printplaat van auto versterker herstellen

Pagina: 1
Acties:
  • 305 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 18-12 16:57
Er zijn een aantal sporen op de printplaat van m'n auto versterker kapot. Deze heb ik omcirkeld in het rood. De sporen lopen naar de in het geel omcirkelde punten. Kan ik over deze punten een draad solderen en daarmee een juiste verbinding maken? Ik heb weinig verstand van dit soort zaken, het lijkt mij nl logisch. Ik denk niet dat de printplaat uit meerdere lagen bestaat en of het contact nu via een koperenbaan of rechtsstreeks via een draad gaat maakt niet uit?

Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/razkin/print(small).jpg

iRacing Profiel

• Stamgastje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-02-2020
Ja, dat kan.

Verwijderd

kan inderdaad, heb het zelf ook al meerdere keren gedaan. werkt goed. Als aan de bovenkant geen printsporen zitten kun je er van uit gaan dat het geen multi layer is.

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Ik zou er niet al te zeker van zijn, kijk maar eens naar het spoor dat van het meest rechtse rode cirkeltje naar beneden loopt. Die vertakt zich nog, maar niet naar een eiland. Daar moet een reden voor zijn.
Kan je niet e.e.a. doormeten met de ohm-meter om te zien hoe het verbonden zit?

Wat je nog kan proberen, is rondom het kapotte eiland wat krasjes door de coating over die sporen te maken. En dan tin over dat hele eiland, inclusief krasjes laten vloeien.

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 18-12 16:57
Die aftakking was me inderdaad opgevallen. Om er een preciezer verhaal aan te hangen. Het is een 4kanaals versterker met een line out (A+B+LO). Rechts op het plaatje zijn de signaal ingangen van kanaal A, in het midden B en helemaal links ligt de LO. Het B kanaal werkt (ook na het overbruggen met draadjes) niet. A werktte voor overbruggen wel, maar enkel als je liep te vogelen met de tulpkabel(logisch aangezien de eilanden los zijn komen liggen). A werkt nu zoals het hoort. De rest van de binnenkant ziet er prima uit, lijkt niets door gebrand te zijn iig. Zoals ik al eerder zei, ben ik niet echt bekend met elektronica. Hoe kan ik meten of die losse aftakking iets met kanaal B te maken zou hebben?

iRacing Profiel

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:08

remco_k

een cassettebandje was genoeg

TheLemon schreef op vrijdag 15 juli 2005 @ 21:24:
Ik zou er niet al te zeker van zijn, kijk maar eens naar het spoor dat van het meest rechtse rode cirkeltje naar beneden loopt. Die vertakt zich nog, maar niet naar een eiland. Daar moet een reden voor zijn.
Kan je niet e.e.a. doormeten met de ohm-meter om te zien hoe het verbonden zit?

Wat je nog kan proberen, is rondom het kapotte eiland wat krasjes door de coating over die sporen te maken. En dan tin over dat hele eiland, inclusief krasjes laten vloeien.
Die vertakking is gewoon de - of massa en dient puur alleen voor een soort afscherming.
Als het een multilayer zou zijn en die vertakking gaat naar een andere layer, dan zie je altijd een soort busje zitten. Zonder busje is er geen doorgang naar een andere layer en ik zie geen busje.

@TS: Je kan gewoon de bout pakken en met beleid de printbanen 'vervangen' voor draad.

Alles kan stuk.

Pagina: 1