[AC'97] 5.1 geluid weg bij spellen

Pagina: 1
Acties:

• Steph Kai
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-01 18:27
Hallo mensjes die het ook warm hebben(, en uiteraard ook die het niet warm hebben)

Ik heb een vervelend probleem. Ik draai mijn systeem met Windows XP SP2. Nu gebruik ik die standaard 7.1 geluidskaart op mijn Asus moederbord (AC'97). Ik heb een Ozaki Q3 setje (maar voorheen een Trust setje met hetzelfde probleem)
Telkens als ik een spel speel wat geen 5.1 geluid heeft krijg ik dat alleen over mijn speakers te horen die aangesloten is op de groene uitgang.
Ook heb ik dan geen 5.1 geluid meer via winamp als ik dat bijvoorbeeld aan het luisteren ben.
Het probleem is dus dat ik het geluid maar over 2 boxen hoor, en dat geeft nou eenmaal een minder mooi geluid dan als je het over alle 5 de boxen hoort, met ondersteuning van de subwoofer.

Op mijn vorige setje zat een knop "stereo" en "5.1" en dat was wel handig, want dan drukte ik hem gewoon op "stereo" en kreeg ik alsnog alles over mijn 5 boxen en de woofer. Maar op de Ozaki zit die functie niet. Wat kan ik dus doen om wel fatsoenlijk geluid te krijgen?

Ook krijg ik maar geen 5.1 geluid in windows zelf, ik heb dat bij audioeigenschappen aangezet, maar het wordt hem niet. Alle windows geluid (msn geluiden) gaan over 2 boxen.

Verhelp ik dit probleem door een Creative Soundblaster Audigy 2 ZS te kopen (die ik graag wil hebben). Of hou ik dan hetzelfde probleem?

Ik drink nog een biertje, in de hoop dat goedwillige mensen mijn noodkreet lezen en mij kunnen helpen in deze oneerlijke strijd tegen mijn pc.

Afbeeldingslocatie: http://www.formula1.nl/ubb/graemlins/proost.gif

• Steph Kai
Iemand?

• Steph Kai
Laatste kick dan geef ik het op en ga ik huilen in een hoekje... met een bakje koffie... en drank... en... uhm wat lekkers...

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-12-2025

frankknopers

Goud is geen geld

Ik zal je uit je eenzaamheid verlossen :)

Ik raad je wel aan om een Audigy 2 ZS te kopen. Deze heeft het probleem niet en werkt heel goed samen met alle surroundsetjes. En voor de prijs hoef je hem ook niet te laten liggen, een OEM versie heb je al voor 60 euro! De drivers kun je dan wel downloaden.

Ik heb die onboard kaartjes altijd al brak gevonden, dus upgraden naar audigy 2 ZS is veel beter.

Heb hem zelf ook en ik gebruik hem naar alle tevredenheid icm mijn GigaWorks S750 7.1 surround >:)

[ Voor 28% gewijzigd door frankknopers op 19-07-2005 12:27 ]

Goud is geen geld

• Steph Kai
Nou Frank dat zijn nou de betere berichten, top!

• Wokkel1982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22-02 09:56
same problem here

• Wokkel1982
kickje :P

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:31

McGryphon

Veul vrouwkes!

gewoon een audigy(2(ZS)) kopen, dan heb je het probleem niet meer.

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

• Wokkel1982
geforce guy schreef op maandag 25 juli 2005 @ 08:55:
gewoon een audigy(2(ZS)) kopen, dan heb je het probleem niet meer.
Er moet toch ook wel een softwarematige oplossing zijn?

250-ste post ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Wokkel1982 op 25-07-2005 13:01 ]

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:31

McGryphon

Veul vrouwkes!

daar weet ik geen f*ck vanaf, bij mij werkt bijna altijd alleen hardware vervangen.

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

• cool_zero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-10-2022
Dit is een driverprobleem, dus je zou kunnen proberen of dit in nieuwere drivers is opgelost. Bij mijn geluidskaart moet ik sensaura aanzetten zodat hardware acceleratie beschikbaar komt. Waarschijnlijk zit bij dat onboard spul geen sensaura, maar je zou kunnen kijken of er iets van hardware acceleratie of 3d sound aan kan zetten.

• Steph Kai
Cool_Zero

Wat denk je, dat ik nooit geprobeerd heb andere drivers te installeren?? Nee, daar ligt het niet aan :)

• coller
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-10-2025
Ik snap op zich wel wat je bedoelt: er komt geen geluid uit alle boxen wanneer het spel geen 5.1 heeft.
Maarde codering is juist ook een vereiste voor 5.1 geluid.
Die knop waar je het over hebt, is niks anders dan het geluid een beetje kopieren en verdelen.
het enige wat ik je zou kunnen aanraden, anders dan de adviezen hier, is om zo'n splitter met jackplug te gebruiken, en de linker/rechter achter en voor luidsprekers op aan te sluiten, bij gebruik van geen 5.1 spellen.Maar dan moet je hem dus wel terugzetten bij 5.1 spellen. Dit is echter wel omslachtig, dus het ligt aan je voorkeur.

• cool_zero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-10-2022
Steph Kai schreef op zaterdag 06 augustus 2005 @ 01:14:
Wat denk je, dat ik nooit geprobeerd heb andere drivers te installeren?? Nee, daar ligt het niet aan :)
Ik bedoelde dat het probleem eigenlijk in de drivers zou moeten worden opgelost, maar dat dit, zoals blijkt uit jou ervaring, voor de AC'97 drivers nog niet is gebeurd. Een audigy doet dit namelijk wel goed in zijn drivers.
Pagina: 1