[Cooling] Beste oplossing voor dit hittegeval?

Pagina: 1
Acties:

• GandalfTheGrey
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-02 11:01

GandalfTheGrey

Remember, Remember..

Topicstarter
Ik heb de FAQ en de search doorgenomen maar niet echt een eenduidig antwoord gevonden op wat ik graag wil weten. Ik heb sinds 2 jaar een compie @ mijn hete zolder staan. Er zijn al wellis hitteproblemen geweest maar gister is mijn ATi Radeon 9000 Pro overleden, want ik kreeg overal artifacts ook in DOS. Ik heb er nu een ATi Radeon 9800 Pro ingehangen die het overigens prima doet.

Het probleem is gewoon dat mijn zolder erg warm is na een paar van deze hete zomerdagen. Ik heb een goedkope kast zonder casefans gekocht bij Gistron en ik denkt dat dat mijn systeem opbreekt.
Want 's avonds lees ik temps van 71 voor Mobo of Videokaart uit en 65 voor CPU.

Ik heb er al een tafelventilator opgezet en sidepanel open, maar dat scheelt ook niet echt veel. Wat is de beste oplossing? ATX kast met goedecasefans kopen? Goede voorgebouwde case zeg maar van Thermaltake of Antec of iets dergelijks?

Mijn config is:
AMD Athlon 2600 XP+
(Arctic Super Silent Pro - slechte cooler imo, heb er ook coolermaster op gehad)
A7N8X-X
ATi Radeon 9800 Pro
Infineon 512MB DDR PC2700
Maxtor 80GB HD
NEC 3500A
Liteon CD Speler

Dit is een plaatje van nu, nadat ik heb halfuurtje heb draaien (wat is de 51graden ?)

Afbeeldingslocatie: http://membres.lycos.fr/forceofgods/speedfan.jpg

[Edit]
Na een uurtje schieten te temps omhoog, met alleen FireFox, WinAmp en Excel

Afbeeldingslocatie: http://membres.lycos.fr/forceofgods/speedfan2.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door GandalfTheGrey op 15-07-2005 10:52 ]

Computer Specs

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:09
Voor cooling zijn er met de bestaande kasten ook verschillende mogelijkheden.

1. roosters van de casefans eruit dremelen en daar een fanguard voor plaatsen.
2. Voor een achter een fan plaatsen, icm optie 1
3. Speciaal voor de videokaart een gat in de zijkant van de kast dremelen, zodat er exact een fan voor de videokaart geplaatst is.

Daarnaast is het handig dat er een beter luchtstroom op gang komt in de kast zelf. Dat betekend dat er wederom een paar mogelijkheden zijn.

1. Alle onnodige stroomkabels proberen weg te werken zodat ze niet in de kast bungelen
2. rounded kabels nemen ipv flatkabels

Genoeg mogelijkheden, mocht het niet genoeg zijn, dan kan je nog denken aan een betere/sterkere CPU fan of een ruimere kast te nemen zodat er meer ruimte is voor de luchtstroom

• Syzzer
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-01 16:25

Syzzer

Prutser

Als het zijpaneel weghalen en een tagelventilator ervoor plaatsen geen zin heeft is er wat anders mis dan je airflow in je kast.

Heb je de koeler goed geïnstalleerd? Zit hij strak genoeg en zit er (goede) koelpasta onder? Wordt de heatsink van je koeler ook heet?

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:48

sapphire

Die-hard pruts0r

Of het probleem groter aanpakken en de situatie op je zolder verbeteren, kun je niet een raam openzetten ofzo? of een deur en een raam tegen elkaar zodat eht lekekr tocht :P

En verder ga ik met Cardinal, en Syzzâh mee

ps. Arctic koelers zijn er toch om stil te zijn, niet voor uber- 1337 koel prestaties.

Gabriël AM5

• GandalfTheGrey

GandalfTheGrey

Remember, Remember..

Topicstarter
Mja denk dat die tafelventilator niet dichtbij genoeg staat.
De heatsink wordt iig wel heet, koelpasta is jaar terug erop gedaan.. dat was toen wel goed gedaan dacht ik. Hoe kan ik dit controleren? De kast wordt ook vooral erg heet, dus niet zozeer alleen de CPU

[edit] alle ramen, deuren staan open op zolder!

[ Voor 24% gewijzigd door GandalfTheGrey op 15-07-2005 11:08 ]

Computer Specs

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:15
Als ik jou probleem zo lees zou ik eens gaan kijken naar een Thermaltake Bigwatersetje. Dan heb je voor nog geen 80 Euro een koele en stille PC.

• henkleerssen
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

Wordt het ondertussen niet hetzelfde verhaal zoals al die andere topics over hitte problemen? Search al gebruikt? Anders wordt het weer zo'n opsommings topic met hardware matige oplossingen..
ok.. dan my share: Eeuh alleen firefox, winamp excel?
Wat dacht je van onderklokken? kost je ook wat minder energie.. en de cpu power heb je toch niet nodig alleen deze apps open.
Ik snap het ook niet meer .. voor dit soort dingen. Nou is deze pc niet gelijk de ferrari onder de pc's (no offense intended).. Maar als je gaat boodschappen doen bij de winkel 100 meter verderop, ga je dan ook met ferrari boodschappen doen (maw overkill)?
Dat geldt voor veel mensen hier..: iedereen wilt een uber systeem, maar ondertussen alleen maar helemaal niet zo'n cpu intensieve tasks draaien.. en dan nog klagen over de hitte ook nog.. tja.
Dit is mijn laatste bijdrage aan hitte probs bij pc's ever...

Verwijderd

henkleerssen schreef op vrijdag 15 juli 2005 @ 12:10:
... Dit is mijn laatste bijdrage aan hitte probs bij pc's ever...
offtopic:
ja of je reageert gewoon niet? :)

Maarre, de zoldersituatie verbeteren lijkt me idd het beste, dan kan je nog 100 casefans in je pc bouwen, maar dan zit je toch alleen maar warme lucht naar binnen te blazen.
Airco in de kamer of waterkoeling lijkt me het slimste

• henkleerssen
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

Verwijderd schreef op vrijdag 15 juli 2005 @ 12:33:
[...]
offtopic:
ja of je reageert gewoon niet? :)
Maarre, de zoldersituatie verbeteren lijkt me idd het beste, dan kan je nog 100 casefans in je pc bouwen, maar dan zit je toch alleen maar warme lucht naar binnen te blazen.
Airco in de kamer of waterkoeling lijkt me het slimste
en wat is er fout aan onderklokken? Wordt weinig besproken natuurlijk hier.. maar is wel de makkelijkste oplossing lijkt me voor dit probleem .. tenzij ts gewetensbezwaren heeft.

Verwijderd

henkleerssen schreef op vrijdag 15 juli 2005 @ 12:38:
[...]

en wat is er fout aan onderklokken? Wordt weinig besproken natuurlijk hier.. maar is wel de makkelijkste oplossing lijkt me voor dit probleem .. tenzij ts gewetensbezwaren heeft.
ten eerste, onderklokken levert hoogstens een graadje of 5 tot 10 winst (of je moet echt drastisch je cpu laten relaxen)
en ten tweede, mensen hebben een snelle pc (over het algemeen) omdat ze af en toe (of zelden, of vaak.. dat maakt niet uit) zware applicaties / spellen draaien die het gewoon nodig hebben, dus om nou elke keer als je een spel / applicatie moet draaien je pc weer op normale kloksnelheid te laten draaien is ook een beetje jammer.

Als je auto te warm word om 120 te rijden ga je toch ook niet maar 80 rijden omdat ie anders uitvalt, dan ga je naar de garage en los je het probleem op. verder nofi :)

offtopic:
heb je toch weer gereageerd :o

edit:
spelvoudje

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2005 12:44 ]

• GandalfTheGrey

GandalfTheGrey

Remember, Remember..

Topicstarter
Ik wil wel graag gewoon GTA San Andreas en Battlefield 2 normaal kunnen draaien, maar durf ik nu min of meer niet, omdat ik ben bang dat de boel te warm wordt.

[edit] goede post l4m0r :)

Ik heb alle ramen/deuren open ook in de verdieping eronder, maar denk niet dat er airco op deze kamer komt. Maar casefans en dergelijke inbouwen geeft dus weinig rendement? Het is denk ik op mijn kamer namelijk rond de 26-28 graden en ik las in andere topics dat die mensen toch mooie temps kunnen halen met 40-45 graden. En anders inderdaad misschien waterkoeling..

[ Voor 3% gewijzigd door GandalfTheGrey op 15-07-2005 12:41 ]

Computer Specs

Verwijderd

ik zie niet trouwens dat je cpu fan (fan1?) draait op zo'n 5000rpm, dat is wel godsgruwelijk veel, is het een boxed cpu of eentje met een losse koeler? Zoja, kijk eens uit naar een leuke koperenkoelblokje + fan

edit:

als je een andere koeler gaat kopen en niet voor waterkoeling gaat, is het misschien wat om naar deze / dit soort koelers te kijken;

Zalman CNPS7700-Cu
http://www.mycom.nl/MyCom...uctID=78377&productType=1

Deze heb ik zelf ook, en houd mijn amd64 3000+ gemiddeld onder de 40 graden op het moment.
Dan draaid hij wel op volle toeren, maar das niet zo erg.
Er zit ook een fancontroller bij, erg handig als je pc toch wel koel blijft, kan je de snelheid wat naar beneden afstellen en word hij in 1 keer een heel stuk stiller

edit:
las het inderdaad net pas in de startpost van die koeler

[ Voor 70% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2005 12:50 ]

• GandalfTheGrey

GandalfTheGrey

Remember, Remember..

Topicstarter
Het is iig een CPU met losse koeler. (startpost)

[edit] zo'n zalman ziet er idd goed uit!

[ Voor 32% gewijzigd door GandalfTheGrey op 15-07-2005 13:05 ]

Computer Specs

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:48

sapphire

Die-hard pruts0r

Hmmm, met de temps die jij aangeeft op je kamer moeten wel minder hooge temps te halen zijn.
Dan zou ik inderdaad een Zalman op je CPU en/of GPU gooien icm met een intake en outtake fan.

atm zit ik op een 1700+ @ 2,1 ghz met een Zalman 7000B-CU erop en 1x 92mm intake en 120mm outtake, en zijn me temps stressed rond de 50 graden. (kamer niet op zolder maar wel zonder ventilatie). Dus het is te doen lijkt me, maja kost weer geld :P

edit: handig te vermelden dat er bijna 1,9v door die proc stroomt :|

[ Voor 8% gewijzigd door sapphire op 15-07-2005 14:07 ]

Gabriël AM5

• loodgieter
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07-01 16:54

loodgieter

Mars Vs. zie hieronder :)

@L4m0r

De Zalman CNPS7700 is niet voor de Socket A.
------------------------------------------------------------
Hiervoor kan je beter een CNPS7000 nemen.

ik zal zeggen kijk hier eens ff :)
Socket A coolers
Pagina: 1