Harde schijf niet herkend in bios, recoveren?

Pagina: 1
Acties:
  • 47 views sinds 30-01-2008

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-02 16:10
Een vriend van mij bracht vandaag een hardeschijf die tikte. Dat deed ie al een paar weken zei mn maat. Dom natuurlijk dat ie niet meteen een backup heeft gemaakt.

Goed het is een Seagate ST380020A, 80 GB. Hij wordt niet hekend in de bios en dus ook niet in windows. Ik heb de hardeschijf geprobeerd via extrene USB aansluiting aan te sluiten maar dit lukte ook niet. Op de schijf staat data die erg belangrijk voor ze is. Die wil ik proberen te recoveren, maar wanneer de hardeschijf nergens herkend wordt is er geen beginnen neem ik aan.

Ik heb een tooltje van de website van Seagate gedownload, maar deze ziet de hardeschijf ook niet. Zijn er nog dingen die ik kan proberen?

Alvast bedankt!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:11

Cyphax

Moderator LNX
Dat kon weleens moeilijk worden. Als het bios 'm niet meer herkent wordt het in Windows inderdaad alvast niets. Je kunt proberen te booten met een Linux LiveCD zoals Knoppix. Linux doet z'n HD detectie buiten het bios om. Maar als het bios 'm niet meer vindt zal daar wel een reden achter zitten die ook Linux gaat beletten die schijf nog te zien en mounten. Het is de moeite van het proberen waard maar don't get your hopes up.
Verder kan ik alleen maar adviseren eens rond te zoeken op 't forum want je bent zeker niet de eerste met zo'n probleem. :)
http://gathering.tweakers...D=&select_forum=#hitstart

Saved by the buoyancy of citrus

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04-2025
In veel gevallen kan je de printplaat van een _exact_ hetzelfde model erop zetten en dan is de data vaak wel te recoveren (als het probleem niet in de kop/schijf zit uiteraard).
Vaak sneuvelt de electronica.
Zo'n printplaat zit soms met TORX schroeven vast maar als je daar een schroevendraaier voor hebt dan kan je de print zo verwisselen.

Senile! Senile Oekaki

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

OM FAQ / Beleid » Hoe krijg ik verloren gegane data terug?

Daar staat al alles in :) Doe er je voordeel mee en denk de volgende keer eens aan de FAQ's, voordat je een topic start ;)

Dit topic is gesloten.