Toon posts:

Laptops prijsverschil, verschil waard?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Tja, mijn TU/e laptop van generatie 2000 heeft z'n werk trouw gedaan, maar nu is het dan toch wel tijd voor een nieuwe... ik kan dus meedoen met de nieuwe notebookregeling (zie [rml][ TU/e laptop 2005/2006] NEC Versa P550[/rml]) maar dan moet ik er wel 2000 eu voor dokken....

dus... ben even op zoek gegaan naar een andere.. ben erg weg van IBM, maar die zijn een beetje duur geloof ik..
nu heb ik 2 anderen gevonden die zowieso een betere grafische kaart hebben (Radeon 9700) dat heb ik ook wel nodig met bouwkunde..
het verschil tussen deze is vooral de prijs (resp. 1600,- en 1300,-) en het volgende:

JEWEL JADE 8110: Intel Pentium M740 met 1,73 GHz, 533 FSB, 2MB Cache
ASUS: Intel Pentium M735 met 1,7 GHz, 400

en:

Jewel: Ati Mobility Radeon 9700, 128 MB
ASUS: Ati Mobility Radeon 9700, 64 MB (staat in het boekje al lees ik ergens anders weer 128 mb)

is dit verschil die 300 eu waard?

offeh... andere tips voor laptops ook welkom! (ben nog maar bij 2 zaken geweest die alleen deze merken verkopen... weet wel dat ik GEEN Acer of Dell wil)
thnx alvast _/-\o_

edit: lees net wat verder op het forum en zie dat ik m'n titel wel watbeter had kunnen omschrijven.. :/ .. helaas geen edit meer mogelijk... Sorry alvast! helaas kan ik de titel niet meer editten zie ik... :|

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2005 13:56 . Reden: helaas, kan titel niet veranderen... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:37
Welke kost 1300 en welke 1600?
Als de Jewel 1600 kost, zou ik toch voor de Asus gaan.
Die zal mogelijk een tikje trager zijn, maar om daarvoor 300 euro uit te geven...
Die kan je beter besteden aan extra geheugen of een snellere harde schijf.
Bovendien las ik hier op het forum dat Jewel niet lang meegaat.

Voor die prijs kan je ook een IBM R52 kopen (kleine 1400 euro)
Deze heeft idd een iets mindere videokaart, maar betwijfel of je dat serieus gaat merken.
Zou gaan voor een modelnummer dat begint met UN 33 WN of UN 364 N
Volgens een Belgische site (kan het niet vinden op de IBM-site) is het verschil het volgende:
UN 33 WN: 3 kg, 5400 rpm HD
UN 364 N: 2,6 kg, 4200 rpm HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pubbert
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:38

Pubbert

random gestoord

Asus A6va niks?

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die Jewel Jade 8110 heeft volgens mij geen ATI grafische kaart maar een 128MB Nvidia GeFORCE 6600 (PCI-EXPRESS).
Uit persoonlijke ervaring zou ik sowieso gaan voor de Jewel.Top notebooks en standaard al 2 jaar garantie (en voor maar €69 heb je 3 jaar garantie!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

als je ibm fan bent (logisch) dan zal een jewel je zwaar tegenvallen (op gebied van kwaliteit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 15 juli 2005 @ 16:25:
als je ibm fan bent (logisch) dan zal een jewel je zwaar tegenvallen (op gebied van kwaliteit)
Hoezo dat? Ik heb verschillende modellen in handen gehad en heb zelf een Jade 8080 en ben erg tevreden over juist de kwaliteit ervan. Natuurlijk zijn er altijd een paar mindere modellen, maar vooral de Jade 8080 (Compal) en de Jade 8100/8110 (Quanta) zijn van erg goede kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wou net zeggen, die heeft een x700 met 128MB, wel een stukkie beter dan een 9700 met 64MB ;) En wat bedoel je met 400? 400Mhz bus? De A6Va heeft een 533Mhz bus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 15 juli 2005 @ 16:25:
mee eens. Die IBM laptops zijn loeistevig. Kun je met een kunstof jewel niet tegenop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 448191
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 06-09-2024
Ik heb ook een Jewel, oudje inmiddels, heb er erg spijt van gehad .... Ik zoud het niet doen.

Het beeldscherm hapert (op te lossen door te verstellen), het toetsenbord is los gaan zitten, het kreng maakt ongelovelijk veel lawaai, wordt loeiheet en is eigenlijk dus gewoon een "piece of junk"...

[ Voor 53% gewijzigd door 448191 op 15-07-2005 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik heb net mijn droomlaptop gevonden :9~
een nieuwe IBM Thinkpad T42 model 2373 KYG
Pentium Mobile 755 2.0 Ghz., 1GB RAM, 60GB 7200rpm HDD, 15 UXGA(1600x1200) TFT LCD, 128MB ATI FireGL T2, 24x24x24x/8x CD-RW/DVD(slim), Intel PRO 802.11b/g wireless(MPCI), Bluetooth/Modem(CDC), 1Gb Ethernet(LOM), UltraNav, Secure Chip, 9 cell Li-Ion battery, WinXP Pro
Prijs € 1598,00 incl. BTW ( normaal € 3398,00 maar dit is een showroommodelletje)

alleen, weet iemand wat dit: 128MB ATI FireGL T2 , voor een videokaart is? van horen zeggen (en via de zoekoptie hier) schijnt dit een professionele grafische kaart te zijn.... 128 Mb klinkt zowieso wel goed :9

ik ga hem zo direct bestellen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
dat klinkt zeker niet slecht! Direct doen zou ik zeggen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Verwijderd schreef op vrijdag 15 juli 2005 @ 17:47:
ik heb net mijn droomlaptop gevonden :9~
een nieuwe IBM Thinkpad T42 model 2373 KYG
Pentium Mobile 755 2.0 Ghz., 1GB RAM, 60GB 7200rpm HDD, 15 UXGA(1600x1200) TFT LCD, 128MB ATI FireGL T2, 24x24x24x/8x CD-RW/DVD(slim), Intel PRO 802.11b/g wireless(MPCI), Bluetooth/Modem(CDC), 1Gb Ethernet(LOM), UltraNav, Secure Chip, 9 cell Li-Ion battery, WinXP Pro
Prijs € 1598,00 incl. BTW ( normaal € 3398,00 maar dit is een showroommodelletje)

alleen, weet iemand wat dit: 128MB ATI FireGL T2 , voor een videokaart is? van horen zeggen (en via de zoekoptie hier) schijnt dit een professionele grafische kaart te zijn.... 128 Mb klinkt zowieso wel goed :9

ik ga hem zo direct bestellen..
Voor non-gamers is dat precies een "godsgeschenk", de ideale laptop. Zeker als ik de IBM r50p ervaringen hoor in de hoge school. Het is een grafische kaart voor allerlei 3D programma's en CAD-achtigen. Maar bepaalde games zoals RTCW: ET durven te vertikken om te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

448191 schreef op vrijdag 15 juli 2005 @ 17:45:
Ik heb ook een Jewel, oudje inmiddels, heb er erg spijt van gehad .... Ik zoud het niet doen.
Oudere modellen van Jewel waren inderdaad brak. Ik werk hier zelf momenteel op een Jewel Saffier 1440+, waar ze heel handig de luchttoevoer onderaan op de laptop hebben gemonteerd. Bovendien ben ik in zijn geheel niet tevreden met de manier waarop ze bij Jewel hun klanten te woord staan. Het schijnt dat hun nieuwere modellen in elk geval qua koeling een stuk beter in elkaar zitten, maar wat betreft service heb ik veel beter gezien. Kijk voor je een Jewel koopt in elk geval hoe het zit met de luchttoevoer. Zit die aan de onderkant, dan zou ik me wel twee keer bedenken voor ik dat ding kocht. :)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou niet voor een Asus kiezen, die van mij heeft ook allerlei kuren, van niet werkende usb-poorten, tot flikkerende backligth (is onder de garantie vervangen), hitteproblemen, niet goed functionerende accu e.d. (allemaal na de garantieperiode van 1 jaar)
En zoals hierboven staat, heeft ook mijn Asus (1703 nogwat) de luchttoevoer aan de onderkant.

Ik zou toch kijken of je niet een IBM kunt kopen, desnoods maar wat mindere specs, maar dat lijkt me veel beter dan goedkope laptop met zogenaamd goede specs, door andere dingen worden die extra opties e.d. weer teniet gedaan.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2005 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
zul je net zien, probeer ik een berichtje te tikken loopt m'n oudje vast :( is vast een voorbode ;)

ik wil jullie nog even allemaal bedanken voor jullie reactie..

Juwel heb ik veel over gehoord, maar de Juwel Jade serie schijnt wel erg goed te zijn... De Juwel Jade die ik hier had gezien had inderdaad een nVIDIA 6600 PCI-E 128 Mb, ik had het nog even opgezocht... je hebt gelijk.. Nietemin blijft dat beter dan de Asus, alleen dan wel 300 eu duurder

bij die Asus bedoelde ik idd 400 Mhz
Die Asus A6va klinkt zeker beter, ben even een prijsje daarvoor aan het opzoeken....al denk ik niet dat die de IBM zal kunnen verslaan 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 15 juli 2005 @ 18:10:
zul je net zien, probeer ik een berichtje te tikken loopt m'n oudje vast :( is vast een voorbode ;)

ik wil jullie nog even allemaal bedanken voor jullie reactie..

Juwel heb ik veel over gehoord, maar de Juwel Jade serie schijnt wel erg goed te zijn... De Juwel Jade die ik hier had gezien had inderdaad een nVIDIA 6600 PCI-E 128 Mb, ik had het nog even opgezocht... je hebt gelijk.. Nietemin blijft dat beter dan de Asus, alleen dan wel 300 eu duurder

bij die Asus bedoelde ik idd 400 Mhz
Die Asus A6va klinkt zeker beter, ben even een prijsje daarvoor aan het opzoeken....al denk ik niet dat die de IBM zal kunnen verslaan 8)
Dat klopt, het blijft een fors verschil... maar je krijgt wel een notebook met het nieuwste Sonoma platform (met fsb 533 en 2 Mb Cache) en PCI Express wat weer erg handig is als je de grafische kaart wil vervangen. Verder kun je voor €69 de garantie verlengen naar 3 jaar en dat vind ik persoonlijk ook een sterk punt van de Jewel.

In het verleden ook IBM's in handen gehad, niet mijn keuze, maar ook bij IBM geld dat ze niet altijd even goede series hebben.

Veel mensen realiseren zich niet dat de meeste laptops door maar een paar fabrikanten worden gemaakt. Quanta, Compal en Clevo zijn volgens mij op dit moment de grootste namen.

Misschien een interessant stukje (gelezen op discountlaptops.com):
"Toshiba actually buys their product from several ODM manufactures in Taiwan. To name a few, Compal, Clevo, and Mitac. OK, they may make a few (and I mean just a few) of their models themselves, but most are bought from other ODM manufacturers. Toshiba simply labels and services it. HP, same story. HP has been in the notebook business from the very beginning. They buy their systems from ODMs as well. Mitac, an ODM manufacturer gained strength in the notebook market from a large contract with Compaq (Compaq was acquired by HP). Unfortunately, HP has become mainly cost conscience as of late and their quality has slipped a bit. IBM buys from Quanta and and Arima. IBM is leaving the notebook and PC market as of recent news. DELL buys most of their systems from Aopen (Acer), Compal and Quanta. Most systems offered by ChemUSA are manufactured by Compal. Sony, HP, Sharp have all had, or still have contracts with TwinHead. Sager buys from Clevo."

Mijn mening blijft dat veel merken zoals we ze kennen niet zoveel zegt over de daadwerkelijke kwaliteit van de laptop, kijk zelf goed naar wat andereren over specifieke modellen zeggen en kijk zelf goed rond. Veel succes verder!
Pagina: 1