Internet en netwerk tegelijk doen het niet...

Pagina: 1
Acties:

• Steven
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:10
Ik heb een klein probleempje,

Dinds kort heb ik een hubje waarin 2 PC's + ADSL modem in zitten geprikt,

ADSLmodem = 10.0.0.138
PC1 (Internet server) = 10.0.0.150
PC2 (Client) = 10.0.0.151

Aangezien ik maar één IP adres heb zal één PC als internetserver moeten gaan
werken, is geen probleem werkt perfect, maar nu komt het probleem:

Het enige wat het doet IS internet!!! De rest werkt niet via TCP/IP want dat
wordt namelijk gerouterd naar internet... Als ik dus op PC1 intyp "ping
10.0.0.151" dan werkt het perfect tot het moment dat ik "inbel" met ADSL dan
geeft hij Timeouts. Als ik een Traceroute doe dan zie je ook dat hij
richting XS4all gaat en daar doodloopt...

Wie weet misschien een oplossing??

vr. gr.
Steven

PS: Het probleem doet zich ook voor als ik mijn Internetshare programma
(Sygate) uitzet...

• mossel
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
je doet het ook niet goed:

in je inet server moeten 2 nic's, één naar je adsl en één naar je hub. dan prik je de clients ook in je hub, klaar!

geef je clients trouwens ip: 192.168.0.x en subnet 255.255.255.0

en je lan NIC in je server IP: 192.168.0.1 en subent 255.255.255.0

Ik snap het wel, maar ik begrijp het niet. [q]Bassie[/q]

• Steven
Zo had ik het dus, maar ik wil het op deze manier omdat:

1. Ik zo een lagere belasting heb van de i-server (1 ipv 2 netwerkkaarten), ik ben te arm voor 3com ;)

2. Ik zo ook eventjes op de ClientPC kan internetten zonder dat de server aanstaat. Alleen ik gebruik een server om dat ik op 2 PC's tegelijk wil internetten...

Vat je?

• mossel
  • Niet online
Nee, dat vat ik niet. 2 NIC's is echt geen zware belasting hoor, ook als je geen 3com hebt. Ik heb niet eens een linux router, gewoon win95 op een 486 en draait al een maand stabiel, en maar 10% cpu belasting.

Koop anders een oude 486 en maak een linuxrouter met bijvoorbeeld freesco. Draait maanden stabiel, en dan zit je niet met deze conflicten.

• mossel
  • Niet online
Maar een oplossing voor jouw probleem:

Ik denk dat je je clients een ander IP en subnet moet geven dan waar je adsl op zit.

Verwijderd

In elk geval NIET een 10.x.x.x range gebruiken voor je interne netwerk. Want je adslmodem/netwerk kaart krijgt ook al een ip uit deze reeks. En dus wordt, zoals je zelf al zei, al het verkeer voor een ip uit de 10.x.x.x reeks via je adsl verstuurt. Dus beter (zoals al gezegd) een 192.168.x.x range gebruiken en load op je server met 2 netwerkkaarten is echt niet merkbaar (tenzij je server een 386 is ofzo ;]).

Oplossing 2: ga voor fast-adsl, dan krijg je 4 vaste ips en kan je met 4 pcs tegelijkertijd internet op en onderling netwerken.

• Steven
Mag niet van ouders... Ze zien er het NUT niet van in, en verder zou het veels te veel stroom kosten... :'(:'(

Verwijderd

De enige manier te realiseren wat jij wil is met een routertje. Netgear heeft die geloof ik, met ingebouwde hub. Dan kunnen alle computers onafhankelijk op Internet. Die zijn wel erg duur, dus je kan toch beter een netwerkkaart erbij kopen, en dan maar geen 3COM. Ze zijn wel goed hoor, maar er zijn ook veel mensen onderwie ikzelf die goedkope realtekjes gebruiken.

• mossel
  • Niet online
Dus:

IP: 192.168.0.x
Subnet: 255.255.255.0 (als je die al hebt voor je adsl gebruik je gewoon 255.255.1.0

• mossel
  • Niet online
beroep: systeembeheerder :?

YEAH right! :(

• Steven
Op zaterdag 13 januari 2001 16:46 schreef mossel het volgende:
beroep: systeembeheerder :?

YEAH right! :(
Als het je beroep(het woord Bijbaante was beter geweest, maar op dat nou aan een Admin te vragen...) is houd niet in dat je ervoor geleerd hebt... Als je nou even naar mijn leeftijd had gekeken had je misschien iets minder gereageerd...
Op zaterdag 13 januari 2001 16:43 schreef mossel het volgende:Dus:

IP: 192.168.0.x
Subnet: 255.255.255.0 (als je die al hebt voor je adsl gebruik je gewoon 255.255.1.0
Dan kan ik niet meer naar mijn eigen ADSL modem, en geen verbnding meer opbouwen.

Met twee netwerkkaarten is het idd niet moeilijk... Met een ook niet, alleen de rest werkt niet :'(

Verwijderd

Met maar 1 netwerk kaart in je 'server' is het dus NIET mogelijk, want die netwerk kaart kan niet EN tegelijk het verkeer naar internet sturen EN tegelijk intern verkeer afhandelen .. die raakt helemaal de kluts kwijt en zend alles wat voor je interne netwerk bedoelt is internet op.

• Steven
En twee netwerkkaarten die ik beide op de HUB aansluit???

Verwijderd

2 netwerk kaarten in je server, 1 naar je adsl modem en de andere voor je interne netwerk, alleen wanneer dan je 2de pc wil internetten, moet pc 1 aanstaan.

• Steven
Op zaterdag 13 januari 2001 18:11 schreef RainbowBears het volgende:2 netwerk kaarten in je server, 1 naar je adsl modem en de andere voor je interne netwerk, alleen wanneer dan je 2de pc wil internetten, moet pc 1 aanstaan.
En wil dat nou juist een van de redenen zijn dat ik een HUB heb gekocht... Om fftjes te kunnen internetten zonder pc1 aan te zetten...

Verwijderd

Dan weet je dus niet goed hoe netwerken in elkaar zitten. Kijk nog eens naar mijn reply een stukje hoger.
Wat jij wil KAN NIET, leg je er nu maar bij neer. Of een netwerkkaart in de server erbij, óf een kabelinternetrouter. Eerste oplossing is het goedkoopste.

• Steven
Daar heb ik me volgens mij wel bij neergelegd, maar ik vraag dus of het kan met twee netwerkkaarten in de i-server die allebei de HUB in gaan...

PC1 - Nic1 = 10.0.0.x
PC1 - Nic2 = 192.168.0.x
PC2 - Nic = meestal 192.168.0.x maar als ik wil internetten zonder dat PC1 aanstaat wordt dat 10.0.0.x

Ik geloof jullie echt wel hoor... *D

Verwijderd

Op zaterdag 13 januari 2001 18:39 schreef Steven_NL het volgende:
Daar heb ik me volgens mij wel bij neergelegd, maar ik vraag dus of het kan met twee netwerkkaarten in de i-server die allebei de HUB in gaan...

PC1 - Nic1 = 10.0.0.x
PC1 - Nic2 = 192.168.0.x
PC2 - Nic = meestal 192.168.0.x maar als ik wil internetten zonder dat PC1 aanstaat wordt dat 10.0.0.x

Ik geloof jullie echt wel hoor... *D
Of router spelen, of een extra ipadres aanvragen bij @home (dan kan met de 2 pcs tegelijkertijd op internet) of:

Kabelmodem+pc1+pc2 in je hub en dan of met pc1 internetten of met pc2 internetten (op beide pcs stel je @home precies hetzelfde in). Echter niet/nooit tegelijkertijd ..

• Steven
Ben ik nou zo onduidelijk??

Ik zeg toch dat ik router ga spelen :?:?:?:?:? Dus van 10.0.0.x naar 192.168.0.x!!!

• Steven
Yippie Yippie JEE!!!

Het werkt, er stond gewoon een handleiding op i-net: http://www.xs4all.nl/helpdesk/adsl/netwerkmethub/win_98.html

En WAAROM het werkt?? Simpel er zit een heuze router in mijn ADSL modem :9

Verwijderd

Gefeliciteerd.

We zeiden toch al dat je een router nodig had dan ;]

• Steven
Op zaterdag 13 januari 2001 21:41 schreef RainbowBears het volgende:
Gefeliciteerd.

We zeiden toch al dat je een router nodig had dan ;]
Bedankt voor de felicitaties, maar ehh:
Geplaatst door Steven_NL - zaterdag 13 januari 2001 18:39

Ik geloof jullie echt wel hoor...

• mossel
  • Niet online
Mag niet van ouders... Ze zien er het NUT niet van in, en verder zou het veels te veel stroom kosten... :'(:'(
Zien je ouders nu plots wel het NUT ervan in 8-)

• Steven
Nee, deze Internet-PC is tevens Client.... En ik wil het liefst een ECHTE server...
Pagina: 1