[XP] Start menu / taak balk blijft theme loos

Pagina: 1
Acties:

• Justice
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-08-2025
Ik zit met het volgende probleem: De taakbalk en startmenu van mijn Windows XP installatie kan ik geen thema toewijzen. Als ik bijvoorbeeld de Windows XP default Luna thema toepast worden alle knoppen, dialoogschermen en applicatievensters wel 'geskinned' maar de taakbalk en startmenu blijven gewoon ouderwets thema-loos!

Nou blijft dit dus wel vaker voor te komen (ook op google) maar alle voorgestelde oplossingen werken bij mij niet, dus daarom dat ik dit topic open (en voor de mensen die dit in de toekomst ook nog gaan hebben) ;) Hoewel ik Style XP geinstalleerd heb op dit moment, had ik ditzelfde probleem hiervoor al, en ook het standaard windows xp thema werkt niet.

Ik wil hiervoor ook niet Windows XP opnieuw gaan installeren.
  • De Theme Service staat aan en werkt want een deel van windows wordt wel geskinned
  • Het startmenu staat NIET op classic mode.
  • Visual Performance staat op Best Appearance, en ook het uit- en aanvinken van 'use visual styles on buttons and windows' geeft geen verbetering
  • Ik heb het uxtheme.dll geunpatched (hoewel style xp het probleem niet is heb ik dit toch geprobeerd) en weer gepatched, lost het probleem niet op.
  • sfc.exe /scannow heb ik al gedraait, en zet wel bestanden terug maar ook dit lost het probleem niet op.
  • Ik heb ook de register key opgezocht, (kan 123 de site niet vinden waar dat op stond) maar dit stond op de goede waarde.
ik vond nog het volgende:
Q: I patched, but my start menu and taskbar are not skinned or visual styles do not work. What is wrong?

A: First, check to make sure the correct version of the dll is being used. Also try patching in safe mode. Then check the directories to see if uxtheme.dll has been misplaced. It should only appear in the system32 folder, and not in the Windows folder. If all else fails, try replacing uxtheme.dll with Replacer in safe mode several times. Some have indicated that this fixes their problem.

http://www.neowin.net/for...on/index.php/t339820.html
Ik heb nog niet geprobeerd in safe-mode, daar zal ik vanavond eens naar kijken. Maar het probleem deed zich al voor voordat ik met themas aan de haal ging.

edit:
kreeg net ideetje, wellicht dat uxtheme.dll gepatched and daarna Stylexp (die uxtheme in het geheugen patched) draaien geen goed idee is. :/ maar dat dat zorgt voor deze problemen kan ik niet begrijpen, want het speelde dus al eerder. Enige manier waarop dit zou kunnen is dat ik jaren terug al uxtheme.dll gepatched heb en het daarna ben vergeten lol.

Andere ideen?

[ Voor 9% gewijzigd door Justice op 15-07-2005 14:09 ]

Human Bobby

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Breng het eerst eens allemaal terug in de 'originele staat' - dus zet je juiste uxtheme.dll terug en gooi die StyleXP er eens af. Als je nu Luna als theme kiest, werkt het dan wel?

Dat is iig een 'makkelijkere' basis om vanuit te vertrekken :)

• Justice
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-08-2025
Het probleem is dus opgelost. Dat zie je altijd, ben je een week bezig om iets te repareren, lukt het niet. Post je het op GoT dan lukt het opeens wel :D

Anyway voor anderen die hetzelfde probleem hebben:
  • Haal StyleXP van je systeem
  • Start op in veilige modus
  • Doe een zoekopdracht op *uxtheme*.* in de windows directory
  • Als je een uxtheme.dll in c:\windows vind, hernoem die dan naar iets anders bijvoorbeeld uxtheme.dll.old (verwijderen lukte mij niet omdat een process het bestand gebruikte, maar hernoemen is geen probleem, vreemd!!) Dit is denk ik het eigenlijke probleem, dit bestand hoort hier niet te staan.
  • Hernoem uxtheme.dll in c:\windows\system32 naar bijvoorbeeld uxtheme.dll.old
  • Kopieer een goede uxtheme ( van c:\windows\ServicePackFiles) naar c:\windows\system32. Nu heb je de bibliotheek in de originele staat herstelt van de nieuwste servicepack.
Als je nu opnieuw opstart is het probleem opgelost, maar kan je geen thema's van derden gebruiken.
Je kan wel op het internet patchers vinden die uxtheme.dll voor je patchen, dan heb je stylexp niet nodig.

En achteraf kan je de .old bestanden proberen te verwijderen.
Met dank aan
Google 'neowin uxtheme'
Using Visual Styles FAQ

Human Bobby