Schema voor fans goed?

Pagina: 1
Acties:

• MisterE
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
Ik heb het volgende schema gemaakt.
http://pic17.picturetrail...6/3830596/inbox/40289.jpg

Ik heb nog een paar vragen:

* Kan ik de spanning tussen 5v en 12v veilig gebruiken? (zou 7 volt op moeten leveren?) Las ook iets over problemen die dit kon veroorzaken
* Maakt de polariteit nog wat uit voor de fans? (de ene keer staat de hogere voltage op de linkerdraad van de fan, de andere keer op het andere draadje)
* Hoe sluit ik de fans aan op het moederbord zodoende dat speedfan nog wel de snelheid kan uitlezen. Ik zie op deze site: http://www.fanbus.com/faq/fanfaq.htm
dat rood en zwart de spanningskabels zijn?
Daarbij heb ik maar 1 aansluiting op het moederbord van een case fan, en ik wil er 2 aanhangen. Kan ik die parallel (de 2 gele dus) aansluiten om de snelheid uit te kunnen lezen?

• Gody
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-01 16:44
7v zou moeten werken.Als het problemen geeft, wat ik nog nooit heb gehad dan moet je iets anders bedenken (weerstanden etc).

De polariteit maakt uit ja, gewoon ervoor zorgen dat je ze goed aansluit.

Je kunt proberen alleen het (gele in jouw geval) draadje op de juiste plaats op het moederbord te prikken, op de plaats van de originele fan-aansluiting. Of heeft iemand anders hier ervaringen mee?

2 frequentie draden op 1 aansluiting gaat niet werken of geeft vreemde resultaten denk ik. Maar als je 2 fans hebt van hetzelfde merk/type kun je er vanuitgaan dat ze ongeveer even hard gaan.

Verwijderd

Op 7 volt draaien je fans de andere kant op. Lijkt me niet de bedoeling want dan verandert je airflow van richting. Verder denk ik dat fans het niet leuk vinden als je ze zo van 12 volt naar -7 schakelt.

edit:spuut11

Je zou die gele draad via een wisselschakelaartje kunnen aansluiten, kun je met de schakelaar kiezen van welke fan je de snelheid meet.

Ik weiger verder nog steeds te begrijpen dat mensen zoveel mogelijk rekenkracht in de kast willen hebben om vervolgens handmatig ventilatoren te gaan bedienen 8)7

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 14-07-2005 18:19 ]

• Gody
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-01 16:44
Verwijderd schreef op donderdag 14 juli 2005 @ 18:15:Op 7 volt draaien je fans de andere kant op. Lijkt me niet de bedoeling want dan verandert je airflow van richting. Verder denk ik dat fans het niet leuk vinden als je ze zo van 12 volt naar -7 schakelt.
pc-fans draaien normaliter niet de andere kant op als je ze andersom aansluit. Volgens zijn schema is of de 5v verkeerd aangesloten OF de 7 en 12v standen.

Verwijderd

Gody schreef op donderdag 14 juli 2005 @ 18:18:
[...]
pc-fans draaien normaliter niet de andere kant op als je ze andersom aansluit. ...
Dat wist ik niet. Nooit geprobeerd eigenlijk maar het leek mij logisch dat ze van draairichting veranderen. Wat is de verklaring dat ze dat niet doen?

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 14-07-2005 18:22 . Reden: stomme typo ]

• oshiro
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12:14

oshiro

Chill, dude.

Er zit een elektroniekje in die ervoor zorgt dat er een sinusvormige spanning ontstaat, die gebruikt wordt om de fan brushless aan te drijven. Er wordt dus wisselstroom gemaakt zodat de fan op een wisselstroommotor kan lopen. Die zijn immers vaak brushless. En dat elektroniekje werkt niet als de spanning verkeert om zit.

Tenminste daar komt het op neer :)

“Life is tough, but it's tougher when you're stupid.” - John Wayne | Last.fm

Verwijderd

In dat geval zou ik verwachten dat de fan bij verkeerd om aansluiten helemaal niet werkt, of zelfs gewoon kapot gaat. Elektroniekjes (geinig woord trouwens :) ) vinden het meestal niet fijn om met verkeerde polariteit gevoed te worden.

• oshiro

oshiro

Chill, dude.

Verwijderd schreef op donderdag 14 juli 2005 @ 18:33:
In dat geval zou ik verwachten dat de fan bij verkeerd om aansluiten helemaal niet werkt, of zelfs gewoon kapot gaat. Elektroniekjes (geinig woord trouwens :) ) vinden het meestal niet fijn om met verkeerde polariteit gevoed te worden.
Das een feit, maar er zal wel een soort van dikke diode in zitten als ompoolbeveiliging. Ik heb al geprobeerd mn delta gehaktmolen achteruit te laten draaien als experiment maar dat lukte niet. En hij doet et nog steeds :)

en dat woord verzin ik ter plekke, kon ff niks beters verzinnen, als je ziet hoe klein en simpel het is... en we hebben ook mechaniekjes toch? :+

Back ontopic: de TS moet dus een manier vinden om de spanning @ 5V om te polen. Anders zullen ze het @ 5V echt niet doen :)

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:23

rapture

Zelfs daar netwerken?

Als je een fan verkeerd aansluit dan draait het niet (ompoolbeveiliging) of het brand af.

Lang geleden dat ik nog schema's heb getekend, zal ff gaan zien...
Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/rapture/stockage/12-7-5-fanswitch.gif

[ Voor 22% gewijzigd door rapture op 14-07-2005 18:58 ]

• webinn
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-06-2025
Gebruik gewoon ZENER diodes. Er zijn verschillende versies en die kan je dan achter je schakelaars solderen om zo het voltage te regelen

• MisterE
Ik heb de tekening ff aangepast. De "hoogste" spanning staat nu altijd op de rode draad.

Afbeeldingslocatie: http://pic17.picturetrail.com:80/VOL806/3830596/inbox/42442.jpg

En de gele komt nu op linkse op het moederbord. Weet iemand of dat ook zo gaat werken (zonder moederbord op te blazen oid)
Lijkt mij dat op die draad een pulse staat, dus lijkt me ook dat ie een aarde nodig heeft??
Ik weiger verder nog steeds te begrijpen dat mensen zoveel mogelijk rekenkracht in de kast willen hebben om vervolgens handmatig ventilatoren te gaan bedienen 8)7
Ik wil gewoon een klein "schuifschakelaartje" die ik af en toe een keer verzet, wat sneller op een lan en warme dagen, en anders dat de 12cm fans wat rustiger draaien. Daar ga ik niet zo'n duur regelstation voor halen >:)

• oshiro

oshiro

Chill, dude.

Dat werkt volgens mij wel ja, zolang de spanning op rood hoger is dan de spanning op zwart dan werkt ie :)

Hou er wel rekening mee dat rpm-meting om een of andere vage reden niet werkt @ 7V. Dacht ik.

Dit is btw meer een CME-topic :)

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:23

rapture

Zelfs daar netwerken?

oshiro schreef op donderdag 14 juli 2005 @ 21:40:
Ik denk eerder dat het te maken heeft met het verschil in ground-spanningen van het mobo en de fan (de GND van de fan is in feite +5V en van het mobo natuurlijk 0V)
Nu dat je het zegt, dit is veel logischer, door een referentieverschil ziet je mobo letterlijk de fans vliegen. Het vliegt 5V boven het nulreferentie.

[ Voor 56% gewijzigd door rapture op 14-07-2005 21:56 ]

• oshiro

oshiro

Chill, dude.

rapture schreef op donderdag 14 juli 2005 @ 21:43:
[...]

Dan krijgt de toerenmeter-elektronica te weinig spanning om nog goede pulsen te geven of het geeft gewoon pulsen van te lage spanning zodat het mobo ernaast zit te meten.
Hmm, dat verklaart niet waarom de RPM-meting van mijn delta @ 5V het nog gewoon doet en @ 7V niet. Ik denk eerder dat het te maken heeft met het verschil in ground-spanningen van het mobo en de fan (de GND van de fan is in feite +5V en van het mobo natuurlijk 0V)

• MisterE
oshiro schreef op donderdag 14 juli 2005 @ 21:54:
[...]

Hmm, dat verklaart niet waarom de RPM-meting van mijn delta @ 5V het nog gewoon doet en @ 7V niet. Ik denk eerder dat het te maken heeft met het verschil in ground-spanningen van het mobo en de fan (de GND van de fan is in feite +5V en van het mobo natuurlijk 0V)
Heb je al eens geprobeerd dan de zwarte draad van de fan ook aan het moederbord aan te sluiten?
Ik durf het eingelijk niet zomaar te doen, want wie weet verwacht ie gewoon 0 volt, terwijl dat nu dus ook 5 kan worden.

• FireWood
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 05-02 23:30
Hou je even rekening ermee dat je geen slepend contact mag hebben. Je hebt schakelaars waarbij je op een gegeven moment punt 1 en 2 verbind op het moment dat de schakelaar halverwege staat. In dit geval help je je voedings zekering om zeep.

Je moet een schakelaar hebben die tussen de overschakeling heel even helemaal geen contact maakt.

Zeker als je een schuif"knop" hebt moet je hiermee oppassen, deze willen weleens die neiging hebben.

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

• oshiro

oshiro

Chill, dude.

MisterE schreef op donderdag 14 juli 2005 @ 22:04:
[...]

Heb je al eens geprobeerd dan de zwarte draad van de fan ook aan het moederbord aan te sluiten?
Ik durf het eingelijk niet zomaar te doen, want wie weet verwacht ie gewoon 0 volt, terwijl dat nu dus ook 5 kan worden.
Nee, delta heeft alleen molexje, heb er verder niet zoveel mee geknoeid. Maar krijgt je mobo dan niet meteen 5v kortgesloten?

Wat ie misschien doet is standaard een 'laag' geven en bij een puls een 'hoog'. Nu is de 'laag' van de fan dus 5V en niet 0V en je mobo zal dat waarschijnlijk nog steeds als een 'hoog' beschouwen. Het mobo denkt dan dat er één continue hoge puls is die wat in sterkte fluctueert.

En h.edink heeft groot gelijk, tis een prachtmanier om je PSU kort te sluiten.

Verwijderd

MisterE schreef op donderdag 14 juli 2005 @ 22:04:
[...]

niet doen, dan krijg je een vlam.
de 0 op je fan connector op 't moederbord is meestal gewoon 1:1 doorgelust met de 0 van de voeding. 't is natuurlijk voorspelbaar wat er gebeurt als je de +5 kortsluit met de 0.

• MisterE
h.edink schreef op donderdag 14 juli 2005 @ 22:13:
Hou je even rekening ermee dat je geen slepend contact mag hebben. Je hebt schakelaars waarbij je op een gegeven moment punt 1 en 2 verbind op het moment dat de schakelaar halverwege staat. In dit geval help je je voedings zekering om zeep.

Je moet een schakelaar hebben die tussen de overschakeling heel even helemaal geen contact maakt.

Zeker als je een schuif"knop" hebt moet je hiermee oppassen, deze willen weleens die neiging hebben.
Mss dat ik dan toch beter een spanning geregelde schakeling moet maken. Bij radio piet hadden ze een schema'tje liggen. Kan die wel vragen daar dan. Kan ik die hier natuurlijk ook mooi posten ;)

Op:
http://www.virtual-hideou...ontrolled_fan/index.shtml
zie ik wel een ander schema, maar die reageerd op de temperatuur en dat lijkt me niet zo fijn. Ik bepaal liever zelf wanneer die herrie mag maken...

Ik zie nu ook deze site:
http://www.cpemma.co.uk/rheo.html
Heeft iemand ervaring hiermee, met een simpele pot/Rheostats?
Ik vermoed dat zo'n rheostat weer aardig prijzig is...

ps: daar staat het ook aangegeven over de ground:
* It still works in the black lead, but speed sensing, if fitted on your fan, won't work at low speeds. The fan ground needs to be at 0v or damage to the motherboard could occur. This applies to all variable-voltage controllers.

[ Voor 21% gewijzigd door MisterE op 14-07-2005 23:59 ]

Pagina: 1