Koeling van een muziek systeem

Pagina: 1
Acties:

• jeroenzelle
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-02 15:01
Ik wil binnenkort een muziek computer gaan bouwen met een socket 775 processor op 2,6 Ghz.

Nu zit ik te twijfelen om er of een passieve koeling op te zetten of een Zalman fan.

Het grootste probleem is de hoogte... het hele systeem wordt 8,8 cm hoog maximaal...

Het wordt gewoon een simpel DJ Systeempje met BPM Studio voor op mijn kamer.

Wat raden jullie mij aan (geld maakt niet uit... )?

[ Voor 21% gewijzigd door jeroenzelle op 14-07-2005 20:15 ]

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06-02 03:35

Nox

Noxiuz

passieve XP90 cu ? en dan een fannetje voor een lichte flow. ik weet niet precies hoe hoog dat allemaal word. anders een 2U cooler.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:35

Thandor

SilverStreak

Passieve koeling op een Prescott CPU :?
Volgens mij moet je dan wel veel airflow hebben waardoor het niet bepaald passief meer is..

Een lowpower AMD Athlon 64 met een Arctic Silencer 64 lijkt mij een betere optie. Ik weet alleen niet wat voor moederbord je in gedachten hebt i.v.m. de grootte van de kast e.d. ;)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• Geckoo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:41

Geckoo

Good news, everyone!

als je een muziek computer wilt gaan bouwen waarom gebruik je dan een p4 2,6mhz?
is dat niet te veel?
en is het dan niet beter om een mobile te kopen en dan met een hugeass heat sink (met een 8cm fan op 5v er voor?)

Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.

• oshiro
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12:14

oshiro

Chill, dude.

Geckoo schreef op donderdag 14 juli 2005 @ 20:40:
als je een muziek computer wilt gaan bouwen waarom gebruik je dan een p4 2,6mhz?
is dat niet te veel?
en is het dan niet beter om een mobile te kopen en dan met een hugeass heat sink (met een 8cm fan op 5v er voor?)
2,6 MHz is niet zo veel hoor :+

Kan ie niet beter voor een Mini-ITX systeem gaan dan? Een Epia ofzo? Met een C3 als proc ben je sowieso veel zuiniger uit. Muziek spelen kan hij toch wel.

“Life is tough, but it's tougher when you're stupid.” - John Wayne | Last.fm

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:48

sapphire

Die-hard pruts0r

oshiro schreef op donderdag 14 juli 2005 @ 21:43:
[...]

2,6 MHz is niet zo veel hoor :+

Kan ie niet beter voor een Mini-ITX systeem gaan dan? Een Epia ofzo? Met een C3 als proc ben je sowieso veel zuiniger uit. Muziek spelen kan hij toch wel.
Voor een muziek pc wel. Ik speelde MP3's af op mijn P MMX op 200 mhz ;)

Je kan maybe beter een C3 epia of een Athlon XP mobile of iets in die richting nemen, of een A64 en dan Cool-n'- Quit aanzetten..
Maar een Prescot en passief en stil wil ik nog well eens zien :)

Gabriël AM5

• oshiro
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12:14

oshiro

Chill, dude.

sapphire schreef op vrijdag 15 juli 2005 @ 11:12:
[...]

Voor een muziek pc wel. Ik speelde MP3's af op mijn P MMX op 200 mhz ;)

Je kan maybe beter een C3 epia of een Athlon XP mobile of iets in die richting nemen, of een A64 en dan Cool-n'- Quit aanzetten..
Maar een Prescot en passief en stil wil ik nog well eens zien :)
2,6 MHz is echt niet veel :+ (het was een grapje idd :) )
Misschien is een Pentium-M een goede optie, met zo'n adapter. Die zijn snel en blijven koud.
Met wat moeite moet dat ook wel passief te koelen zijn.

“Life is tough, but it's tougher when you're stupid.” - John Wayne | Last.fm

• Ejorne
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-08-2024

Ejorne

Twisted Pairs

Zo'n P4 gaat toch op een lager kloksnelheid draaien wanneer hij te warm wordt?

Nuja, met een te slechte koeling wordt hij dus te warm en gaat langzamer draaien, maar dan is ie waarschijnlijk nog snel genoeg voor een mp3tje te spelen...

:+

jah, ook een grapje...

Twist each pair of letters and you'll know at least something of me...

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Ejorne schreef op vrijdag 15 juli 2005 @ 15:48:
Zo'n P4 gaat toch op een lager kloksnelheid draaien wanneer hij te warm wordt?

Nuja, met een te slechte koeling wordt hij dus te warm en gaat langzamer draaien, maar dan is ie waarschijnlijk nog snel genoeg voor een mp3tje te spelen...

:+

jah, ook een grapje...
nee dan valt hij uit, en volgens mij is er op socket 775 helemaal geen P4 2.6Ghz
* GoldenSample bekijkt de balusC site en ziet dat daar de 2.66 de langzaamste is ;)
overgens neem ik aan dat je deze processor al hebt anders kan je beter voor wat anders (lees ouders non prescott achtigs) gaan kijken, deze processor koelen op pasiefe wijze zal erg moeilijk worden, mischien met bijvoorbeeld een TT Sonic tower en een kast met veel geruisloze (papst) fans kan het lukken

Bikemounts.nl opmaat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.

• Skyline GT-R
  • Laatst online: 29-01 13:37

Skyline GT-R

RB26DETT

Een beetje BPM studio heeft wel wat meer nodig dan een P2 hoor... En die Pentium 4 505 (een LGA Prescott op 2.66Ghz met 533MHz FSB ;)) kun je ook koelen met de boxed intel koeler hoor... En waarom een zalman? Ja het zijn goede koelers daar niet van, maar voor een 2.66GHz prescott komt niet zoveel warmte als van een 3.73GHz EE, laat staan een 840XE... En ik vraag me af of die Zalman niet te hoog gaat zijn...

@GoldenSample
Die Tt Sonic Tower is 15cm hoog, en het hele systeem van de TS mag maar 8.8cm, dat gaat dus niet passen ;)

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Skyline GT-R schreef op vrijdag 15 juli 2005 @ 18:50:
Een beetje BPM studio heeft wel wat meer nodig dan een P2 hoor... En die Pentium 4 505 (een LGA Prescott op 2.66Ghz met 533MHz FSB ;)) kun je ook koelen met de boxed intel koeler hoor... En waarom een zalman? Ja het zijn goede koelers daar niet van, maar voor een 2.66GHz prescott komt niet zoveel warmte als van een 3.73GHz EE, laat staan een 840XE... En ik vraag me af of die Zalman niet te hoog gaat zijn...

@GoldenSample
Die Tt Sonic Tower is 15cm hoog, en het hele systeem van de TS mag maar 8.8cm, dat gaat dus niet passen ;)
nevermind, niet gezien :X
maar zo een boxed cooler is luidruchtig hoor, ik denk dat TS toch voor zijn P4tje een goeie zalman moet kopen, een 2.66Ghz prescott word als nog best warm hoor!

Bikemounts.nl opmaat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-02 12:28
BPM studio heb ik weten draaien op een antieke AMD K6-5 250 (ofzo) MHz (edit: 64 MB ram, doet BPM studio nog wat meer eer aan :) ).
Dat je niet te snel met de muis mag bewegen, en een 100% cleane installatie van windows nodig hebt ligt dan wel voor de hand.
Als je em voldoende tijd gaf om een liedje te beginnen spelen, werkte alles zonder schokken. Alleen was na een uurtje spelen het verschil tussen de 2 geluidskaarten te groot, waardoor hij begon te schokken en uiteindelijk vastliep...
Vanaf 1 GHz kan je BPM dus beginnen draaien, best dan ook als shell gebruiken (opstarten met alleen BPM studio, is een van de opties), dan is de benodigde CPU power wat minder.

[ Voor 5% gewijzigd door naftebakje op 15-07-2005 19:17 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• gakkethijs
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23-01 14:01

gakkethijs

niks

waarom niet iets zoals die zalman watercooling toren. passive super stil en extrern dus kan blijft makkelijk binnen die 8,8 cm even paar 90 graden hoeken gebruiken. als budget toch nie het belangrijkste is. en installatie is tegenwoordig net makkelijk als een high end cooler. een andere optie die genoemt werd van een 2 u cooler kan met niet voorstellen dat servers coolers stil zijn. op deze manier kan je ook je videokaart goedcoolen

[ Voor 7% gewijzigd door gakkethijs op 15-07-2005 20:56 ]

Verwijderd

je moet eens zoeken naar die pasieve server koelingen , die zijn iets van 3-4 cm hoog en verplaatsen de warmte naar een heatsink die op een andere plaats zit en heel uitgespreid zit dus blijft maar enkele cm hoog.

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik ga ook een MP3 systeempje bouwen maar op basis van een Compaq Ipaq Celeron 500. Waarom? Verbruikt zo weinig stroom. Zit geen cdromspeler, floppydrive, uitbreidingsloten en wat dan ook in. Er gaat een 250 gb harde schijf in(moet een nieuwe bios aankunnen maar ik kan alleen maar floppy's maken voor een biosupdate maar het systeem is legacy free(dus geen floppy en USB stick gaat ook niet werken). Fijn hoor Compaq). Er zit maar een 75w voeding in en een passieve koeling voor die celly 500. Er zit een Intel LAN onboard en geluidskaart en videokaart. Er zit maar 1 fan in en die zorgt van onderen naar boven voor de luchtstroom. Ik ben er en ik ga niets duurdere kopen. Er komt WNT 4 en er komt MP3 software op en klaar. Die 250 gb moet die aankunnen volgens Compaq dus geen probleem.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• jeroenzelle
Ik was van plan om het gehele systeem te baseren op een Asus Terminator kast (incl. moederbord & voeding). Die wordt compleet uit elkaar gehaald & dan ga ik een nieuwe kast buigen/lassen/maken waarin dat moederbord & voeding komen.

Maar ik zal er nog eens over nadenken hoe of wat.

Misschien zet ik wel er maar gewoon een Zalman in.

En ik bedoelde inderdaad een 2,66 ghz Pentium 4 ;)

[ Voor 20% gewijzigd door jeroenzelle op 17-07-2005 16:46 ]

• jeroenzelle
Ik heb nog even zitten te zoeken.

Ik ga voor een Socket 478 processor, waarschijnlijk toch 2,4 ghz. Ik heb nu een Nexus koeler gevonden die én stil is én erg klein.

Afbeeldingslocatie: http://www.nexustek.nl/images/ppr1030_coverbig.gif

Voor de rest komen er 2 x 80 mm casefan's in te zitten die van de ene kant van de kast naar de andere kant van de kast blazen.

• LinuZZ
  • Laatst online: 06:09
waarom neem je geen amd met cool'n stil?
dan hoef je niet veel te koelen als je pc weinig doet.

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

• jeroenzelle
Liever geen AMD... BPM Studio draait beter op Intel ;)

• naftebakje
Jeroenz18 schreef op zondag 17 juli 2005 @ 21:17:
Liever geen AMD... BPM Studio draait beter op Intel ;)
Idd, loopt sneller vast :+
Das pure BS, je windows installatie heeft tig keer meer invloed dan je processor. Ik denk dat je diskettestation ongeveel evenveel invloed heeft als het merk van je processor.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• jeroenzelle
Hahaha... ik blijf bij mijn punt... en ik neem gewoon lekker een Intel... ik denk dat ik hem via IA.net ga bestellen. 140 euro voor een 3 ghz :)

• naftebakje
Je doet maar, tis jou PC.

Ben je er al uit welk diskettestation erin gaat?

• jeroenzelle
Hahahaha... komt er niet in...

Alleen een HD, moederbord, koeling & geluidskaart... (& bijbehoren :+ )

• jeroenzelle
Ik vond het tijd om een 1:1 model te maken van de computer.

Ik heb in mijn DJ meubel een toetsenbord lade zitten en die was toevallig bijna (scheelde 2 cm) even groot als mijn computer die ik ga bouwen, dus was wel handig om de layout te bepalen.

Men neme een schaar & A3 tekenblok en krijgt als resultaat :+ :

De CPU wordt gekoeld door een Nexus PPR-1030 SF.
Afbeeldingslocatie: http://www.jeroen-zelle.dds.nl/afbeeldingen/tweakers/muzieksysteem/voorkant.jpg

Aan beide kanten komt een Nexus Silent Fan voor de koeling van het gehele systeem. De HD-Silencer komt te zweven in het midden.
Afbeeldingslocatie: http://www.jeroen-zelle.dds.nl/afbeeldingen/tweakers/muzieksysteem/zijkant.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.jeroen-zelle.dds.nl/afbeeldingen/tweakers/muzieksysteem/bovenkant.jpg

Tegen de tijd dat ik hem echt ga bouwen, zal ik er een Casemod In Progress van maken ;) .

[ Voor 4% gewijzigd door jeroenzelle op 18-07-2005 18:00 ]

• El Snorro
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-01 09:36
(jarig!)
lol een heel bouwmodel...

Nix beters te doen zeker? ;)

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

• Ganzz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23-10-2021
ik ben ook van plan een pc met BPM te maken, in een oude bose 802 behuizing. kan hij mooi boven de werkende versterker.

Alleen met een duron 1,3 M atx mobotje alles onboard en 2 geluidskaartjes. Ook een [CM] dan

[www.ganzz.nl]

• jeroenzelle
Neeh... ik had idd niks te doen :P
Pagina: 1