[XP] 100% cpu bij alt tab

Pagina: 1
Acties:
  • 421 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Virax
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 29-09-2022
Ik heb zojuist, net als ik wel vaker doe mn pc geformateerd en net zoals ik wel vaker doe dezelfde zooi geinstalleerd als altijd (niks geks dus).

Wat ik nu echter heb is dat als ik alt-tab doe tijdens bijv World of Warcraft (een spelletje) ik eerst 8 seconde moet wachten, mn laadlampje brandt niet maar ik ben erachter gekomen door ctrl-alt-del dat mn cpu verbruik 100% is gedurende 8 sec. Vervolgens lijkt hij even wat lucht te krijgen en kan ik een halve seconde bewegen met mn muis waarna hij weer zo'n 8 sec "hangt" op cpu 100 (bij processen gaat "niet actieve systeembestanden" dan volgens mij omhoog).

Na die 8 sec wachten is alles weer normaal en kan ik werken.

Ook als ik weer terug alt tab moet ik bij World of Warcraft een secondje of 8 wachten voordat ik weer de controle heb.

Dit heb ik overigens niet alleen met World of Warcraft, ook als ik een film kijk via mn computer die is aangesloten op de TV, en hij schakelt mn compscherm over naar het tv scherm heb ik dit dus ook. Verder heb ik geen andere spellen geinstalleerd waar ik kan alt tabben maar ik dacht: misschien hebben jullie een idee?

Comp:
*P4 2200
*1024 mb ram
*Gforce 4600 128mb
*WinXP service pack 1 met alle overige updates behalve sp2.
Maar nogmaals, ik draai al 3 jaar met deze bak en installeer altijd hetzelfde na een format dus ik snap er niks van.

P.S.
Ik hoop dat ik het goeie board te pakken heb, ik zou niet weten of dit een hard of software probleem is, maar het is precies na het formatteren gebeurd dus als het aan de hardware zou liggen zou ik dat erg vreemd vinden. Dat het aan de software ligt vind ik echter ook vreemd aangezien ik niks geks heb geinstalleerd. (en nog even voor de duidelijkheid: het alt-tabben ging altijd perfect zonder wachttijden ofzo, en zo hoort het ook lijkt me).

• Morax
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-03 13:31
De niet-actieve systeembestanden geven aan hoeveel er van je processorvermogen nog vrij is, niet hoeveel er in gebruik is. Het totale verbruik kan je onderin je task manager zien. Als die dus echt naar de 100% schiet, kijk dan ook eens welk proces dan al die processortijd opeist :)

What do you mean I have no life? I am a gamer, I got millions!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Inderdaad moeilijk te bepalen waar het probleem zit. Maar ik verplaats wel even naar Windows Operating Systems en zet wegens het policy aldaar even het OS in de titel :)

Kijk even naar je event log (start-uitvoeren-> eventvwr.msc )

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Virax
In de eventlogs is niets vreemds te zien.

Het is lastig om te zien welk proces al die cpu opeist aangezien de computer helemaal hangt, die getalletjes worden dus ook niet vernieuwd ;). Ik start WoW op. Ik doe alt-tab, de computer hangt 8 sec en de niet actieve systeembestanden staan dus nog op 99 omdat de computer "hangt" en die getallen dus ook niet geupdate worden.

Na die 8 seconde krijgt de computer ongeveer een halve seconde lucht en zie ik dat alle processen op 00 staan. De niet active systeembestanden staan nu ook op 00. Na weer 8 seconde wachten zie ik dat rundll32.exe alles opeist maar ik weet niet hoe dat kan, daarna kan ik weer gewoon werken.

Ik hoop dat jullie nu iets meer kunnen vertellen :)

Afbeeldingslocatie: http://www.viraxtothemax.nl/rundll.jpg

Edit:
Ik heb wat gegoogled: rundll32.exe is a process which executes DLL's an places their libraries into the memory, so they can be used more efficiently by applications.This program is important for the stable and secure running of your computer and should not be terminated. .

Lijkt me dus erg belangrijk, maar weet iemand hoe het kan dat dit probleem tot stand komt? En nog belangrijker: hoe het verholpen kan worden?

[ Voor 26% gewijzigd door Virax op 15-07-2005 14:16 ]

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

rundll zelf zegt erg weinig: het gaat er dan om welke dll draait. Pak anders ProcesExplorer van Sysinternals er even bij om dat te bekijken :)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• DrEvil1986
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-01 17:04
Is dit misschien een DMA probleem? Omdat het zich voordoet wanneer je iets laad.
Misschien is door je verse install de DMA rommel niet goed geinstalleerd.
Dit kun je controleren door in configuratiescherm-->systeem-->tabblad hardware en dan apparaatbeheer.

Zoek je IDE controllers op, en kijk in de geavanceerde eigenschappen. Door staat als het goed is DMA mode X, en anders PIO.
In dat geval moet je even zoeken naar moederbord IDE drivers e.d.

• Virax
Nou zo ongeduldig als ik was had ik toch maar besloten om hem opnieuw te formateren vanmiddag en gelukkig heeft dit het probleem verholpen.

Wel jammer dat we nu niet weten hoe dit probleem is gekomen (maar ja das mn eigen schuld).

Toch bedankt.
Pagina: 1