Oude foto's inscannen, hoe het snelst?

Pagina: 1
Acties:
  • 6.324 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Tijgert
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-12 09:25

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

Topicstarter
Ik heb veel veel foto's uit mijn hele leven. Die zijn wat aan het vergelen en als er ooit iets ernstigs gebeurt en ik alles kwijtraak zou dat een ramp zijn.
Nu wil ik dus alle foto's gaan inscannen maar dat zijn er duizenden... zie je het al voor je?

Weet iemand een andere manier om zo veel foto's in te scannen als die omslachtige standaard software (HP in mijn geval) met elke keer foto-voor-foto handmatig uitlijnen (en dan ligt ie weer niet recht) en zo?

Zijn er speciale fotoscanners waar je ze stuk voor stuk in kan voeren o.i.d?

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

• BN
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-10-2024

BN

Er zijn wel scanners te vinden met een feeder lijkt me...

"Grandma was slow, but she was old....!!"

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
Ik ben al zoekende...
(ahum, zie net dat er al een topic was zoals de mijne, sorry)

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Fotopapier en feeders... Hmmm, dat gaat bijna niet samen. Scannersn met feeders zijn metname bedoeld voor papier tot 100gr, regulier print/briefpapier. Wanneer het om foto's gaat ben je helaas veroordeeld tot het handmatig inscannen. Maar goed, het hoeft niet binnen één maand af lijkt me. Plan gewoon dagen c.q. middagen. Het is een kwestie van beginnen.

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

Verwijderd

als je de negatieven nog hebt... kun je volgens mij beter een negatievenscanner nemen.

• BN
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-10-2024

BN

De echte "Nico" maakt gewoon een frame waarin je je fotoos plaatst. Als je scanner vlak het toelaat kun je wellicht 4 foto's tegelijk mounten en via een batch de gefixeerde foto's scannen. De volgende 4 liggen daarna immers op dezelfde plek. Agfa had zo een tray om negatieven te scannen, KB en MF. Op het lab had de TD zelf een tray gemaakt zodat de EM negatieven op die manier gearchiveerd konden worden.

"Grandma was slow, but she was old....!!"

Verwijderd

Mijn Canon heeft zo'n progje die de instellingen van grootte e.d. bewaart. Je drukt telkens op scan en het krijgt een filename met telkens een hoger nummer erachter.

• Glaanie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:32

Glaanie

Medewerker Product Content

All your spec are belong to us

Is de HP ScanJet 5530 iets voor je?

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
De andere topic even gelezen hebbende ene kleine toevoeging:

Ik heb nog slechts enkele negatieven, welke ik het liefst ook gescand zou hebben.
ALLE foto's zijn belangrijk omdat ze uit mijn jeugd waren met mijn ouders (die ik nu niet meer heb).
Ze moeten dus allemaal gescanned worden.

De Epson 2580 lijkt een uitkomst, ware het niet dat die feeder alleen voor 10x15 is en ik vele formaten heb die dat niet zijn. Verder kan ik helemaal nergens info vinden over hoe de Epson met hand scanned, is dat te doen?

Een tray maken lijkt me een prima idee... iemand al ervaring daarmee die me een beetje op weg kan helpen? (ik wil er wel moeite voor doen, maarhet wiel een tweede keer uitvinden lijkt me overbodig)

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Die negatieven zou ik gewoon wegbrengen en op cdrom laten zetten. Kost misschien wel wat maar dan heb je het wel in één keer goed.

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-12 16:43
Misschien is de Photoshop functie "Crop and straighten photos" wat voor je, deze functie komt erop neer dat je je scanner bed vol legt met foto's, maakt niet uit of ze helemaal recht liggen of niet en dan scan je ze en die functie snijd ze uit en zet ze recht.

Zie hier voor een voorbeeld!

[ Voor 25% gewijzigd door urk_forever op 15-07-2005 13:39 ]

Hail to the king baby!

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
Die 5530 lijkt me inderdaad een goede oplossing.
Automatische foto invoer (hopen dat het niet beperkt is tot 1 formaat) is exact wat ik nodig heb.
Er staat bij de specs wel iets van dat hij met 35mm negatieven overweg kan, maar in het overzicht wordt er niet gerept dat hij dat ook scanned en of dat automatisch is.

Kent iemand dit apparaat?

Negatieven op CD-rom laten zetten is idd erg prijzig... dat is ook een last resort...
Maar dan nog... de prijzen van negatieven op cd laten zetten zijn ook ERG variabel. Heeft iemand een adresje die een goede prijs vraagt? (goed voor MIJ :) )

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
Trouwens, die standaard HP software werkt normaal wel ok, maar voor massa scannen is die reuze brak.
Kan je ook andere 3rd party scan software gebruiken daarvoor?

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
wil je de afdrukken of de negatieven scannen!??

negatieven laten scannen is trouwens het makkelijkst, snelst en best. het is alleen een erg duur grapje; als het om duizenden foto's gaat, moet je toch zeker op een honderden euro's rekenen.

de negatieven zijn trouwens waarschijnlijk véél langer houdbaar dan digitale bestanden.

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12-12 23:25

Garyu

WW

Ik heb weleens met een wat minder professioneel model van HP negatieven gescand. Daar zat een extra negatievenonderdeel bij, dat deze van bovenaf belicht en waar je netjes je negatieven 'per rij' in kon schuiven (ik geloof 4 rijen per scan, wel handmatig, maar altijd precies recht). Ik neem aan dat dat hetzelfde is als wat je met dit apparaat kan.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

*klont*

In de C'T van juli/augustus staat een scannertest + een referral naar een eerder gemaakte test voor scanners met dia/negatief optie.

Mijn grootste bezwaar tegen HP scanners is de meegeleverde software, die is te beperkend als je meer wil dan alleen af en toe een scan. Batchscans met HP director software is kilo utrecht tango gewoonweg.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
idd, HP sucksor.
Van daar dat ik vroeg of je scanners kan gebruiken met 3rd party software.

Alleen daarom al gaat mijn voorkeur nu uit naar de Epson2580... maar of dat nou zaligmakend is?

• wacko
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-12 20:22
3rd party werkt gewoon omdat scanners tegenwoordig allemaal (?) TWAIN-compatible zijn. Je bent dus absoluut niet beperkt tot een HP programma. Het enige dat je waarschijnlijk nog terug zult zien is het eigenlijke scanscherm, maar volgens mij is het wel te automatiseren als een programma je scannerdrivers netjes kan aansturen.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

wacko schreef op zondag 17 juli 2005 @ 21:43:
3rd party werkt gewoon omdat scanners tegenwoordig allemaal (?) TWAIN-compatible zijn. Je bent dus absoluut niet beperkt tot een HP programma. Het enige dat je waarschijnlijk nog terug zult zien is het eigenlijke scanscherm, maar volgens mij is het wel te automatiseren als een programma je scannerdrivers netjes kan aansturen.
Ik werd nogal onaangenaam verrast door de troep die je bij een scanjet 3200 meekreeg, zelfs met Irfanview kreeg je nog die gore Directorzooi voor je neus.
* alt-92 prefers Canoscan 2.x versies, ook lekker neutraal qua kleurbewerking.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
Precies, welke software kan dus lekker iin de automaat scannen zonder telkens te moeten previewen en dan de grootte in stellen en tig keer op knoppen te klikken?

Verwijderd

Ook ik wil schoendozenvol oude foto's gaan inscannen.

Maar via flatbed is niet handig.

Tip via via gekregen: oude foto's gaan fotograferen met een digitale camera.

Dus: nieuwe foto's van oude foto's maken.

Hoe en wat weet ik niet precies.

Heeft iemand hier ervaring mee?

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op zaterdag 23 juli 2005 @ 21:05:
Tip via via gekregen: oude foto's gaan fotograferen met een digitale camera.
Dus: nieuwe foto's van oude foto's maken.
Hoe en wat weet ik niet precies.
Denk eens na?
Heeft iemand hier ervaring mee?
Ja.
Het zuigt.

En als je eventjes logisch nadenkt snap je ook prima waarom.
No way dat jij de juiste beeldhoek + belichting uit de losse hand kan krijgen.

• Je Moeder
  • Laatst online: 03-12 01:21
Is het niet makkelijker om de foto's te laten inscannen?

Trigger doet zoiets: http://www.trigger.nl/afgedrukttarieven.php Ik heb het daar ook laten doen en dat werkt prima.

Er zijn er natuurlijk meer:

http://www.google.com/sea...taliseren&btnG=Zoeken&lr=

Mijn specs zijn beter, mijn gadgets vetter, om over persoonlijkheid nog maar niet te spreken.

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
Het nadeel is alleen dat als je die prijzen ziet je ook wel kan uitrekenen dat je met zelf een paar dagen investeren wel ERG veel geld bespaart...

• lateef
  • Laatst online: 10-07 22:24
ik snap dus echt niet waarom iedereen zo nodig al zijn analoge afdrukken in wilt scannen. je negatieven gaan echt veel langer mee en hebben een veel hogere kwaliteit dan zo'n crappy scan van een afdruk.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

lateef, zoals je al in de topicstart kon lezen zijn niet alle negatieven meer voorhanden.

In dat geval wordt het een beetje "redden wat er te redden valt"...

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Tijgert schreef op zaterdag 23 juli 2005 @ 22:12:
Het nadeel is alleen dat als je die prijzen ziet je ook wel kan uitrekenen dat je met zelf een paar dagen investeren wel ERG veel geld bespaart...
Hmm. Mijn pa heeft uitgerekend wat voor tijd het kostte om zijn fotoverzameling in te scannen (negatieven overigens) en dat duurde nog een paar jaar. Heb je al uitgerekend om hoeveel foto's het gaat en hoeveel tijd je per foto kwijt bent? Hier werd gerekend dat je zeker 3 minuten per negatief bezig bent, dat maal je verzameling... En bedenk dat je niet weken onafgebroken kan scannen.

Mijn vader heeft trouwens een Epson 2480, en je kan er nog een feeder bijkopen (maar niet goedkoop), of dat was net een duurder model. Het bevalt opzich wel, ook de software. Edit: die feeder is waarschijnlijk alleen voor negatieven... sorry.

[ Voor 5% gewijzigd door Motrax op 24-07-2005 15:55 ]

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Verwijderd

Je kunt de fotos handig inscannen met de wizzard scanner en camera uit windows XP.
Is wel even werk maar gaat best snel.

Ik druk op mijn HP scanner (geen HP software geinstalleerd) op de scan knop en dan komt die wizzard tevoorschijn.(of startmenu->bureau accesoires)
Daarna een proefscan doen en het te scannen oppervlak instellen op het formaat van de fotos.
een doelmap opgeven en een bestandsnaam (bijvoorbeeld scan.jpg)
NB als je de fotos na het scannen nog wilt bewerken dan scannen als BMP en pas later als jpg opslaan met je fotobewerkings programma.
Dan de eerste foto scannen.
Na het scannen click je op terug. het te scannen oppervlak blijft staan.
Je wisselt dan de foto en clickt weer op volgende.
De wizzard genereert automatisch dan bestandsnamen met volgnummers "scan001.jpg"

Zo ga je steeds heen en weer . Als je de scanner een beetje handig op een tafel zet en de fotos op een stapeltje, de muis in de ene hand en de scanner met de andere kun je er een heleboel doen in een uur. Haal evt de klep van de scanner (scheelt weer een handeling). Vooral handig als je allemaal fotos van bijv 10x15 hebt.

Ik heb zo al mijn analoge fotos gescant. Het meeste werk is het daarna indelen.
succes,Klaas

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
Dat is een uitstekend idee!!
Nu staat de HP software al op mijn compu, zou het gewoon te verwijderen zijn waardoor de MS wizard weer actief wordt?

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Hoeft niet eens hoor, anders maak je desnoods een snelkoppeling van die wizard op je bureaublad of quicklaunch ;)

C:\>_

• T_knoop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:48
Ik denk dat mijn werkwijze een beetje lijkt op die van klaasnoordstra, alleen gebruik ik nog wel de originele HP software. Mijn scanner (scanjet 4570c) heeft mogelijkheid voor zo'n APF (automatic photo feeder) maar die zijn nogal duur (€150 ofzoiets) dus dan maar met de hand

Ik maak van tevoren een profiel aan voor foto's van 10x15 (iets krapper, want ze worden nog wel eens op heel iets verschillende foramten afgesneden en dan heb je ineens overal een witte streep op) waarbij ik de kleur neutraal hou, en de levels tussen 255 en 0 (foto's worden in eerste instantie dan heel grijs, maar dat gaat goedkomen)

Vervolgens in de director (jaja, daar is 'ie) aangeven dat ik wil dat altijd het ingestelde profiel gebruikt wordt, de preview niet weeregeven wordt en er na elke scan gevraagd word om een volgende. Op die manier gaat het redelijk snel, ik moet alleen wel elke 12 foto's oid stoppen omdat anders mijn geheugen volloopt.

Na afloop haal ik nog een photoshop batch over alle foto's heen met een advanced sharpen actie en auto-levels, zodat alles d'r netjes uit ziet.

Werkt voro mij wel goed, je zou het kunnen proberen. Waar je wel op moet letten is dat je bij het verwisselen van de foto's geen vingers over het glas haalt (dat zie je!) en dat je vaak het glas schoonmaakt, omdat d'r allemaal stof e.d. op komt te zitten (zie je ook)

succes d'r mee.

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
mmm.... eens kijken of mijn HP software dat ook kan, ik kon die functies eerder namelijk niet ontdekken... (psc 1200)

Edit:
Als ik met ACDSee scan kan ik als input device kiezen uit mijn psc1200 en een WIA psc 1200.
wtf? wat is WIA?

En hoe krijg ik de Microsoft scan wizard zonder de HP crap te uninstallen?

[ Voor 46% gewijzigd door Tijgert op 25-07-2005 13:29 ]

Verwijderd

De wizzard "scanner en camera" vind je onder je startmenu bij bureauaccesoires. (tenminste daar staat ie bij mij :-) )
Misschien nog installeren ?? geen idee..
Volgens mij is het wel of niet installeren van de HP programma's niet echt van belang, Als je het stuurprogramma maar wel hebt. Mijn al wat oudere scanner werd door windows XP standaard herkent de bijgeleverde programma's zijn voor win98 ed.
Het belangrijkste is dat je het te scannen opppervlak 1 keer insteld op het fomaat van de foto, de fotos dan steeds op dezelfde plek (rechts-boven) legt.

Klaas.

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
Hebbes, werkt vlekkeloos... en bijzonder snel, ik ga hier wel wat centjes mee besparen lijkt me zo!

Verwijderd

Ik heb een ordinaire HP all-in-one (printer/copier/fax), en die doet dit werk ook prima. Stapeltje foto's erop, op 'scan' drukken, en gaan met die banaan.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2005 17:06 ]

• Heufje
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 05-02-2021
HP heeft een nieuwe scanjet, de 4890, hiermee kan je 16 dia's of 5 strookjes negatieven tegelijk scannen, lijkt mij dat je dan wel redelijk opschiet. Ik heb niet eerder zo'n voordelige (€175) scanner gezien met deze mogelijkheden! Ben zelf van plan om deze te kopen om de dia collectie van mijn vader in te scannen. Kan echter nog helemaal geen tests of gebruikerservaringen vinden, is geloof ik ook nog maar sinds kort verkrijgbaar.
Is er hier soms iemand die 'm heeft?

[ Voor 3% gewijzigd door Heufje op 16-08-2005 11:58 ]

• Savantas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12-12 17:00
De truc bij HP (en mogelijk ook bij andere scanners) is gewoon kijken bij een duurder model en daar dan de software van downloaden. Werkt gewoon met je goedkopere scanner en je word niet meer zo bij het handje gehouden maar kan gewoon zelf instellen welke resolutie je wil scannen.

Ik heb zelf al een tijdje een stapel ansichtkaarten uit de jaren 50 en 60 liggen (ooit lang geleden eens door mijn moeder gekocht voor de postzegels :+) en die wil ik nog eens massaal gaan inscannen. Maar ja, zo'n werk he? :)

Ik denk niet zwart-wit, ik denk diapositief! ( ͡° ͜ʖ ͡°)

• punisher007
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-12 13:06
Sorry voor het schopje van dit oude topic, maar dit was het topic was het meeste overeenkomt met mijn informatie/vraag :)

Allereerst, hierboven wordt gevraagd waarom veel mensen foto's willen digitaliseren. Voor mij is de reden om oude foto's online te backuppen en beschikbaar te stellen voor familie en vrienden. Hiervoor maak ik zelf dan gebruik van flickr.com. Een bijkomend voordeel hiervan is dat (mits je je foto's juist tagged) eenvoudig foto's kan terugvinden van bijvoorbeeld evenementen/situaties/personen of een combinatie hiervan.

Zelf heb ik mijn oog laten vallen op de volgende combinatie:

Multi Photo Feeder:
Afbeeldingslocatie: http://www.epson-store.at/gfx/articles/small/b12b813373.gif
http://www.epson-store.at...B11B177123/sku/B12B813373

en
Epson Perfection 3590 Photo
Afbeeldingslocatie: http://www.epson-store.at/gfx/articles/small/b11b177123.jpg
http://www.epson-store.at...detail.php/sku/B11B177123

Met de Epson perfection 3590 Photo kun je ook dia scannen wat ook wel handig is.

Aangezien het toch wel een aardig bedrag is (rond de 250 euro totaal), vroeg ik me af of iemand al ervaring hiermee had. Voor geinteresseerden ... de enige webshop die ik tegen kwam in NL die beide in haar assortiment had opgenomen was: http://www.progress.nl/

[ Voor 100% gewijzigd door punisher007 op 24-01-2006 11:41 ]

http://blog.bjornhouben.com

• Nulnulnix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-09 11:26

Nulnulnix

BOFH

BackSlash32 schreef op zaterdag 23 juli 2005 @ 21:10:
[...]

Denk eens na?

[...]

Ja.
Het zuigt.

En als je eventjes logisch nadenkt snap je ook prima waarom.
No way dat jij de juiste beeldhoek + belichting uit de losse hand kan krijgen.
Bull. Ik heb in mijn leven al heel wat foto's ontwikkeld en afgedrukt. Ook repro werk heb ik als hobby gedaan. Je hebt gewoon een soort statief met een paar lampen en natuurlijk een bevestigingspunt voor je fototoestel. Gaat perfect!

Je moet natuurlijk niet e.e.a. uit de losse pols doen! Dat gaat geheid mis.

We have just one world, but we live in different ones...

• Nulnulnix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-09 11:26

Nulnulnix

BOFH

Savantas schreef op dinsdag 16 augustus 2005 @ 09:56:
De truc bij HP (en mogelijk ook bij andere scanners) is gewoon kijken bij een duurder model en daar dan de software van downloaden. Werkt gewoon met je goedkopere scanner en je word niet meer zo bij het handje gehouden maar kan gewoon zelf instellen welke resolutie je wil scannen.
Helaas werkt dat niet voor alle typen scanners...

We have just one world, but we live in different ones...

• punisher007
Nou mijn spulletjes besteld, ben benieuwd :)

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
Wow, die Multi Photo Feeder lijkt me ideaal. (ja, ik heb nog steeds niks besloten... na al die tijd).

Zie ik het goed dat je normale foto's 1 voor 1 naar binnen kan laten glijden, worden gescand en dan weer worden uitgepoept?

Laat eens weten hoe of wat, ben erg geinteresseerd om te horen hoe of wat!

• punisher007
Nouja volgens progress zou het volgende week geleverd moeten worden, tis trouwens een feeder voor max 24 foto's welke hij dan dus automatisch zou moeten inscannen.

• mamahuhu
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-12 08:38
Even een iets andere vraag, maar volgens mij is dit het beste forum hiervoor.
Ipv flatbed scanners worden filmscanners meestal beter genoemd.

Mij lijkt de Konica Minolta DImage Dual IV erg aardig. Voor een filmscanner niet te duur, met een goede prijs/kwaliteit verhouding. Maar nu blijkt Konica Minolta overgenomen te zijn en is de levering van deze scanners gestopt/heel erg onzeker. :'(
Weet iemand hier meer van, of waar ze die filmscanner nog wel op voorraad hebben?
Of weet iemand een goed alternatief?

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online

koraks

Last quoth the raven...

mamahuhu schreef op dinsdag 31 januari 2006 @ 10:39:
Mij lijkt de Konica Minolta DImage Dual IV erg aardig. Voor een filmscanner niet te duur, met een goede prijs/kwaliteit verhouding. Maar nu blijkt Konica Minolta overgenomen te zijn en is de levering van deze scanners gestopt/heel erg onzeker. :'(
Bij mijn weten is alleen de digitale fotografie-sector overgedragen aan Sony. Of daar de filmscanners onder vallen, zou ik niet weten. Waar heb je gelezen/gehoord dat de levering van deze apparaten gestopt zou worden?
Weet iemand hier meer van, of waar ze die filmscanner nog wel op voorraad hebben?
Of weet iemand een goed alternatief?
Allicht zal deze scanner nog op meerdere plaatsen voorradig zijn. Als je budget ietsje op te rekken is, kun je kijken naar een vergelijkbaar model van Nikon, die schijnen toch nog iets beter te presteren.

Overigens kan ik je de SDIV zeker aanraden. Als je geen ICE nodig hebt, is het een erg fijne scanner. Vele malen sneller ook dan de Epson 4990 die ik momenteel veel gebruik voor 35mm.

[ Voor 4% gewijzigd door koraks op 31-01-2006 10:51 ]

This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper. -T.S. Eliot

• mamahuhu
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-12 08:38
koraks schreef op dinsdag 31 januari 2006 @ 10:50:
[...]

Bij mijn weten is alleen de digitale fotografie-sector overgedragen aan Sony. Of daar de filmscanners onder vallen, zou ik niet weten. Waar heb je gelezen/gehoord dat de levering van deze apparaten gestopt zou worden?
Nou, ik heb een aantal website gecheckt (kamera-express, digitalstreet, konijnenberg, etc) en bij een aantal staat dat 'ie niet meer geleverd wordt, bij andere dat 'ie in bestelling is. Na wat bellen met die shops begrijp ik dat de leveringen nog sporadisch binnenkomen maar dat er zelfs problemen zijn om klanten die al besteld hebben te beleveren. En zij verwachtten geen of weinig extra examplaren.

Zojuist met Konica Minolta gebeld, zij konden niets met zekerheid zeggen, pas na 1 april wordt het duidelijk. Deze man verwachtte (en hoopte) wel dat deze scanner gecontinueerd wordt.
[...]

Allicht zal deze scanner nog op meerdere plaatsen voorradig zijn. Als je budget ietsje op te rekken is, kun je kijken naar een vergelijkbaar model van Nikon, die schijnen toch nog iets beter te presteren.

Overigens kan ik je de SDIV zeker aanraden. Als je geen ICE nodig hebt, is het een erg fijne scanner. Vele malen sneller ook dan de Epson 4990 die ik momenteel veel gebruik voor 35mm.
(SDIV==Scan DImage IV..?). Ik zoek nog wel even door. En anders wachten tot 1 april.

• punisher007
Heb de scanner inmiddels binnen en al heel wat negatieven gescand. Voor mijn doel voldoet het volledig. Ik ben echter nog steeds aan het wachten op de photofeeder .... staat nog in backorder bij progress maar zogauw ik deze heb, zal ik nog wat van me laten horen :)

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
Mooi, ben nog steeds erg benieuwd naar die foto feeder.
Maar daar kan je dus meerdere foto's stuk voor stuk in eh.. feeden, maar dan komen ze er aan de achterkant weer uitglijden of zo?

• punisher007
Volgens progress en de track-n-trace is hij onderweg via DHL. Maar ben morgen helaas niet thuis overdag :(. Maar binnen weekje zal ik meer laten weten :)

• PanMan
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14:50

PanMan

Spun!

Ik heb als test wel's een stapeltje oude foto's door de scanner bij m'n ouders gegooid. Die hadden eerst een officejet T65 en nu een 6110. Bij beide zag ik duidelijk het wieltje dat de foto's doorhaalt, als doorgedrukt spoor op de foto's. Helaas, want het werkte verder prima, ik deed het met irfanview. Heb ook nog wel wat oude foto's liggen..

Where a calculator on the ENIAC is equipped with 18,000 vacuum tubes and weighs 30 tons, computers in the future may have only 1,000 vacuum tubes and weigh only 1.5 tons.
– Popular Mechanics, March 1949

• punisher007
Hoop dat dat bij deze niet het geval is, maar het lijkt me niet gegund ..... na veel gebel heen en weer met progress en DHL (lang verhaal :)) ziet het er naar uit dat het vanmiddag bezorgd gaat worden :)

• punisher007
Heb hem net binnen en in gebruik. Eerste impressies:

-Het ziet er nogal goedkoop uit, maar werkt (voor alsnog) wel zoals het moet werken.
-Installatie van de feeder op de scanner is simpel, maar had stabieler gemogen in mijn ogen.
-Bij de scanner (3590) bijgeleverde software werkt goed samen met de photo feeder.
-De feeder maakt relatief veel geluid, dit gecombineerd met het normale scangeluid zal natuurlijk niet iedereen bevallen.
-In de manual staat: "Gebruik voor het scannen van unieke foto's of visitekaartjes altijd de glasplaat. Stof, wrijving of een storing van de fototoevoer kunnen ertoe leiden dat de foto of het visitekaartjes beschadigd raakt." Dit schrikt natuurlijk toch een beetje af ;)
-Er zit een apart plastic dingetje bij om de foto's te geleiden .... er wordt hiervan een reserve bijgeleverd, maar de constructie waarmee deze vast moet worden gemaakt komt fragiel over.
-Voor het vervoeren van de foto's wordt een rupsband principe gebruikt in combinatie met de fotogeleider. Het rupsband principe geleid de foto's naar binnen via de achterkant van de foto (geen tandwiel afdrukjes dus :))

Verder ben ik nu bezig met het inscannen van de foto's, maar ik neem aan dat de kwaliteit van de foto's hetzelfde is als wanneer je dit met de gewone scanner doet. Aangezien de feeder voor meerdere scannertypes geschikt is.

Als men meer wil weten, vraag gerust :)

[ Voor 3% gewijzigd door punisher007 op 23-02-2006 15:58 ]

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
Je voert de foto's dus 1 voor 1 in, maar moet je ze met de hand dan van achteren weer aanpakken? Scant hij in 1 stuk door of moet je steeds een knop indrukken?

Ik zou graag zien dat je gewoon aan de lopende band, zonder klikken, de ene foto na de andere er in laat lopen en er weer uit pakt.

• punisher007
Nee ik gooi er een stapeltje van rond de 24 in, en dan komen die vanzelf weer terug in een apart deel ;). Zie ook het plaatje een stukje hierboven.

Dus je moet alleen even stapeltje erin gooien, naamgeving aangeving en locatie voor opslaan en dat voor ieder stapeltje van 24 opnieuw ... (of je moet dezelfde naamgeving aanhouden voor alle foto's, wat bij mij persoonlijk niet handig is)

[EDIT] In ongeveer 10 uur heb ik nu ongeveer 500 foto's ingescand op 720 dpi

[ Voor 20% gewijzigd door punisher007 op 24-02-2006 02:20 ]

• punisher007
Tijgert schreef op vrijdag 15 juli 2005 @ 13:30:
De andere topic even gelezen hebbende ene kleine toevoeging:
De Epson 2580 lijkt een uitkomst, ware het niet dat die feeder alleen voor 10x15 is en ik vele formaten heb die dat niet zijn. Verder kan ik helemaal nergens info vinden over hoe de Epson met hand scanned, is dat te doen?
Met de epson foto feeder heb ik nu al heel veel verschillende formaten gedaan, je zult ze alleen zo moeten sorteren dat je van hetzelfde formaat er als een batch doorheen gaat. En met kleine formaten zul je af en toe de foto van de glasplaat moeten verwijderen (kwestie van optillen feeder).

Hoop dat je er iets aan hebt.

Pagina: 1