hoihoi,
eerder had ik hier een topic over een toshiba tecra die veels te warm werd.
Deze laptop was niet overgeclocked of op andere wijze aangepast. maar gewoon door ouderdom ofzo of een kapotte sensor misschien.
de simptomen:
- laptop werd tussen de 60 en 70 graden binnen 20minuten.
- fan ging pas draaien als ie bijna 70 was en koelde dan tot 60 graden
- vervolgens werd ie dus eerst weer 70 en dan 60 en weer 70 enz...
- in de bios of met speedfan is er niets in te stellen om te zorgen dat deze fan eerder gaat draaien.
dus heb ik de volgende oplossing bedacht:
- men nemen een oud ps2 toetsenbord en knippen het snoer af aan de toetsenbordkant.
- van dit snoer zoek je even uit welke draad pin 3 en 4 is.
- pin 3 (bij mij wit) is de ground.
- pin 4 (bij mij bruin) is de +5volt.
- vervolgens knip je de rode en zwarte draad van de cpu fan door.
- laat de gele draad zitten, deze is voor het doorgeven van de toerental van de fan.
- de rode draad van de fan verbinden met de +5 volt van de ps2 aansluiting (pin 4).
- de zwarte met de ground van de ps2 (pin 3).
- werk alle draaden even netjes weg en zorg dat nergens kortsluiting veroorzaakt kan worden..
- sluit de ps2 stekker aan op je laptop.
nu draait je fan altijd zodra de laptop aangeschakeld is en blijft de temp ongeveer 30 graden zoals het hoort
als je een beetje handiger bent met solderen enzo, kun je dit natuurlijk ook intern solderen waardoor je ps2 poort gewoon gebruikt kan blijfen worden.
mocht je dit niet via de ps2 poort willen aansluiten kun je natuurlijk ook de pcmcia gebruiken:
- pin 1 = ground
- pin 17 = +volt
dit is ook wat makkelijker te solderen intern, maar kan me voorstellen dat je de pcmcia niet van zijn stroom wilt ontdoen.
deze handleiding is dus ook een ideenbus, dus doe ermee wat je wilt, zolang ik maar niet verantwoordelijk ben voor enige schade :):)
suc6
kamaradski
eerder had ik hier een topic over een toshiba tecra die veels te warm werd.
Deze laptop was niet overgeclocked of op andere wijze aangepast. maar gewoon door ouderdom ofzo of een kapotte sensor misschien.
de simptomen:
- laptop werd tussen de 60 en 70 graden binnen 20minuten.
- fan ging pas draaien als ie bijna 70 was en koelde dan tot 60 graden
- vervolgens werd ie dus eerst weer 70 en dan 60 en weer 70 enz...
- in de bios of met speedfan is er niets in te stellen om te zorgen dat deze fan eerder gaat draaien.
dus heb ik de volgende oplossing bedacht:
- men nemen een oud ps2 toetsenbord en knippen het snoer af aan de toetsenbordkant.
- van dit snoer zoek je even uit welke draad pin 3 en 4 is.
- pin 3 (bij mij wit) is de ground.
- pin 4 (bij mij bruin) is de +5volt.
- vervolgens knip je de rode en zwarte draad van de cpu fan door.
- laat de gele draad zitten, deze is voor het doorgeven van de toerental van de fan.
- de rode draad van de fan verbinden met de +5 volt van de ps2 aansluiting (pin 4).
- de zwarte met de ground van de ps2 (pin 3).
- werk alle draaden even netjes weg en zorg dat nergens kortsluiting veroorzaakt kan worden..
- sluit de ps2 stekker aan op je laptop.
nu draait je fan altijd zodra de laptop aangeschakeld is en blijft de temp ongeveer 30 graden zoals het hoort
als je een beetje handiger bent met solderen enzo, kun je dit natuurlijk ook intern solderen waardoor je ps2 poort gewoon gebruikt kan blijfen worden.
mocht je dit niet via de ps2 poort willen aansluiten kun je natuurlijk ook de pcmcia gebruiken:
- pin 1 = ground
- pin 17 = +volt
dit is ook wat makkelijker te solderen intern, maar kan me voorstellen dat je de pcmcia niet van zijn stroom wilt ontdoen.
deze handleiding is dus ook een ideenbus, dus doe ermee wat je wilt, zolang ik maar niet verantwoordelijk ben voor enige schade :):)
suc6
kamaradski