Toon posts:

[PS] RGB converteren naar CMYK

Pagina: 1
Acties:
  • 1.612 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Het is ongetwijfeld een vrij standaard gegeven, maar als ik een document in Photoshop aan het opstellen ben en ik doe dit met een RGB-basis en ik converteer vervolgens het document naar CMYK-modus, komt het drukwerk wat ik met het resultaat ga laten drukken er dan qua kleurstelling exact zo uit te zien zoals dit te zien was op het beeldscherm met het RGB-document - dus vóór de conversie? Er van uitgaand dat mijn monitor kleuren correct weergeeft.

Nogmaals, ik begrijp goed dat dit basiskennis is als het aankomt op het werken met prorgramma's als Photoshop en met drukwerkvoorbereiding in het algemeen, maar als iemand mijn kwestie positief kan bevestigen dan zou ik op het moment best wel enorm geholpen zijn.

offtopic:
Einde bericht van een webdevelopper die noodgedwongen na een x-aantal jaren weer eenmalig drukwerk moet voorbereiden...

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 14-07-2005 18:45 ]

Verwijderd

nope, je kan met cmyk niet alle kleuren uit het rgb spectrum weergeven

handigste is gewoon meteen in cmyk te beginnen, of een gamut warning aanzetten

edit: daar issie weer:
Afbeeldingslocatie: http://www.beezlebugbit.com/school/color/colorspace_files/image003.jpg

en een hele goeie uitleg:
http://www.nebulus.org/tutorials/2d/photoshop/color/

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 14-07-2005 18:56 ]

• Plecky
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Nee, er is altijd verschil want
  • Je kan met CMYK niet alle RGB kleuren exact weergeven Afbeeldingslocatie: http://dx.sheridan.com/images/gamut.gif
  • Je monitor geeft wellicht kleuren correct weer, maar er zal altijd verschil zijn (additief vs subtractief)
Als je het echt zeker wil weten kan je een Pantone waaier gebruiken, of het kleine kleurverschil gewoon voor lief nemen.

edit:
Zeg ik nou eigenlijk twee keer hetzelfde?

[ Voor 7% gewijzigd door Plecky op 14-07-2005 18:55 ]

Verwijderd

Topicstarter
@Plecky:
Plecky schreef op donderdag 14 juli 2005 @ 18:54:
Als je het echt zeker wil weten kan je een Pantone waaier gebruiken, of het kleine kleurverschil gewoon voor lief nemen.
Laat ik mijn vraag iets aanpassen; áls ik een RGB document converteer gaat PS dan de meest lijkende CMYK-kleuren bij de originele RGB-kleuren zoeken? En als dit zo is, en er slechts een minimaal kleurverschil op gaat treden omdat een RGB-scherm geen CMYK-kleuren kan tonen - iets wat ik logischerwijs kan begrijpen gezien de opbouw van pixels met slechts drie kleuren - gaat het eindresultaat dan tóch sterk lijken op het RGB-document dat op mijn beeldscherm te zien is?

Ik stel deze vraag omdat ik simpelweg twijfel. Ik heb een RGB-document met daarin voor 90% een gifgroene achtergrond. Als ik het document converteer, dan wordt deze kleur uiterst dof. Nu is mijn vermoeden dat dit alleen op het beeldscherm zo is en zodra ik het document naar den drukkerij stuur er weldegelijke een resultaat uit komt rollen dat zal lijken op het RGB-document zoals dat getoond wordt op mijn scherm. Echter moet ik dit dan wel bevestigd krijgen van iemand - dan slaap ik beter :)

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 14-07-2005 19:00 ]

Verwijderd

hangt van je afbeelding af, kijk maar eens naar die figuur

als je heel erge blauw, groen of rood kleuren in je plaat hebt, kunnen die hele moeilijk gied gedrukt worden, zoals ik al zei: zet je gamut warning aan

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 14 juli 2005 @ 19:00:
hangt van je afbeelding af, kijk maar eens naar die figuur

als je heel erge blauw, groen of rood kleuren in je plaat hebt, kunnen die hele moeilijk gied gedrukt worden, zoals ik al zei: zet je gamut warning aan
Hartelijk dank, ik wist niet eens van het bestaan van die handige functie (heb inmiddels de theorie doorgenomen en begrijp nu wel wat de Gamut-gebieden zijn) en dat is eigenlijk wat ik zocht. Nogmaals mijn dank!

Verwijderd

wat betreft gifgroen: dat gaat lastig worden denk ik, wellicht heb je de optie om die groen als extra steunkleur in de achtergrond bij te drukken? dan kan het eventueel wel, maar dan zit je wel met een extra drukgang (kosten)
Pagina: 1