[2003] Event 4004 en 4015 - active directory corrupt?*

Pagina: 1
Acties:
  • 356 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Batje4
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-02 17:02
Ik heb thuis in mijn netwerkje (1 server, 1 werkstation, 2 laptops) een windows 2003 die zowel domain controller als primaire (enige) dns is. Via mijn werkstation en laptop wil ik via remote desktop inloggen op de server. Regelmatig blijkt dat ik dan toch gebruik moet maken van ip-adres om verbinding te krijgen. Op naam wordt de server niet gevonden.

In de eventlogs vind ik event 4004 en 4015, die aangeven dat er sprake is van mogelijke corruptie van de active directory. Ik wil dit graag kunnen controleren! Hierover heb ik gezocht op technet en google, maar blijkbaar niet goed genoeg, want ik kan geen howto's of tips of tricks vinden die mij kunnen vertellen:
a. is mijn active directory corrupt?
b. zo nee, wat is dan de volgende stap?
c. zo ja, hoe dan verder?

Hopelijk heeft iemand van jullie een idee?

Het is vast wel mooi weer buiten.

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-02 13:21

mutsje

Certified Prutser

4004
4015
Zelf gaan zoeken is natuurlijk ook een vak appart. GOT is geen vraag maar raak voor een knaak forum.

DNS alleen naar de server laten verwijzen. DNS Forwarding op de server aanzetten zodat deze de urls voor je internet resolved etc.

[rml][ windows2000] dns forwarding[/rml]
[rml][ Windows2000] DNS tips en uitleg[/rml]

[ Voor 39% gewijzigd door mutsje op 15-07-2005 13:04 ]

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Batje4 schreef op vrijdag 15 juli 2005 @ 12:17:
Ik heb thuis in mijn netwerkje (1 server, 1 werkstation, 2 laptops) een windows 2003 die zowel domain controller als primaire (enige) dns is. Via mijn werkstation en laptop wil ik via remote desktop inloggen op de server. Regelmatig blijkt dat ik dan toch gebruik moet maken van ip-adres om verbinding te krijgen. Op naam wordt de server niet gevonden.
Op je clients is daar de enige (!) DNS server ook wel deze domain controller? :)

• Batje4
Hallo Muts,
Die verwijzingen had ik natuurlijk ook gevonden. Dat is het probleem niet. Vraag is alleen: hoe kan ik constateren dat de Active Directory daadwerkelijk corrupt is? Want dit probleem is niet van de ene op de andere dag ontstaan. De eerste maanden werkte alles prima.

En ja, alle clients krijgen middels dhcp dezelfde dns-server.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Batje4 schreef op vrijdag 15 juli 2005 @ 19:30:
Vraag is alleen: hoe kan ik constateren dat de Active Directory daadwerkelijk corrupt is?
ntdsutil?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Batje4 schreef op vrijdag 15 juli 2005 @ 19:30:
En ja, alle clients krijgen middels dhcp dezelfde dns-server.
Dat was niet mijn vraag - mijn vraag was ofdat het de enige DNS server is die ze ooit te zien krijgen :)

• Batje4
@elevator,
Ja, elke client krijgt als dns 192.168.1.u (en dat is ook het ip-adres van de domaincontroller). De dhcp-server zit op een 3com wifi gateway/switch. Toen ik de dhcp-server van mijn windows2k3 wilde gebruiken ipv de 3com, liep regelmatig het verkeer van mijn laptops vast. Door 3com onderzocht, et voila, een bug op een type waar ze niet langer driversupport op verlenen. Dus dat is mooi balen |:(

Maar deze config heeft maandenlang prima gewerkt, en sinds een maand krijg ik dus het probleem van de topic.

@mutsje,
Dank voor je URLs. Die heb ik nagelopen, en al mijn instellingen zijn overeenkomstig jouw adviezen.

[ Voor 10% gewijzigd door Batje4 op 18-07-2005 14:34 ]

Pagina: 1