Toon posts:

Voeding kapot, Iiyama ProLite 38f 15" TFT

Pagina: 1
Acties:
  • 136 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Vandaag van een collega z'n oude beeldscherm gehad omdat zn vrouw hem had gesloopt ( :D ).
Dus toen ik thuis was, TFT op tafel, opengeschroefd en ja hoor, de zekering (250V 4A) was kapot.
Zekering was zeker niet van oudheid kapot gegaan, die was namelijk compleet zwart van binnen.
Zelf ff 2 nieuwe zekeringen gehaald, voedingsprintplaat eerst goed schoongemaakt, geroken en gekeken of er misschien een onderdeeltje verbrand was, maar niks gezien.
Connector van voeding naar 2 andere printplaten ff losgehaald, nieuwe zekering erin, knop om en pats!, weer zekering compleet zwart.

Ben dus bijna 100% zeker dat het voedingsprintplaat van deze TFT kapot is. Wat zou ik nou het beste kunnen doen? Kijken of er nog ergens zo'n voeding te regelen is (misschien Iiyama, ondanks dat het scherm zo'n 6 jaar oud is), of de onderdelen van die print vervangen (als de kosten niet zo hoog blijken te zijn) ?

Hieronder 2 foto's van de printplaat (je ziet de kapotte zekering nog zitten linksboven op de 1e foto :) ) :

Afbeeldingslocatie: http://www.molski.nl/powersupply/56DF0005.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.molski.nl/powersupply/56DF0006.jpg

• HiDNN
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16-07 15:37
Nou de kosten van zo`n printplaat zijn niks.. dus lijkt mij de beste optie om hem even door te meten ;)

[ Voor 3% gewijzigd door HiDNN op 14-07-2005 19:29 ]

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-07 05:15
Ze zijn redelijk lastig te repareren omdat je gewoon sommige onderdelen haast niet kan krijgen. :)
Meestal gaan de grote triacs/diodes/transistoren (met 3 pootjes) het eerste kapot.

Als er gewoon iets van 12Volt of 15 Volt uit moeten komen dan kan je ook gewoon een andere voeding gebruiken die datzelfde voltage eruit gooit.:)

Zo'n los printplaatje heeft Iiyama waarschijnlijk niet meer voor je. 6 jaar oud is redelijk antiek.
En als ze het hebben dan zal je mogelijk die in de buidel moeten tasten (reken zeker op een euro of 30-40).

Senile! Senile Oekaki

Verwijderd

Topicstarter
Gelukkig heeft ons kantoor een Elektra afdeling en die boys daar hebben er even naar gekeken, ze hebben me wat tips gegeven wat ik moest meten, alleen snapte ik er op een gegeven moment niet veel meer van, werd me ff te ingewikkeld :)

Denk zelf ook dat het beste is om te kijken voor een adapter o.i.d. die mij de juiste aantal Volts levert, alleen heb ik geen flauw idee hoeveel volts het scherm (2 printplaten krijgen spanning vanaf de secundaire kant van de voeding, vanaf 1 connector) nodig heeft?

Misschien dat ik iemand kan vinden die dat ding voor me kan door meten, zal hopelijk wel gaan lukken, de kans is er dan tenminste dat ik er een leuk TFT'tje aan overhoud :)