denken dat ik de meeste, bekende en betrouwbare, merken wel kende.
Dat zijn wel hele gave designs zeg.
Met instellingen bedoel ik niet een managed switch (dat is voor hier thuis zwaar overkill), maar meer voor het instellen van de algemenere, simpele dingen. Bijv. DHCP ofzo.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09-03 20:02

lier

MikroTik nerd

@Comet:
En zo zijn er nog wel een aantal merken te noemen...

Maar waar ben je nu eigenlijk naar op zoek ?
Een gigabit switch of een router met ingebouwde (gigabit) switch ?

DHCP heb je een DHCP server voor nodig (en deze zit nooit in een switch)...

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Comet
@lier:
Een gigabit switch. Maar in marketing termen worden switch en router door elkaar gebruikt. Zo had ik een Sweex switch met de vermelding "/router". Maar daar heb ik natuurlijk mijn modem voor.

Overigens in een router met ingebouwde gigabit switch ook prima. Dat scheelt weer een kastje (mag ook best vervangen worden), maar dat scheelt ook weer meer in je portomonnee.

Over DHCP. Logisch. }:O

• Schapie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-02-2025

Schapie

Bleh...

Ik heb vandaag diverse aanbiedingen gezien van de aangehaalde 3com switch.
OA. bij informatiek is de 3com voor 99 euro te krijgen.
Bij een andere zaak (waar ik geen ervaring mee heb, netline te weten) is het 4voor3 bij een aantal 3com producten. (zie ook banner T.net)

No signature found

• Comet
@Schapie
Bedankt. Ik heb de 3Com Switch besteld. Mocht hij alsnog niet aan mijn eisen voldoen, dan wil mijn buurjongen 'm wel van me overnemen. :)

Verwijderd

"k heb de asus 1108. Bevalt goed, wordt wel iets aan de warme kant, maar draait al ong 6 maanden prima zonder herstart.

• nescafe
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:36
'k weet niet hoeveel eisen je stelt aan een aan- en uitknop, maar de 3com-switches die ik ken kunnen alles, behalve uit :P

* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Comet schreef op vrijdag 15 juli 2005 @ 15:16:
@lier:
Een gigabit switch. Maar in marketing termen worden switch en router door elkaar gebruikt.
Een dozenschuiver die die fout maakt loop ik héél hard voorbij.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Mr.CeeJay
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-02 15:40
gaat dit topic over een router of over een switch ???
mijns inziens bestaat er geen soho router met gigabit switch... ?!?!?

@echo off
echo Waar in 't bronsgroen eikenhout
echo 'T Nachtegaaltje zingt

Verwijderd

Misschien dat dit een beetje komt als mosterd na de maaltijd, aangezien je de switch al hebt besteld.

Ik heb zelf al bijna een jaar een OfficeConnect 8 poort gigabit switch, en over het algemeen bevalt deze prima. De switch heeft echter geen mogelijkheid om wat dan ook in te stellen, ook zit er ook geen aan/uit knop op.

Een ander mogelijk nadeel van de switch is dat deze geen Large/Jumbo packets/frames ondersteund, wat een beperking in de performance vormt ten opzichte van switches die dat wel doen.

De beperkingen zijn voor mij echter niet echt een probleem, ik heb in de tijd dat ik ermee heb gewerkt geen problemen gehad, en de performance is voor mij voldoende, zeker ten opzichte van het 100mb/s netwerk waar ik eerst mee werkte. Ik maak iedere avond een backup van mijn werkstation op een server middels Ghost 2003, ongeveer 8 GB aan data. De hele procedure neemt ongeveer 20 minuten in beslag. Beide machines zijn verbonden met de switch met een 3Com 2000-T gigabit netwerk kaart.

Kortom, als je met de beperkingen in functionaliteit en snelheid kunt leven, dan is dit een degelijke en betrouwbare switch voor een heel aardige prijs. Mocht je echter de performance willen die Large/Jumbo packets/frames biedt, dan moet je het denk ik zoeken in de Netgear producten die vaak net iets meer features hebben ten opzichte van de 3Com OfficeConnect producten. Als de specificaties op een site niet specifiek aangeven of ondersteuning hiervoor aanwezig is, zou ik contact opnemen met de sales/support desk van de desbetreffende fabrikant.

Maar... als je net zo tevreden bent met de 3Com switch als ik ben, hoef je je verder geen zorgen te maken. Ik hoop dat je nog wat aan deze informatie hebt, sorry dat het een beetje laat is.

• Comet
@cytro
Onzettend bedankt voor deze info.

@Mr.CeeJay
Die ben ik inderdaad ook nog niet tegen gekomen.

Offtopic
@BackSlash32
Dan kun je meer mensen voorbij lopen dan je denkt. Ik heb het al meerdere keren bij Sweex en Sitecom (op de verpakking) gezien.
Denk ook aan de reclame van Versatel voor 20Mb ADSL (waar ze Mb als "MB" uitspreken i.p.v. "Mbit")

• JoFramboos
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23-02-2025
Ik heb eigenlijk net dezelfde vraag, maar ondertussen zijn we wel wat jaren verder en is er misschien meer ervaring en bestaan er nieuwere producten.

Wat ik nodig heb ik een 8 poort gigabitswitch + DHCP (mag in 1 toestel indien het bestaat).
Ik heb goede ervaringen met mijn WRT54G router, dus linksys heeft een streepje voor.
Pagina: 1